Det där beslutet

Ektopia

Trådstartare
Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags?

Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos mig i 15 år. Han var vuxen hittekatt när han flyttade in, så gissningsvis är han 17-18 år gammal. Sedan flera år tillbaka har han dåliga njurar. Vi har även en hona (kastrerad) som är 10 månader.

På senare tid har han börjat tackla av. Han sover mycket, har magrat av och är ganska stapplig men puttrar ändå på i sitt tempo här hemma. Tar små rundor i trädgården, hoppar upp i sängen/soffan utan märkbara problem. Är kelig och sover hos mig i sängen på nätterna. Han hade nog kunnat hänga med ett tag till.

Men så är det det där med kisseriet. Han kissar inte på låda längre utan på golvet utanför lådan (vi har parkettgolv...) . Bajsar gör han i lådan. Vi har tre olika lådor, lätta att kliva i och ur.

Vi åkte till veterinären för ca en månad sedan, njurarna har försämrats en aning men alla andra värden såg bra ut. Han fick ändå en kur metacam för att se om kissandet skulle bli bättre, och det blev det en tid men nu har han börjat gå utanför lådan igen. Veterinären tyckte att det kanske ändå börjar bli dags att fundera på att låta honom gå.

Vad det än må bero på, stress pga yngre katten, ont i kroppen, eller annat så verkar det inte bli bättre.

Jag förstår ju att det börjar bli dags, men hur tar man steget? Hur gör man det utan att känna sig som en bödel? :(
 
@Ektopia: Du biter ihop och ringer och bokar en tid. Med tanke på vad du beskriver hade jag inte bokat en undersökning utan bokat en avlivning (jag gjorde det med min egen katt för ca 1,5 år sedan). Det är vidrigt och det sliter sönder en men det är avtalet vi gör med våra älskade djur när vi skaffar dem. Vi lovar att se till att deras liv blir bra men även slutet.

Du har gett den här kissen så många år, försök komma ihåg det genom tårarna :heart
 
20210725_125702.jpg


Sov i ro älskade vän :heart
 
Vet hur tufft det är fick låta min älskade somna in nu i år i mars då hon inte mådde bra på slutet hon blev 13 år. vacker katt du hade.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
572
Senast: AraSlei
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp