Dessa luftvägar!

Sv: Dessa luftvägar!

Låter bra att frisk luft funkat så bra för dina, jag är dock inte helt säker på att det räcker att bara ställa Gabby i en utebox nu, båda mina veterinärer talar om svårigheten att få stopp på den ökade slemproduktionen i lungorna som kroppen ställt in sig på, speciellt när de är lite till åren. Så jag ska nog först skicka iväg henne på behandlingen och sedan ställa henne i utebox direkt när hon kommer hem. Men väldigt glädjande att höra dina blivit bra!! Har någon av dem haft konstaterat slem i lungorna? finns ju en hel värld med luftvägsproblem om jag förstått rätt..

Funkar det bra att ströa med torv i utebox när det är minus? Nej blöta hö har jag inga goda erfarenheter av, min häst får hösilage och kommer få fortsätta äta det i framtiden. Ja mycket hagvistelse tycker jag om, även om de inte har luftvägsbesvär. Hon kommer få gå ute 7.30 till 19.30 framöver (nu 8:30-ca 19-20) så det blir ju 12 timmar.
Har pratat med min kompis ikväll som tar över gården vi nu står på om 2 mån och hon tyckte det vore en bra idé att bygga 2 uteboxar och annonsera efter någon mer häst som behöver stå ute, så slipper Gabby stå därute ensam. Har pratat mkt om framtiden också och jag har ju ingen aning om hon kommer kunna stå inne i stallet igen, men tror att jag ska låta henne stå kvar i utebox även om hon blivit symptomfri.. De behöver också veta om de ska hyra ut min box inne i stallet sen och så. Hon lider ju inte av att stå ute även om hon inte skulle behöva, bara hon har sällskap. Jag hoppas hon fixar att stå ensam ute i utebox i början dock... Kommer nog gnägga ihjäl sig efter bästisen som hon står granne med i stallet nu, men det får det väl vara värt?
Den här uteboxen hon ska få står hon verkligen "ute", är bara 3 stora väggar (2 korta, 1 lång) och tak till hela byggnaden och gjutet golv då, sen kommer boxarna kanske 2 meter in från öppna långsidan så det inte kan regna/snöa in på henne, så friskare luft än så går ju inte att få. Andra halvan av byggnaden ska delas av och stänglas till hagen så de kan gå in där när de vill from i höst :)

Jo nybyggda stallet hade varit bättre om man slagit ut taket till loftet och skippat halm (loftet var fullt av halm) men de andra "normala" hästarna i stallet fixade miljön bra.. Hosta har dock aldrig varit hennes stora symptom utan snarare tunga läten vid utandning. Hostade ett tag vid morgonfodringarna, men inget efter inhalationsbehandlingen.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Min häst fick konstaterat kronisk bronkit för drygt två år den, när hon var 6 år.
Stod då i ett stall som var så gott som dammfritt, bra hö, och med utmärkt ventilation, osv.
Antagligen berodde det på havren som var ganska dålig det året. :(

Hon har fått en rad olika mediciner, bland annat de där brustabletterna som vet skriver ut. Fungerar väldigt bra om hostan kommer i perioder.
Annars är det att alltid blöta ALL mat, även höet.
Norpan har ätit ett medel som heter Equistro secreta pro, finns att köpa på scandinavuim osv för ca 400:-/burk.
Funkar väldigt bra, luktar som örtsalt. ;)
Nu i höst har Norpan ätit massa vitlök, som vanligt. Och så har jag hittat det medlet som fungerat allra bäst hittils; Lakrits.
Finns att köpa på hälskosten och är inte så fasligt dyrt.
Som någon annan nämnde fungerar även Bisolvon, men jag har inte vågat ge så mycket av det.

A och O är att ändå hästen får vara ute mycket, och få bra luft.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Min erfarenhet av torv är att det INTE är bra för hästar som hostar...
Då är det bättre med sågspån (inte hyvelspån, det dammar mycket) som man kan vattna lite över.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Det är väldigt individuellt från häst till häst om de funkar bäst på torv eller spån.
Mina står bäst på torv...
 
Sv: Dessa luftvägar!

Min pållis (20 år nu) har oxå haft/har lite problem med luftvägarna. För typ 5 år sen lät hon konstig i andningen (hördes pipljud) så då kollades hon med endoskopi. Slem i luftvägarna, fick slemlösande o även nåt örtpreparat tror jag. Stod på behandling i Helsingborg oxå en vecka. Efter det var hon helt bra.

Nu i höstas (några veckor efter installningen) hostade hon några ggr vid några tillfällen, andades ngt häftigt ibland, så vet. skrev ut Ventipulmin som hon fick i fodret. Det hjälpte tyckte jag. Nu under vintern har hon hostat nån gång, men är pigg o glad för övrigt och blir hon inte dålig igen så avvaktar jag nog.

Känslig för damm det vet jag att hon är, så jag är noga med att hon är ute så mkt som möjligt, har torv i boxen, blöter all mat, sopar inte när hon är inne osv. Bara en sån sak som att byta höet mot hösilage gör skillnad (iaf för henne, det kanske inte gör skillnad på hästar som är riktigt "dåliga").

Sen är det ju svårt nu under vintern när man är så illa tvungen att hålla mer stängt i stallet pga kylan och hästarna inte kan va ute från morgon till kväll. Så fort hästarna kan va ute mera så brukar hostsymtom o sånt minska el försvinna helt.

Iallafall så ger jag vitlök till min häst, och ska prova ett danskt preparat som ska va väldigt bra för hosthästar (ska ge det i förebyggande syfte o så hon inte blir värre igen). Det heter Rosenlunds specialörter, söker ni på namnet får ni nog upp hemsidan. Så får vi se hur det funkar!

Märker oxå de fåtal ggr jag rider i ridhus att hon blir lite mer "flåsig" då (o så stimmar hon upp sig oxå) men det kan ju va ett tecken på dammkänslighet o som sagt, frisk luft är ju alltid bäst för dessa hästar.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Hej! Ja du får gärna PM:a mig och berätta mer om du vill, jättesnällt! Alltid nyttigt att höra om andras erfarenheter.

Men ditt stos fodervärd lät inte rolig, förstår att du blev glad och lättad när du äntligen kunde ta hem henne istället. Hon fick alltså kortison i 30 dagar? Min fick bara i 14 dagar men å som hon inandades.. Ja utebox håller jag på och försöker fixa för fullt nu, pratat med både nuv. stallägaren och snart blivande och det ser positivt ut, kanske får bli nåt provisorisk till att börja med, men framöver ska det bli uteboxar, 2 stycken och vi ska annonsera efter nån mer häst med liknande besvär som vill hyra andra boxen, för ensam är ju inte roligt.

Du gillar inte slemlösande? fast nu sitter ju min hästs slem nere i lungorna och hon kan bara inte hosta upp det på egen hand, så nog förstår jag veterinärerna när de säger att både antibiotika och slemlösande behövs... men visst, att bara slänga på slemlösande utan att göra varken endoskopi eller ha en helheltsåtgärd tycker jag inte heller verkar så bra. En ponny i mitt gamla stall (tidigare varit överkänslig emot damm, fick problem på nytt när han flyttade till det stallet....) tog de ut en annan veterinär än min till, hon gjorde ingen endoskopi, lyssnade bara lite på luftvägarna (min vet gjorde det också först, kunde inte höra slemmet hon senare såg i kameran i lungorna) och skrev ut vanligt slemlösande och sa "det var säkert bara höet som inte var så fint" och sen var det allt. Ponnyn är inte bra än, men de ger lite slemlösande då och då och inbillar sig att han mår bra -hostar mer än min!! :crazy:

Men PM:a gärna mig med lite tips och dylikt! vore snällt :)
 
Sv: Dessa luftvägar!

aaah bisolvon var slemlösande! :idea: hehe hade jag faktiskt inte hört talas om!

Min häst hade inte heller feber när hon var förkyld för ett år sen, dock Riktigt hängig, näsblod och rullade sig inte i hagen (händer ALDRIG, typiskt tecken hon inte är frisk)... men någon sa till mig att om de inte har feber är de inte förkylda?? hmf.

Jo det där med vädret har jag tänkt på! :idea: Märkte det lite grand ända sedan förra våren, hon är väldigt känslig för väderomslag, speciellt när det är fuktigt väder. Fixar de fukt värre eller? Har lyckligtvis inga luftvägsproblem själv.

Stallet vi står i nu har bra ventilation tycker jag, märkbart bättre luft än förra, högre i tak, mycket större stall (mer luft) och naturligt ventilation tack vare springor, öppningar vid fönster och en skjutdörr en box ifrån min hästs box som alltid har en 2 dm öppen springa när det inte är minusgrader. Det luktar inte ammoniak alls, stor skillnad emot "halmstall" tycker jag. Överlag skulle jag säga att det är BRA luft i det stallet, men uppenbarligen inte tillräckligt för en överkänslig lungslempropp :p men det är nog få innestall som har tillräckligt bra luft för såna.

Men nu är uteboxar på g, kanske blir det något provisoriskt först, fram tills gården byter ägare, men sen ska det bli 2 riktiga uteboxar så jag antar att damen kommer få stå ute i framtiden även om hon blivit symptomfri, kanske lika bra? Det är bara jag som måste vänja mig av med bekvämligheter som plusgrader när jag mockar och att få springa lite sträckor med foder och sånt. Men hösilaget kommer förvaras inne i stallet, likaså kraftfoder och jag kommer säkert ställa henne i stallgången inne när jag ska borsta (måste väl gå bra?!) så jag ska väl överleva ;) Får fixa nåt där vattnet inte fryser till nästa vinter, kommer nog ströa upp med torv och bara hon får en kompis därute är nog hon lycklig. Undrar om det är svårt att hitta någon mer som vill ha utebox, men ändå är villig att betala stallhyran för att ha tillgång till ridhus och padock? Vill ju inte det ska bli nån stackars hosthäst som mår pyton vars ägare knappt bryr sig... (känner tyvärr till flera sådana :( ) eller dylikt.
 
Sv: Dessa luftvägar!

När du ger Lakrits, ger du malet pulver eller i vilken form? Min lokala "örtaffär" har endast lakritsrot i vanlig form, alltså som små pinnar och det har jag gett till och från ända sedan september tror jag, men delar dem då i småbitar. Det skiftar väldigt i perioder hur mycket hon vill ha, ibland äter hon en hel "pinne" per dag, ibland ratar hon det i veckor.
Men jag skulle egentligen hellre ge i pulverform om jag fick tag på det till ett bra pris, hade en länk till nån jättebra hemsida men efter vi omformaterade datorn försvann allt och jag hittar inte sidan igen... :mad: Hälsokostaffären jag frågade i hade inte lakrits hemma just då, men var ändå svindyrt, tyvärr.

Vitlök har jag också gett, höll på nästan ett år men slutade i höstas av sympati faktiskt. Hon tycker bara inte om det, jag har provat både pulver och vitlöksflarn och matglädjen försvinner, hon gillar helt enkelt inte smaken och så stor effekt har det inte att jag vill tvinga i henne det.
Jag har även gett henne mynta som nog hjälpte lite, hon luktade iaf supergott :D :D och hela boxen (kisset) med för den delen! Det ska jag nog ta och köpa igen. MEN, det är ju bara lindring för symptomen, orsaken till problemet måste ju ändå elimineras.

Men usch stackars dig att få kronisk bronkit dignositserat på en 6-åring!! Hur ser hennes liv ut idag? Var det verkligen bara dålig havre som var orsaken?? Syntes det på havren? Var den dammig? Hon hade inte fått nån förkylning innan el dylikt då som gjort henne överkänslig? Vad läskigt..


:( Men USCH vad jag känner mig stressad, vill göra nåt NU!
Fick veta igår av stallägaren att min häst börjat hosta lite om mornarna, har gjort det sedan början på veckan ungefär -när hon äter sin havre faktiskt. Vet inte om det varit tillfällighet att hon hostat just när hon ätit havren (har hon aldrig gjort förr) men jag märker ju på hela henne att hon blivit sämre senaste veckan, låter mkt mer vid utandningen och aningens mindre pigg. Det som oroar mig är att hon inte har hostat om mornarna sedan början på oktober när hon var som värst!! :crazy: Jag känner en sån oerhörd stress inom mig att göra nåt nuNU, behandla henne, bygga utebox, NU!

Men det är svårt när man inte har eget stall. Stallet byter ägare om 2 mån och de blivande stallägarna vill absolut bygga 2 uteboxar, inga som helst problem, men nuv ägaren vill förståeligt nog inte lägga massa arbete eller pengar på att bygga nåt, dock får jag gärna ha henne därute för honom om vi kan bygga nåt provisoriskt och jag hjälper till att bygga, vilket jag gärna gör. Sedan vill han inte heller att hon ska stå ensam därute, det vill inte jag heller men är rädd för att det är pest eller kolera... risk för kroniska luftvägsbesvär eller elakt ställa henne ensam... vad är värst?
Men nu har jag diskuterat flera gånger med nuv. stallägaren och bara någon annan i stallet kan tänka sig att ställa sin häst med min därute tillfälligt iaf, och vi kan komma på nåt bra tillfälligt sätt att bygga, så kan det nog komma upp ganska snart. Så fort jag vet att det är möjligt ska jag boka till för behandlingen nere på favoritkliniken... måste hända nåt snart! jag får magsår :( Har mått dåligt hela veckan, oroar mig så. Är världens hönsmamma, är ju min lilla älskling :p :love: mitt allt, när hon inte är 100 kan inte jag heller vara det...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 777
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
643
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: terrific
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 789
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp