dessa färger?!?!?

Sv: dessa färger?!?!?

fux färgen är inte med i denna tråden för att hon helt enkelt inte har den! o sen är det väldigt lustigt det här med skimmlingen... INGEN som har sett henne live förutom du då fála ser några spår av att hon skulle skimmla.. jag kan inte sånt här själv så jag har ingen aning!! men hon har inga stickelhår runt ögon eller öron vilket jag har hört att dom skall ha.. hon har några vita strån på nosryggen dock.. sen har jag även fått berättat förmig att silverhästar skimmlar mycket fortare än andra och att hon därför borde ha varit mycket vitare nu om hon skulle bli skimmel.. det blir till att vänta o se när vinterpälsen är av..

NU blev jag nyfiekn, vad menar du med att hon inte HAR fuxgenen ?
Att den inte syns eller står det att hon faktiskt inte har den på DNA testet ??

Jag hade då fått för mig att ALLA hästar har fuxgenen, såvida hon inte är homozygot för svart, vilket hon inte borde kunna bli med en fuxpappa ?.....:confused:

Hon borde ha : Ee-aa-Crcr-Zz-Toto

där E står för svart, e för fux, aa för inte brun, Crcr för gul i enkel upplaga, Zzzz för silver i enkel upplaga samt Toto för tobiano(skäck) i enkel upplaga......är inte helt säker på att silver är Z men tror det...?
 
Sv: dessa färger?!?!?

fux färgen är inte med i denna tråden för att hon helt enkelt inte har den! o sen är det väldigt lustigt det här med skimmlingen... INGEN som har sett henne live förutom du då fála ser några spår av att hon skulle skimmla.. jag kan inte sånt här själv så jag har ingen aning!! men hon har inga stickelhår runt ögon eller öron vilket jag har hört att dom skall ha.. hon har några vita strån på nosryggen dock.. sen har jag även fått berättat förmig att silverhästar skimmlar mycket fortare än andra och att hon därför borde ha varit mycket vitare nu om hon skulle bli skimmel.. det blir till att vänta o se när vinterpälsen är av..

Saknar fuxgen i sin genotyp med en fuxskäckpappa låter otroligt märkligt eftersom fux är ett dominant anlag. Hon skimlade på kroppen och hade stickelhår i ansiktet (börjar inte alltid runt öronen och ögon) när hon idkollades och både jag och idkontrollanten (tävlings- och avelsdomare som hållit på i över 40 år) var rörande överens om att hon blir skimmelskäck. Skimmlar kan födas med väldigt varierande färger så det är heller inget ovanligt. Det visar sig i framtiden vilken färg hon har. Att hon blir skimmelskäck är inte konstigt när hennes mamma är skimmel, snarare väldigt troligt. Genotyp är vad som finns i generna dvs vad DNAt testar och fenotyp är hur hon ser ut. Tror inte hon är så ovanlig färgmässigt i sin fenotyp men hon är en fin och söt häst oavsett färg.
 
Sv: dessa färger?!?!?

En liten rättelse, fuxanlaget är recessivt och framträder bara om det finns i dubbel upplaga, är pappan fux så har fölet fuxgenen åtminstone i enkel upplaga och dolt.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Frågar för att jag vill lära mig mer- INTE för att ifrågasätta! Ok? :laugh:

I mitt stall har vi en fuxvalack som är 7 år. Han har fullt med stickelhår i ansiktet, istället för "bläs" liksom. Kan det vara tecken hästen i tråden har istället för avskimmling?

(Nu undrar jag som sagt för att jag håller på att lära mig det här om färger, inte för att jag siar åt ngt håll- för jag är inte på kartan än att ge mig in på såna härna överkursdiskussioner)
 
Sv: dessa färger?!?!?

på bilden ser det lite ut som musblack skäck, men färgerna ändras ju jättemycket, en av dom unghästarna i mitt stall ska bli skimmel men han är fortf. svart fast han är 2,5 år...
 
Sv: dessa färger?!?!?

32071240.jpg


En till "skimmel". Född -09.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Om ni tänker på en människa kanske det blir lättare. Många individer har genetiska anlag för t ex brunögda barn men är själva blåögda. För att brunögdhet ska slå igenom krävs ganska mycket. Det innebär inte att människan är brunögd utan är blåögd. Genetik är komplext och färggenetik kräver en hel del studier för att få det rätt men det är väldigt intressant. Många av oss läste detta åtminstone på gymnasial nivå. Ni kanske kommer ihåg alla kaniner i olika färguppsättningar som man skulle genbestämma.

Måste bara lägga mig i och "besserwissra" ;).

Det är tvärtemot vad du skriver anlaget för BLÅÖGDHET som är recessivt hos människa och kan ligga dolt i genparet för ögonfärg, medan en person med genen för bruna ögon alltid är brunögd eftersom anlaget är dominant över blått.

Alltså: 1. Två blåögda föräldrar kan bara få blåögda barn.
2. En blåögd + en brunögd förälder kan få blå- och/eller brunögda barn.
3. Två brunögda föräldrar kan även de få barn med blå eller bruna ögon.

Exempel 2 och 3 gäller under förutsättning att ingen av föräldrarna har brunanlaget i dubbel upplaga, då blir alla avkommor brunögda!
 
Sv: dessa färger?!?!?

Försökte enbart förklara skillnaden mellan vad som syns och vad som nedärvs. Blått är recessivt och brunt är dominant, det vet jag. Ville påskina genotyp resp fenotyp inget annat.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Synd att det du skrev blev motsatsen till verkligheten, bara. Men ingen är ofelbar, alla är vi människor som gör fel ibland...
 
Sv: dessa färger?!?!?

Hejsan

Lånar lite av tråden. Hoppas det är OK.

Jag fick en lite hingst för två dagar sedan. Har då en fundering ang färg.
Är han silversvart eller silvermusblack? Han har en ål på ryggen, men är dålig på färg själv och har försökt att söka men hittar inget svar på min fråga.

mattur01.png


mattur03.png


Fråga två. Han är blå ögd nu kommer de vara kvar?

Tack på förhand
Mvh
Jozzi
 
Sv: dessa färger?!?!?

JAg skulle tro han är silvermusblack.
Men det beror ju på vad hans föräldrar är för färg, vad han kan vara rent gentiskt menar jag :)

Troligen kommer han inte behålla de blå ögonen men det beror på vad som ligger bakom honom, färgmässigt.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Är du säker på att fölet är Silver? Har du någon bild på hovarna?

Vad tycker du den ser ut som ?
Hovarna syns ju åtminstonde på ena bilden......de där randiga som du antagligen är ute efter kan försvinna på bara några dagar samt inte synas så tydligt från början utan dyka upp senare.

Jag kan nästan garantera att det är silver i den fölungen, väldigt typisk.....med reservation mot att inte veta om det är gentiskt möjligt samt att jag inte sett den IRL.
Men utifrån de bilderna är det en silverbebis :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Det är väldigt svårt att se något bestämt på bilder av en fölis som ligger och jag kan inte alls se färgen på hovarna tydligt alls men det lilla jag ser är inte randigt, är de randiga är fölet troligen silver. Silver är också en av färgerna jag tänker på när jag ser bilderna. Som sagt, vet man vad föräldrarna har för färg så har man färre möjliga färger att välja på.

Jag har sett väldigt många så kallade silverhästar som är en helt annan färg (vanligen fux med ljus man) eller andra hästar som definitivt inte är den färg som påstås så du får förlåta att jag inte köper det rakt av.
 
Senast ändrad:
Sv: dessa färger?!?!?

Visst finns det fall där man trott det varit en silverbebis men att det i verkligeheten inte är det.
Speciellt silverbruna brukar vara svåra ibland och förväxlas med just fux med ljus man och svans.

Som jag sa, det randiga är inte alltid så utmärkande.
För min del är det färgen på pälsen, sådär ljus lite nästan aprikosfärgad och den gråa manen och svansen som gör att jag anser det vara en silver.
Och ålen för black :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Hejsan

Hovarna är randiga.

Mamman är silversvart skäck
Pappan är musblack

När byter de färgen på ögonen? Han har ju som sagt blåa just nu.

Mvh
Jozzi
 
Sv: dessa färger?!?!?

Hejsan

Hovarna är randiga.

Mamman är silversvart skäck
Pappan är musblack

När byter de färgen på ögonen? Han har ju som sagt blåa just nu.

Mvh
Jozzi

Då finns ju den gentiska möjligheten att fölet kan vara silvermusblack.
Personligen är jag rätt säker på att den är det men.....

Vad är mamman för typ av skäck ? Rygg skäck (tobiano) eller bukskäck (sk. splash ) ?

OM hon har splash i sig, eller om pappan har det för den delen, så kan han behålla de blå ögonen. Kanske han även då fått en bukskäckgen.

Är de liksom helt klarblå eller lite mer diffust blå/grå ?

Jag vet inte hur lång tid det tar innan de ev försvinner, nån vecka/månad kanske.
Jag fick ett föl som var silvergulrun, hon hade liksom grå ögon. De ändrade sig till mörkare men inte helt bruna, mer bärnsten.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Nu stjäl jag tråden lite, gäller min skimmel och ni islandshästfolk är duktiga på det här med färger. När han kom till mig var han fortfarande apelkastad, med en väl markerad ål över ryggen, och en genom manen. Nu har han blivit flugskimmel, men randen i manen består, den går dessutom ut i pannluggen, som hos fjordhästar. Även svansen är tvåfärgad, men inte genom ål utan "lager på lager" vitt överst, svart mellan och vitt underst, så det syftar inte på black. Dock har varken manen eller svansen bleknat fast ponnyn gjort det. Hur är det, kan skimmel- och blackanlag blandas för att ge det här resultatet?
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 703
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 666
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 026
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 486
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp