Dessa fina hingstar, vilken?!

surprice1985

Trådstartare
Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska betäckas :love:
Men med lite tidsbrist att hitta hingst så har jag kört fast!

Hennes stam har ni här: http://blup.se/sv-SE/horses/115787-alva-f-2-swb

Hon har lite kort steg, särskilt traven.
Kort rygg o något kort hals.
160cm hög så nån liten cm till på avkomman hade varit ok men vill helst lyckas få en som inte kliver över 165cm...

Ganska het av sig så jag har blivit avrådd att ta något med mycket fullblod i till henne..
Temperamentet är jätte viktigt för mig så det väger tungt hos en hingst att den nedärver ett cool huvud...

Jag har henne till hoppning.
Medveten om hennes dressyr stam men hon är verkligen ingen dressyr häst själv :grin:
Hon älskar att hoppa o tävla över allt annat!
Och hon har en jätte fin teknik, snabb, smidig och är väldigt hinderklok.
Avkomman har jag planerat att behålla själv men ska så klart även vara säljbar ifall något annat skulle inträffa.

Så avkomman ska helst inte bli större än 165cm, bli lite "längre" i kroppen,
få större steg och ha ett bra temperament!

Så utan att ha sett damen in action, har ni några bra tips på en hingst som både kan hoppa, har ett bra steg samt ett bra temperament??

Nobel ha jag med på listan men han känns lite "tråkig"
Klick and cash har jag faktiskt fått tips om att ta på henne!
Ska ge coola avkommor...
Tycker inte det är hela världen att blanda in en hopphingst så länge den kompletterar det hon saknar!
Men sen har jag inte kommit längre!
Första fölet på henne med.
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

spontant säger jag Canterbury, han är mer långlinjerad, är lugnet själv. Kan både röra sig bra o hoppa bra. Har multistam. Bra dräktighet
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Honom hade jag inte tittat på! Verkar ju himla trevlig!
Hamnade absolut på topp listan :)
Vad brukar man få ge i seminavgifter?
Hittade en station som låg lite närmre oss, de ska ha 3750kr i seminavgift och 125kr / dygnet i uppstallning.
Verkar det vara ok? Så dålig koll på sånt här!
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

seminavgift? Inkl veterinäravgift? Annars brukar de ligga på 1500-1800 st plus moms. 125 kr/dygn var ett bra pris. Med eller utan moms? Många stationer anger pris utan moms, så tänk på att kolla!
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Jo det var med moms, hon hade skrivit ut både med och utan :)
Va brukar ingå i seminavgifterna?
Det enda det står är att det gäller för max tre brunster per säsong.
Kostnader för provtagningar och medicinska behandlingar kan tillkomma.
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Hon är veterinär själv så det borde ju vara inräknat i avgiften då?
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

seminering, ultraljud brukar ingå. sen tex hormonssprutsbehandling, dock ej sprutor o andra material.
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Caterbury var en av de hingstar jag tittade på.

Det som gjorde att jag avstod var att han bara har startat 1,20 hoppning när jag sökte på svenska starter. Hans poäng i Tyskland är ju fantastiska, någon som vet varför han inte startat högre klasser i Sverige?
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Han överhoppar sig ganska rejält ibland vad jag har sett så tror att han inte startat högre här för att han ska få lite lätta tävlingar så han känner att han inte behöver ta i. Supertrevlig hingst enligt min mening men tror att han är åt det känsliga hållet även om han verkar super i skallen.
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Caterbury var en av de hingstar jag tittade på.

Det som gjorde att jag avstod var att han bara har startat 1,20 hoppning när jag sökte på svenska starter. Hans poäng i Tyskland är ju fantastiska, någon som vet varför han inte startat högre klasser i Sverige?

Men har de satsat på tävling med honom i Sverige då? Han är väl leasad som avelshingst i första hand, ska man göra en seriös tävlingssatsning i högre klasser krävs kanske ett större fokus på just tävling. Utan att veta så skulle jag kunna tänka mig att tävlandet i Sverige har varit mest för att hålla igång och visa upp honom, inte som del i en långsiktig tävlingssatsning.
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Instämmer med dig, ska man gå på resultat så bör man kolla på vad han gjort i Tyskland helt enkelt.

Canterbury gillar jag med som dressyrryttare ;), men även Chatender fastnade jag för med hans rörlighet och ridbarhet(o då är jag noll intresserad av hopphingstar förövrigt). Som uppfödare av dressyrhästar har jag dock fastnat för Contender-blodet där jag upplever det som stark nedärvning av en vägvinnande sviktande o rörlig trav. Min 1-åring är e.Connaisseur (Con Amore - Donnerhall) som har Contender som farfars far. När jag sökt på youtube och hittat filmklipp så ser man samma typ av trav som ärvts ner.

Hip Hop har lämnat framgångsrika dressyrhingstar trots sin hoppstam. Vad han lämnat i hoppväg vet jag dock inte.

Algot e.Cardento? Har hört mkt om hur framgångsrika Cardentos avkommor är
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Det kan ju vara anledningen till att han bara startat 1,20! Bra man får lära sig nya saker hela tiden! :laugh:

Jag gillar också Contenderblodet! Min 1-åring är e:Cartier, och jag valde honom just för att han är en hopphingst som rör sig bra i trav också.
Och i år hoppas jag att jag får stoet dräktigt med Cosmeo.
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Det som verkar genomgående för Cartieravkommor är att de ofta får mycket gott temperament! När jag sa att jag hade ett föl e:Cartier så fick jag av de som kände till Cartieravkommor alltid kommentaren "åh, Cartierungarna är verkligen bra i skallen".

Och min 1-åring är hittills inget undantag, han är mycket lätthanterlig, snäll, lugn och social men samtidigt vaken. :love:
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Instämmer med de som sagt Canterbury, Cosmeo, Cartier, Chatender.
Lägger också till Common Sense! Har jobbat med honom och han har väldigt trevligt temperament och är väldigt rörlig. Lite långa bakben dock som man får jobba lite för att få in under honom, men han fick trots allt 978 - 8 på gångarter på bruksprovet, och sedan på kvalitetstävlan 989 - 9.
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Jag kan ju svara här ang Canterburys tävlande. Sant är att jag bara leasar honom för avel men målet var ändå att han skulle tävlas under vintersäsongen som var. Ryttaren var en YR-tjej som var tvungen att kvala 120-klasser för att få hoppa 130 och tur var det när vi såg hur han överhoppade sig. Han startade ett par 130 innan vintern och målet var 140 under våren. Då fick han tyvärr en muskelskada i bogen och vi fick fokusera på att få honom frisk till betäckningssäsongen. Nu vet jag inte om jag får ha honom till nästa år men blir han kvar här är det meningen att han ska tävlas i höst igen!

Han har ju tävlat dressyr också så han är ju inte riktigt i fas med vad han "borde hoppa" med tanke på sin ålder.
 
Sv: Dessa fina hingstar, vilken?!

Tack för alla tips! Igår la jag in henne på språngrulla och det blev Cartier som får äran!
Så nu väntar jag bara på att busan ska börja brunsta!
Hon skulle ha gjort det denna veckan men sist hon brunstade så flyttade vi henne till en kompis valack och då höll hon på nästan en vecka längre än vanligt så här går jag o stirrar mig blind på henne o hon går i godan ro o undrar varför jag lyfter på svansen hela tiden ;)
Kommer det inte igång i början av nästa vecka ville semistationen att jag skulle åka till dom o kolla henne, vågar inte missa nåt nu när det börjar bli sent på säsongen...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
543
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp