det blir bara värre ;-(

Pallas_Athena

Trådstartare
I fredags när jag hade ridit min valack så ställde ja in han i boxen och han ställde sig med baken mot mig och huvudet in i väggen.
han ville inte ha maten och var helt apatisk.
tog febern på han och han hade 39,6 grader, ringde veterinärn och berättade att han hade feber och va svullen i strupen.
febern gick ner lite men veterinären ansog att det var bäst för alla om han slapp åka ut.
han piggna till lite och vi åkte hem.
lördag hade han 36,7 grader och jag var ute och gick med han
söndag 38,6 grader gick ut och gick med han,trodde tempen var lite högre för att han stått och solat sig,det är så varmt där han står.
måndag normal temp.
tisdag 40 graders feber och svullna lymfkörtlar under ganascherna.
veterinären kom och gav sulfa och febernedsättande och tog prover som vi idag fick svar på,bakterie infektion.
nu på lunchen var jag borta hos han för att kolla till han, då hade ganascherna,ena kinden,läpparna och under ganascherna svullnat upp ordentligt så han ser ut som han blåser luft i kinderna,han kan knappt gapa och inte äta ngt.
ingen feber men han har rejält ont,har ringt veterinären och väntar på besked.(mobilsvar)

har ni vart ute för ngt liknande?? är så himla orolig och det tar så på krafterna,man blir så ledsen :cry: han söker tröst hos mig och lägger sitt stora vackra huvud i min famn så ja ska hålla om han,han kan stå så hur länge som helst.
kan inte jag få vara sjuk ist inte han...
:(
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Hade det varit min häst så hade jag ringt ett närliggande djursjukhus direkt och frågat om jag kan komma in med hästen! Vänta på att en "distriktsvet" ska ringa upp då kan man få vänta länge och inte brukar de vara så där särskilt bra heller - ungefär som när man själv går till vårdcentralen och deras läkare!

Hoppas att din häst repar sig snart igen.
 
Sv: det blir bara värre ;-(

jodå vi har kontaktat både skara och ale djurklinik men ingen vill ta emot han ifall det är smittsamt.
veterinären kan inte göra ngt fören imorn eftersom han fått så mycket sulfa idag så vågar han inte behandla. han sväller i hela ansiktet och kan bara öppna munnen ngra cm.
min veterinär är chefs veterinär på nordens ark och chef på kliniken i närheten,han har alltid vart bra med alla hästarna i stallet i alla år,har mer tillit till han än ngn annan veterinär.

är bara så jobbigt med denna långa väntan.. är så hemskt att se han ha ont
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Har hästen fått sulfa tidigare? Allergi mot medicinen? Håll koll på svullnaden så att han inte får problem med andningen
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Låter ju helt klart som en allergisk reaktion på något, kortison eller antihistamin borde ju vet kunna ge även om han fått sulfa påverkar ju inte varandra. Risken är som sagt att han svullnar igen i svalget och får problem med andningen. Denna häst hade jag inte funnit mig i att vänta med till imorgon då kan det vara försent om det vill sig illa.
Vad var det för bakterie ni hittade på provsvaret ?
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Jag hade en häst här hemma förra våren som fick björkallergi av saven på våren!!! Lite liknande problem som din, fast med blåsor på halsen också...
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Hur har det gått med pållen?

/Stallkatten - som börjar bli orolig..
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Det går ju kvarka i trakterna nu. Det är inte det han har?!
 
Sv: det blir bara värre ;-(

dom har tagit kvarka prov på han idag men veterinären tror inte att det kan vara det men vill inte utesluta det heller. han fick feber idag igen och har nu tagit nya prov och fått feber nedsättande plus sulfa.

nej han har inte reagerat på ngt allergiskt,vet har uteslutit det.
kan vara ngt med en bakterie infektion i munnen orsakat av tex en pinne som gått in i tandköttet och där bildats bakterier.
är han inte bättre till morgonen så ringer veterinären skara djursjukhus igen och vill få in han så han får röntgat huvudet.
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Usch vet hur det är att ha en sjuk häst :cry: man är totalt maktlös

Hoppas att allt ordnar sig för din pålle :cry:
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Det värsta som finns är då man inte vet...

Hellre att man vet att det är en dålig prognos än att inte veta alls...

Lider med dig och din häst och hoppas att ni får svar snart. Förhoppningsvis är det positivt!!

Lycka till! :smirk:
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Har samma syptom på en av mina hästar och vet. är nästan säker på att det är kvarka.
Knölarna vid ganascherna kommer till sist att spricka har jag hört. Min lilla dam äter men det är inte mycket och så har hon feber. Det högsta var 40,1 igår kväll.

Har du fått någe svar än.......
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Jag undrar också...har du fått något svar?
 
Sv: det blir bara värre ;-(

Hjälp, kan de verkligen vägra att ta emot en häst? Om min häst blir dödligt sjuk så kan jag få det svaret av ett djursjukhus, usch det känns inte så vidare tryggt. Trodde att de hade någon slags isoleringsavd men det är kanske väl lyxigt när det gäller djur :mad:

Lider med dig och framförallt din häst! Hoppas att du fått någon diagnos och någon lindring för din häst.Håller tummarna.
 
Sv: det blir bara värre ;-(

jodå dom har isoleringsavd men den är full,och om han skulle få plats där så skulle han få stå med kvarka hästar,och han har inte styrkan just nu att stå emot det :cry:

han blev sämre igår och är väldigt vinglig och fick feber,febern har gått ner men han är fruktansvärt vinglig.. veterinären var där idag och tog ännu mer prover men dom kan inte hitta ngt,nu får han febernedsättande och sulfa.

vi ska börja klippa höet till han så han kan svälja det lättare,fodret får han i välling form så det suger han i sig, nu har han gått ner 50-60 kilo och revbenen känns,ryggraden sticker ut :cry: min älskade vän snyft...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 631
Senast: WSLPZF
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 572
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp