Dessa så kallade "seminagenter"

Zephira

Trådstartare
Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland och då jag själv pratar flytande tyska så var det inga problem kände jag.
När jag väl kom till veterinärstationen så undrade dem vem de skulle kontakta i Sverige för seminbeställningen. Ingen alls, sa jag, för beställningen är gjord av mig direkt hos hingsthållaren.
Veterinären kändes tveksam och sa att så brukar det aldrig vara utan de brukar kunna kontakta någon i Sverige.
En annan person som tillfälligtvis befann sig på veterinärstationen upplyste mig då att hon trodde sig veta vem man kunde kontakta. Jag tyckte fortfarande det var märkligt på alla vis för jag hade ju redan haft kontakt och gjort beställningen direkt med hingsthållaren.
Vi lyckades hitta kontaktuppgifter till personen ifråga och det var som att prata med en riktig bilförsäljare. Oj oj oj hon var ju bästa kompis med hingsthållaren (en ryttare tillhörande världseliten i hoppning) och de var ju riktiga bundisar och hon kunde allt om det mesta osv osv. Jag frågade då hur man gick tillväga med beställningen och fick till svar att det var naturligtvis hon som gjorde beställningen osv. Men kostnaden är densamma frågade jag. Då framkommer det att det skulle kosta 6000(!) kronor mer att beställa via henne. Jag blev full i skratt och sa skämtsamt att nä, då beställer jag hellre själv. För veterinären hade plötsligt inga problem med direktleverans från hingsthållaren.
Då blev det annat ljud i skällan må ni tro, sur som ättika blev hon och påpekade näsvist att det fick jag inte då hon avtalat med hingsthållaren att alla leveranser till och från Sverige skulle ske via hennes företag. (Företaget i fråga har gått med jätteförluster under flera år bakåt i tiden så jag var inte jättesugen att betala nästan 20 000 kronor till henne för att hoppas på att det skulle komma en leverans med semin kan jag ju säga...)
Det kan jag inte tro sa jag och jag kommer att beställa direkt från hingsthållaren.

Då kastar hon sig blixtsnabbt på telefonen och ringer hingsthållaren och stoppar min seminbeställning...
Så när jag senare kontaktar dem så säger de att tyvärr kan de inte fullfölja beställningen då de har ett avtal med XX i Sverige.
Jag upplyser dem om fakta, att personen tar ut extra avgifter och att jag bara inte kan med att skänka bort mina pengar till en minst sagt oseriös person.
Men de kan inget göra...
Till slut blir väl hingsthållarens ägare (läs elitryttaren) irriterad över att gå miste om en affär så jag får beställa direkt från dem men använda XX's leveransavtal med fraktbolaget (även här lägger hon på en extra avgift).
Då var vi redan framme i juli och jag hade tappat all lust till betäckning.

Min fråga till alla som väljer utländska hingstar, går ni via agenter som bara sitter och håvar in pengar för ett jobb ni lika gärna kan göra själva?
Jag menar, alla seminstationer av större karaktär pratar ju engelska och har ett beställningsformulär på sina hemsidor. Hur enkelt som helst.
Jag fattar inte hur man kan "boka upp" populära utländska hingstar på det här viset. Det är ju uselt för den "fria aveln".
ASVH sitter handfallna och flata inför problemet, jag var i kontakt med dem förra sommaren.
De menade på att "vi kan väl inte göra nåt åt detta"...nähä...vad är ni till för då? Främja aveln eller ta ut avgifter...?

Ett sjukt system som såklart kan fortsätta för att uppfödare betalar för detta. Om alla vägrade betala agenter som bara sitter och tar ut en extra avgift för att beställa semin du lika gärna kan beställa själv är ju vansinne...
Uppfödare har väl nog med kostnader som det är och svårigheter att få verksamheten att gå runt.

Någon som tycker och tänker något om detta? Alla åsikter mottages. :)
 
Det är väldigt olika. Ibland går det att gå runt agenten, ibland hänvisar hingsthållaren till agenten och då är det bara att göra som de säger ;). Personligen håller jag med, det är enkelt att beställa från utlandet, men jag förstår samtidigt att de vill ha agenter som marknadsför hingstarna i Sverige.
 
...tillägger - ibland väljer jag bort hingstar just för att deras ägare/hingsthållare/agenter inte behandlar oss stoägare väl. Det har redan hänt i år... och jag kan också rekommendera/avråda mina stoägare av samma anledning (har seminstation).
 
...tillägger - ibland väljer jag bort hingstar just för att deras ägare/hingsthållare/agenter inte behandlar oss stoägare väl. Det har redan hänt i år... och jag kan också rekommendera/avråda mina stoägare av samma anledning (har seminstation).

Åh vad skönt att höra att det inte bara är jag som råkat ut för detta. Trodde ett tag att hela halvblodsavelssverige blivit galna...

Inte konstigt att hästbranschen får dåligt rykte, det är alldeles för gott om skojare. Synd bara på den tyska hingsthållaren, de går ju miste om betäckningsintäkter och det är en riktig fin hingst! Tror inte riktigt de förstod vad de avtalade om med agenten. Det verkade inte som så, kändes som att de trodde att det var något Jordbruksverket lagstiftat om (att man måste gå via agent) så vem vet vad agenten egentligen sagt när de inledde "samarbetet"...
 
Att vara agent för någon/något företag är ju precis så som du "råkat ut för".
Så fungerar det i företagsvärlden.

Det agenten tar betalt för är marknadsföring etc i det landet den är agent i. Att kunden inte tycker att det är värt så mycket spelar ingen roll.
Agenturen (hingsthållaren) får inte direktsälja i ett land där de har en agent.
Det är alltid kontraktsbundet. Jag förstår att agenten ringde upp hingsthållaren och "läxade upp" den.
 
Det är rent lurendrejeri. Har själv varit agent för tyska hingsthållare och man får en viss % av språngavgifterna av dem. Det är inget man lägger på. Tanken är att det ska kosta samma att använda hingstarna oavsett var man bor. Har sett att några sk agenter gör så här, men så var det inte tänkt. Jag beställer själv den sperman jag vill ha direkt från hingsthållaren, och det måste varit en newbie-station du använde dig av. Det är ganska vanligt att stoägarna själv fixar beställningar när det är dags.
 
Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland och då jag själv pratar flytande tyska så var det inga problem kände jag.
När jag väl kom till veterinärstationen så undrade dem vem de skulle kontakta i Sverige för seminbeställningen. Ingen alls, sa jag, för beställningen är gjord av mig direkt hos hingsthållaren.
Veterinären kändes tveksam och sa att så brukar det aldrig vara utan de brukar kunna kontakta någon i Sverige.
En annan person som tillfälligtvis befann sig på veterinärstationen upplyste mig då att hon trodde sig veta vem man kunde kontakta. Jag tyckte fortfarande det var märkligt på alla vis för jag hade ju redan haft kontakt och gjort beställningen direkt med hingsthållaren.
Vi lyckades hitta kontaktuppgifter till personen ifråga och det var som att prata med en riktig bilförsäljare. Oj oj oj hon var ju bästa kompis med hingsthållaren (en ryttare tillhörande världseliten i hoppning) och de var ju riktiga bundisar och hon kunde allt om det mesta osv osv. Jag frågade då hur man gick tillväga med beställningen och fick till svar att det var naturligtvis hon som gjorde beställningen osv. Men kostnaden är densamma frågade jag. Då framkommer det att det skulle kosta 6000(!) kronor mer att beställa via henne. Jag blev full i skratt och sa skämtsamt att nä, då beställer jag hellre själv. För veterinären hade plötsligt inga problem med direktleverans från hingsthållaren.
Då blev det annat ljud i skällan må ni tro, sur som ättika blev hon och påpekade näsvist att det fick jag inte då hon avtalat med hingsthållaren att alla leveranser till och från Sverige skulle ske via hennes företag. (Företaget i fråga har gått med jätteförluster under flera år bakåt i tiden så jag var inte jättesugen att betala nästan 20 000 kronor till henne för att hoppas på att det skulle komma en leverans med semin kan jag ju säga...)
Det kan jag inte tro sa jag och jag kommer att beställa direkt från hingsthållaren.

Då kastar hon sig blixtsnabbt på telefonen och ringer hingsthållaren och stoppar min seminbeställning...
Så när jag senare kontaktar dem så säger de att tyvärr kan de inte fullfölja beställningen då de har ett avtal med XX i Sverige.
Jag upplyser dem om fakta, att personen tar ut extra avgifter och att jag bara inte kan med att skänka bort mina pengar till en minst sagt oseriös person.
Men de kan inget göra...
Till slut blir väl hingsthållarens ägare (läs elitryttaren) irriterad över att gå miste om en affär så jag får beställa direkt från dem men använda XX's leveransavtal med fraktbolaget (även här lägger hon på en extra avgift).
Då var vi redan framme i juli och jag hade tappat all lust till betäckning.

Min fråga till alla som väljer utländska hingstar, går ni via agenter som bara sitter och håvar in pengar för ett jobb ni lika gärna kan göra själva?
Jag menar, alla seminstationer av större karaktär pratar ju engelska och har ett beställningsformulär på sina hemsidor. Hur enkelt som helst.
Jag fattar inte hur man kan "boka upp" populära utländska hingstar på det här viset. Det är ju uselt för den "fria aveln".
ASVH sitter handfallna och flata inför problemet, jag var i kontakt med dem förra sommaren.
De menade på att "vi kan väl inte göra nåt åt detta"...nähä...vad är ni till för då? Främja aveln eller ta ut avgifter...?

Ett sjukt system som såklart kan fortsätta för att uppfödare betalar för detta. Om alla vägrade betala agenter som bara sitter och tar ut en extra avgift för att beställa semin du lika gärna kan beställa själv är ju vansinne...
Uppfödare har väl nog med kostnader som det är och svårigheter att få verksamheten att gå runt.

Någon som tycker och tänker något om detta? Alla åsikter mottages. :)
 
Det är rent lurendrejeri. Har själv varit agent för tyska hingsthållare och man får en viss % av språngavgifterna av dem. Det är inget man lägger på. Tanken är att det ska kosta samma att använda hingstarna oavsett var man bor. Har sett att några sk agenter gör så här, men så var det inte tänkt. Jag beställer själv den sperman jag vill ha direkt från hingsthållaren, och det måste varit en newbie-station du använde dig av. Det är ganska vanligt att stoägarna själv fixar beställningar när det är dags.

Fast nja. Många hingsthållare hänvisar som sagt bara till agenten och skickar inte annars. Jag blev t ex hänvisad till @slira häromdagen ;). Inte för att jag "försökte gå runt" utan för att jag helt enkelt inte visste.
 
Har de en svensk agent står det på ofta på deras hemsida. En del hingstägare vill inte ha med svenska stoägare att göra direkt om det finns en svensk agent, pga språkförbistringar, rädsla för att inte få betalt osv. Det finns så många hingstar att välja på idag, så varför inte välja bort de agenter som skor sig på både hingst- och stoägare. Får man inte den hingst man vill ha på något annat vis kan man ju antingen seminera i DK eller själv hämta sperman i Tyskland. Har själv hämtat både i Puttgarden och Lübeck.
 
Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland och då jag själv pratar flytande tyska så var det inga problem kände jag.
När jag väl kom till veterinärstationen så undrade dem vem de skulle kontakta i Sverige för seminbeställningen. Ingen alls, sa jag, för beställningen är gjord av mig direkt hos hingsthållaren.
Veterinären kändes tveksam och sa att så brukar det aldrig vara utan de brukar kunna kontakta någon i Sverige.
En annan person som tillfälligtvis befann sig på veterinärstationen upplyste mig då att hon trodde sig veta vem man kunde kontakta. Jag tyckte fortfarande det var märkligt på alla vis för jag hade ju redan haft kontakt och gjort beställningen direkt med hingsthållaren.
Vi lyckades hitta kontaktuppgifter till personen ifråga och det var som att prata med en riktig bilförsäljare. Oj oj oj hon var ju bästa kompis med hingsthållaren (en ryttare tillhörande världseliten i hoppning) och de var ju riktiga bundisar och hon kunde allt om det mesta osv osv. Jag frågade då hur man gick tillväga med beställningen och fick till svar att det var naturligtvis hon som gjorde beställningen osv. Men kostnaden är densamma frågade jag. Då framkommer det att det skulle kosta 6000(!) kronor mer att beställa via henne. Jag blev full i skratt och sa skämtsamt att nä, då beställer jag hellre själv. För veterinären hade plötsligt inga problem med direktleverans från hingsthållaren.
Då blev det annat ljud i skällan må ni tro, sur som ättika blev hon och påpekade näsvist att det fick jag inte då hon avtalat med hingsthållaren att alla leveranser till och från Sverige skulle ske via hennes företag. (Företaget i fråga har gått med jätteförluster under flera år bakåt i tiden så jag var inte jättesugen att betala nästan 20 000 kronor till henne för att hoppas på att det skulle komma en leverans med semin kan jag ju säga...)
Det kan jag inte tro sa jag och jag kommer att beställa direkt från hingsthållaren.

Då kastar hon sig blixtsnabbt på telefonen och ringer hingsthållaren och stoppar min seminbeställning...
Så när jag senare kontaktar dem så säger de att tyvärr kan de inte fullfölja beställningen då de har ett avtal med XX i Sverige.
Jag upplyser dem om fakta, att personen tar ut extra avgifter och att jag bara inte kan med att skänka bort mina pengar till en minst sagt oseriös person.
Men de kan inget göra...
Till slut blir väl hingsthållarens ägare (läs elitryttaren) irriterad över att gå miste om en affär så jag får beställa direkt från dem men använda XX's leveransavtal med fraktbolaget (även här lägger hon på en extra avgift).
Då var vi redan framme i juli och jag hade tappat all lust till betäckning.

Min fråga till alla som väljer utländska hingstar, går ni via agenter som bara sitter och håvar in pengar för ett jobb ni lika gärna kan göra själva?
Jag menar, alla seminstationer av större karaktär pratar ju engelska och har ett beställningsformulär på sina hemsidor. Hur enkelt som helst.
Jag fattar inte hur man kan "boka upp" populära utländska hingstar på det här viset. Det är ju uselt för den "fria aveln".
ASVH sitter handfallna och flata inför problemet, jag var i kontakt med dem förra sommaren.
De menade på att "vi kan väl inte göra nåt åt detta"...nähä...vad är ni till för då? Främja aveln eller ta ut avgifter...?

Ett sjukt system som såklart kan fortsätta för att uppfödare betalar för detta. Om alla vägrade betala agenter som bara sitter och tar ut en extra avgift för att beställa semin du lika gärna kan beställa själv är ju vansinne...
Uppfödare har väl nog med kostnader som det är och svårigheter att få verksamheten att gå runt.

Någon som tycker och tänker något om detta? Alla åsikter mottages. :)
 
Fast @EoG , vi som bor 60 mil norr om Malmö och vill avla svårklasshästar har inte riktigt den valmöjligheten. Som jag skrev, jag väljer bort hingstar ibland (och ibland går jag runt agenten - ifjol t ex) men det är inte alltid så enkelt att undvika situationerna.
 
Har de en svensk agent står det på ofta på deras hemsida. En del hingstägare vill inte ha med svenska stoägare att göra direkt om det finns en svensk agent, pga språkförbistringar, rädsla för att inte få betalt osv. Det finns så många hingstar att välja på idag, så varför inte välja bort de agenter som skor sig på både hingst- och stoägare. Får man inte den hingst man vill ha på något annat vis kan man ju antingen seminera i DK eller själv hämta sperman i Tyskland. Har själv hämtat både i Puttgarden och Lübeck.

Inget av de argumenten håller ju. Språkförbistringar, ja kanske om man importerar från ett land där ingen kan engelska. Både tyskar, holländare, fransmän och italienare pratar utmärkt engelska.
Inte får betalt förstår jag absolut inte, ingen hingststation skickar semin innan betalning skett av de jag tittat på.

Så jag tror inte alls på detta, utan det är helt klart lurendrejeri och ett sätt att suga pengar ur en bransch som redan har det svårt att gå ihop.
Någon särskild reklam gör ju inte agenterna heller (mer än någon hafsig och oproffsig hemsida ihopsnickrad hemma på kammaren), hingsten gör ju, om den är känd och presterar i världsklass, reklam för sig själv helt på egen hand.

Som sagt, på hingsthållaren jag pratade med så lät det som att de fått information att avelsförbundet (ASVH) eller Jordbruksverket kräver att semin ska gå via en agent. Vilket är rena falsarier.
Agenten är i mina ögon högst oseriös och jag skulle aldrig i mitt liv betala en enda krona till henne. Då avstår jag hellre den hingsten.

Ja inseminera själv är förstås ett alternativ, men det är långt till södra Tyskland om man exempelvis hittar en hingst där. Har själv kört häst fram och tillbaka till München. Inte jättekul resa direkt... Men hämta i Puttgarden kan man ju göra förstås.
Tack för rådet. :)
 
Att vara agent för någon/något företag är ju precis så som du "råkat ut för".
Så fungerar det i företagsvärlden.

Det agenten tar betalt för är marknadsföring etc i det landet den är agent i. Att kunden inte tycker att det är värt så mycket spelar ingen roll.
Agenturen (hingsthållaren) får inte direktsälja i ett land där de har en agent.
Det är alltid kontraktsbundet. Jag förstår att agenten ringde upp hingsthållaren och "läxade upp" den.

Nej så fungerar det inte i företagsvärlden. Man tar patent på sådant man själv äger och har uppfunnit, inte sådant som andra äger eller har uppfunnit.
Om kunden inte tycker det är värt så betalar man ju inte och agenten får inget sålt (och försvinner förhoppningsvis ganska snart) och det drabbar ju hingstägaren. Bra att upplysa om att det är pga agenten och inte hingsten då tycker jag.
Så det spelar ju en mycket stor roll att kunden inte tycker det är värt nåt.

I så fall är hingsthållaren inte vid sina sinnens fulla bruk och det är kanske tur då att det finns vissa som kan upplysa dem om detta.

Jo men i detta fall så läxade han ju tillbaka eftersom hon gick med på att jag beställde semin direkt från stationen. Så så stor makt hade hon ju uppenbarligen inte. Mycket nöjd med detta faktiskt och jag hoppas att andra gör detsamma så att dessa "agenter" läs skojare försvinner från svenska marknaden för gott.
Vem vet då kanske vi kan få lönsamhet i aveln...
 
Nej så fungerar det inte i företagsvärlden. Man tar patent på sådant man själv äger och har uppfunnit, inte sådant som andra äger eller har uppfunnit.
Om kunden inte tycker det är värt så betalar man ju inte och agenten får inget sålt (och försvinner förhoppningsvis ganska snart) och det drabbar ju hingstägaren. Bra att upplysa om att det är pga agenten och inte hingsten då tycker jag.
Så det spelar ju en mycket stor roll att kunden inte tycker det är värt nåt.

I så fall är hingsthållaren inte vid sina sinnens fulla bruk och det är kanske tur då att det finns vissa som kan upplysa dem om detta.

Jo men i detta fall så läxade han ju tillbaka eftersom hon gick med på att jag beställde semin direkt från stationen. Så så stor makt hade hon ju uppenbarligen inte. Mycket nöjd med detta faktiskt och jag hoppas att andra gör detsamma så att dessa "agenter" läs skojare försvinner från svenska marknaden för gott.
Vem vet då kanske vi kan få lönsamhet i aveln...

Vi är agenter för många företag och produkter och de har vi inte uppfunnit själva. Patent är ju en helt annan sak än att vara agent för ett företag eller produkt.
Företagen vi är agenter för får inte sälja billigare direkt till kund som kontaktar dem. Möjligen får de sälja till samma pris som vi gör men måste skicka provision till oss.

Så fungerar det visst.

Hur det fungerar i hästvärlden vet jag inte dock.
 
Nej så fungerar det inte i företagsvärlden. Man tar patent på sådant man själv äger och har uppfunnit, inte sådant som andra äger eller har uppfunnit.
Om kunden inte tycker det är värt så betalar man ju inte och agenten får inget sålt (och försvinner förhoppningsvis ganska snart) och det drabbar ju hingstägaren. Bra att upplysa om att det är pga agenten och inte hingsten då tycker jag.
Så det spelar ju en mycket stor roll att kunden inte tycker det är värt nåt.

I så fall är hingsthållaren inte vid sina sinnens fulla bruk och det är kanske tur då att det finns vissa som kan upplysa dem om detta.

Jo men i detta fall så läxade han ju tillbaka eftersom hon gick med på att jag beställde semin direkt från stationen. Så så stor makt hade hon ju uppenbarligen inte. Mycket nöjd med detta faktiskt och jag hoppas att andra gör detsamma så att dessa "agenter" läs skojare försvinner från svenska marknaden för gott.
Vem vet då kanske vi kan få lönsamhet i aveln...

Nu får du nog läsa på i ämnet,vad är det för goja du vräker ur dig!!!!Du far dessutom med osanning i det aktuella ärendet!!
Det finns ju dessvärre stoägare som varken seminimportörer eller hingstägare vill befatta sig med.
Att anklaga seminagenter för att vara oseriösa skojare bara för att inte stoägare får härja och rumstera efter eget huvud vid bokning av semin,är synnerligen beklämmande. Du verkar mkt frustrerad,förmodligen har du ånyo blivit nekad att boka "direkt"
 
För ett antal år sedan använde jag en agent i Sverige, de två stona jag bokade till blev inte dräktiga det året, mycket pga att agenten inte skötte det denne skulle. Just den agenten fanns bara ett par år vad jag vet, det inkom så mycket klagomål att denne valde att sluta. Hursomhelst efter den dyrköpta läxan beställer jag själv från utlandet, och jag har inte stött på några problem med det. Någon gång har jag fått förklara att jag vägrar använda mig av en agent pga det som hände, och då har de skickat utan knorr om att de måste gå via agent i Sverige. Det finns säkert i denna bransch, liksom i de flesta andra branscher, både seriösa och oseriösa aktörer, och det är upp till var och en om man vill använda sig av dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 067
Senast: Nafayette
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
1 961
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp