Dessa marsvin..

Lindon

Trådstartare
Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i febr ifjol. Alla tre är alltså djur vi 'räddat' från ganska dåliga förhållanden.

Tyckte allt gick så bra i början. Vi har byggt en bur 2 m lång, 1 m bred, med en 25cm bred övervåning med 3 ramper - liten vind där de kan gå upp på. Lite bråk förståss för det är tre hanar,men inget farligt.

Nu är det dock väldigt stressigt i huset. De två äldre jagar den mindre, han blir rädd och flyger iväg. De stora morrar på varandra för att sen äta ihop,vilket är helt ok. Den minsta morrar på de större,men det slutar med att han blir bortjagad. Ena stora verkar helt besatt av att jaga den lilla. Stjäl hans mat fast han har egen,hugger mot honom,jagar så han flyger och gör kullerbyttor i spånet. Allt blev värre då detta marsvin för kanske 2 mån sen fick ett höstrå i ögat och blev tvungen att åka till veterinären och fick behandling sen iform av ögonsalva. Han är ok nu men det verkar ha satt igång ngt.

För 2 v sen byggde vi ut buren,la till ett extra rum på ca 50x50 som är fullt med hö att tugga på. Då var det lugnare några dagar.

Jag har provat med: tvätta alla och ha dom i en låda ihop. Hjälper ngn dag. Avleda bråken (skilja dom åt när dom slåss)men då blir det bara värre. Avleda med mat,funkar ganska bra. Ignorera och stänga dörren,åtm ser man ju inte nåt. Låta de stora springa av sig på golvet,de slipper ut i ett helt rum,men går inte gärna ut utan lyfts ut. Funkar ok då de blir trötta. Hö, massor med hö, funkar ok.

Kan tillägga att en del av tiden spenderas ihop,de kan äta samma mat,sitta vid samma hö. Men eftersom jag går hemma gravid och sjukskriven hör jag också alla bråk. Funderar på hur jag skulle skilja dom åt,misstänker att det inte fungerar. I början gick lillen själv,vilket resulterade i ett skrikande marsvin som gnagade på gallret och skulle in till det andra. Tänker i det längsta undvika detta iom att det funkat förr. Sen vem skulle bo med vem?Måste jag köpa ett fjärde? Vad gör jag om denna inte trivs? Är det ngt jag inte tänkt på?blir de mer nervösa då jag springer till buren hela tiden,kanske jag borde lämna dom i fred:crazy:

Tänker att det är en period som går över,men var går gränsen?hur stressande är det för lillen att vara hackkyckling? Blir ibland så trött på morret och sågspånsflyget....
 
De gör upp rangen, sen vet jag inte hur länge man bör vänta ut de innan man får säga ifrån att nej det fungerar inte. Ge mat på flera ställen (minst 3-4), låt de ha stort område att bo på tillsammans, mycket gömställen, sära inte på de (om de inte skadar varandra såklart) för då är risken att du bryter deras rangbestämande och då måste de börja om igen, ge det tid men fungerar det inte så får du tyvärr sära på de.

Särar du på de måste du tyvärr göra dig av med den ensamma eller skaffa en fjärde. Det är lag på att marsvin måste bo ihop.
 
De gör upp rangen, sen vet jag inte hur länge man bör vänta ut de innan man får säga ifrån att nej det fungerar inte. Ge mat på flera ställen (minst 3-4), låt de ha stort område att bo på tillsammans, mycket gömställen, sära inte på de (om de inte skadar varandra såklart) för då är risken att du bryter deras rangbestämande och då måste de börja om igen, ge det tid men fungerar det inte så får du tyvärr sära på de.

Särar du på de måste du tyvärr göra dig av med den ensamma eller skaffa en fjärde. Det är lag på att marsvin måste bo ihop.
Jo jag vet att de bör (måste) bo ihop. T.ex nu i morse då de fick mat,hur snälla med varandra som helst,inga problem. Därför känns det som att jag inte riktigt vill ge upp än.

Att sätta in tidningspapper som avledning funkar då det är som värst. Hur nyttigt det är för dom att gnaga lite på vet jag inte men dom kan alla samsas i timmar om ett papper,kasta och slänga,gräva.
 
Hur har det gått? Det är sällan fler än två hanar fungerar ihop så om du inte kunde ha alla tre är det inte konstigt.
 
Hur har det gått? Det är sällan fler än två hanar fungerar ihop så om du inte kunde ha alla tre är det inte konstigt.
Alla tre bor fortfarande ihop. Går bra,ja de håller fortfarande på och gör upp rang,men det är oftast mer ljud än rent fysiska slagsmål. Sover alla tre under samma tak fast vi har så att de har två stora tak/kojor att sova under.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp