Det ar ju sa man bagnar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jillybean

Trådstartare
Kan socialen verkligen omhandertaga barn for att foraldrarna byter blojor for ofta ???

Artikel

Och dessutom rova bort barnet i hemlighet efter att ha slagit av babylarmet!!! Om folk verkligen kan anses "for dumma" for att fa ha barn sa vet jag manga foraldrar som skulle bli av med sina! :mad:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Det är sjukt..
Men barn som misshandlas och har föräldrar som super och knarkar finns det inte omplaceringshem åt. :mad:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Nä, det tror jag inte. Det verkar inte gått rätt till helt enkelt. Röva bort får man ta mig tusan inte göra...Men tyvär tyvärr så händer ju sådant inom det sociala. Det har man ju sett många exempel på. saker som bevisligen är fel beslut, men tar sju svåra år att rätta till för alla håller varandra bakom ryggen...Stackar föräldrar....Jag vet många som inte kan Australiens huvudstad...dom säger alltid Sidney fast det är Canberra...
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Precis min tanke! Undrar vilka som ar idioterna egentligen :smirk:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Da kan de ju komma och hamta mina ungar ocksa, jag trodde tvarsakert det var Sydney! :o :devil:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Det är tragiskt! Man blir så ledsen! :cry: :cry:
Jagvet inte vad jag ska säga!!!

Om jag hade barn, stackars den socialassistent som skulle försöka ta dom!!!! :devil:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Jag säger inte att detta är okej, men soc omhändertar inte barn bara pga att man byter blöja för ofta. Ska ett barn omhändertas måste det fattas beslut om detta (LVU).

Det har ju funnits en utredning om dessa föräldrar innan barnet togs omhand.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Visst gjorde det det men hur skedde den utredningen? Vad har Australiens huvudstad med foraldraskap att gora? Vad foranledde utredningen? Om foraldrarna nu var sapass korkade att de skulle behova hjalp med sitt barn 24/7 sa tycker man ju att nagon inom modravarden borde lagt marke till detta innan barnet foddes?

Jillybean a.k.a. Froken Fragvis :angel:
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Synd att de soc-personerna inte hittade mig då jag var liten :devil:

Men de aktuella föräldrarna... måste man vara intelligent för att kunna ha barn??? Jag menar, jag visste intet ett s-k-i-t om barn när jag fick mitt och han utvecklas som han ska och är glad och nöjd. Någonstans vet man rent instinktivt hur man ska ta hand om ett barn när man väl fött det... eller?

Äh! Blir så irriterad ibland...
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

I samband med att den här historien var som mest aktuell förra året sändes ett radioprogram där en nu vuxen tjej berättade om sin uppväxt med en förståndshandikappad mamma. Alla tyckte att mamman skötte situationen SÅ bra men uppväxten var ett helvete för dottern.
Svårt att veta i det enskilda fallet men det är barnets situation som bedöms inte föräldrarnas rätt till sitt barn.
Om nu soc visste om problemet innan barnet föddes vad kunde de gjort mer då?
PL
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Jag instämmer med er, peter_lundin och SessCa. Ni uttrycker det som denna krönikör skriver om.

Fler borde omhändertas

Journalistiken är tragisk också, tycker jag... Självklart väcker ett reportage som detta känslor - och efter att ha sett dokumentären så fick jag intrycket av att sociala myndigheterna gjort bort sig.

Men alla andra då... alla barn som inte blir sedda och som skulle behöva hjälp omedelbart? Många föräldrar som missbrukar, till exempel, är många gånger oklanderliga utåt och mycket manipulativa. Jag har personligen en vän vars systerbarn far illa av mammans drickande. Men ingenting syns utåt. Absolut ingenting.

Om ingenting syns, ja, då finns inga problem - eller?

Det är sannerligen ingen lätt uppgift - för när går omsorg över till övergrepp? (för visst är det ett övergrepp att förlora rätten till sitt barn)
 
Senast ändrad:
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

De kunde ha omhandertagit barnet direkt istallet for att vanta ett ar.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Jillybean,
historien kring den familjen var en jättenyhet här för nåt år sen. Nu minns jag inte detaljerna - men jag vill påstå att Expressen-artikeln du länkar till är rena vulgärtolkningen av vad som faktiskt hände.

Verkligheten kring det barnet var MYCKET mer komplicerad än den artikeln ger sken av, föräldrarna har MYCKET svårt för sig. Eller hur man nu ska uttrycka det.

Om det var rätt att omhänderta barnet är jag inte rätt person att spekulera i, jag vill bara säga att det ligger en komplicerad verklighet bakom.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Det jag reagerade mot var argumenten "bytte blojor for ofta" och "klumpar i vallingen" (uppenbarligen fick pojken tillrackligt att ata eftersom han fortfarande lever och hur kan ett barn ma daligt av att fa blojorna bytta for ofta ??) Sakerligen fanns det flera argument men att de har tva ens togs upp tycker jag pekar pa en oserios/orealistisk utredning. Ingenstans i artikeln namndes heller huruvida foraldrarna genomgatt IQ-test och pa sa vis kunnats kategoriseras som forstandshandikappade. Australiens-huvudstad-fragan verkar tyda pa ett allmanbildningstest och hur ett sadant kan avgora ens lamplighet som foralder ifragasatter jag.
Jag tycker mest det verkar som om det hela ar ett exempel pa overdrivet nitisk byrakrati samtidigt som det ar uppenbart att det finns ett stort antal barn som verkligen behover samhallets skydd.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Det var det jag tänkte när jag läste artikeln också! Tror inte precis att barnet togs om hand för att föräldrarna inte visste namnet på Australiens huvudstad. Testen som användes var nog något mer sofistikerade än så :smirk: . Den här händelsen är nog mycket mer komplicerad. Kan också tillägga att föräldrar som är på gränsen till förståndshandikappade kanske inte är de bästa föräldrar i många fall. Mitt emot mina föräldrars hus bor ett par som väl kan sägas vara liknande de personer som beskrivs i artikeln. Det har försigått mycket skumma saker där, saker som barn absolut inte skulle utsättas för. Detta par har 3 barn. Pappan skriker och svär som en vilde när han blir arg. Tror inte att han har riktigt begrepp om hur man som vuxen uppträder mot ett barn. Jag är rädd för att föräldrar som kanske har svårt för att klara sig själva har svårt för att klara ett barn. Jag tänker då mest på allt som föräldrar förväntas lära och visa barn genom bra uppfostran. Jag är mycket kluven i såna fall och är glad att det inte är jag som är ansvarig för utredningen.....
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Det missade jag, ibland hanger man inte med i svangarna harborta ;) Joda, jag misstankte nog att artikeln var "aningen" vinklad eftersom den var sa vag pa detaljer men just de exempel pa foraldrarnas olamplighet som togs upp (blojbytena & vallingen) tyckte jag lat helt uppat vaggarna. Att pojken grater nar foraldrarna lamnar honom fick det att knipa i hjartat pa mig. Om det finns karlek mellan barnet och foraldrarna sa tycker jag att det borde finnas en battre losning pa problemet an att pojken omhandertas.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Du har rätt i att artikeln ger sken av ett nitiskt byråkratitänkande, men nu var det inte bara välling och blöjor eller Australiens huvudstad det gällde.

Föräldrarna gjorde både IQ-test och andra slags test (om jag minns rätt). De hade uppenbara svårigheter att ta hand om barnet själva - och var medvetena om att de behövde hjälp.

Bekymret med denna utredning var att sociala myndigheterna hade underlåtit att hitta stöd- och hjälpfamiljer inom parets egen "relations-sfär". Det fanns far- och eller morföräldrar som var villiga att hjälpa till, men de blev inte ens tillfrågade.

Så för att nyansera Expressen-artikeln något, så handlade det inte om klump i vällingen, utan att föräldrarna inte var kompetenta att sköta sitt barn på ett tillförlitligt sätt.

Vällingen, huvudstadsdilemmat och blöjorna togs upp i utredningen och får väl anses ligga under avdelningen; "triviala saker". Men som du vet, så skapar detta rubriker. I synnerhet då de flesta av oss både bytt blöja för ofta och för sällan, klumpat till vällingen - eller serverat den för varm.

Och det där med Canberra - det var fjantigt, men det ingick i begåvningstestet. Jag har för mig att föräldrarna ansågs ha en begåvning motsvarande en mellanstadieelevs, men jag kan ha fel för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Och Expressen som var en san serios och sanningssokande blaska pa den tiden jag bodde i Sverige :angel: :smirk:

Men om de nu hade sapass allvarliga problem, varfor sattes inte hjalp in tidigare? Vad jag forstod av artikeln sa var ju pojken over ett ar gammal nar han omhandertogs?

Bekymret med denna utredning var att sociala myndigheterna hade underlåtit att hitta stöd- och hjälpfamiljer inom parets egen "relations-sfär". Det fanns far- och eller morföräldrar som var villiga att hjälpa till, men de blev inte ens tillfrågade

Vilket sloseri. Och sa oerhort trist. Det hade ju vart fantastiskt om narmsta familjen tillatits hjalpa till istallet for att att skyffla ivag pojkstackarn till framlingar.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Jomen precis. Hur man tolkar en historia beror ju ofta på från vems perspektiv den berättas. Den här historien har alltid berättats från föräldrarnas perspektiv, och de kan inte förstå varför de inte får ha hand om sitt barn.

Men ser man det exempelvis som granne, som dina föräldrar, då ser man hur BARNEN hanteras och tolkar det som att det där hemmet inte fungerar, för barnen.
 
Sv: Det ar ju sa man bagnar...

Jillybean skrev:
Och Expressen som var en san serios och sanningssokande blaska pa den tiden jag bodde i Sverige :angel: :smirk:

Men om de nu hade sapass allvarliga problem, varfor sattes inte hjalp in tidigare? Vad jag forstod av artikeln sa var ju pojken over ett ar gammal nar han omhandertogs?



Vilket sloseri. Och sa oerhort trist. Det hade ju vart fantastiskt om narmsta familjen tillatits hjalpa till istallet for att att skyffla ivag pojkstackarn till framlingar.

Vad jag förstod så bodde paret i ett hem för förståndshandikappade och man ville väl ge dem en chans? det visade sig senare att de inte klarade av pojken och utredningen påbörjades. De behövde hjälp med i princip allt i barnets vård eftersom de saknade omdöme.

Alltså gick hela reportaget ut på att föräldrarna hade fråntagits barnet och att de sociala myndigheterna inte hade gjort en korrekt utredning. Dels var IQ-testerna konstigt formulerade av någon undermålig psykolog och dels var den närmaste familjen inte tillfrågad.

Med andra ord hade myndigheterna gjort fel. Men även om de gjort rätt, så tror jag att barnet hade omhändertagits.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 398
Senast: Raderad medlem 120709
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp