Dessa förbannade foderstrupsförstoppningar...

Jamtland

Trådstartare
Har som jag tidigare berättat en mycket glupsk haflingerdam boende hos mej. I morse var det dags igen, en näve kraftfoder räckte tydligen för att klappa igen halsen på henne. Fast troligast så satt något redan där men hon åt kraftfodret iaf.

Det tog drygt 30 minuter att få loss det, men den här gången höll hästen på att stryka med när det lossnade... Hon hostade så hon höll på att kvävas, det var otroligt skrämmande att stå bredvid och inget kunna göra när det "lossnade"... :(

Så här kan vi bara inte ha det... Hon får foderstrupsförstoppning ca 1 gång i veckan. Hon är kollad med slang i halsen av vet, och dom hittar inga fel. Hon är "bara" för glupsk! Frågan är vad man ska göra åt det?!?!

Funderingen nu är att ställa henne på fri tillgång bra halm (givetvis med en försiktig invänjning) så att hon inte blir så hysterisk på maten. Eller sätta på henne en "munkorg" så hon inte kan äta så fort, men då finns ju alltid risken att den ramlar av. Har ni något förslag? Blöter maten gör vi redan.

Jenny
 
Men varför är hästen så glupsk då? Vad har ni för foderstat? Analyserat hö så ni vet att ni ger henne allt hon behöver..?
Hästar som hetsäter får ofta för lite stråfoder, säger inte att det är så för er, men det är vanligt.. De vill då tillfredsställa sitt tuggbehov givetvis, och kastar sig då över allt de kan hitta i matväg..

Ge hästen grovfoder innan krafftfodret så att salivproduktionen kommit igång. Sedan kan ni lägga stora stenar i krubban så kan hon inte komma åt att sluka maten.

Att hästen dricker ordentligt är också viktigt.
 
Sen jag lärde mej på 70-talet att maten ska ha ungefär samma konsistens som köttsoppa, har ingen häst jag matat fått foderstrupsförstoppning. När jag stod i stall med att hästägarna själva matade på helgerna brukade jag alltid börja med att spola vatten i alla kraftfoderbyttor, sen gav jag höet och sist kraftfodret. Vi hade 2 som nästan varje vecka fick någon form av förstoppning. Men aldrig när jag skötte matningen.
 
Vad får den för kraftfoder då???vanlig havre ger ju i sig mycket saliv..pellets är torrt(även när det blötts) "risken" men för blött foder är ju att dom inte tuggar maten ordentligt utan det bara slinker ner obearbetat
Stenar i krubban är ju bra...för "lite" mat gör ju också att dom inte tuggar ordentligt...det är ett dilemma det där
det jag har gjort nångång som har funkat något sånär är att blanda hippoalfa i ca 4 liter vatten....då måste dom dricka upp ALLT vatten innan dom kommer "ner" till kraftfodret och är lite småmätta redan då av allt vatten :)
(hippoalfan är ju tydligen väldigt smaklig för en häst :D)
 
Jag vet en som klippte ner några dl fin halm (ca 5 cm långa bitar) i maten och blandade väl. (blötte lite oxå vill jag minnas)
Hästen hade haft de problem du beskriver, men efter att ägaren började med halmen i maten så var det inga problem mer.
Anledningen var att hasten inte kunde glufsa i sig fodret så fort. Den var ju inte så sugen på halmen, utan pillade i sig kraftfodret.

Lycka till!!
// Anna
 
Hästen är en kraftig liten dam som för sina hovars skull (hon har anlag för fång) har bantats ca 100 kg nu i sommar, så att hon är hungrig jämt har jag förståelse för... :smirk:

Hon går fortfarande på bete med shettisar, mao nästan inget bete, väldigt kortklippt så där kan hon inte föräta sej för det tar för lång tid för henne att få i sej maten.

De nätter hon står inne så DRÄNKER vi höet och sprider ut det så mycket det går över boxen. Kraftfoder får hon i egentlig mening inte, hon får en halv näve (ca 1 dl) Fibergi bas, så jag är tveksam att det var den som ställde till det.

Vi har haft lite problem med shettishagen då baggen som brukar gå med damerna ibland har rivit ner staketet mellan deras hage och rätta hagen vilket gjort att hon kunnat äta för mycket. Nu går baggen med dom andra hästarna, så det är lugnt.

Ändå är det lite stressande att veta att så fort hästen kommer åt mer mat så får hon foderstrupsförstoppning... Det är därför vi funderar på att ge henne fri tillgång på halm, plus att det känns bättre att ha mätta hästar än hungriga.

Jenny
 
Vad händer om ni lägger ut kraftfodret i hagen då? Ifall ni strör ut det så hon inte kan glufsa i sig allt på en gång utan måste plocka i sig istället.
 
Halm är ju inte speciellt smart att ge om ni bantar hästen. Halm är ju i princip bara energi och den kommer bli fetare om den får en obalans mellan energi och protein.

Du uppgav aldrig om du hade någon analys på höet. Hon kanske är hungrig för att ni faktiskt inte ger henne tillräckligt?

Får hon foderstrupsförstoppning av höet eller, jag förstog inte riktigt?

Sly kan ni ju lägga in i boxen så har hon nåt att gnaga på.
 
Precis det tänkte jag med föreslå...

Sedan finns det hästar som medvetet slänger i sig maten beroende på hur de är uppfödda.
Är dom uppfödda i flock med stark rangordning måste man nog ta maten medans man har chansen för att få något alls....
 
Det är ju det som är en del av grejen, hon får ju inte hö än egentligen... Dom går ju fortfarande på bete. Och med tanke på att hon fortfarande väger minst 50 kg för mycket så lär hon inte få för lite näring...

Visst, vi kan göra en analys på fodret, men det hjälper oss ju ingenstans, hästen får ju foderstrupsförstoppning nu när hon får ca 2 kg hö (vilket hon får de nätter hon står inne), och lär ju inte få mindre förstoppning om hon får något kilo mer...

Känner att jag låter negativ till era råd, men inget av dom är ju konkreta nog att hjälpa oss ur denna situation, så kom gärna med fler!

Mvh Jenny
 
jag tycker du ska prova mitt koncept...för då har hon iallafall vatten i strupen vilket är en god förutsättning...sen så KAN dom ju faktiskt vara hungriga fast dom är feta :rofl: :rofl:
det är ju inte bra om hon ska fortsätta och få förstoppningar då det tar styggt på slemhinnorna i matstrupen varje gång.
 
Såklart hon kan få för lite näring fast hon är överviktig!! Många feta personer är faktiskt undernärda, samma sak gäller för hästar. Särskillt brukar de få proteinbrist och det gör dessutom att de inte går ner som de ska.
 
Det kan ju kanske vara så att eftersom hon är hungrig äter hon gräset så kraftigt att hon får i sej jord, sand och lera och andra partiklar som inte är ätbara. Vad jag försöker säga att det kanske finns en koppling till varför hästar som går enbart i sandhagar med lite att äta, ofta får sandkolik. Varför skulle en häst som äter mycket rötter och jord m.m. inte kunna råka utför
"sand+mat"foderförstoppning?
Ge henne fri tillgång till halm. Det är energifattigt och tar lång tid att äta och pilla med. Förhoppningsvis minskar problemet om hon är sysselsatt med annat än att äta energirik mat. Varför inte pröva med att lägga ut mycket halm över en stor del av hagen. Nu menar jag inte ett tjock täcke utan bara lite väl utspritt. Och kanske göra det flera gånger om dagen. Så du har lite koll på hur mycket hon äter. Enligt någon expert så äter hästar med 2-3 timmars mellanrum. Får dom inte äta då blir dom så frusterade att dom kan hitta på hyss som krubbitning, luftsnappning m.m. Och hon rekommenderade att man skulle strö med halm till natten så hästarna kunde plocka med det när dom blev hungriga, plus att det höll dom sysselsatta med "bra" saker istället för stereotypa olater.
 
Hej

Min travare har en medfödd "missbildning" i matstrupen den är aldeless för smal.
Han har haft massa ordentliga "stopp" innan vi kom på det. Han är ingen ungdom så veterinären anser inte att en operation är befogad men kan ju dra dom tips vi fått som faktiskt funkat jätte bra
#Stenar i krubban som fler nämt
#Alltid ge höt ca 30 min innan kraften så dom fått igång salivproduktionen och inte är så glupska
#Blöt maten så den blir "stabbig" inte rinnande. Mat som dom dricker upp hoppar dom lätt över att tugga och då kan det bli stopp av det. Men aldrig ge torr mat.
#undvik mat i pelletrerad form.
#hellre fodra ett par extra gånger per dag med mindre mat i varje giva så dom inte är panikhungriga

Det var dom tips vi fick och det funkar på våran kuse.
Allt funkar säkert inte på alla men nått kanske

Kram Linda
 
Stenar i krubban stoppar upp den glupskaste hästen, har du inga stenar så släng i saltstenen om du ger torrt foder. Ge annars uppblött foder!

/Hippo
 
Vi hade en häst på ridskolan som alltid fick foderstrupsförstoppnigar vi la saltstenen i krubban så kan hon inte hånga sig lika lätt går lika bra med en stor sten och hon fick stå på mycke halm *veteHalm' för de äter inte lika mycke av den men lagom och tillräckligt med hö..
 
Vet inte om det är svar av typen "tips på åtgärder" du vill ha men en häst som får foderstrupsförstoppning brukar ju vara en glupsk häst. Glupska hästar bör ha en sådär fyra fem tennisbollstora stenar i sin krubba...då blir de lite försiktigare o äter lugnare. Kanske du redan har prövat iof....
 
Jag gör ett bedjande försök till....

Hästen får foderstrupsförstoppning när hon stått inne över natten. Vi blöter höet REJÄLT och sprider ut det så mycket det bara går. Hon får INGET kraftfoder, så det är inte tips om kraftfodret vi behöver (men tusen tack för dom råden, vi sparar dom tills det är dags att börja ge kraftfoder.).

Vi behöver tips hur vi ska kunna få hästen att kunna äta HÖ utan att det fastnar igen. Det börjar bli KRIS för hästen kan ju inte gå på bete så länge till...

Så SNÄLLA, kom med fler tips. Vi funderar på att ge henne fri tillgång på halm, men hur ska vi på det att fungera?! Hon kan ju bevisligen inte äta torr mat!?

HJÄLP!!!

Jenny
 
Hur dricker hon under natten? Äter hon salt ordentligt? Kanske lite väldigt blöt betfor INNAN höt kan hjälpa till? Hö i hönät med minimaskor?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 720
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 603
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 156
Senast: Milosari
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 745
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp