Det blir randigt när jag målar

Färg och målning är en hel vetenskap. Det är ibland väldigt prisvärt att ta in en målare.

Just det här problemet med olika kvalité på färg kan ställa till det väldigt, särskilt i kombination med underlag som kanske inte är optimalt. Minsta ojämnhet (slipade tapetskarvar etc) och det blir skit av alltihop.

För andra gången sedan 2011 står jag med problemet att husfärgen inte längre bryts i tidigare nyans. Det är röd nyans, och när vi tvingades välja ny nyans 2011 köpte vi färg så det räckte till två ommålningar. När jag kommer tillbaka i år har tre av de närliggande plus tidigare nyans utgått. Djäkla skit. Så nu är huset provmålat och ser ut att vara drabbat av fläcktyfus, och även här gäller att späda färgen till den konsistens som fungerar för just MITT underlag.

Förstår absolut! Det här är första gången jag råkat på problemet, så det var väl en lärdom. I samtliga tidigare boenden så har det "bara" varit att måla hörn och längst tejp 2 ggr, och sedan rolla två ggr så har det varit klart och snyggt. Men det är bra att veta inför framtida målningar att det kanske inte alltid är helt så enkelt.
 
Nu har vi målat med den gamla färgen igen och det blev bra :) Vi målade ett lager i hela vardagsrummet, och efter att det hade torkat så gjorde vi en extra strykning på den svårast drabbade väggen. Ivrig att se slutresultatet i bästa ljus så sprang jag förbi lägenheten på väg till jobbet idag och det ser BRA ut. Framifrån ser det perfekt ut, från sidan med ljuset från motsatt håll är det liiite nyansskillnader.
 
Nymålat och fortfarande blött

D66F79E2-DB74-4F03-B706-F6E2370B7288.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vill måla om i mitt kök där det sitter en gräsligt ful tapet, kräks lite i min mun varje gång jag ser den. Tyvärr har tapeten...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 602
Senast: Stereo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 035
Senast: JennyLz
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp