Dessa förbannade bilister!!!

S

saltakatten

:mad: :mad: :mad:
Jag blir så fruktansvärt trött på alla dessa bilister som inte ens kan lätta på gasen när de kör förbi häst och ryttare. Och de ska dessutom köra om ca 30 cm från att nudda vid hästen.

jag vet att liknande trådar har varit uppe många gånger innan men jag blir så förbannad. vad ska man göra???? klä ut sig till älg så att dom saktar ner.:devil:

Jag hade gärna hållt mig ifrån vägaran om jag kunnat. problemet är att det byggs om runt mitt stall så det enda som finna att rida på utanför ridhusen är gator. så jag har inte mycket till val. :(
 
Det är jättetråkigt när bilister inte kan visa hänsyn till oss ryttare. De tänker ju inte på hur illa det kan gå! Alla trafikanter, bilister, ryttare, cyklister osv borde kunna samsas på vägarna. Hur ofta är det egentligen man som bilförare möter en häst? Inte särskilt ofta, alltså borde man kunna visa lite hänsyn de få gånger man gör det.
 
läste om nån här som brukade ha havre i fickan när hon var ute och red, kom det sen nån fartdåre var det bara att kasta en näve på bilen! fatta piken liksom... har man tur stannar idioten och man kan skälla ut honom/henne på riktigt också!
 
läste om nån här som brukade ha havre i fickan när hon var ute och red, kom det sen nån fartdåre var det bara att kasta en näve på bilen! fatta piken liksom... har man tur stannar idioten och man kan skälla ut honom/henne på riktigt också!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
läste om nån här som brukade ha havre i fickan när hon var ute och red, kom det sen nån fartdåre var det bara att kasta en näve på bilen! fatta piken liksom... har man tur stannar idioten och man kan skälla ut honom/henne på riktigt också!

Den var bra, ska nog åzå ha en fick med havre när jag är ute :D :devil:
 
vi måste tyvärr rida på trafikerade vägar där folk kör som dårar.... :mad: men har kommit på ett väldigt bra sätt att få dom att sakta ner. man ber hästen flytta ut rumpan lite (allstå mot bilen...) och travar tre fyra steg. det funkar nästan jämt... :devil: (man ska ju då flytta ut rumpoan innan bilen är framme...)
 
fattar inte heller hur de tänker...
uppenbarligen bryr de sig ju inte om de skulle köra på en,men när de e sådana egoister tycker man ju att de borde vara lte rädda om sin bil...den får ju oxå en smäll och de kör på en häst...
 
kan ju säga att hos oss e inte bilisterna d värsta utan den bussarna och lastbilarna som ALLDELES för tungt lastade och ALLDELES förfort,dessutom kommer de i en brant nerförsbacke så de hade inte kunnat stanna om de hade behövts :mad: :mad:
 
Jag har precis motsatt erfarenhet, de bästa på att ta hänsyn är yurkeschaufförerna som kör lastbil och buss, allra bäst är de som kör långtradare. De saktar in så fort de ser hästen och kör sakta förbi så långt ut från hästen som det går.

Värst är de artonåriga killar som just fått körkort, de kör minst 30 km/h fört fort och ca 1 dm från hästen.
 
Hmm, jag har problem med bilister/lastbilschaufförer som kommer upp bakom hästen och sedan ligger kvar och "smyger" bakom. (Ibland timmerbilar med pustande bromsar :crazy:). De gör det nog för att vara snälla, men i alla fall min pålla blir fundersam över detta och börjar tycka att det är obehagligt efter en stund om de inte kör förbi! Jag brukar försöka vinka förbi dem, men för det mesta blir jag tvungen att ta ett steg ner i diket för att de ska våga passera. :eek:
 
Jag kan hålla med om att en del borde verkligen få sig en minnesbeta.Jag rider ju iofs inte men kör.Jag har otaliga gånger råkat ut för lastbilar,bilar och motorcyklister som har nada hänsyn i fickan.Jag blev så trött på skiten så jag ringde vägverket och krävde att de satte upp upplysning skyltar,vilket de gjorde men hjälpte detta?? Nääää.Tvärtom en del tycker det är ännu roligare att köra fort.Tyvärr bor vi på en väg där det är kurvigt vilket uppskattas av motocyklisterna och en del bilister.Lastbilarna kör som om de hade betalt för att skrämma skiten ur folk och fä.Vad gör man??? :devil: :devil:
 
Det är förjävligt,, tycker att det var en bra ide att kasta havre på bilarna,, så att de kanske stannar så att man kan skälla ut dom.. och berätta för dom att allt som händer med ens häst och bilen enbart är deras fel och att dom får stå för presis ALLA kostander,, då lär de vara försiktigare nästa gång..
Hade en klasspolare vars häst kommit löss sprungit upp på vägen och rakt in i en bil (hästen klarade sig) och allt var ju hästens fel, men bilföraren fick pröjsa.. fast hennes föräldrar var så rättskafens att de pröjsade självrisken..
Det är bara och ljuga lite och berätta att man sitter på en tävlingshäst á 200000 och berätta vad veterinär vård skulle kosta bilföraren om hästen gjorde illa sig :devil:
 
Håller med er! Blir så himmla arg ibland... Var tvungen att gå med min ett-åring längs en traffikerad väg förra sommaren(hon va inte speciellet van),jag vifta hysteriskt med polisens tecken för sakta ner o bilisterna bara blåser förbi o VINKAR :devil: :confused: hur trög får man bli???

Red sen en gammal trafiksäker nordis som var rätt lätt att hetsa uppså när det kom en bilist som körde för fort så trissa jag upp henne lite lagom o dansa ut i vägen, då sakta dom ner iaf... :cool:

Tyvärr finns det så mycket okunskap om hästar i trafiken(tycker att körskolor ska ta tag i detta ordentligt),jag prata med några av mina killkompisar, de har garage en bit ifrån en ridskola, om hur man ska köra förbi hästar...
En kille sa då att han redan hade blivit tillsagd att köra saktare o reaktionen på det va-"men vaddå då, där är ju 70 o jag kör ju bara 70", han kunnde inte få in i sitt lilla huvud att 70 är typ 60 för fort... stackaren!
Men jag har iaf försökt får ju bara hoppas att ingen av dom nån dag bränner på en liten ridskoletjej med sin shettis...
 
Värst är de artonåriga killar som just fått körkort, de kör minst 30 km/h fört fort och ca 1 dm från hästen.

Javisst! De är helt galna! Precis som 15-åriga killar på mopeder! :mad:
 
Jo, vi har också några fartdårar hemma hos mig. Jag har t o m sagt åt honom men det skiter han i. Han gasar på när han åker förbi hos mig i stället. För han klarade inte av att jag skällde på honom. Men han och andra som kör som idioter vet nog inte att det är DERAS fel om dom kör på oss eller hästen. För vi rider på ett djur och han/hon ska köra så pass lugnt att han/hon ska kunna hinna stanna om vår häst blir rädd och springer ut på vägen. Så det så. :banana:
 
Det jag förundras över är att de inte inser hur farligt det blir för dem själva om de verkligen kör på en häst. En häst är stor och tung och kan förstöra en bil ganska ordentligt och sitter det då en människa i kan den människan oxå bli ganska illa förstörd.
 
precis, hästen jag rider är folk försiktiga när dom kör förbi (shire). dom e nog lite rädda eftersom hon e så stor. men e det en annan häst man sitter på så bryr dom sig inte. yrkeschafförer, speciellt lastbilschafförerna tycker jag kör bra men vissa vill liksom inte köra om och så ligger dom bakom en jättelänge å så pyser det och det tycker dom flesta hästar e ganska läskigt. jag tycker att dom borde prata mer om det på körskolan, dom nämde det bara i en mening eller nåt sånt när jag tog körkort.
 
Om de nu inte bryr sig om att hästen eller ryttaren skadas så nog borde de vara rädda för att skada sig själva. Kan man tycka i allafall.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 424
Senast: Boj
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 034
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 688
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp