Det blir randigt när jag målar

Voeux

Trådstartare
Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och det är ett rum som inte ger med sig. Vi målade två lager på lördagen, visserligen rätt tunna lager och eftersom det var lite mörkare på kvällen så såg vi inte att det inte täckte riktigt. På söndagen märkte vi att det var randigt och att färgen under lös igenom på flera ställen. Vi gick upp till färgaffären och skulle köpa en ny burk men de hade slut på just den produkten. Säljaren gav oss en annan produkt, samma märke, samma färg och samma grad av blank/matt och sa att det är en lite dyrare produkt men vi kan få den för samma pris eftersom vi redan köpt så mycket hos dem. Han intygade att det skulle bli precis likadant. Vi målar då på två tjockare lager, rollar från golv till tak och försöker göra övergångarna så snygga som möjligt. Nu är det täckt på så vis att ingenting från färgen innan lyser igenom, men det är ändå randigt. Inte om man tittar framifrån, då ser det supersnyggt ut, men tittar man från sidan ser man att det är ränder. Jag hade kanske inte lagt all tid i världen på detta om det inte var just denna vinkel man ser väggen i.. oftast :D Från hall, matbord, kök osv. Väldigt störigt.

Vad gör vi nu? Köper mer färg och målar igen? Hur vet vi att det inte blir randigt igen? Det är 4 lager nu och jag tycker vi målar både rakt och noggrant. Blir tokig! Går det att rädda eller måste allt göras om?
 
DC4EC046-3D41-4AEF-8583-DE8639FFEF2E.jpeg
 
Tillägger att vi inte alls har haft samma problem i kök, hall och sovrum där vi målat med samma färg. Där ser det super ut. Så det måste vara just denna vägg och ljusinsläppet som gör det svårt. Alternativt att vi inte alls fick samma färg i det andra köpet utan en glansigare.
 
Jag tycker det ser ut som ojämnheter i väggen under färgen? Även små, små ojämnheter får ju ljuset att falla annorlunda och skapa skuggor. Vad gjorde ni för grundarbete?

Tittar man nära på väggen så ser färgen lite olika ut mellan strecken, så jag tror det är färgen. Vi gjorde inget grundarbete utöver väggtvätt. Men väggen var målad sedan innan och hade då inga ojämnheter med den tidigare färgen.
 
Tittar man nära på väggen så ser färgen lite olika ut mellan strecken, så jag tror det är färgen. Vi gjorde inget grundarbete utöver väggtvätt. Men väggen var målad sedan innan och hade då inga ojämnheter med den tidigare färgen.
Lade ni på täckgrund under första lagret med den riktiga färgen?
 
Lade ni på täckgrund under första lagret med den riktiga färgen?

Nej. Väggen vi målade över var slät och fin, och ljusgrå. Vi målade en lite mörkare grå färg så vi trodde inte grundfärg skulle behövas, så vi tvättade bara väggarna med målartvätt. I kök och sovrum var det vitt respektive nästan samma grå som vår färg, och där gick det bra att måla över utan grundfärg.
 
Kanske dum fråga :o Men har den torkat då? Tänker att fuktig färg är lite annorlunda än torr färg.
 
Kanske dum fråga :o Men har den torkat då? Tänker att fuktig färg är lite annorlunda än torr färg.

Vi tänkte samma först, det kan ju ta många timmar även om det ”känns” torrt, så vi avvaktade igår och tänkte att vi kollar idag igen. Så gick förbi i morse och ja, det var då jag tog bilden. Då har det ändå gått 20 h sen vi strök på sista lagret.
 
Vi tänkte samma först, det kan ju ta många timmar även om det ”känns” torrt, så vi avvaktade igår och tänkte att vi kollar idag igen. Så gick förbi i morse och ja, det var då jag tog bilden. Då har det ändå gått 20 h sen vi strök på sista lagret.
Tråkigt svar men den nya burken färg, ni kan ju gå tillbaka och köpa mer av exakt samma (eller använda resten om det räcker) och täcka över de bitar där den första nya färgen sitter?
Åtminstone prova innan man ger upp och målar ny grundfärg etc..
 
Såhär ser sovrummet ut. Inga konstigheter alls, bara 2 lager färg. Så märkligt..

Det enda jag kan tänka mig är att det antingen är helt annorlunda ljus i vardagsrummet som gör det extra känsligt, i kombination att man ser väggen från en annan vinkel hela tiden. ELLER så fick vi helt enkelt en annan färg den sista burken..

FC28AA5C-671C-47EC-81F9-64B61DF5D732.jpeg
 
Tråkigt svar men den nya burken färg, ni kan ju gå tillbaka och köpa mer av exakt samma (eller använda resten om det räcker) och täcka över de bitar där den första nya färgen sitter?
Åtminstone prova innan man ger upp och målar ny grundfärg etc..

Burken är tyvärr helt slut så vi får köpa en ny, likadan då som den sista. Men det känns ändå som en rimligare lösning än att göra om allt. Det har ändå blivit bättre och bättre för varje lager..
 
Burken är tyvärr helt slut så vi får köpa en ny, likadan då som den sista. Men det känns ändå som en rimligare lösning än att göra om allt. Det har ändå blivit bättre och bättre för varje lager..
Ibland kan det väl behövas flera lager färg, värt att prova! :up: Fint rum!
 
Burken är tyvärr helt slut så vi får köpa en ny, likadan då som den sista. Men det känns ändå som en rimligare lösning än att göra om allt. Det har ändå blivit bättre och bättre för varje lager..

De flesta lite bättre färgerna brukar ju ha täckningsgaranti på (ofta) två lager. Aldrig varit med om att det inte täckt på två lager med ett kvalitetsmärke... vi har iofs fått göra sjukt jäkla stora grundarbeten innan färg men väggarna har varit långt ifrån perfekta vi färgsättning men resultat har ändå blivit riktigt jämt och fint och aldrig randigt eller flammigt, och aldrig att vi behövt måla mer än två gånger.

Sen kan nu såklart hoppas att ett till lager löser det. Men det känns lite knepigt om väggarna ändå var fina innan ni började måla :)
 
De flesta lite bättre färgerna brukar ju ha täckningsgaranti på (ofta) två lager. Aldrig varit med om att det inte täckt på två lager med ett kvalitetsmärke... vi har iofs fått göra sjukt jäkla stora grundarbeten innan färg men väggarna har varit långt ifrån perfekta vi färgsättning men resultat har ändå blivit riktigt jämt och fint och aldrig randigt eller flammigt, och aldrig att vi behövt måla mer än två gånger.

Sen kan nu såklart hoppas att ett till lager löser det. Men det känns lite knepigt om väggarna ändå var fina innan ni började måla :)

Det täcker, så färgen innan syns inte igenom längre, det verkar bara som sagt vara olika tjockt täckt.. typ? Att det blivit ränder där rollern överlappar varandra. Jag har alltid trott att sådant jämnar ut sig när det torkar, men tydligen inte..
 
Att ni målat i dåligt ljus kan vara en bidragande faktor. Funderar även på er målningsteknik. Om ni snålat med färgen? Om färgen torkat under målningen så ni inte hunnit med eller om ni målat andra laget för nära inpå det första? Kanske är olika faktorer i olika lager, sedan syns det extra tydligt i och med ljuset. Mörka rum är mer förlåtande.
 
Att ni målat i dåligt ljus kan vara en bidragande faktor. Funderar även på er målningsteknik. Om ni snålat med färgen? Om färgen torkat under målningen så ni inte hunnit med eller om ni målat andra laget för nära inpå det första? Kanske är olika faktorer i olika lager, sedan syns det extra tydligt i och med ljuset. Mörka rum är mer förlåtande.

Vi har målat i ljus de senaste två gångerna, söndag och igår så det var bara i lördags som vi målade sent. Igår var jag orimligt noggrann, tog mycket färg och drog rakare än rakast. Drog över varenda ojämnhet. Men, det ser likadant ut idag.. Jag vet inte om en mänsklig hand kan göra det jämnare jag tror bara ljuset är hemskt oförlåtande där. Vi kanske får sätta tapet eller göra med kalkfärg just där.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vill måla om i mitt kök där det sitter en gräsligt ful tapet, kräks lite i min mun varje gång jag ser den. Tyvärr har tapeten...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 690
Senast: Stereo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp