Det blir randigt när jag målar

Det låter absolut logiskt. Just nu skulle vi behöva nåt som ”flyter ut” bättre och ner i alla porer, så då kanske denna är för tjock helt enkelt. Sambon tycker vi ska gå tillbaks till färgbutiken och prata med dom om detta men jag litar inte på att de kommer ge oss rätt hjälp framåt, just nu känner jag mest för att reklamera de senaste två burkarna eftersom det inte gett önskat resultat och om de skulle spädas (för att bli likadan som den innan som de utlovat) så har det brustit i informationen från säljarna. Men då måste vi också veta att det sannolikt är här det brustit, så jag funderar på att prata med någon annan affär som första steg. Vi målade som sagt halva lägenheten med färgen innan och det ser toppen ut, trots att ljuset ligger på likadant i sovrummet.
Bara så att det inte blir missförstånd, min erfarenhet är att även väggfärg ibland kan behöva spädas något men absolut inte alltid, den typen av färg är nog normalt inom ett viskositetsintervall som gör att den går att måla med direkt.
 
Bara så att det inte blir missförstånd, min erfarenhet är att även väggfärg ibland kan behöva spädas något men absolut inte alltid, den typen av färg är nog normalt inom ett viskositetsintervall som gör att den går att måla med direkt.

Absolut, jag är med! Jag tänker bara att om en tjockare färg inte har fungerat på vår vägg, men färgen innan fungerade, så har ju butiken gjort ett fel när de intygat att denna ska vara precis likadan som den innan. Spädas eller inte kanske det finns olika tankar om, även i detta fall, men just nu pekar allt mot att det är just Prestanda-färgen som inte blivit bra. Jag har tänkt innan att det enbart berott på att ljuset och vinkeln är annorlunda i vardagsrummet, men idag när vi inspekterade noggrant även sovrummet i alla ljus och vinklar (som också är ett extremt ljust rum) så finns där inga ränder eller ojämnheter. Så det måste nästan bero på färgen. Tänker att en second opinion från en annan färgbutik kan vara bra.
 
Åh, känner igen frustrationen och lider med dig. Jag försökte måla en bordsskiva, borde varit hur enkelt som helst men blev fan aldrig bra. För varje gång jag gjorde om försökte jag vara mer och mer noggrann men kändes bara som det blev sämre för att jag då målade för långsamt (?). Kände mig gråtfärdig över den där jävla bordsskivan och till slut köpte jag ett nytt bord istället. Lite kämpigare för er med en vägg såklart, men fy vad jag känner igen att man försöker göra allt så bra det bara går och så blir det fan inte bra ändå 😫.
 
Absolut, jag är med! Jag tänker bara att om en tjockare färg inte har fungerat på vår vägg, men färgen innan fungerade, så har ju butiken gjort ett fel när de intygat att denna ska vara precis likadan som den innan. Spädas eller inte kanske det finns olika tankar om, även i detta fall, men just nu pekar allt mot att det är just Prestanda-färgen som inte blivit bra. Jag har tänkt innan att det enbart berott på att ljuset och vinkeln är annorlunda i vardagsrummet, men idag när vi inspekterade noggrant även sovrummet i alla ljus och vinklar (som också är ett extremt ljust rum) så finns där inga ränder eller ojämnheter. Så det måste nästan bero på färgen. Tänker att en second opinion från en annan färgbutik kan vara bra.
Men reklamera en färg kan man väl bara göra om det varit något tekniskt fel med just den burken med färg ni köpte? Om ni anlitat en målare är det en annan sak eftersom det man köper är en färdigmålad vägg men om man gör jobbet själv är det svårt att kräva ansvar av någon annan tycker jag.
 
Men reklamera en färg kan man väl bara göra om det varit något tekniskt fel med just den burken med färg ni köpte? Om ni anlitat en målare är det en annan sak eftersom det man köper är en färdigmålad vägg men om man gör jobbet själv är det svårt att kräva ansvar av någon annan tycker jag.

Jo visst men, ponera att det nu skulle vara fel färg för vår vägg. Vi har köpt en produkt, som vi är nöjda med och som det blir bra resultat av. Den tar slut efter målning av kök och sovrum så vi går upp till butiken för att köpa mer. Vi får informationen om att vår produkt är slut, men att vi kan få en annan produkt som egentligen är lite dyrare men är precis likadan. Vi köper denna, och resultatet blir inte bra. Jag går upp till färgbutiken igen och berättar om resultatet, visar bilder och ber om råd. Jag får rådet att använda en mindre roller, och att vi ska måla ett lager till. Jag köper en mindre roller och en till burk färg (första produkten är fortfarande slut så vi får den andre). Nu står vi här med ett rum som är randigt och flammig som vi betalat 1400 kr för. Om det nu visar sig att Prestanda färgen inte alls var precis likadan som de sa, utan tjockare och därför inte fungerat i detta rum, så anser jag att de har gjort fel som informerat om att färgen är likadan. Två gånger, dessutom, utan kunskap/information om att bilderna jag visade på resultatet kan bero på detta. Om man kan reklamera eller inte vette tusan, men jag skulle tycka att det vore kutym av butiken att kompensera på något sätt. Det känns konstigt att betala för ytterligare en burk färg för att få bukt på detta nu, och de ska säga ”Aha sorry, ja den är tjockare det kan bli så då”.
 
Åh, känner igen frustrationen och lider med dig. Jag försökte måla en bordsskiva, borde varit hur enkelt som helst men blev fan aldrig bra. För varje gång jag gjorde om försökte jag vara mer och mer noggrann men kändes bara som det blev sämre för att jag då målade för långsamt (?). Kände mig gråtfärdig över den där jävla bordsskivan och till slut köpte jag ett nytt bord istället. Lite kämpigare för er med en vägg såklart, men fy vad jag känner igen att man försöker göra allt så bra det bara går och så blir det fan inte bra ändå 😫.

Man blir ju så satans arg också när det gått ett dygn och man låser upp lägenheten för att kolla ”nu när det är helt torrt” och det ser ut precis likadant IGEN :banghead: Alltså DEN frustrationen.
 
Ränderna man ser på bilden, är de i samma bredd som rollern ni målade med?

Det är nog lite olika. Ibland, ibland inte, och idag har vi som sagt en oval ojämnhet på väggen mittemot. Här är en bild från idag, alltså två lager senare än den bild du citerade. Men ja, det är absolut roller-mönstret man ser. Jag minns hur jag rollat och ser att resultatet följer därefter.

3F3B1C7D-48FA-4B30-AB95-C05A08E1B4C0.jpeg
 
Det är nog lite olika. Ibland, ibland inte, och idag har vi som sagt en oval ojämnhet på väggen mittemot. Här är en bild från idag, alltså två lager senare än den bild du citerade. Men ja, det är absolut roller-mönstret man ser. Jag minns hur jag rollat och ser att resultatet följer därefter.

Visa bifogad fil 50238
Jag håller med om att det inte ser så kul ut, resultatet av ommålningen med den mindre rollern blev bara att ränderna blev smalare. Om det är så att du målat varannan nedifrån och varannan uppifrån kan det bero på det men det verkar oavsett vara en kinkig färg :(
 
Den första färgen vi köpte som fungerat bra är ”enbart” täckfärg, medan Prestanda som var den andra färgen vi fick är en dyrare variant som också kan fungera som grundfärg. Då tänker jag att om Prestanda är både grundfärg och täckfärg i ett, så kanske den är segare och tjockare i konsistensen och därför inte flyter in i porerna på vår vägg? Medan vanliga täckfärgen var ”lättare” och därför gjorde det och resultatet blev bra? Låter det helt ologiskt?
Ni kan inte måla med samma färg eller samma typ som den första som gick bra då? 🤔

Annars så kan jag tänka mig att ta över lägenheten :cool::angel:

Edit: just ja den var slut, ursäkta. Det finns inte något av samma märke men i annan färg kanske?
Eller kolla i andra butiker om de har något av just den burken att sälja? Det kanske borde stå på deras hemsidor?
 
Bara för att jag är en sådan nyfiken apa så googlade jag efter färgen och fann dem på alcros hemsida. Tänkte att det kunde finnas skillnader i deras beskrivningar om vad man ska göra med färgen.
Denna är milltex 5
Screenshot_20200505-233915_Dropbox.jpg

Screenshot i nästa bild är av den andra färgen.
 
Screenshot_20200505-233747_Dropbox.jpg

Om det är nu rätt färger alltså 😅
De enda skillnaderna jag ser är att prestanda inte ska behöva någon grundfärg och att den är utvecklad för "yrkesmåleriet med proffsmålare i fokus" medan den första är bara "ergonomiskt utvecklad för yrkesmålaren". Kanske svårare att måla med, med tanke på att den första är mera "ergonomiskt" dvs lättare att måla enkelt med.
 
Senast ändrad:
Nu så! Jo, pappa pratade med sin vän i morse som är målarmästare. Han ställde såklart lite frågor om väggen, om den är jämn osv. och pappa intygade att väggen är jämn. Han frågade varför vi bytt från den första färgen om vi tyckte att den fungerade och pappa berättade hela historien om att den var slut och alla vändor fram och tillbaks till butiken. Då berättade han att han också haft lite problem med Prestanda på just vissa kulörer, färgen lyckas inte riktigt brytas på ett bra sätt i vissa kulörer och han har fått lämna tillbaks den vid flera tillfällen. Om ni minns så berättade jag i början av tråden att den första burken vi fått var klumpig med vita prickar i så vi fick gå upp med den igen och få den blandad ytterligare en gång.

Men, viktigast av allt, så berättade han om det spåret som vi började få fatt på igår kväll. Prestanda är trögare och svårare att måla med, han tyckte att det är mycket svårare att få det bra med denna färg. Så han tyckte inte att vi skulle måla med den, den vi hade tidigare flyter ihop mycket bättre. Vilket går helt i linje med min egen upplevelse, att den inte flyter in i porerna utan varje drag lägger sig bara "ovanpå" varandra och blir randigt. Så det verkar vara tre faktorer som spelar in här:

1. Trög färg som är svår att måla med
2. Ljussättning i rummet som inte är det minsta förlåtande
3. Problem med Prestanda-färgen att bryta denna kulör (kan spela in, men eventuellt inte)

Pappa och målarmästaren tyckte att vi skulle gå tillbaks till butiken och åtminstone få nästa burk gratis p.g.a detta. Vi får se om vi ber om det eller inte, huvudsaken för mig just nu är att vi får det bra och är det bara en strykning bort med den gamla färgen så bryr jag mig inte så mycket om jag får betala för den eller inte. Butiken har haft rätt i sak på så vis att kulören och matthetsgraden är densamma på Prestanda (dvs "samma" färg) men verkar inte ha haft kunskap om att färgen är svårare att måla med och att det ojämna resultatet kan bero på detta, eller att det har varit problem för den att bryta vissa kulörer (baserat på deras förvåning när vi kom upp med den klumpiga burken).

Ja, ungefär så verkar det vara. Det verkar som att det målarmästaren säger går helt i linje med min egen upplevelse av färgen, och problematiken med den. Tack också @Inte_Ung och @kökshäxan och ni andra som började få fatt på detta spår igår kväll.
 
Färg och målning är en hel vetenskap. Det är ibland väldigt prisvärt att ta in en målare.

Just det här problemet med olika kvalité på färg kan ställa till det väldigt, särskilt i kombination med underlag som kanske inte är optimalt. Minsta ojämnhet (slipade tapetskarvar etc) och det blir skit av alltihop.

För andra gången sedan 2011 står jag med problemet att husfärgen inte längre bryts i tidigare nyans. Det är röd nyans, och när vi tvingades välja ny nyans 2011 köpte vi färg så det räckte till två ommålningar. När jag kommer tillbaka i år har tre av de närliggande plus tidigare nyans utgått. Djäkla skit. Så nu är huset provmålat och ser ut att vara drabbat av fläcktyfus, och även här gäller att späda färgen till den konsistens som fungerar för just MITT underlag.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vill måla om i mitt kök där det sitter en gräsligt ful tapet, kräks lite i min mun varje gång jag ser den. Tyvärr har tapeten...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 705
Senast: Stereo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp