Det är dags att gå vidare

Jag är glad att jag äntligen tagit steget till KBT-samtal för att prata om de övergrepp jag utsatts för som yngre.

Det är +10 år sedan det hände. Min tillit för män är borta, inte bara pga exet utan andra stolpskott har även bidragit.

Jag har gått till psykolog tidigare för traumabehandling, men de saker han sa till mig fick mig att inte våga prata om det här igen på flera år... tills nu.

Min läkare tyckte jag var modig som tog upp det med henne, och skulle skicka remiss vidare.

Jag känner mig förvånansvärt stark och balanserad. Jag har länge inte kunnat sätta ord på vad som hänt, och bara tanken på att vara ensam med en man i en intim situation framkallar stark ångest. Att vara ensam med en man vid professionellt möte är även det utmanande, speciellt om det innebär att personen måste ta på mig/undersöka min kropp.

Jag undrar hur mycket av den här osäkerheten inför män som har påverkat mig på andra sätt. Kan det vara grund och botten till den kroniska värk jag utvecklat genom åren? Kan det vara orsak till varför jag är så antisocial, totalt ointresserad av andra och även rädd för att släpps in andra i mitt liv?

Hursom är jag glad att jag tagit steget att behandla övergreppen och försöka gå vidare i livet. Jag vill ha mer av livet än vad jag har nu.
 

Heja dig! Håller tummarna för att du får hjälp att läka psykiskt. Och att den fysiska kan hänga på. ❤️
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 608
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 087
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp