Dessa förbannade foderstrupsförstoppningar...

Saltet kanske är till för att främja drickandet?

Min häst fick foderstrupsförstoppning en gång för länge sen, då fick jag tipset av veterinär att först hälla matolja direkt i halsen på henne vid anfallet och även olja in havren. För att det skulle glida ner lättare om hon bara svalde det utan tugg. På henne fungerade det men det kan ju vara svårt att att olja in hö...

Kan du inte hitta ett hö med lågt proteininnehåll (om det är proteinet som bidrar till fång?) och stödfodra redan nu så hon vänjer sig? En kompis har en fångponny som stödfodras med hö ute trots betet (är så lågt näringsinnehåll i gräset nu och hästen är inte i sin idealvikt - snarare för fet) Hästen mår iaf bra och har inte fått några fångattacker.

Munkorg tycker jag är ett bättre och skonsammare alternativ än att inte låta hästen få mat. Då kan den ju iaf pilla i sig lite hela tiden och kanske på så sätt lära sig att man inte behöver kasta i sig maten?
 
FEL! När ska folk lära sig att proteinet INTE är orsaken till fång och en fånghäst har precis samma näringsbehov som innan den blev sjuk!
 
FEL! När ska folk lära sig

Det är väl lite spydigt att skriva så? Är ingen foderexpert men man försöker ju komma med det lilla man har. Dessutom var det inget påstående av mig om proteinet, läs så ser du.

jag skrev ju "om det är proteinet som bidrar till fång" och ett frågetecken efteråt. Är inte så duktig på orsaken till fång, men att hästar behöver näring förstår jag ju, därför skrev jag också att jag tyckte hon borde stödutfodra.

Camilla
 
Hörru klipp inte ut några ord i en mening sådär!

Jag blir bara så evinnerligt trött på alla som påstår att fång kommer av proteiner, ursäkta om jag lät snäsig.
 
Jag klippte ur de orden för det var just de som var spydiga.

Jag förstår om man blir trött på dem som påstår det, men det gjorde inte jag och då hade det ju varit trevligare med en förklaring, jag vill också gärna veta vad fång kommer ifrån. Alla i min omgivning har ju sagt just det - proteiner. De är säkert lika okunniga som många andra då? Eftersom min tävlingshäst häst får mycket proteiner, och går på grönbete och aldrig har fått fång så är det klart jag tvivlar - men det vore ju trevligt att få veta den egentliga orsaken till fång.

I vårt förra stall var det ett sto som hade fång och hon blev alltid väldigt dålig på våren när gräset var som "nyast" om man säger så. Resten av året var hästen okej och fick alltid hållas inne mycket på våren så hon skulle vara frisk. Hennes ägare sa att det var för att det var så mkt proteiner i gräset som hon blev dålig. Vad var den egentliga orsaken då tror du? :confused:
 
Proteiner har ett gammalt och svårdödat rykte om sig att vara orsaken till det mesta. Just fång sitter det extra hårt åt.

Min tillfällig medryttare läser till veterinär och håller just nu på med ett arbete om just fång! Hennes handledare är en av de som forskar om just fång (han kommer från USA), och jag har bett att få ta del av hennes arbete sen, vilket jag ska få! Det ska bli kul att läsa. Lovar att delge här också!!
 
Har du testat att ge lite lunch/eftermiddagshalm i hagen? OM hästen går på magert bete hela dagen kanske hon är så utsvulten och/eller har sådana gallbesvär att det är det som orsakar att hon hetsäter. Har hon aldrig problem med frukosten?
 
Det skulle vara spännande att läsa :)

Men vad är det som gör att fånghästar inte kan gå på kraftigt bete då? Jag har ingen fånghäst själv men de som jag vet har det, påstår att deras hästar blir jättedåliga av att gå på kraftigt bete....?!!?? :confused: Och så säger ju alla självklart att det är proteinet... :confused:

Att vissa myter är svårdödade håller jag med om, känner till flera andra som man blir tokig på :crazy:
 
Jag tror att många känsliga hästar släpps för snabbt på bete. Ger man hästen 2v på sig att vänja sig och lite i taget så tror jag fler hästar skulle klara bete. Å andra sidan, varför måste man ha kraftigt bete? Det är inte så många hästar som behöver kraftigt bete precis.

Hagarna där mina hästar går nu är uppdelade i många delar, och de fick en ny bit att beta ner i taget. Nu när gräset inte växer längre går de på nästan allt, en ny del kommer öppnas i helgen (den är tidigare i år betad av kor). Bra sätt att vänja hästarna magar.
 
Hejsan..! Jag har en häst som precis haft foderstrupsförstoppning... :( Hon kom in från hagen fick lite hössilage medan jag borstade. Efter en kvart började hon hosta jag trodde då att hon hade satt i halsen masserade strupen, sen kom det slem blandat med hössi ur näsan plus att hon började hosta upp slem blandat med hössi.. Jag blev chockad .. Ringde vetrinär han kom efter ca 1 timme... Thiès (min häst) fick en slang upp i näsan. O han kollade lite saker som puls andning m.m.. Antagligen hade hon ätit o fått för stor "tuss" i munnen. Vetrinären åkte. Sen blev det natt kl. 01.00 hade hon 39,05 i temp.. Ringde vetrinären han kom.. sa att hon blivit chockad.. Fick några sprutor o en kanyl (vet ej hur det stavas :p) fast sydd i halsen.. Thiès är bara en unghäst o var otroligt duktig!!! Men iallafall sa vetrinären att Krafft foder, äpplen och morötter är faktigst farligt att ge en häst som har haft foderstrupsförstoppning.. ifall man ger krafft ska den vara extremt blööt..!! Men kolla fall haflingern "Hetts-äter" så fall kan den få för stor "tuss" i munnen o det täpper till..!
 
Ja jag är ju inte så bra på det här med fång och beten. Har precis köpt eget så det har ju varit förra stallägaren som skött allt sånt innan. Tydligen var det rätt så kraftigt bete där, så fånghästägaren släppte bara ut hästen dagtid och i den hage med minst kraftigt gräs, ändå blev hon sämre...

Här på nya gården verkar det vara riktigt kraftiga beten, det återstår ju att se till nästa sommar. Kanske vore en bra ide då att dela av i mindre hagar då den nuvarande beteshagen (där det endast gått kor tidigare) är på 15 ha bete. Jag har iofs aldrig reflekterat över att mina hästar skulle kunna få fång, de har gått på alla möjliga beten och alltid haft tillgång till mat.

Hur är det med klöver då? Är det så "farligt" om det är mycket av den varan i en hästhage som jag hört?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 725
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 611
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 164
Senast: Milosari
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 753
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp