Dessa förbannade bilister!!!

Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Det här handlar inte om mig. Läs tråden! Jag har inga som helst problem med att möta hästar. Har alltid agerat omdömesgillt. Däremot tycker jag att man kastar inte saker mot någon. Och jag förutsätter faktiskt att folk är okunniga och inte taskiga. Därför tycker jag att det är en ful pryl att kasta något mot någon. Jag hade om det nu gällde mig, VILKET DET INTE GÖR, försökt agera som Domino_s och förklara att det är inte så smart att tränga häst med ryttare. Tutat har jag aldrig gjort men hade någon agerat så fult och kastat något mot mig (även om det var bomull) vilket förmodligen skrämt mig hade jag blivit vansinnigt arg.

Jag reflekterade på det du faktiskt skrev...och ja, jag har läst tråden. Därför utgick jag från att ev.kastad havre etc.kom från ryttare till häst.:cool:
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Hur dumma i huvudet är ni egentligen? Vad :devil: speklar några korn havre för roll, har ni sånna skitbilar har ni öht inget ute på vägen att göra! :mad: Den jävel som signalerar när jag är i närheten av en väg med en häst kan räkna med att få löständer om jag får tag på den!

Det är hur enkelt som helst att passera ett ekipage, man saktar ner och håller ut, kan ni som "hästmänniskor" inte en sån elementär sak kan ni sälja bilen på Blocket och lämna in lappen på närmsta polisstation, för sånna som ni har inget ute på vägarna att göra! :idea:

Du har uppenbart inte läst mitt inlägg...


Om eran häst orsakar en skada på en bil som står stilla medans ni går förbi, skulle ni då erbjuda er att betala skadan trotts att det är bilförarens fel (lagligt sett)..??

Jag skulle definitivt göra det även fast jag inte behöver det i lagens mening.

Och skulle det vara jag som satt i bilen i samma situation och ryttaren inte ville betala, ja det är inte mycket jag skulle kunna göra åt saken men fan vad förbannad jag skulle vara!

Jag ska inte som bilförare behöva stanna bilen 20 meter framför en häst, kliva ur, gå fram till ryttaren och fråga hur denne vill att jag ska köra förbi ekipaget....
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Jag måste korsa riksväg 70 varje gång jag ska ut å rida. Ja måste kanske gå 50 m el nå för att komma på en väg som går upp i skogen.....rädd och stressad varje gång fasst hästen bryr sig inte ett skit om trafiken. När ja rider har ja alltid reflexväst på mej fasst det e ljust ute. Ändå e jag osynlig.....j*vligt konstigt. Jag har ramlat av en gång mitt i körbanan när hästen hoppa ut i vägen för nå oförberett som kom från sidan...sånt e han lite tittig för om han går å sover. Som tur var kom det ingen trafik då annars hade jag varit mos för ni ska inte tro att dom som kör förbi åker på nå avstånd inte.....neeeedåååå, det e så fötterna tar i.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

....[/QUOTE]Jag ska inte som bilförare behöva stanna bilen 20 meter framför en häst, kliva ur, gå fram till ryttaren och fråga hur denne vill att jag ska köra förbi ekipaget....[/QUOTE]

Det enda jag begär av en bilförare e att sakta ner till 50 åt minstånde å inte blåsa förbi i 90.....och håll ut precis som man fick lära sig på körskolan när man åker förbi cyklar....för det verkar ju ha gått in på det flesta iaf hur man beter sig i trafiken mot cyklister. Det verkar bara vara hästar som man hälst ska köra ihjäl.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Jag ska inte som bilförare behöva stanna bilen 20 meter framför en häst, kliva ur, gå fram till ryttaren och fråga hur denne vill att jag ska köra förbi ekipaget....
Nästan så är det faktiskt! Lagen är skriven utifrån gamla tider där hästen i arbete blev störd av nya tidens motorer. Hästen blev ett fordon som hade företräde i stort sett överallt. Den lagen är inte omskriven...än...

Men om en häst skadar bilen när den står still är det inte säkert att bilisten får stå det själv. Har ryttaren varit oaktsam kan denne mycket väl bli ersättningsskyldig.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Uppenbarligen pratar vi förbi varann.

Vad jag menar är att människor är inte nödvändigtvis onda för att de är okunniga.

Kan dra en historia som kanske inte är riktigt samma sak men ändå.

Jag och en väninna satt och red varsin häst på ridbanan. Maken och hennes gubbe skulle komma och titta på. Denna ridbana var belägen i skogen. Vi red lugnt och allting var harmoniskt tills..... Någonting blixtrar fram ur skogen. Det är hennes man som kommer utrusande, vilt skrikande och viftande med armarna. Hästarna blev givetvis skiträdda och jag blev förbaskad och efter att jag fått kontroll på hästen frågade jag om han verkligen ville att vi skulle bli dödade. Han blev fruktansvärt generad och talade om att han inte visste någonting om hästar och ville ju bara skoja. Vad tycker ni att jag skulle kastat på honom?

Sedan kan jag också tycka att det är dumt att ta ut hästar som uppenbarligen är livrädda för trafik även om jag vet att det kan vara långt till ridstigar etc. Och givetvis måste man få träna. Men det kanske man kan göra tillsammans med en hästvan bilförare.

Jag tror att alla tjänar på att man samarbetar i trafiken. Inte att ryttare ger sig till att kasta saker och givetvis inte att bilförarna slänger sig på tutan heller.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Jag ska inte som bilförare behöva stanna bilen 20 meter framför en häst, kliva ur, gå fram till ryttaren och fråga hur denne vill att jag ska köra förbi ekipaget....

Håller med.. Jag tycker visst finns de idioter men de finns också icke trafiksäkra hästar.. om jag då får fråga utan att bli halshuggen.. vad är de för skillnad mellan en opålitlig häst och en opålitlig bilförare? Båda ekipagen kan skapa skador?
Visst är de läskigt, men jag tror faktiskt att i de flesta fall är ägaren som skrämmer upp hästen för de kommande fordonet för det är bara ryttaren som uppfattar hastigheten på långa vägar.. och börjar redan då kanske spänna sig när denna ryttare hör ljudet av bil.. Visst de finns idiotiska förare men de finns också de som inte förstår att de ofta är "accet" i bilen när den kör iväg som oftast skrämmer upp hästar.

Sen vill jag tillägga att dagens ryttare tar hellre på sig en modern träningsutrustning än en utrustning som sticker ut ur mängden och är VÄLDIGT dåliga på användning av reflexer som faktiskt är en färskvara som slits.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Du har uppenbart inte läst mitt inlägg...


Om eran häst orsakar en skada på en bil som står stilla medans ni går förbi, skulle ni då erbjuda er att betala skadan trotts att det är bilförarens fel (lagligt sett)..??

Jag skulle definitivt göra det även fast jag inte behöver det i lagens mening.

Och skulle det vara jag som satt i bilen i samma situation och ryttaren inte ville betala, ja det är inte mycket jag skulle kunna göra åt saken men fan vad förbannad jag skulle vara!

Jag ska inte som bilförare behöva stanna bilen 20 meter framför en häst, kliva ur, gå fram till ryttaren och fråga hur denne vill att jag ska köra förbi ekipaget....

Håller fullkomligt med!!!
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Uppenbarligen pratar vi förbi varann.

Vad jag menar är att människor är inte nödvändigtvis onda för att de är okunniga.

Kan dra en historia som kanske inte är riktigt samma sak men ändå.

Jag och en väninna satt och red varsin häst på ridbanan. Maken och hennes gubbe skulle komma och titta på. Denna ridbana var belägen i skogen. Vi red lugnt och allting var harmoniskt tills..... Någonting blixtrar fram ur skogen. Det är hennes man som kommer utrusande, vilt skrikande och viftande med armarna. Hästarna blev givetvis skiträdda och jag blev förbaskad och efter att jag fått kontroll på hästen frågade jag om han verkligen ville att vi skulle bli dödade. Han blev fruktansvärt generad och talade om att han inte visste någonting om hästar och ville ju bara skoja. Vad tycker ni att jag skulle kastat på honom?

Sedan kan jag också tycka att det är dumt att ta ut hästar som uppenbarligen är livrädda för trafik även om jag vet att det kan vara långt till ridstigar etc. Och givetvis måste man få träna. Men det kanske man kan göra tillsammans med en hästvan bilförare.

Jag tror att alla tjänar på att man samarbetar i trafiken. Inte att ryttare ger sig till att kasta saker och givetvis inte att bilförarna slänger sig på tutan heller.

Här är ett tydligt exempel på att en okunnig inte vet hur man gör i hästars sällskap och då vet förmodligen bilistena som är okunniga lika mycket:idea:
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Håller med.. Jag tycker visst finns de idioter men de finns också icke trafiksäkra hästar.. om jag då får fråga utan att bli halshuggen.. vad är de för skillnad mellan en opålitlig häst och en opålitlig bilförare? Båda ekipagen kan skapa skador?
Visst är de läskigt, men jag tror faktiskt att i de flesta fall är ägaren som skrämmer upp hästen för de kommande fordonet för det är bara ryttaren som uppfattar hastigheten på långa vägar.. och börjar redan då kanske spänna sig när denna ryttare hör ljudet av bil.. Visst de finns idiotiska förare men de finns också de som inte förstår att de ofta är "accet" i bilen när den kör iväg som oftast skrämmer upp hästar.

Sen vill jag tillägga att dagens ryttare tar hellre på sig en modern träningsutrustning än en utrustning som sticker ut ur mängden och är VÄLDIGT dåliga på användning av reflexer som faktiskt är en färskvara som slits.

Håller med om att det är ryttare som stirrar upp och skrämmer hästen!!!
 
Sv: Re: Dessa förbannade bilister!!!

läste om nån här som brukade ha havre i fickan när hon var ute och red, kom det sen nån fartdåre var det bara att kasta en näve på bilen! fatta piken liksom... har man tur stannar idioten och man kan skälla ut honom/henne på riktigt också!

Hm.. Skulle gå åt säckar med havre för mig isåfall! :angel:
Är jämt trafik häromkring! :p
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Uppenbarligen pratar vi förbi varann.

Vad jag menar är att människor är inte nödvändigtvis onda för att de är okunniga.

Kan dra en historia som kanske inte är riktigt samma sak men ändå.

Jag och en väninna satt och red varsin häst på ridbanan. Maken och hennes gubbe skulle komma och titta på. Denna ridbana var belägen i skogen. Vi red lugnt och allting var harmoniskt tills..... Någonting blixtrar fram ur skogen. Det är hennes man som kommer utrusande, vilt skrikande och viftande med armarna. Hästarna blev givetvis skiträdda och jag blev förbaskad och efter att jag fått kontroll på hästen frågade jag om han verkligen ville att vi skulle bli dödade. Han blev fruktansvärt generad och talade om att han inte visste någonting om hästar och ville ju bara skoja. Vad tycker ni att jag skulle kastat på honom?

Sedan kan jag också tycka att det är dumt att ta ut hästar som uppenbarligen är livrädda för trafik även om jag vet att det kan vara långt till ridstigar etc. Och givetvis måste man få träna. Men det kanske man kan göra tillsammans med en hästvan bilförare.

Jag tror att alla tjänar på att man samarbetar i trafiken. Inte att ryttare ger sig till att kasta saker och givetvis inte att bilförarna slänger sig på tutan heller.

I stort håller jag med dig. Men, skulle någon skrämma hästen på det sättet som du beskriver det här skulle jag personligen se det som ett ypperligt tillfälle att jobba på den saken med hästen;). Vederbörande skulle få göra om proceduren.

Sen finns det bilister som blir så attans irriterade av att se ett hästekipage att dom inte tänker klart. Att det kan bli förödande konsekvenser av deras handlande. Jag har själv råkat ut för såna, inte så jag behövde kasta nåt men jag har nogsamt och strängeligen beskrivit vad ev.konsekvenser kan kosta. Nu har jag en del pondus så folk brukar lyssna:devil:
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Samma här, med pondusen alltså. Visst finns det en och annan idiot. Men i stort sett så tycker i varje fall jag att vi behöver råd för att lösa situationer i stället för att hacka på varandra och vara fiender. Tycker det finns nog av sådant ändå. Ömsesidig förståelse och att man gör som Domino_S skrev informerar varandra i stället för att skapa fiendeskap.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

kl


Har inte läst hela tråden än, men förundras över hur många det är som verkar tro att vi ryttare/ kuskar äger vägen :crazy:
Flytta ut rumpan/ trigga upp hästen, hur smart är det om det verkligen händer något?
Bara för att det "alltid är bilförarens fel" behöver inte det betyda att hästfolk har rätt att bete sig som idioter dom heller :mad:
Kan dra ett exempel, min sambo kör buss och en mörk kväll kom han och körde efter en kurvig väg. Helt plötsligt ser han EN reflex och sedan ser han två hästar efter vägen, med (troligtvis) mor och dotter på. Mamman blir tokförbannad på min pojkvän och börjar vifta med armarna att han ska stanna. Hur lätt var det för honom att se dom egentligen? Ännu svårare för honom att stanna på en så kort sträcka :grin:

Sedan har ju även jag mött idioter ute på vägarna, men det har gått bra eftersom hästen är trafiksäker. I dom flesta fall tror jag att det beror på att "vanligt" folk inte vet hur en häst fungerar (rent logiskt) Dom tar nog förgivet att om hästen befinner sig på vägen klarar den nog av vanligt trafik. Att det sedan kan finnas något i diket som kan skrämma den tänker dom nog inte på.
Att lära människor på körskolan hur en häst fungerar skulle nog ta mer än än lektion, hur många icke-hästintresserade skulle vilja betala extra för det?
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Gör ett knapplån.

Jag håller med alla föregående talare som beskriver just okunnighet som boven i dramat.

MEN, trots okunnighet, borde det väl rimligtvis finnas en gnutta självbevarelsedrift hos folk, eller?? Hästen är fortfarande ett djur, och oavsett om man vet hur det fungerar eller ej, så tänker inte djur som vi människor gör.
Bara det borde göra att man saktar ner och håller ett ordentligt avstånd, för man vet aldrig vad djur tar sig till.

Eller?

Jag susar förallandel inte tätt förbi en människa som cyklar eller går i vägkanten, i 180 heller då jag inte bara har självbevarelsedrift utan även sunt förnuft! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Dessa förbannade bilister!!!

vi måste tyvärr rida på trafikerade vägar där folk kör som dårar.... :mad: men har kommit på ett väldigt bra sätt att få dom att sakta ner. man ber hästen flytta ut rumpan lite (allstå mot bilen...) och travar tre fyra steg. det funkar nästan jämt... :devil: (man ska ju då flytta ut rumpoan innan bilen är framme...)

Så gör min häst alldeles av sig själv när bilarna kommer för nära :D
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Efter att ha läst hela tråden så måste jag hålla med båda parter. En del bilförare vet hur man ska bete sig och gör precis tvärtom, medan andra verkligen försöker men kanske inte lyckas pga okunskap.

Det de skulle kunna göra på körskolorna är väl att förtydliga att hästar är djur och djuren är inte likadana som vi. Jag tror att de flesta rätt snabbt skulle uppfatta att man ska sakta ner något och hålla ut så mycket som möjligt när man kör om en häst. Det skulle knappast behövas mer än en lektion till det, eller hur?! Annars kan man ju bara gå genom det samtidigt som man pratar om cyklister.;)

Jag tror inte det finns någon hästägare som frivilligt rider i trafik och speciellt inte med en oerfaren häst. Men en del måste det för att kunna ta sig ut till skog eller mark, och då skulle det väl vara positivt om man inte blev överkörd! :p

Min häst har förbättras otroligt i trafiksäkerhet på ett halvår. När han kom blev han nervös om en vanlig personbil körde förbi honom i kanske 30 km/h. Nu kan man stå med nosen mot en 90-väg (på en avtagsväg) och han bryr sig inte, oavsett fordon. Vanliga bilar kan köra om honom både framifrån och bakifrån men bakifrån är fortfarande lite läskigt :grin: Bussar är den värsta mardrömmen. Lastbilar och traktorer går bättre men är inte så trevligt. Men som sagt, han utvecklas :D

Måste bara nämna att hans största rädsla här i livet är skidåkande människor! Han har aldrig skenat iväg när han har blivit rädd, förutom den gången det kom ett skidåkande par mot oss, då blev det några galoppsprång! En annan gång kom min familj på skidor och hästen vände tvärt, när jag vände tillbaka honom så darrade han i hela kroppen :D Jag förundras över detta, det är ju bara människor? Jag tror det är ljudet :p
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

Min häst är i stort sett trafiksäker, om det inte kommer stora lastbilar och sånt. Men bilar, bilar med släp och dyrlikt bryr hon sig inte mkt om, om hon har sett att det kommer en det vill säga och är förberedd. Men det var nära en gång att det inträffade en olycka. Jag red på en 90väg, och en bil kom och körde superfort, och svängde bara ut just lite grand, samtidigt fick min häst för sig att vända på sig så rumpan kom lite grand ut på vägen, hon blev inte rädd eller så utan tog bara helt lugnt ett steg om, förmodligen för att hon ville se bättre vad som kom. Det var så nära så jag tror hjärtat hoppade ut ur bröstet. Bara några centimeter. Hästen brydde sig inte och inte bilföraren heller, han bara fortsatte. Sedan dess har jag blivit mkt mer uppmärksam på vägen, rider gärna in på avfarter och håller mig borta från vägar med högre hastigheter så gott jag kan. Även om min häst inte bryr sig. Men man kan ju undra hur en del folk tänker när de sitter där bakom ratten. Då förstår jag dem som går ut lite på vägen och visar att hästen är lite orolig eller så, för att få bilförarna uppmärksammade på att de kanske ska sakta ner, men jag tror inte att det är ett bra beteende att inplantera eller uppmuntra hos sin häst.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

kl
Jag har inte läst hela tråden så det kanske står redan men angående det här med okunniga bilförare, även ifall dom är okunniga så ska dom väl iallafall förstå om ryttaren visar att dom ska sakta ner eller? Tycker inte det har med saken alls att göra om dom är okunniga eller inte. Det är vanligt vett att man inte gasar förbi någon på vägen oavsett vad det är, inte ens gående gasar man förbi på de sättet tycker jag.

Sen är det givetvis lite upp till ryttaren också att signalera på något sätt att den vill att man ska sänka farten mera.

Det kör runt några stycken där jag har hästen som kör med åsikten att den som är ivägen för bilen får skylla sej själv för det är en väg och dom har rätt att köra där, blir en häst rädd och ryttarn åker av när dom gasar förbi är det enligt dom inte deras problem alls utan ryttarn får skylla sej själv. Då har endå föräldrarna till dessa människor hästar så dom vet mycket väl om att hästar kan bli rädda oavsett hur säkra dom är.

Har redan hänt här en gång att en av dom skrämde hästen så ryttarn åkte av och bröt ryggen på flera ställen men denna männska som körde brydde sej inte det minsta. Han ansåg att han har rätt att gasa med sin jetmotor som det låter som när och hur han vill. Det va ju inte hans problem att ryttarn red på vägen. Föraren anmäldes och allt sånt men friades av någon anledning som jag inte vet. Det verkar vara en del med sånna här åsikter och då spelar det inte roll hur mycket dom vet om hästar.

Man får passa sej helt enkelt för att göra bilisterna arga för det är många som hämnas och håller på, folk verkar inte bry sej helt enkelt. Dom flesta annars måste jag säga är helt okej i trafiken, kör ut och ger plats åt hästen även om dom inte saktar ner mycket. Men dom knör inte iallafall och det får man väl nöja sej med.
 
Sv: Dessa förbannade bilister!!!

*kl*

Dom flesta häromkring har vett i skallen och faktiskt saktar ner när dom ser att man kommer ridandes, då vinkar jag alltid åt dom som ett tack och dom vinkar tillbaka.

Sen finns det faktiskt dom som bara är ute efter att jävlas. Handlar nog egentligen inte så mycket om okunskap utan dom inte bryr sig helt enkelt.

När en tex en crossförare får syn på en, kör iväg för att snart komma tillbaka med ett helt gäng och pekar mot en när man kommer med hästen. Då drar alla igång för fullt och sprutar grus, gasar fram och tillbaka mot en, det har knappast med okunskap att göra?

Sedan dessa som varken saktar ner för gående, hundar eller cyklister och absolut inte för hästar utan dom vill gärna visa att dom kan gasa på ordentligt. Speciellt när dom precis ska köra förbi. Handlar det också om okunskap? I vissa fall, visst kanske det. Men jag trodde att man fick lära sig på körskolan att man ska ta det lugnt vid sådana möten/omkörningar.

Jag tycker att man ska ta det lugnt oavsett vad det är man möter på vägen, om det är cyklist, joggare, gående med hund eller barnvagn, moped, hästekipage, bil eller vad det nu kan vara.
Kan man inte ta ansvar för sådant så borde man inte ha körkort.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 424
Senast: Boj
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 687
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp