Det Bästa Råd du har fått?

"Ring den här personen. Hen har jobb åt dig, om du är intresserad." Sagt av min dåvarande chef.
Fick först lite ströjobb som efter årens lopp blivit mer och mer. Ingen jobbdag är sig lik, jag lär mig massor om allt möjligt och jag märker hur jag utvecklas både professionellt och på ett personligt plan. En riktig lyckoträff.
Jag jobbar fortfarande på både ställena och har stor nytta av kunskapen från båda håll.
 
Jag vet inte riktigt om det klassas som råd, men något jag verkligen tagit till mig är att:
"På 20% av tiden gör man 80% av arbetet."
(Och att det ibland räcker gott och väl!) Det får mig både att orka påbörja saker, för jag vet att orkar jag inte allt kan jag ändå göra det "tillräckligt" bra med en mycket mindre insats, och att släppa saker för att det kanske är viktigare att göra de där 80% på något helt nytt ibland.
 
"Sälj hästarna". Det är det bästa jag gjort trots att det kändes helt otänkbart då för det var så inpräntat att jag är hästtjej och hade haft egen häst så länge jag kunde minnas. När det väl var gjort så har jag inte ångrat mig en sekund!
Måste svara på detta!! För mig var det precis lika. När sista hästen gick trodde jag att jag skulle sakna hästar något vansinnigt. Hade varit min försörjning och passion i många många år. Dagen efter och alla dagar efter det -är en sådan lättnad att inte ha hästar eller husdjur överhuvudtaget. Både vad gäller ekonomi och frihet.
Jag fick det motsatta rådet när jag funderade på att göra mej av med dom. Det är det bästa rådet jag har fått. Jag behöll dom och det räddade livet på mej. Kämpigt var det och jag höll med nöd och näppe ihop ekonomiskt. Men jag lyckades med lite hjälp av pappa när det krisade. Mamma däremot har alltid tyckt att jag ska göra mej av med dom trots att det var hon som köpte första hästen.

Annars var "krusa inte någon" ett bra råd som mamma gav. Även om det har varit svårt att följa ibland
 
Mangla och stryk inget. Det är förspilld kvinnokraft (sa min nu döda mormor som skulle ha varit kring 100 år nu)

Det löser sig.

Trivs du inte, byt ut det som gör att du vantrivs (oavsett om det är bostad, hund, jobb, partner, livsstil osv)
 
"Viktiga beslut ska man fatta med hjärtat" - sagt av min praktiska mamma som inte gav sken av att vara någon särskild känslomänniska. Jag är själv en som gärna skriver listor över plus och minus och vill fatta extremt välgrundade beslut där hjärnan avgör. Men när det är något viktigt, då tänker jag på mammas ord, och det har blivit bra varenda gång.
 
”Varför ska du må dåligt över att vara "otacksam" emot en värld som aldrig givit dig något gratis?”, sagt av dåvarande psykolog under autism-utredningen då jag uttryckte ett missnöje med mig själv som bär på depression trots att jag alltid ”haft allt”. Hon menade på att jag har gjort allt jag kunnat och kämpat hårt ensam för att anpassa mig till en neurotypisk värld och att jag inte skulle iklä mig själv mer självhat för att jag upplevt att jag inte räckt till och känner mig otacksam som är sjuk.
 
"Välj din chef med omsorg" - sagt av min handledare under arbetsplatsförlagda delen av utbildningen.

Hittills har jag alltid kunnat välja om en person ska bli min chef eller inte (dvs, ta ett jobb eller inte). Jag har helt sonika kunnat byta jobb om jag inte trivts med min chef. För första gången får jag en ny chef, men är själv kvar på samma arbetsplats. Det ska bli intressant. Jag har dock varit med i rekryteringen som fackombud, så jag har påverkat i den mån jag kan ändå 😅 Blir det inte bra får jag väl se mig om efter nytt, det finns få saker som tar så mycket energi som en svår relation till chefen.
 
"du kommer bli hatad för något vad du än gör, se bara till att vara stolt över det de hatar dig för"
Sagt till mig när jag skulle börja arbeta som ordförande för en stor organisation.
 
'Det blir ikväll idag också'
Jobbiga dagar när jobbet känns som det aldrig kommer ta slut och nära blir övermäktigt.

'Oroa dej inte två gånger'
Oroa sej när det behövs, inte innan, inte i onödan.
 
Rent ekonomiskt kan ju dock detta vara ett väldigt felaktigt råd. Tror t.ex. de flesta huslån/lägenhetslån hos dem som gjort bostadskarriär är gjord på lånade pengar och de flesta företag är grundade på lånande pengar
Jo, bostäder, studier och sådant är väl undantaget. Det handlade mest om konsumtionslån.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 741
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 946
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 498
Senast: BernT
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 979
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp