Dessa förbannade bilister!!!

Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Smygisar är värre än dpm somkör snabbt..

Gillade det med testkaniner...Har man unghäst så får man väl ha en reflexväst där det står typ unghäst eller nåt..

Det är inte så lätt för oerfarna(och utan hästvett) bilister att veta om det det är en unghäst eller trafikrädd.Jag vet inte ens hur dom bilisterna tänker!:confused:

Själv rider jag alltid med Godkänd refelx jacka i dagsljus!
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Jag har både bra och dålig erfarenhet av bilister och andra trafikanter. Och av olika typer av hästar, både trafikrädda, trafiksäkra men dikesosäkra etc
Det finns en sak som jag försöker tillämpa:
Om jag ser eller hör att det kommer en bil (oavsett storlek) försöker jag att flytta mig från körbanan (in på en infart e dy) om det är möjligt. Då kan jag kontrollera situationen utifrån mitt perspektiv! Jag är då inte beroende av hur bilisten kör eller håller ut etc. Om det däremot inte är möjligt ser jag till att synas tydligt så att de saktar in till dess jag kunnat flytta mig åt sidan på ett säkert sätt.

Ett tips till dig som leder hästar, gå på vänster sida av vägen och ha hästen mellan dig och vägkanten, dvs så att du är närmast fordonet. Då möter du bilarna på samma sida (de du ser och som ser dig) och de som annars skulle köra om dig bakifrån har du på andra sidan. Här igen, du skall se till att du kan kontrollera din situation.

Det handlar inte om att utnyttja sina rättigheter tycker jag, det är viktigare att komma hem "safe and sure". Tänk på att synas när du färdas längs en trafikerad led! Och överallt annars där det finns bilar, med eller utan häst.

Sedan finns det alltid idioter i alla kategorier, även bland hästfolk.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Bilistena vill kanske förbi fort för att undvika att bli ståendes med sönderbucklad bil...
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Men alla är ju olika... Nån skrev i den här tråden att man kunde ta en näve havre och slänga på bilen? Hallå? Skulle någon göra det när jag kör förbi så... :devil: :mad:

Vissa vill att man ska stanna helt, andra bryr sig inte, vissa tycker dom kör för sakta förbi osv osv...

Hur ska bilföraren veta hur ryttaren vill ha det?
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Ja du inte lätt för att vara bilförare när man möter en häst...
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Nej det är verkligen inte lätt... Och sedan... Bilföraren är ju alltid skyldig.. Säg att hästen på nåt sätt skulle skada sig men att bilen står helt still...

då blir ju bilföraren skyldig att betala veterinärkostnader? (självrisken på ev. försäkring?) Eller?

MEN, som ryttare då om man vet att ens häst inte är 100% säker i trafiken... Vill man verkligen riskera en skada även om man får kostnaderna betalda? Det förstår inte jag, jag vill ju hellre ha en frisk häst.

Då kan man väl hoppa av och leda hästen, kanske i diket om det går? Det kan ju hända olyckor även när man leder och så va och det är nog olika från ryttare och häst var man upplever man har bäst kontroll, från marken eller från ryggen på hästen.

I annat fall kan man lasta in hästen i transport och köra den till skogsområde där man får rida utan risk för mötande motorfordon.

?
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Nej, det är inte lätt. Tror att de flesta försöker. Finns väl en och annan idiot som är rent illvillig men jag tror inte att det är så många. Håller med dig helt om havren. Slänger någon någonting på min bil så hänger jag mig på tutan och sedan blir det en utskällning av guds nåde. Finns gränser för hur man får bära sig åt!
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Dock en trevlig upplevelse var när jag och en kompis var ute och red, det var den sträckan på lansdväg ca 100 meter raksträcka vi måste rida på för att ta oss runt en runda. Dock med snälla diken och åkrar med bred kant innan odlingen börja så det skulle inte bli större problem att rida ut på kanten om det skulle komma nåt stort läskigt (våra hästar är dock trafiksäkra till 100% beroende på situation som man får bedöma som ryttare från gång till gång).

Så helt plötsligt hör vi ett plingande ljud bakom oss och någon som hostar till och typ börjar babbla "nu allihopa har vi hästar här framme, hästar hästar, ingen fara, bara hästar, här är det hästar"

Vi tittar bak och ser typ 10 sportcyklister komma mot oss. "ledaren" babblade hela tiden om "hästar hästar allihopa, hästar"... Vi garvade lite och gick ut i kanten och vände hästarna mot dom och väntade medans dom svishade förbi, utan problem.


Det är nog vårat bästa möte någonsin! Cyklisten som ledde gruppen visste antagligen att hästar blir lugnare när dom hör att det är en människa (så reagerar min häst. Han kan stanna och glo stressat i skogen på en svampplockare och då brukar jag högt och glatt säga "HEJ HEJ, Hittar du någon svamp?" (eller vad dom nu gör i skogen) Så att dom svarar och hästen hör vad det är för nåt :)
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Ja, det är skönt med människor som tänker och har kunskap. Jag gör faktiskt likadant när jag cyklar. Brukar säga någonting för att tala om för hästen att jag är människa. Kanske inte babblar på på det viset men det låter kul.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Jag brukar också snacka med folk som jag möter.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Hur dumma i huvudet är ni egentligen? Vad :devil: speklar några korn havre för roll, har ni sånna skitbilar har ni öht inget ute på vägen att göra! :mad: Den jävel som signalerar när jag är i närheten av en väg med en häst kan räkna med att få löständer om jag får tag på den!

Det är hur enkelt som helst att passera ett ekipage, man saktar ner och håller ut, kan ni som "hästmänniskor" inte en sån elementär sak kan ni sälja bilen på Blocket och lämna in lappen på närmsta polisstation, för sånna som ni har inget ute på vägarna att göra! :idea:
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Känns som det är så lite onödigt att kasta havre...
Räck ett finger eller nåt sånt.Släng upp näven...

Förmodligen tror jag att flera hade reagerat som Ylva 86 sa utav ren ilska...Och är man då inte hästmäninska och inte vet vad vad man inte ska göra så gör det inte saken bättre..

Undra om du verkligen hade vågat slå ut tänderna...Mycket snack liten verksta...
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Nu har jag ju inga hästar kvar. Men jag och min dotter har råkat ut för många idioter. Vi bor också vid en väg. Måste gå ca1 km.
Vi har 2 skarpa kurvor på den streckan. En gån kom vi ridande 2st. En bil kommer . Kör upp i rumpan på den bakre hästen. Hänger sig på tutan. Tutar hela vägen förbi. Kör så nära att vi kan sparka på bilen.
Tänk om vi inte haft så snälla o lugna hästar. Det kunde gått galet.
Så många gånger de kört om hästen och vart på väg att krocka med mötande bil. De kan inte lugnaner sig.

Även när vi gick till vår hage på andra sidan vägen. Mtorcycklar i 200 knyck . Inte kul att gå med häst .

Det har hänt 1 gång att en lastbil . Stanat stängt av motorn och väntat på att vi skulle gå förbi. Då kom vi med unghästarna. Då ringde vi till firman o tackade. Det va en lite mindre väg.
Vi ringde någon gång till vägverket för att få skyltar
ridande på väg. Men det gick inte

ta det lugnt i trafiken
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Nice, använd lite fula ord också så är svaret komplett sedan!
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Sorry, där var ju fula ord. Missade det.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

KL

Ett tips är att om det är samma bilförare upprepade gånger som inte beter sej riktigt vid möte av häst....

Nästa gång ni möter bilisten, stanna bilen och tala med vänlig ton om att din häst och andra hästar för den delen kan bli rädda och det kan skada både hästen, bilen och människor inblandade.... Oftast blir folk bara mer sura och beter sej ännu värre om man skriker och gapar på dom....

Säger man inte att det är bättre att utbilda än att straffa....:angel:

Mvh Domino_s
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Nej, det är inte lätt. Tror att de flesta försöker. Finns väl en och annan idiot som är rent illvillig men jag tror inte att det är så många. Håller med dig helt om havren. Slänger någon någonting på min bil så hänger jag mig på tutan och sedan blir det en utskällning av guds nåde. Finns gränser för hur man får bära sig åt!

Jag förmodar att om någon slänger nåt på din bil i samband med passage av häst och ryttare så har du på något sätt brustit i uppmärksamhet och torde få stå ditt kast...och att i ett sånt läge slänga sig på tutan är rent mordförsök. Helt oförlåtligt med tuta i närheten av djur!
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Det här handlar inte om mig. Läs tråden! Jag har inga som helst problem med att möta hästar. Har alltid agerat omdömesgillt. Däremot tycker jag att man kastar inte saker mot någon. Och jag förutsätter faktiskt att folk är okunniga och inte taskiga. Därför tycker jag att det är en ful pryl att kasta något mot någon. Jag hade om det nu gällde mig, VILKET DET INTE GÖR, försökt agera som Domino_s och förklara att det är inte så smart att tränga häst med ryttare. Tutat har jag aldrig gjort men hade någon agerat så fult och kastat något mot mig (även om det var bomull) vilket förmodligen skrämt mig hade jag blivit vansinnigt arg.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Ja visa kör verklingen som idioter på vägarna :crazy:

Tycker det är väldigt obehaglit när det kommer körades fort emot eller bakom än i fall ponnyn skulle bli rädd.

Där jag står nu kör de som dårar ibland:cool: Men unga killar med moppar är jätte snälla de stannar helt och stänger av ibland. Gör de inte de kör de väldigt försiktigt förbi :bow::bow:

Det var roligt en gång när jag var ute och jag mötte 3 killar med moppe de alla stanna och sen mötte jag en till som inte alls sakta ner och vad såg man att hon hade ridkläder på sig :grin:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 437
Senast: Boj
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 038
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 713
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp