Dessa förbannade bilister!!!

vet precis hur det är..! man kan ju undra va de har i huvudet? en gång när ja va ute med min pålle och min kompis,å hennes häst..då kommer de en jävla fartdåre i full fart! han ser även att min kompis häst trippar och har sig! men han ska köra om endå i full gas! haha då när han just kör om så kommer en stolpe så hans backspegel går sönder....! :rofl: :rofl:
 
ja du det e inte lätt med dessa bilister som drar förbi i världens fart... :crazy: man får va glad att man ha en trafiksäker häst annars är man väl snart på backen :smirk:
jag rider ganska mycket i samhället ....och nåt som man märker tydligt är att det e väldigt roligt att gasa när man är precis brevid hästen :mad: ...tack för alla våra cykelbanor :bow:
 
Min kompis vart påkörd förra året av en bilist som gasa förbi och hästen vart rädd och slängde sig rakt ut.
Hon har meen för livet och hästen är död.

Vi har bara vägar som är hårt trafikerade. men sen finns det mindre vägar! Jag brukar rida mitt i vägen och vänta tills bilden kommer och har saktat ner då rider jag in till kanten. Har fungerat ganska bra på bilar men lastbilar är värre.
Tanke på att dom stannar in och sen basar förbi. Läskit men vad ska man göra? :confused: :confused:
 
Har kört ett flertal studentkörningar mitt inne i centrala Uppsala med vårt russ. Då är man glad att man har en cool häst! Nästan alla gymnasieskolor tar studenten samma dag och samtidigt anordnas Fyrisfestivalen, alltså fullt med skrikande studenter, tutanden, folk och underliga karuseller. Vitamin är så glad, så glad och bara travar på, blir det bilkö står han glatt och flörtar med alla människorna. Man kan väl kanske förutsätta att man inte tar in en häst i detta kaos om den inte är totalt trafiksäker men på väg hem från stan kan man dock undra... om man kommer körande i lugn trav och det plötsligt kommer en nercabbad sportbil uppfarande jämsides med hästen och de varvar motorn till max och samtidigt ligger på tutan och alla hänger ut över sidorna på bilen och viftar med ballonger i ansiktet på hästen, skriker mot den och vill köra ikapp... är man rattfull eller hjärndöd eller har man inte körkort...? Tur att Vitis inte brydde sig om dem, han bara tittade nyfiket på dem...

En annan gång kom jag körande med en betydligt mindre rutinerad häst, också en ponny. Körde på en landsväg där det även är 30-gräns och jättesmalt. Kommer flera bilar i full fart mot oss och hästen stegrar, rakt upp på bakbenen. Och folk saktar inte ens in! De bara fortsätter i full fart förbi! Lite konstigt är det ju att folk iallafall inte är mer rädda om sina bilar och sina liv...
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

åh, det med havren i början var smart ;)
på min ridskola ligger ridvolten precis bredvid vägen. Och bilisterna kör som dårar såklart. en gång var det en stor lastbil som körde riktigt fort trots att det var lektion på volten. En tjej ramlade av och fick en spricka i sin arm, resten av lektionen stod tjejens mamma med ett longeringsspö och smällde till bilarna som åkte för fort, 30 km i timmen gäller och det är en ganska liten väg så hon nådde till andra sidan av vägen också om det var nödvändigt :D
 
Sv: Re: Dessa förbannade bilister!!!

kl

Inser när jag läser det här hur bra vi har det. Har hästar i byn där det finns fler hästar än innevånare. Här är det tvärtom nästan irriterande när bilisterna stannar och står stilla och sedan stilla smyger förbi. Det gäller alla. Här smälls inga raketer till nyår och skulle någon yngling på moped komma på idén att uppföra sig respektlöst mot hästar, så ve dem. Har själv en totalt orädd häst och får vinka som en galning för att bilarna överhuvud taget ska köra förbi. Men det är absolut att föredra.
 
Sv: Re: Dessa förbannade bilister!!!

När det kommer en bil här visar dom oftas respekt och jag hälsar alltid på alla jag möter.(På alla för att fjäska)Min häst är trafiksäker..Det enda han har reagerat för är när en lastbil kom i full fart bakifrån.Men en gång skrämde jag skiten ur en känd fartdåre så jag trodde han skulle åka av vägen.....Jag hörde han dåna fram och jag var precis framför en skarp kurva så jag parkerade hästen på en infartsväg och väntade..Och bilen kom och han blev så rädd att han ryckte till och svängde så jag trodde han skulle åka av vägen.hahaha....
 
Sv: Re: Dessa förbannade bilister!!!

*knapplån*

Vi brukar rida/köra mitt i vägen om det kommer en bil som inte verkar vilja sakta ner.

Det funkar otroligt bra!
Jag var skeptisk först, men jag håller sldrig ut i diket längre!

Havren var ett annat bra tips!
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Det är bra att inte rida ute på kanten, utan mer mot mitten då dom inte kan köra om utan måste sakta ner.

Jag funderar på att uppfinna ett spö med spik längst ut. För bilarna är dom minsann rädda om... :cool:
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Ja havren var smart som bara den :idea:

Ska jag börja använda mig utav :devil:

(Har väldigt osäker häst när det gäller andra trafikanter)
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Jag tänkte på denna tråden när jag var ute och skrittade på vägen på lång tygel....När bilarna blåste förbi tittade hästen på dom sen inget mer...Varför stirrar man upp hästen med att flytta ut rumpan och trissa upp hästen istället för att bara forsätta och skritta?

Jag funderar på att en kompis till mig berättade att hon kände en som alltid blev spänd när det kom en bil och skulle samla ihopa tyglarna, villket slutade med att hästen blev stressad så fort en bil kom...
Sen fick hon stränga order på att bara sitta med långa tyglar och ta det lungt och då reagerade hästen inte för bilarna längre.

Kan ju känna att det inte är så himla trevligt när dom kör en decimeter ifrån hästen i hög fart.

Själv hade jag aldrig kastat havre på en bil....hade inte vågat..
Jag var med om att jag bromsade bakom en hästransport och bilen bakom satt en ung pojke och hans pappa med utlänsk härkomst och då blev dom tydligen lite irreterade varför vet jag inte)och jag ser i backspegeln att dom stannar i vägrenen bytar plats på föraren och börjar köra efter mig..Fy fan vad rädd jag var körde som en tok..(och för fort)Dom jagde mig och försökte preja ner mig och komma om..Till sist fick jag stanna och ut far gubben sliter upp min dörr och slår till mig på armen.Blev nog lite förvånad att det var en brud som körde slutade och satte sig i bilen och vände och körde iväg..Bilnumret tog jag och polisanmälde men så klart hände inget..
 
Sv: Re: Dessa förbannade bilister!!!

ja förstår inte riktigt vad ni menar.. där jag bor har vi också nästan bara gator att rida på men bilisterna visar nog hänsyn till oss för det och saktar ner. Så jag tänkte bara säga att det nog finns bra bilister som är snälla o vinkar en över skyddsvägar o så..
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Jag bruakr rida med spö ibland bara för att ha något att vifta argt med när det kommer nån fartdåre. Brukar se arg ut och hytta med spöet. :devil:

För nån vecka sen blev jag riktigt sur. Vi var ute med ungehästen och två andra när unghästen blev rädd för något och lyckades slita sig. :crazy:For iväg i full galopp på en slingrig asfaltsväg hem mot stallet. Jag skyndar hemåt med en klump i halsen och tror att jag ska se den påkörd bakom nästa vägkrök hela tiden. Möter då en bil i en kurva och försöker stoppa den och fråga om de sett en häst i fullt sken på vägen för att veta om den sprungit raka vägen hem. Men nej, bilisten kör i full fart och ser inte ens att jag står ½ meter ifrån och vinkar som en galning, nej han sitter och pratar i telefon samtidigt som han tar kurvorna i nån sorts nonchalant rallystil. Bara ren tur att hästen var hemma välbehållen när jag kom dit.

Det var ju förfärligt klantigt att vi tappade hästen, men sånt kan ju faktiskt hända. Och det hade lika gärna ha kunnat vära älg, rådjur, vildsvin hund eller männsika på vägen bakom en krök som hade fått stryka med.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Havren var ju supersmart!:idea: brukade alltid ha havre till lilltjejen förut, får nog börja ha med det i fickan igen i fall att:D

Ifall man möter en icke tänkande bilist, är det väldigt roligt om man har en snabb häst för då är det bara att gasa efter:p de flesta förare brukar bli förvånade över detta fenomen att bli jagade själva:devil: sen att det var en liten b/c ponny som tittade in genom bakrutan gjorde bara saken ännu roligare!:p
Synd att båda racer tjejerna inte står kvar i stallet längre så man kan göra om det, folk har nämligen kort minne:grin:
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Ja helt klart, 90% av bilförarna sköter sig jättebra och håller avstånd och allt, :)men de som inte gör det räcker ju för att det ska bli livsfarliga situationer.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

och jag är trött på dom som ger sig ut på vägarna utan trafiksäkra hästar :mad:

Det är jag som bilförare som får skulden om något händer... Jag vet dock gånger då bilar stått helt still och väntat på ekipaget ska gå förbi och när dom är bredvid har hästen slängt ut ett bakben och bucklat till bilen... Kul det känns att man som bilförare är skyldig i sådan situation :grin:
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Jag onser att jag får bidra till denna tråden lite senare, inlägget kommer att bli lite längre...
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Det räcker med 1 bilist för att det ska gå ríktigt illa. Jag håller med om att dom flesta är snälla men som sagt det blir väldigt hemska konsekvenser.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Alla som är ute med sina hästar som är rädda måste ni rida på vägarna???

Jag har en unghäst som jag rider i kanten på en åker vid vägen för att vänja den och rider så lite som möjligt på vägarna när det är mycket trafik på vägarna.Satt av i början när det kom bilar.Stannar och står still och försöker vänja hästen..I början när vi red ut visste han knappt var han skulle ta vägen men tog det lungt.

Sen kan jag tycka att dom som kör för sakta kan köra lite fortare så hästen inte hinner börja undra vad som är på gång och börja steppa.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Håller med om att vissa smyger lite väl med bilarna, hästarna känner sig lite smått förföljda om de brummar i 5 kilometer i timmen bakom svansen på dem. När lugnt och fint i jämn fart utan att gasa precis brevid är det bästa.

Men det är klart, en häst som verkligen är rädd för bilar tar man ju och vänjer på ett kontrollerat sätt med medhjälpare i bil eller som du gör, med avstånd till bilarna. Man har ju inte ovetande bilförare som testkanier om man hästen inte är trafiksäker. Sedan kan ju vilken häst som helst bli rädd trots det, så man måst ju hålla avstånd och köra kontrollerat.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 440
Senast: Boj
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 727
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp