Dessert till 20-årsfirande

Caoimhe

Trådstartare
I helgen ska min 20-årsdag firas med hela tjocka släkten. Allt är väl egentligen ordnat förutom desserten, och jag kan inte för mitt liv komma på något som inte är för mastigt. Till förrätt ska vi ha smörgåstårta (jo, det är sant, Buke. Vi ska ha smörgåstårta och det ska bli JÄTTEGOTT punkt) och därför skulle det behövas en lite lättare efterrätt till kaffet/teet. Jag skulle alltså vilja ha något som:

- inte är för mastigt
- är simpelt att tillaga/baka
- ser fint ut
- smakar gudomligt :D

Bonus om det är glutenfritt/laktosfritt/utan nötter.

Jag vill gärna ha något som är lite mer speciellt än kärleksmums och dylikt. Mer åt desserthållet än kakhållet.

Så, kära Bukefalos! Har ni några idéer?
 
Fruktsallad i fina glas? En klick lättvispad grädde på eller så gör du någon god kräm, kanske mascarponekräm. Stick ner ett chokladgaller i varje glas för lite festligare effekt.

Alternativt små browniebitar (små!) med en tunt skivad jordgubbe på.
 
Variant på cheesecake:
Till 1 person:
1 digestivekex som smulas ner
frusna bär ex hallon
grädde och vaniljkvarg 50/50

Skitgott och enkelt att göra!
 
Tänkte precis som @Azalea på vit chokladmousse. Jag har gjort en supergod som är jättesimpel att göra. 200g vit choklad, 2 dl kesella och 2 dl vispgrädde. Bara smälta chokladen, röra ihop med kesellan, vispa grädden och blanda i den. Sen in i kylen någon timme. Färska bär till det och det blir :up:. Vill man göra laktosfri går det säkert att hitta något man kan byta ut kesellan mot.

Fryst cheesecake är ju också en av mina favoriter. Lätt att göra och går att förbereda. Det enda är väl att jag inte tycker det blir lika fint på tallriken :).
 
Ser att många har föreslagit vit chokladmousse, är det bara jag som tycker att det är väldigt mastigt?
 
Prinsesstårta :), den jag gör är gluten och laktosintolerant och den är :love:, ännu godare än med vanlig botten ^_^.
Mandel allergiker i släkten undviker bara att äta marsipanen.

Inte den lättaste efterätten men man måste ju inte äta ihjäl sig :p. Gör man det i rulltårte form så blir det smidigare att baka och lägga upp fint. Dvs en bit rulltårta (med vanilj och sylt), en klick grädde och ett blad marsipan uppe på.
 
Ser att många har föreslagit vit chokladmousse, är det bara jag som tycker att det är väldigt mastigt?
Tycket det är väldigt fräscht med typ färska bär till. Och den lite syrliga kesellan tycker jag gör att det inte blir FÖR sött, som annars vit choklad har en tendens att bli.
 
Ser att många har föreslagit vit chokladmousse, är det bara jag som tycker att det är väldigt mastigt?

Den jag länkade till är med turkisk yoghurt så den är inte så sliskig, och alla i mitt sällskap åt den glatt som avslutning på en fyrarätters. När det gäller dessert är det ju sällan att man har jättestora portioner heller. :)
 
Tjinuskisås/kolasås, glass och lingon. Det går ju att göra som en tårta med bakad botten också om man vill ha en lite mer arbetad dessert. Himmelsk kombination av sött och syrligt. :love:
 
Hallonsorbet?

Hallonsorbet 2 port
225 gram frusna hallon
1-2 msk kokosmjölk

Mixa hallonen och tillsätt sen kokosmjölken och mixa till önskad konsistens. Dekorera med kanske kiwi? Jättegott och inte så mastigt :)
 
Vaniljpannacotta. Enkelt, Förbereds ett bra tag innan, svingott.
Med hallonsås(frusna hallon som du värmer med lite vaniljsocker och låter svalna) är det typ hur gött som helst tycker jag.
 
En väldigt god men kanske lite mastigare än vad du tänkt dig:

1 paket Digestivekex
Lite smält smör
Jordgubbar
Bananer
Karameliserad mjölk/Dulche del leche
Vispad grädda
Lite mörk choklad

Krossa kexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut i en form och låt svalna. Bred ut Dulche de lechen ovanpå. Lägg på skivade jordgubbar och bananer (finns ju utländska jordgubbar i butik nu men man kan ju välja bort dem om man vill). Bred den vispade grädden på och riv lite choklad som dekoration. Man kan styra mängderna i receptet efter vad man tycker är godast. Den är mäktig men väldigt god, jordgubbarna bidrar till lite syra.
 
I helgen ska min 20-årsdag firas med hela tjocka släkten. Allt är väl egentligen ordnat förutom desserten, och jag kan inte för mitt liv komma på något som inte är för mastigt. Till förrätt ska vi ha smörgåstårta (jo, det är sant, Buke. Vi ska ha smörgåstårta och det ska bli JÄTTEGOTT punkt) och därför skulle det behövas en lite lättare efterrätt till kaffet/teet. Jag skulle alltså vilja ha något som:

- inte är för mastigt
- är simpelt att tillaga/baka
- ser fint ut
- smakar gudomligt :D

Bonus om det är glutenfritt/laktosfritt/utan nötter.

Jag vill gärna ha något som är lite mer speciellt än kärleksmums och dylikt. Mer åt desserthållet än kakhållet.

Så, kära Bukefalos! Har ni några idéer?
En lätt klassiker:) färdig citronfromage (från pulver) blandas med rivet citronskal och lite pressad citron och toppas med lättvispad grädde och citrusklyfta. Enkelt, lätt, fräscht och gott.
 
Vaniljpannacotta. Enkelt, Förbereds ett bra tag innan, svingott.
Med hallonsås(frusna hallon som du värmer med lite vaniljsocker och låter svalna) är det typ hur gött som helst tycker jag.
Pannacotta tänkte jag oxå på :) som topping kan man även göra nån blandning av passionsfruktjuice och gelatinblad(recept kan letas upp vid behov), det blir hur gott som helst!:love:
 
I helgen ska min 20-årsdag firas med hela tjocka släkten. Allt är väl egentligen ordnat förutom desserten, och jag kan inte för mitt liv komma på något som inte är för mastigt. Till förrätt ska vi ha smörgåstårta (jo, det är sant, Buke. Vi ska ha smörgåstårta och det ska bli JÄTTEGOTT punkt) och därför skulle det behövas en lite lättare efterrätt till kaffet/teet. Jag skulle alltså vilja ha något som:

- inte är för mastigt
- är simpelt att tillaga/baka
- ser fint ut
- smakar gudomligt :D

Bonus om det är glutenfritt/laktosfritt/utan nötter.

Jag vill gärna ha något som är lite mer speciellt än kärleksmums och dylikt. Mer åt desserthållet än kakhållet.

Så, kära Bukefalos! Har ni några idéer?
Jag hade gjort någonting med maränger! Kanske en pavlova? Just marängen är så lätt, och har man lagom mängd grädde och sen massor med frukt (funkar också bra med lite lemon curd i grädden så blir det syrligare!). Det var i alla fall det första jag tänkte på när det inte ska vara för mastigt.

Kom på att jag även gjorde lingonpavlova i höstas, blandade grädden med lingonsylt och sen kolasås över :d Om man inte vill lägga en hel förmögenhet på färsk frukt såhär års!
 
I helgen ska min 20-årsdag firas med hela tjocka släkten. Allt är väl egentligen ordnat förutom desserten, och jag kan inte för mitt liv komma på något som inte är för mastigt. Till förrätt ska vi ha smörgåstårta (jo, det är sant, Buke. Vi ska ha smörgåstårta och det ska bli JÄTTEGOTT punkt) och därför skulle det behövas en lite lättare efterrätt till kaffet/teet. Jag skulle alltså vilja ha något som:

- inte är för mastigt
- är simpelt att tillaga/baka
- ser fint ut
- smakar gudomligt :D

Bonus om det är glutenfritt/laktosfritt/utan nötter.

Jag vill gärna ha något som är lite mer speciellt än kärleksmums och dylikt. Mer åt desserthållet än kakhållet.

Så, kära Bukefalos! Har ni några idéer?


Jag fullkomligt älskar när man tat valfria frukter/bär, ex banan, kiwi, päron, äpple, blåbär, hallon, jordgubbar, granatäpple, lägger det i en ungsform och river på mkt vit choklad. Ha i ugnen kanske 20 min på 175 grader, tills chokladen smält lite och blivit lätt brun. Servera med vaniljglass. Skitgott och inte alls mastigt samt väldigt simpelt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp