Bukefalos 28 år!

Dessa halvhalter...

T

twinstar

Är det egentligen inte en bluff?
Vi pratade om det här på ett ridläger jag var på för några år sen och ingen hade förstått det här med halvhalter.

Jag tror inte dom existerar.
Det hela handlar väl snarare om att förbereda sig för nästa övning. Man sätter sig till rätta, man samlar ihop sig och hästen är beredd när man väl gör hjälpen för nästa övning.

Jag har alltid fått så märkliga förklaringar att jag framför mig sett hur man i halvhalten ska frysa till
en mikrosekund, och sen fortsätta. Den har varit mig övermäktig att förstå varför och vad det ska vara bra för
och hur en korrekt sådan ska utföras om vem som ska kunna se att jag utför den korrekt. Halvhalten måste vara det mest missförstådda i hela ridningen.

Kunde man inte hittat på ett bättre namn för det hela?
 
För mig är en halvhalt första graden av samling, alltså man ber hästen då och då trampa in lite extra under sig, sedan har man ju förhållningar och jag tycker nog mer att det är en sak som inte existerar isåfall.

Vissa tycker att halvhalt och förhållning är samma sak.

Förhållning görs med tygeln och halvhalt med sätet (anser jag då).
för mig är förhållning värdelöst eftersom jag hellre gör en halvhalt med sätet.

Halvhalt tycker många är att man sätter hästen i balans innan en övning,men då krävs det ju först att hästen är ur balans.
Och varför är hästen ur balans??
 
För mig är halvhalten en förberedelse, hästen ska inte "stanna upp" men uppmärksamma att något kommer hända.
 
Ang bättre namn så red jag för en äldre herre förrut som alltid sa "halvparad".
 
Jag har för mig att parad = halt, dvs halvparad blir halvhalt. Var i Danmark och tittade på som fotfolk för ett tag sedan och där sade de halvparade.

OlleAtlas
 
Balvhalt tycker många är att man sätter hästen i balans innan en övning,men då krävs det ju först att hästen är ur balans.
Och varför är hästen ur balans??

För att vi är usla ryttare som inte orkar _rida_ i pricip varje steg utan fuskar! :devil:

Men seriöst...halvhalten skulle inte behövas om man orkade rida precis hela tiden. För det ultimata vore väl att ha en häst som gick i form precis hela tiden och hela tiden var lyhörd för minsta vink som ryttaren kommer att göra och så är det ju väldigt sällan! :)
 
Jo, det ultimata vore att hästen gick i perfekt balans hela tiden. Men, som du säger, så är det sällan eller snarare - ALDRIG.

Halvhalten finns, och i princip är det inte märkvärdigare än att man tar en liten förhållning, och om tygeltaget går igenom så svarar hästen med att behålla takt och energi men ta ett eller ett par lite mer samlade steg. Man kan driva omedelbart före eller omedelbart efter, beroende på vad man vill uppnå med sin halvhalt.
 
Orkar?? Så jobbigt är det eller skall det inte vara att rida korrekt. Hästen skall ju gå för lätta hjälper, klarar man inte det är man fel ute.
 
Vi kanske inte är på samma nivå i vår ridning! :angel:

I teorin är jag bra! :)
 
Jag har funderat på hur jag gör när jag rider och när jag rider fram sysselsätter jag honom med mängder med saker för att han ska bli aktiverad och lyhörd. Håller inte på med förhållningar, varken med sätet eller handen. Tempoväxlingar, serpentiner, svänger för vikten, böjer, flyttar framdel, bakdel etc.

När jag sen kräver samling kräver jag den på en volt konstant. Jag samlar, samlar, samlar och eftergiften ger jag genom benen främst. Detta kan ta allt från 5 till 40 minuter bereonde på hur pigg jag är, vilket humör hästen är på etc och det är ridning, jobbig och fysisk sådan.

När det känns som en stadig bibehållen form kan jag länga tygeln, låta mina ben vara stilla och ge fler och och oftare eftergifter. Varje gång jag känner att han på g att tappa formen på lång tygel så "samlar jag" honom med ben och sätet (och om jag måste handen också igen)...och det är väl en form av halvhalt kanske. Men det är enda gången jag gör något som ens påminner om det ni beskriver.

Det hela handlar egentligen mest om tajming! Att man kan förutse innan hästen tappar balans eller kommer ur form och att man då kan samla igen.
 
Halvhalt är väl det mest passande namnet eftersom att man gör en halv halt.
Man gör en halvhalt för att göra hästen uppmärksam på att något nytt kommer, ex. en galoppfattning. En korrekt utförd halvhalt stärker också häsens bakdel så att den inte sliter lika mycket på frambenen, för att hästen ska förstå att den ska jobba bakifrån och för att den ska sätta under sig med bakbenen mera.
 
Twinstar:
"parad=passage lärde jag mig av artikeln ovan! " - Du har läst lite tokigt om du menar det du säger. Men du kanske bara är lite spydig? :confused: T_B
 
Jag gör också många övningar, men med så lite hjälper som möjligt, just för att behålla lyhördheten. Har jag bett om något så vill jag att hästen fortsätter med det UTAN att jag behöver tjata.

Rider jag en ny häst jobbar jag på samma sätt, men det kan ta olika lång tid innan den förstår att det faktiskt är bekvämare att hålla sig till det jag sagt, även för hästen.
 
Twinstar:
"parad=passage lärde jag mig av artikeln ovan! " - Du har läst lite tokigt om du menar det du säger. Men du kanske bara är lite spydig? :confused: T_B

Nu förstår jag ingenting? Jag svarade på OllaAtlas inlägg där han skrev att han fått för sig att parad betydde halt.
I artikeln jag länkade till står det: "Förr i tiden kallades halvhalten ibland för halvparad. På många sätt är det namnet mer rättvisande. Parad för tanken till passage..."

Var det spydigt? :confused:
 
Hehe, ibland orkar man inte "rida" hela passet.. En del hästars gång kräver mer av ryttarens kropp än andra. Visst, man är så avslappnad i kroppen som det bara går, men det är fortfarande en hel del mag och ryggmuskler som balanserar upp oss samt att amn får ibland anstränga sig rätt mycket för att kunna vara följsam i traven. När jag rider blir jag sällan trött i benen, men desto mera träningsvärk i magen och ryggen blir det.

Jag är säkert ute och cyklar , men jag har hittils sett förhållning= tempominskning, halvhalt= "fokuspaus +samling"

Förresten, visste ni att det pågår forskning om ridspråket? Vad som menas till vilket ord, som vad EXAKT menas med "form", och vad då "på tygeln" är? Ska bli spännande det där... Det är så mycket som varierar beroende vem man rider för. :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 832
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 648
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp