Det är skogskatter vi har!!!

A

AvveOPavve

Våra katter är vanliga norska skogskatter! De har inga mutationer! Ni kanske inte visste om att det fanns norska skogskatter? Ville bara säga det.
 
Vad menar du egentligen? :confused:
Och förresten så VET jag att det inte finns något som heter norska skogskatter. Norsk skogkatt, finns det däremot en ras som heter.
 
Läste just ditt förra inlägg om katter med extra tår. Där skriver du att dina katter härstammar från skogkatter (för jag antar att du menar kattrasen norsk skogkatt, inte norsk skogskatt).
Nu säger du att de är skogkatter. Hur ska du ha det?

Och för det andra: Om de nu har extra tår på tassarna så har de en genetisk defekt (ingen mutation, eller det kom ju sig av en mutation från början, precis som ALLA anlag) som kallas polydaktyli. Anlaget finns hos människor också (man föds då med fler fingarar än normalt).
Det är inget fel på en katt med polydaktyli, de lever och mår bra precis som vilken katt som helst, men man bör inte avla på katterna, eftersom det kan ge gravare defekter på avkommorna.
 
De e klart de e rasen norsk skogskatt. Den rasen har en extra tumme på sin tass. En kompis från norge sa att "de ser precis ut som dem hemma i norge". Och då undrar jag hur det kan komma sig att det finns de som avlar på dem om de e så att det kan bli gravre fel på dem? Och varför har det inte blivit det än??
 
Eftersom du inte ens vet vad rasen hete så tvivlra jag starkt på dig...
Den heter alltså Norsk skogkatt, inget s mellan skog och katt...
Den har precis lika många klor som andra katter, och det är inte tillåtet att avla på katter med fler (raskatter alltså, husisar gör ju folk som de vill med :mad:)
En raskatt har känd härstamning och stamtavla utfärdad av något förbund, hae den inte det spelar det ingen roll hur den ser ut, det är en huskatt iallafall.
Såvida du inte har stamtavla till dina katter är det alltså semilånghåriga huskatter!

Sveraks bekrivning av NFO
 
Bara för att de har sådana katter i norge så betyder väl inte det att alla de katterna är raskatter? De har lika mycket huskatter i norge som här i Sverige.
 
Mammas skogis har inte någon extra tumme!!! Och hon ska vara så!

Så alla skogkatter har en extra tumme? :confused: Det var nåt nytt :angel:
 
Det är väl skeppskatter och inte norsk
skogskatt som har extra tår?
 
Det stämmer, man kallar ofta katter med en extra tå för skeppskatter. Läs hela tråden och den föregående av trådskrivaren så förstår du :D
 
skönt att höra det finns flera norska her i sverige,trots att det är katter ( skojar )
norska skogs katter är så himla vackra,har du ingen bild på dom då? :D
 
Vill säga att du har fel på en sak her.undersök lite mer om tår på katter före du skriver ut.
Det FINNS katter med extra tå,men inte den norska skogs katten,katten som har den tån heter Skäpps katt och är skapat med en extra tå för att hålla bättre balans på skäppet när dom var ute å seglade.
det finnsi nte många ex kvar ut av denne ras,men kolla rundt på nätet eller ring nån kattförening så fårdu veta vart den är och vad den kostar att köpa,har för mig att den är dyr-.
har själov sett en sådasn katt,dom är delvis stora och rätt söta.
 
som jag kommenterade åt henne andra.
det är då inte ren katt du har,det är blandat skäppskatt.
jag är själv från norge och dom har två sorter der,en utan extra tå och en med.det beror på hur dom vill katten skall se ut och hur stor den skall vara.
dette är inget fel med det,helt normalt.
Vill tillägga att det är en herlig ras med kanon snyggt utseende
 
heeej,pyret88.
nej,dom skall inte ha det egentlig,men dom kan vara blandat i genen med skäppskatten.dom har en extra tumme.
( skrev fel på förra inlägg dock,dom är ej renrasiga då.)
är det molly som är skogis?
 
Katter med en extra tå kallas ibland skeppskatter, det är ingen ras, och den har inte större ekonomiskt värde än en huskatt...
En raskatt, vilken ras det nu må vara, är registrerad och har en stamtavla. En katt utan godkänd tamtavla är en huskatt, oavsett om den har kort eller lång päls, extra tår eller ingen svans (eller kommer från Norge för den delen).
Jag skickade ju standarden för Norsk Skogkatt... *tappar snart tålamodet*
 
Nja, det är nog du som fått om bakfoten snarare än loveponies. Skeppskatter är ingen ras, men katter med en tå för mycket brukar kallas så.

mandalaki
 
Du och Loveponies verkar kunna era katter; Själv tycker jag det är intressant och veta hur det ärvs. Är genen resistent? Får en hona som nedärver extra tå ALLTID kullar med extra tå och blir hela kullen drabbad? De som då inte uppvisar defekten bär de ungarna ändå på genen? Jag har nämligen sett en kull med blandat, ungar med och utan extra tå i samma kull.
Jag tycker inte heller om avel utan mål och mening och i synnerhet avla på defekta individer (även om ... host host jag har en "huskatt" ... hm.) men skulle gärna vilja att du/ni berättade mer.
 
Jag har inte sagt att det inte finns någon katt som inte har fler tår.
Jag har bara sagt att defekten inte tillåts på några raskatter som vi har i sverige, och inte i norge heller. De katter som kallas "skeppskatter" är ingen RAS. Det är bara ett uttryck för just katter med flera tår. Det har ju inget annat gemensamt än just tårna, och man renavlar dem inte.

Dock så kan jag ju tillägga att det FINNS en ras som heter Pixie-Bob där polydaktyli är tillåtet, men denna ras är ännu inte tillåten i sverige, även om det finns några exemplar här redan. Rasen kommer från usa.
 
Anlaget är dominant, om det va det du menade med "resistent".
Det betyder att en katt bara behöver ha anlaget i enkel upplaga för att det ska synas. Dvs katten behöver bara ärva anlaget från en förälder. Det betyder också att anlaget inte kan bäras dolt, så två normaltåade katter kan inte få kattungar med polydaktyli.
Men eftersom anlaget är dominant så betyder det att de flesta katter med polydaktyli enbart bär på ett anlag för det, och alltså även kan lämna anlag för normala tår. Speciellt med en normaltåad katt.

Så om man parar en polydaktyl katt med en normaltåad katt så kommer i snitt 50% av ungarna ärva anlaget.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
789
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
477
Senast: Sassy
·
Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp