Dessa veterinärer de lyssnar ju aldrig......

H

Heero

Vid hälta stirrar de sig bara blinda på hästens nedre del av kroppen - BENEN, suck!! Jag blir så himla frustrerad. Jag har varit med min pålle på klinik x antal gånger de senaste året och betalat åtskilliga tusenlappar och fällt många tårar. Problemet har varit ledinflammationer som inte vill ge med sig trots vila och behandling, röntgen visar inga förändringar. Han är dock NÅGOT innåt-tåad. Han fortsättar att vara halt och de säger bara injektioner och fortsatt vila hela tiden och att det TROLIGTVIS beror på benställningen. Men hur f-n har han klarat sig så bra tidigare med den benställningen då??? Har ridits och tävlat ganska hårt i sina dagar. - Så helt plötsligt kan han knappt gå i en hage utan att bli halt pga BENSTÄLLNINGEN???

MEN SÅÅ, en dag - av en slump när hovslagaren håller på som bäst att fila till sömarna på ena frambenet (han har alltså, dragit fram och upp benet för att komma åt) DÅ knakar det till ordentligt i BOGEN på pållen. Man riktigt HÖR hur saker ramlar på plats... och numer är han plötsligt FRISK :love:. Jag är ju hur lycklig som helst, men samtidigt ganska bitter på veterinären som inte lyssnade på mig...som trodde att problemet satt nån annan stans. Det hade sparat både mig och framförallt hästen mkt lidande och många tusenlappar!!! :mad: Tänk om de rekommenderat en bra kiropraktor istället.
 
Jadu, det var en tråkig historia. För att inte råka ut för sådant brukar min häst kontrolleras av equiterapeut tre-fyra gånger om året oavsett om hon är frisk eller inte. Då vet jag alltid grundläget beträffande både senor, muskler och leder. Förädringar kan åtgärdas innan de hinner bli något problem. Men det gäller ju att man drar rätt slutsatser av informationen man får!

Exempel: Vid en behandling konstaterar min equit. att kotorna fram verkar låsta. Det knakar om dem som du beskriver att det gjorde på din häst, och ET "bröt upp" så lederna blev rörliga igen. Men varför hade hon plötsligt gått så mycket på framdelen som hon inte brukar göra? Funderingarna ledde mig till slutsatsen att hon lämnade bakbenen bakom sig pga av att sadeln inte var riktigt bra. Det var inga problem med ryggen men det var ändå där problemet skulle åtgärdas.

Det är jättebra med veterinärer när det gäller mediciner, vaccinationer, kolik och sådant men när det gäller muskler leder och senor så brukar jag faktiskt hellre prata med equiterapeuten..

mvh Lejonelle
 
Tssss, han är ju inte guld. Har du glömt att han är Gud? ;) :D

Vid hältundersökningar går han igenom hästen från mule till svans och inte bara benen. Kollar rubbet! :bow: Fattar inte varför inte fler veterinärer kollar om det kan sitta högre upp? :confused:
 
Har just gått en kurs, och dessutom läst en hel del om sadelproblem... och såvitt jag förstår så är det inte omöjligt att låsningar i bogen (bla) och ledinflammationer stammer i en dåligt passande sadel.. Nu vet jag ju inte hur din sadel ser ut.. men regelbundna besök hos skicklig sadelmakare är nog lika viktigt som regelbundna besök hos equiterapeut... *tipsar*
 
Jag håller fullständigt med dej!!

Är det problem med hästens ben så "måste" det vara där det sitter...men ack så fel de kan ha!!

Såklart att de inte röntgar högre upp än till haserna, för ju högre upp desto tjockare hud och röntgen går inte genom ett så tjock hudlager..hur går det med forskningen??

Tyvärr så verkar de veterinärer jag stött på , läst i sina böcker och då måste det vara så det står i böckerna, de ser inte helheten.

Men vilken tur att dessa Equiterapeuter kan lite mer om hästen muskler och vet lite mer, och jag som tänkte plugga till veterinär har nu inriktat mej på rehab av hästar, som faktiskt är det viktigaste...

kramizar
 
Håller tummarna att det går bra! :bump: Jag ska maila honom och berätta om "hans" framtida klient, även om det förhoppningsvis dröjer mkt läääänge innan han behövs till henne! :crazy:
 
*s*

Näh det är lika bra att börja med förebyggande... ;)

Jag är glad att han inte bara viftar bort mina funderingar och det jag oroar mig för. Det ÄR säkert ingenting men det är skönt att få det bekräftat om det är så. Ingenting alltså.
 
Ja, det är skönt att någon lyssnar och tar en på allvar och att han sedan kan utförligt förklara varför det är si och så och inget att oroa sig för. :idea:
 
tur att det löste sig för det. vet en häst vars muskel hoppade ur läge och han blev naturligtvis halt. det blev många turer fram och tillbaka till hbg. hästen blev gradvis bättre men vet visste inte vad som hade varit fel. dessutom var hästen inte lika rörlig som innan. så en dag skulle det komma en hästmassör och hålla en kurs, och hästen skulle användas som "undervisningsmaterial". då upptäcktes det att att en muskel i bogen satt fel. det var då för sent att rätta till eftersom muskeln hade vuxit fast och förtvinat. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Bukefalos! Nu är min häst dålig igen! Hade kotledsinflammation båda fram för ca 7 månader sen som den blev helt friskförklarad...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 330
Senast: Whirlie
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 117
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp