dessa färger?!?!?

Sv: dessa färger?!?!?

Javisst kan skimmel och black blandas.
Han kan vara skimmel född ....black....nån grundfärg måste han oxå ha, röd, brun, svart.

Vet du vilka färger hans föräldrar är ?
Är han en renrasig och isåfall vilken ras eller en korsning och isåfall mellan vad ?

Black är ju inte så vanligt annat än i vissa raser.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Han är renrasig Estnisk häst, pappan är grå, mamman skimmel. Musblack är enda blackvarianten som tillsvidare är godkänd i rasen. Jag har undrat i flera år vad det kan vara för färg då han så bestämt håller fast vid sin svarta rand i manen, men nu verkar den gåtan vara löst, en musblackskimmel :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Lite OT men hur tänker man om man godkänner en blackvariant men inte övriga, är fux och brun inte godkända färger?
 
Sv: dessa färger?!?!?

Jup, godkända färger är alla färgskalor av fux, brun, svart, skimmel, silver, isabell, gulgen och musblack. För tillfället förekommer det diskussion kring de övriga blackfärgerna eftersom de verkar förekomma. Det finns dessutom endast precis under 3 000 exemplar av rasen, så ovanliga färger från förr finns i mindre skala än de vanliga. Det gör att det blir diskussion så fort en "ny" färg visar sig. Black gör att jag tänker på fjordhästens färgskala, men den är ju betydligt större i en ras som har andra färggener med i kakan så många brunblacka kan vara skrivna som bruna på pappren. Musblacka skrevs ännu för tio år sedan som gråa, inte skimmel utan helt kort grå.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Han är renrasig Estnisk häst, pappan är grå, mamman skimmel. Musblack är enda blackvarianten som tillsvidare är godkänd i rasen. Jag har undrat i flera år vad det kan vara för färg då han så bestämt håller fast vid sin svarta rand i manen, men nu verkar den gåtan vara löst, en musblackskimmel :)

Nja, en korrekt benämning är skimmel född musblack, inte musblackskimmel :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Black är ju "bara" en blekande gen som är i tillägg till en grundfärg ( svart, brun,röd ).

Fjordhästar är för det mesta brunblacka, finns musblacka, rödblacka och vitblacka oxå men är inte lika vanliga.

OM blackgenen finns i en ras där även röd/brun finns så kommer det alltid finnas möjlighet att det ploppar fram en rödblack resp brunblack så de får nog tänka efter och godkänna även de färgerna i den rasen, estnisk häst.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Jup, de håller på att få blackanlaget godkänt i rasen, eftersom det förekommer. Det fanns en tid då finnhästen inte fick vara annat än fux, nu har de flera godkända färger såsom fux, brun, svart, skimmel, gulanlag, silver och recessiv skäckighet (som färgen beskrivs i Furugrens "Hästens färger"). Så förändringar av en ras' färgskala förekommer.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Där ser man :)

Fast ang finnhästen....OM det endast finns fuxar i en ras ( tex haflinger ) så kommer det ju aldrig nånsin komma annat än fuxar iallafall....så kan förstå om det var så en gång i tiden.

Men jag antar det förekommer andra färger oxå eftersom de har ändrat.

Med recessiv skäckighet antar jag du menar bukskäckanlag....det kan ju vara omöjligt att se på en häst om den har det så det borde egentligen finnas med i varje ras ;)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Tja oavsett färg så kommer registratorn att få stora bekymmer hehehe
Nä njut du av att ha en frisk fölunge!
Hon är underbar!
Lycka till...
 
Sv: dessa färger?!?!?

Hej Icca och alla andra insatta duktiga hästmänniskor!

Som ganska ny avlare, och ingenjör i grunden, använder jag WorldFengur frekvent och studerar också med stort intresse Bo Furugrens bok.
Därtill har vi har en duktig ID-kontrollant.

Förra året fick vi ett intressant, ganska ovanligt färgat hingstföl som nu är registrerad som skimmel född gulsvart. Färgen kring ögon och öron stämmer fint med Iccas häst, så vore det inte för SLUs analys hade jag gissat på just blekgulsvartskäck.

Pappan till vårt hingstföl var själv registrerad som gulsvart, men är nu omregistrerad till blekgulsvart. Han har gett flera isabeller och flera gulsvarta avkommor. Själv ser han ut som Marabou mjölkchoklad.
Många oinsatta tror förstås att han är brun, men han har ju inte svart man & svans.
Han har också gett ett stoföl som är konstantskimmel född gulsvart, och det är verkligen en intressant färg! I det fallet kommer skimmelanlaget från mamman som är konstantskimmel silversvartskäck.
När det gäller "blekgenen" vet jag inte om det är laboratoriebevisat att den finns ännu, på samma sätt som gul- och silvergenerna som är hittade och bestämda.

Googla på Árgeisli från Hästabet så hittar ni snyggingen som gett dessa intressanta färger på fölungarna. Han vann förresten B-finalen på SM i T1 förra året, som debuterande 6-åring. I år tävlas han av Johan Häggberg så det ska bli spännande!

Och till sist vill jag tillägga.... att ingen färg i världen är värd att riskera ögonproblem för....
 
Sv: dessa färger?!?!?

Árgeisli är super fin:love:. har sett honom på Johans H:s FB.
Jag trodde han var silvergulsvart. Han påminner väldig mycket i färgen om min silvergulsvarta i vissa fällperioder
 
Sv: dessa färger?!?!?

ja dessa färger... :) jag har inga intentioner att avla på silver så ögonsjukdomarna förs inte vidare på min häst iallfall.. o jag hade ingen tanke på att min fölis kunde få silver gen efterssom jag trodde att mamman va skimmel född fux som det står på WF;) o pappan är fuxskäck.. men jag är glad o engla är hur fin som helst!! nu när sommarpälsen är fälld så är hon silvergulsvart i pälsen. tydligen skall hon ju som tidigare skrivits bli skimmel men men.. vi får se vad det blir av det. hon har inga tecken på att skimmla i sommarpälsen än iallfall :D

någon som är "expert" på detta?? som kan tala om för mig hur man VET att en häst kommer skimmla av??
 
Sv: dessa färger?!?!?

Det första tecken jag sett på föl som kommer skimla av är vita strån ovanför ögonen. Iofs så har de flesta föl jag träffat som sedan blivit skimlar blivit gråa redan när de fällt fölpälsen.
 
Sv: dessa färger?!?!?

ja dessa färger... :) jag har inga intentioner att avla på silver så ögonsjukdomarna förs inte vidare på min häst iallfall.. o jag hade ingen tanke på att min fölis kunde få silver gen efterssom jag trodde att mamman va skimmel född fux som det står på WF;) o pappan är fuxskäck.. men jag är glad o engla är hur fin som helst!! nu när sommarpälsen är fälld så är hon silvergulsvart i pälsen. tydligen skall hon ju som tidigare skrivits bli skimmel men men.. vi får se vad det blir av det. hon har inga tecken på att skimmla i sommarpälsen än iallfall :D

någon som är "expert" på detta?? som kan tala om för mig hur man VET att en häst kommer skimmla av??

De hästar som inte föds "enfärgade" utan har inslag av fler färger t ex blackanlag, skäck mfl skimlar ofta senare. Jag vet de som inte skimlat fullt förrän de är runt 2-3 år. De som dock föds t ex fux, svart mfl skimlar av betydligt tidigare. Det är min efarenhet och du har sett några av dem bl a vår Fródi och Litla-Min. Jag har sett en skäck som inte skimlat av tydligt förrän vid 3 års ålder.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Det är nog väldigt individuellt. Vi har tre skimlar i stallet:
En som är född (kol)svart som först i år som femåring fått lite ljusare fläckar i pälsen, en som är född rödskäck som blev vit som sjuåring samt en som är född fux som blev vit redan som tvååring.
Dock vet jag inte riktigt när de började skimla av förrutom den svarta som fick vita strån i man och svans samt var stickelhårig i treårsåldern, medan huvudet började bli vitt förra sommaren.

Samtliga har ärvt anlaget från sina mödrar och enl uppgift skimlar avkommorna i samma takt som dessa.

Om du har tur vet kanske uppfödaren eller tidigare ägare av stoet hur gammal hon var när hon blev vit.
 
Senast ändrad:
Sv: dessa färger?!?!?

Någon expert är jag inte på avskimmling ;)

Men min erfarenhet har visat att hästar som är födda silversvarta skimlar väldigt fort, ofta är de nästan helt vita redan när fölpälsen fälls eller ännu tidigare.

Jag hade själv en häst som hade silversvart pappa och mamman var skimmel född svart.
Han föddes vit.....de 3 första dagarna hade han 1 mörk ljusgrå fläck uppe på ryggen som knappt syntes.
Utan en DNA test går det naturligtvis inte säga vilken hans födelsefärg var men logiskt var att han var skimmel född silversvart.
Spelar ju mindre roll eftersom han kastrerades men där kan man se att det inte alltid blir som det brukar :)

Det är nog mycket individuellt kan jag tänka mig.

rent allmänt tycker jag att de brukar synas på fölen tidigt om de blir skimmlar eller inte.

Just skäckar KAN vara lite svårare att se eftersom de ibland kan ha vita stickelhår i de färgade partierna, vilket inte alldtid betyder att de kommer skimla av förstås.
 
Sv: dessa färger?!?!?

inte mycket klokare blev jag ;) hon hade ju massa stickelhår på kroppen i vinterpälsen.. men nu när den är av så finns det inte ett vitt hårstrå i dom färgade partierna, inte heller i ansiktet... däremot har hon ju blivit väldigt ljus... men det färgade har ju ändå en tydlig färg
 
Sv: dessa färger?!?!?

pic_show_id32468101.html


pic_show_id32468106.html


http://www.pixbox.se/alb_show_id1199426_page1.html
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 771
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 668
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 498
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp