Dessa underbara stubbåkrar....

F

fragvis

Nu börjar ju hösten närma sig och bönderna börjar skörda sitt spannmål på åkrarna. Då vi runt vårat stall bara har sur-bönder :devil: har jag ett par frågor/funderingar. Finns det någon möjlighet att få utnyttja stubbåkrarnas "värde" eller är det kört? Vet att det "står i lagen" att bönder måste hålla en 3 meter "skyddszon" ut efter dikeskanterna för häckande fåglars skull, dvs de får eg inte så ända ut till diket. Detta iaf enl en biolog i stallet. Då borde det ju inte vara några problem med att få rida lite försiktigt längs åkerkanten...när det är färdigskördat förstås.
Nu vill vi inte sitta och harva dressyr på åkrarna, utan det är ren konditionsträning det är tal om och det kan man ju göra utefter diket. Hur gör ni med "era" bönder? "Tjuvrider" ni ändå på åkrarna och om någon "kommer på" er spelar ni blåögda då, eller är ni snälla o lydiga och gör som bönderna vill?

mvh :bump:
 
Vi har alltid frågat om lov innan. Inte roligt att ha en arg bonde efter sig. Men ibland har man ju "tjuvat" lite :o
och ridit över istället för att rida runt på stenhård grusväg.
 
Enligt lagen får man ju rida på fälten så längen man inte förstör "växande gröda" och på stubbåkrar växer det ju inte. Men så kan de ju så om rakt på stubben och då vet man ju inte om det växer eller inte...??? jag är lite förvirrad. vet inte vad man får göra.
 
Jag frågar alltid bönderna runt i kring. Ibland kan det var så att de sår något direkt på stubben, och då vill de ju såklart inte att man rider.

Annars brukar de säga ja till att rida på stubben här där jag bor, och då får vi rida hur vi vill.

Vad gäller skyddszonerna så tycker jag att det hör till god ton att fråga även då det gäller dessa. Vi rider på skyddszonerna här, med de restriktionerna att bönderna inte vill ha dem söndertrampade. Vi rider alltså inte då det är blött och geggigt.

Prata med bönderna, så tror jag att det fixar sig :) Min uppfattning är att de blir sura om man inte frågar, och det kan jag förstå.
 
Hej fragvis!

Det står inte i lagen att man är skyldig att hålla skyddzoner efter dikeskanterna. Det gäller bara om man sökt särskilda miljöstöd som man bla måste hålla sådana zoner.

Du skall ALLTID fråga markägaren om lov innan du rider på åkermark - du kan annars riskera att bli markskadeersättningsskyldig (långt ord!), och det kan vara mkt kostsamt!

En anledning till att man inte vill ha hästar springandes över åkrarana är helt enkelt för jordpackningen. Du kanske har sett bönderna köra med breda däck, kanske t om med sk dubbelmontage (två däck/"fälg") på sina traktorer? Det är för att minska jordpackningen - breda däck = stor anläggningsyta = liten jordpackning.

Det kanske låter fånigt men faktum är att det blir väldigt stor jordpackning efter en galopperande häst, och där jorden packas ihop växer grödan mkt sämre.

Så det beror faktiskt inte på att man är sur och grinig som man inte vill ha traktens alla ekipage ute på sina åkrar, det har en ekonomisk betydelse! :smirk:
 
Hej Mona!

Tack för ett sakkunnigt svar!

Som sagt, 100 % säker var jag inte på att stod i lagen, där av "fötterna". ;)

Har mycket svårt att tänka mig att gjordpackningen skulle vara större av en galopperande häst än av en traktor. Men har ju inte jättekoll ska jag erkänna.

Jag tror tyvärr att bönderna här i kring säger nej (har frågat en, sa nej, och den andra är tydligen svår att få något ur och den tredje är väl ingen ide att fråga) bara för att de är just griniga. Då deras allmänna attityd mot oss hästägare är avig. Tyvärr är mentaliteten just där vi bor så och har alltid varit (det är grinigt mot allt och alla). Undrar om man blir bonde för att få privilegiet att vara grinig? :devil:`

mvh :bump:
 
jag rider på stubbåkrarna, och ingen bonde har sagt något!!
Men snart börjar de välta jorden då går det nog inte att rida, ,men passa på nu, jag menar lite hästskit uppskattas!!

Jag rider på tre olika håll, och på varje ställe jag kommit till så är det inga problem att rida på stubbåkern, bönderna har fullt upp med annat :smirk:

Så njut av den lilla frihet de gett oss och ta tillfället i akt!!
 
Hej igen!

Jo, jag vet att det är svårt att tänka sig att en häst skulle packa jorden mer än en traktor, men det är faktiskt så då hästens hovar är små till ytan men nedslagskraften är över 1 ton på en galopperande häst. Då packas det ordentligt på den ytan.

EN häst vid ETT tillfälle gör knappast ngn större skada, men många hästar vid upprepade tillfällen skadar marken.
Vi brukar tillåta ridning på dom åkrar som skall plöjas. Men inte på åkrar som bara kultiveras och sedan sås om på nytt.
Och ingen mer än bonden vet ju vilken/vilka åkrar som skall plöjas! Så FRÅGA först...

Och nej, att vara grinig är inget kriterie för att få vara bonde, men det underlättar! Hehe... :cool:
 
Många gånger är det dessutom så att man sått vall och "ovanpå" det säd som skyddsgröda. Efter säden är skördad och stubben ligger frestande så kan det mycket väl vara så att det växer vall längst ner. Och den vill man INTE ha sönderriden!

Jag kan förstå att bönder blir griniga när ryttare rider omkring på stubbåkrarna hur som haver utan att ens fråga om lov först. Det kan vara stora värden det handlar om!
 
Tjuvrid INTE!! Det är precis så man gör en bonde tjurig och det vill vi ju inte, eller hur ;)
Frågar man bara innan, är en smula ödmjuk och sedan rider efter vett och förstånd brukar det inte bli några problem. Jag och min hagkompis får tom rida på nysådden. De ni! :d :banana: :banana:
 
de bönder jag har pratat med säger att man får rida på de åkrar som det inte är insådd i. De åkrarna som inte har insådd, är väl de som brukar harvas upp senare, antar jag.
 
Vet att det "står i lagen" att bönder måste hålla en 3 meter "skyddszon" ut efter dikeskanterna för häckande fåglars skull, dvs de får eg inte så ända ut till diket. Detta iaf enl en biolog i stallet.

Det står inte i lagen att man är skyldig att hålla skyddzoner efter dikeskanterna. Det gäller bara om man sökt särskilda miljöstöd som man bla måste hålla sådana zoner.

Huruvida det står i lagen eller ej, så har det i första hand inte med fåglar att göra, utan för att kväve (från gödningen) ej ska rinna ner i vattendraget och orsaka övergödning av detta. "Vår" bonde är KRAV-bonde så det är nog den främsta anledningen till att han har dessa "kvävefällor". fast jag anser att miljön angår oss alla, inte bara att detta är ett sätt att mjölka pengar ur EU... Vill även påpeka att det gräs som växer på dessa kanter även kan slås och användas som foder (hö/hösilage) så man ska fråga innan man rider där oxå!!


I övrigt: fråga bonden innan du rider på hans åkermark. Borde va lika naturligt som att fråga innan man lånar någons ridbana, för det är det väl ingen som bara gör?? "Här er trevligt ut! jag tar några varv..."
 
Ett litet inlägg "från andra sidan" s a s.

Man blir inte så himla glad när man hittar 2-5 ryttare glatt ridande på den insådda vallen - d v s en del av levebrödet. När man påpekar att de rider i en åker säger de helt fräckt att man minsann får rida på oklippt gräs. Då kan jag meddela att man inte är trevlig. Inte mot de som man sedan möter heller...

Och inte blir man trevligare när man på sin ridbana finner några ryttare som "bara ridit förbi och ville prova hindren". Då är det alltså helt OK att gå in, flårida som troll och riva bommar och sedan i flänggalopp rida ut igen?! Låt bommarna för all del ligga... :mad:

Det enda sättet man kan vara säker på att inget är insått, marken inte är preparerad eller känslig - eller i träda (vilket man inte får rida på), är faktiskt att fråga markägaren. Hans tillstånd behövs i vilket fall som helst.
 
våran stallägare är bonde och därför berättar han vilka åkrar man får rida på.
 
En del har det bra! ;)

Självklart kommer jag inte att rida på åkrarna utan att fråga först, men visst blir man sugen.
Det är helt rätt som ni säger att det kan vara insådd vall i stubben mm mm.

mvh :bump:
 
Men vad gör man egentligen för skada på en stubb? Jag själv ser när det är vall sådd under och rider såklart inte då, men är det en stubb utan vall så rider jag där :o:angel:
Ska den plöjas, så förstör man väl knappast och en traktor körs ju inte med dubbelmontage när man plöjer.
 
Det är upp till markägaren att avgöra om marken tar skada eller inte, inte upp till dig.

Många bönder är nog griniga för att deras erfarenhteer är att alltför många gärna har egna tolkningar av allemansrätten.
 
Jo förlåt, det lät lite grinigt. Jag borde nog lägga mig istället. :angel:

Fast jag menade egentligen vad jag skrev. Många har nog inte kompetensen att avgöra när man kan rida på fälten så fråga markägaren om lov först.
 
Jo iofs. Fast jag läste på naturvårdsverkets sida och det står inget om stubbar där. Bara att man inte får förstöra annans mark och inte rida på sådda marker.

Bara undrade :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp