Dessert som kan göras i enskilda portioner?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Taskigt formulerad rubrik, men jag är alltså ute efter förslag på efterrätt som inte kommer att innebära att vi har en halv tårta/kaka/paj av något slag kvar i kylen efter middagsbjudningens slut. Vi blir totalt fyra personer så det känns osannolikt att vi skulle äta en hel cheesecake, till exempel.

Det enda jag kan komma på är panna cotta, men det känner jag mig inte så sugen på... Hjälp?
 
Taskigt formulerad rubrik, men jag är alltså ute efter förslag på efterrätt som inte kommer att innebära att vi har en halv tårta/kaka/paj av något slag kvar i kylen efter middagsbjudningens slut. Vi blir totalt fyra personer så det känns osannolikt att vi skulle äta en hel cheesecake, till exempel.

Det enda jag kan komma på är panna cotta, men det känner jag mig inte så sugen på... Hjälp?
Är vit chokladmousse för likt pannacotta? Min mamma har gjort det ett par gånger, och serverat med syrliga bär. Jättegott :) !
 
Taskigt formulerad rubrik, men jag är alltså ute efter förslag på efterrätt som inte kommer att innebära att vi har en halv tårta/kaka/paj av något slag kvar i kylen efter middagsbjudningens slut. Vi blir totalt fyra personer så det känns osannolikt att vi skulle äta en hel cheesecake, till exempel.

Det enda jag kan komma på är panna cotta, men det känner jag mig inte så sugen på... Hjälp?

Tiramisu? Chokladmousse? Inkokt päron med ingefära, glass och saltkaramellsås? Eller typ bara lingon med het kolasås och något smul på toppen? (Märks det att jag är sugen på kolasås? )
 
Det mesta kan ju göras portionsvis:
- Crème brûlé
- Crème caramel/flan/brylepudding (välj språk själv)
- Mousse (choklad eller bär)
- Äpplekakor av olika slag. Den mest "privata" är att kärna ur ett helt äpple, fylla hålet med smör/socker/kanel (bottna med en sockerbit så att det inte rinner ut) och slå in varje äpple i smördeg som penslas med ägg och gräddas i ugn tills äpplet är lagom mjukt.
- Fruktsallad med valfri sås/topping och/eller glass. zabaglionesås är godast tycker jag
- Toscapäron/äpplen
- Gratinerad grapefruktsoppa (den bästa av dem alla!)
 
Det mesta kan ju göras portionsvis:
- Crème brûlé
- Crème caramel/flan/brylepudding (välj språk själv)
- Mousse (choklad eller bär)
- Äpplekakor av olika slag. Den mest "privata" är att kärna ur ett helt äpple, fylla hålet med smör/socker/kanel (bottna med en sockerbit så att det inte rinner ut) och slå in varje äpple i smördeg som penslas med ägg och gräddas i ugn tills äpplet är lagom mjukt.
- Fruktsallad med valfri sås/topping och/eller glass. zabaglionesås är godast tycker jag
- Toscapäron/äpplen
- Gratinerad grapefruktsoppa (den bästa av dem alla!)
Inte att förglömma: Äppelkakor skall serveras med äkta vaniljsås!
 
Det går ju att göra det mesta i portions format :) har du muffinsform så kan man ju göra allt möjligt i det :). Fryst cheesecake, mini pajer, eller varför inte cupcakes eller kladdkaks muffins :p

Finns ju också små tårtformar om man vill göra en tårta som räcker precis till 4 Pers :p
 
Men gud så mycket bra svar! TACK allihop!

Mousse känns lite för likt panna cotta tyvärr, och crème brûlée har jag traumatiska minnen av att försöka få ihop en gång, men någon slags fondant blev jag riktigt sugen på att testa nu... Är det väldigt svårt att göra?
 
Cranachan såklart!

Annars är några andra förslag från mig rabarbertiramisu, den här rabarberefterrätten (fungerar bra med typ hallon)
https://www.ica.se/recept/rabarberdrom-713658/
Eller denna med nötter
https://alltommat.se/recept/hasselnotsmousse-med-kanderade-notter-och-chokladfudgesas/
Svarta vinbär med brownie
https://alltommat.se/recept/choklad-med-svartvinbarskram-salta-valnotter-och-chokladspagetti/
Eller någon typ av ”snickers dessert” i glas (kommer upp lite olika alternativ om en googlar)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp