Bukefalos 28 år!

”Det blir dyrare att handla lite och ofta”

Rosett

Trådstartare
(Bortsett från senaste tidens prishöjningar).

Att det är bättre/billigare att handla mer och sällan fick jag höra när jag flyttade hemifrån.
Men är det verkligen så?

Man köper/äter/använder ju inte mer mat/förbrukningsvaror för att man går och handlar varje dag.
Snarare blir det så att om man storhandlar så blir mat gammal och man måste slänga (händer mig ibland).
De enskilda varorna kostar ju lika mycket oavsett om man handlar en dramatenvagn full en gång/v eller två kassar två ggr/v.

Jag förstår inte hur det går ihop, att det ”blir dyrare att handla lite och ofta”.

🤔
 
(Bortsett från senaste tidens prishöjningar).

Att det är bättre/billigare att handla mer och sällan fick jag höra när jag flyttade hemifrån.
Men är det verkligen så?

Man köper/äter/använder ju inte mer mat/förbrukningsvaror för att man går och handlar varje dag.
Snarare blir det så att om man storhandlar så blir mat gammal och man måste slänga (händer mig ibland).
De enskilda varorna kostar ju lika mycket oavsett om man handlar en dramatenvagn full en gång/v eller två kassar två ggr/v.

Jag förstår inte hur det går ihop, att det ”blir dyrare att handla lite och ofta”.

🤔
Två saker som kan göra skillnad: 1) Köpa mindre förpackningar kostar oftast mer per kilo/liter, och 2) Risken att man köper saker som inte står på inköpslistan.

Köper du samma saker oavsett, eller om du inte spontanköper saker, så är det ingen skillnad
 
Storpack är oftast billigare, sen kan det bli billigare att planera sin vecka än att köpa vad man är sugen på varje dag. Om jag lagar X på onsdagen kan det bli potatis över så då kör jag stekt potatis med Y på torsdagen osv. Planerar man kanske det är enklare att tajma med rabatter också. Men ja, det förutsätter ju att man äter allt och inte slänger nåt.
 
Var på en annan mataffär än jag brukar gå till, spontanköpte servetter och näsdukar men det var för att de var nedsatta till 10 kr.
Så det spontanköpet lönade ju sig.
Annars handlar jag mest samma varor hela tiden, när de tar slut.
 
Tänker att man planerar oftast mer om man handlar sällan än ofta. Du vet att den halva burken creme fraiche kommer att gå åt till en annan rätt i veckan än om man handlar för den en rätt man är sugen på just NU. Men allt beror på hur bra man är på att ta tillvara på rester antar jag :D + att man gärna slänger ner lite extra när man ändå är på affären
 
Storpack är oftast billigare, sen kan det bli billigare att planera sin vecka än att köpa vad man är sugen på varje dag. Om jag lagar X på onsdagen kan det bli potatis över så då kör jag stekt potatis med Y på torsdagen osv. Planerar man kanske det är enklare att tajma med rabatter också. Men ja, det förutsätter ju att man äter allt och inte slänger nåt.
Om man inte har plats för storpack då …? Jag kan inte ens köpa frysta bär och grönsaker pga att jag bara har ett litet frysfack. (Har ingen plats för en extra frys).

Blir det över så måste man ju tvinga sig att äta det som blivit över fastän man kanske inte vill ha det just den dagen.
 
Blir billigare för mig att handla ofta i butiken i min by, då blir inte färska grönsaker och frukt dåliga utan jag köper det jag vet kommer gå åt närmsta dagarna.

I grannbyn dit jag åker bil handlar jag mer planerat och nästan alltid på rabattdag 😅 (dvs rabatt för folk skrivna i kommunen). Blir en del pengar i längden faktiskt.
 
Mitt problem är att jag, som ensamstående, har pippi på att köpa storpack eftersom det är billigare/kilopris eller liknande, än mindre förpackningar. Trots att jag sedan får slänga hälften eftersom jag inte hinner med att äta upp allt - särskilt då färskvaror. Sedan är det att även om jag har en inköpslista så blir det alltid andra varor, oj var det här till extrapris, då måste jag passa på. Nu försöker jag verkligen att bara köpa det jag skrivit ner. Dessutom är jag kass på att planera i förväg eller så blir det rätter där jag alltid saknar en ingrediens som jag bara måste köpa.

Jag försöker dra ner på snabba kolhydrater men det är så jäkla enkelt att köpa pesto, slänga ihop en köttfärssås, en carbonara, stir fry - med ris till som jag lagat i förväg och sedan slängt in i frysen. Måste hitta bra, enkel och billig mat som jag inte impulsköper och som inte innehåller kolhydrater och det är inte lätt, särskilt som det ofta innehåller just färskvaror som grönsaker.
 
Vi får mer svinn om vi handlar mycket men sällan. Vi är dåliga på att planera mat för en hel vecka framåt och ska vi dessutom köpa bröd och mjölk för en vecka (japp, stora konsumenter där) så får vi inte plats i kylen.
När vi handlar ofta så köper vi desto mer svinnsmart kött med kort datum tex.
 
Jag bor själv och handlar 1-6 gånger i veckan, alltid när jag ändå åker förbi till och från jobbet/annat ärende. Har en stor frys som är full och handlar både efter vad jag är sugen på och om jag har något öppnat som kan användas i annan maträtt för att slippa slänga rester.
 
Om man inte har plats för storpack då …? Jag kan inte ens köpa frysta bär och grönsaker pga att jag bara har ett litet frysfack. (Har ingen plats för en extra frys).

Blir det över så måste man ju tvinga sig att äta det som blivit över fastän man kanske inte vill ha det just den dagen.

Du besvarar ju mer eller mindre din egen fråga. I ditt fall blir det inte oftast billigare att handla sällan eftersom du inte kan förvara större mängder mat utan måste äta upp allt direkt. Egentligen är din egen fråga en icke-fråga för dig eftersom ditt kylskåp och ditt frysfack sätter gränsen för hur ofta du behöver handla.
 
Om man inte har plats för storpack då …? Jag kan inte ens köpa frysta bär och grönsaker pga att jag bara har ett litet frysfack. (Har ingen plats för en extra frys).

Blir det över så måste man ju tvinga sig att äta det som blivit över fastän man kanske inte vill ha det just den dagen.

Ja, alltså, jag skrev att storpack är billigare inte att alla har plats med det. Vi bor två vuxna, ett barn och en hund på 38 kvm så tro mig, vet allt om att inte få plats i lådorna 🤪😝
 
För oss är det uselt att handla massor och sällan. Får slänga en massa och blir vi sugna på godis köper vi det på macken = pissdyrt 😅
Mycket bättre att handla några dagar i veckan så köper vi det vi vill ha och behöver just då, inget svinn. Kör ändå förbi så ingen extra kostnad.
 
Du besvarar ju mer eller mindre din egen fråga. I ditt fall blir det inte oftast billigare att handla sällan eftersom du inte kan förvara större mängder mat utan måste äta upp allt direkt. Egentligen är din egen fråga en icke-fråga för dig eftersom ditt kylskåp och ditt frysfack sätter gränsen för hur ofta du behöver handla.
Jo men jag menar generellt sett.
 
För mig är det definitivt så att ju mer sällan jag handlar ju billigare. Har noll karaktär så blir alltid så att det blir godis, dricka mm så fort jag sätter en fot i en affär. Det mesta jag köper är torrvaror, konserver och frysvaror så blir inte gammalt på några veckor, inga problem med storpack som blir gammalt.

Har iofs alltid prioriterat frys så det fanns även när jag bodde i student ettan som bara hade kokskåp
 
Jag vill mest minimera tiden i mataffären. Gillar inte alls att handla och får krupp på särbon som går dit mer eller mindre varje dag. Eller det får han ju såklart men han vill ju ha med mig också. Jag har bättre saker för mig.
 
För mig blir det dyrare att handla mer sällan. Jag vägrar hålla på och slänga mat som inte hunnit ätas, vilket gör att om jag handlar sällan så blir det mindre färsk mat och mer färdiga frysrätter. Både dyrare och mindre hälsosamt. Jag är tyvärr kass på att laga mat som fungerar att frysa in, det är något jag skulle vilja bli bättre på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 204
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 708
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp