Det där jävla beslutet- är det dags nu?

Min hade artros i nacke och rygg.
Hon var pigg och lekte som en unghund men hade jobbigt med att hålla upp huvudet och en pyo väntade runt hörnet
Jag valde att avsluta medan hon ff var relativt pigg och inte behövde smärtstillande.
Var så asjobbigt och jag gråter ff när jag tänker på det men det var rätt för henne.
Det ansåg även vet som tog bort henne.
 
Bara det där, utan att ens tänka på tänder osv, hade varit tillräckligt för att jag skulle ta bort hunden. Jag är van vid hundar som vill vara aktiva, som behöver få vara fysiskt aktiva för att må mentalt bra. Om de då hindras av det pga stelhet och att de "tappar bakdelen", då är det nog. Om de dessutom hade blivit nästan döva och blinda... För mina hundar hade det inte varit ett värdigt hundliv längre.

Hur du ska göra med din hund kan såklart bara du bestämma, men i mina öron låter det inte klokt att börja hålla på med tandrengöring och försöka hålla hunden vid liv ett halvår till. Hunden har det ju inte ens riktigt bra i nuläget?
Det beror ju lite på vad man menar med ”har det bra” liksom. Hon har aldrig varit den där superaktiva hunden, och trots allt upplever vi henne som nöjd och tillfreds med sin numer mycket lugna tillvaro. Gos och klappar är liksom favoriten och har varit sedan hon var ung. Men samtidigt känns det ju inte riktigt rätt att söva henne och fixa tänder etc när läget är som det är. Vet på tors och så får vi se. Håller hen med om att det börjar bli dags, då är det dags inom en månad.
 
Jag minns mamma hade en cockerspaniel, om jag inte missminner mig började han också bli stel och tappa bakbenen. De var inne på djursjukhuset och när mamma hälsade på hade han blivit hel förlamad i bakdelen. Mamma tyckte det var riktigt jobbigt att se, de kunde operera men i och med att han var så gammal (minns ej exakt ålder men runt 12-13 skulle jag tro) så tyckte inte mamma det var värt rehaben efteråt eftersom operationen ej var 100%ig att det skulle bli bra. Tungt beslut ja. :(

Jag tänker själv att det bästa är att låta dom somna in när de fortfarande mår hyffsat bra och har åldern inne innan det eskalerar, så de slipper lida. Jag vet att det är ett tufft beslut och den enda som kan avgöra när det är dags är ägaren, alternativt ett råd från veterinär.
I din mammas läge hade jag inte tvekat ett ögonblick, hon valde ju helt rätt tycker jag.
 
Klokt! Fattade inte detta att han var så pass stel. Och 13 år är mycket. Skönt med en tydlig vet. Önskar att min vet är tydlig på tors, och säger att hen antingen tycker att det är dags eller att hon absolut tycker vi ska ta tänderna och att hon tror på ett bra halvår till. Inget mittemellanmjäk liksom (sedan kan ju förstås saker hända på vägen men det är ju en annan sak), för hittills har det känts som att vet har tyckt att det är okej, och då känner jag mig ju hemsk om jag tar bort henne ändå... Tyvärr har vi ingen ”husveterinär” som känner hunden, eftersom hon överlag har varit frisk. Vi har vaccinerat henne och tagit bort tandsten två ggr men thats it och då har vi bokat tid på kliniken och fått den vet som varit tillgänglig och alltså inte skapat någon relation.
Kram till dig och din vovve! Njut av de här veckorna nu!

Man behöver ta i beaktning att en veterinär etiskt varken ska eller bör bestämma åt djurägaren. Veterinären bör göra och ska göra det om det är fråga om rena djurskyddsfall, men skalan däremellan är stor.

Väldigt mycket beror på djurägaren själv och hur denne flaggar/kommunicerar ang att fortsätta behandla diverse .

Om man som djurägare är tydlig med veterinären - precis som @Unafraid redovisar - dvs frågar rakt ut ”hur skulle du gjort/tänkt” ”Jag vill absolut inte riskera att det går för långt och mitt djur blir akut dålig/behöver lida sista tiden” osv så brukar veterinärerna vara till mycket stort stöd ang råd och tankar i min erfarenhet !

Med så gamla djur, dessutom redan med större krämpor och funktionsnedsättningar som din hund, så finns det ju bara ett slut i slutänden inom en ganska snar framtid, och som djurägare måste man då utifrån det ta ställning till hur man själv stället sig utifrån det.

Jag vet hur otroligt jobbigt och hemskt det är! Men man måste.
Och som min kloka veterinär sagt ang gamla djur i livets slutskede :

”Jag har aldrig träffat en djurägare som i efterhand ångrat att den tog beslutet innan djuret hann bli för sjukt och lida, när väl det jobbiga beslutet och den jobbiga stunden är över. Däremot har jag träffat många som i efterhand ångrat att de väntade för länge”.

Jag skulle våga påstå att INGEN veterinär någonsin skulle tycka att det är olämpligt att välja att avliva en gammal hund/katt etc med div krämpor även om läget inte är ”akut” .

Kram på dig och vovve och lycka till på torsdag 💜
 
Senast ändrad:
Man behöver ta i beaktning att en veterinär etiskt varken ska eller bör bestämma åt djurägaren. Veterinären bör göra och ska göra det om det är fråga om rena djurskyddsfall, men skalan däremellan är stor.

Väldigt mycket beror på djurägaren själv och hur denne flaggar/kommunicerar ang att fortsätta behandla diverse .

Om man som djurägare är tydlig med veterinären - precis som @Unafraid redovisar - dvs frågar rakt ut ”hur skulle du gjort/tänkt” ”Jag vill absolut inte riskera att det går för långt och mitt djur blir akut dålig/behöver lida sista tiden” osv så brukar veterinärerna vara till mycket stort stöd ang råd och tankar i min erfarenhet !

Med så gamla djur, dessutom redan med större krämpor och funktionsnedsättningar som din hund, så finns det ju bara ett slut i slutänden inom en ganska snar framtid, och som djurägare måste man då utifrån det ta ställning till hur man själv stället sig utifrån det.

Jag vet hur otroligt jobbigt och hemskt det är! Men man måste.
Och som min kloka veterinär sagt ang gamla djur i livets slutskede :

”Jag har aldrig träffat en djurägare som i efterhand ångrat att den tog beslutet innan djuret hann bli för sjukt och lida, när väl det jobbiga beslutet och den jobbiga stunden är över. Däremot har jag träffat många som i efterhand ångrat att de väntade för länge”.

Jag skulle våga påstå att INGEN veterinär någonsin skulle tycka att det är olämpligt att välja att avliva en gammal hund/katt etc med div krämpor även om läget inte är ”akut” .

Kram på dig och vovve och lycka till på torsdag 💜
Tack 💚!! Är väl mest så att jag vill höra precis det du säger av vet för att det ska kännas ok att fatta beslut. Besöket i morgon kommer hon följa med hem efter hur som helst, för jag vill att alla ska få säga hej då osv, och händer inget akut kan hon ju vara kvar någon vecka eller två till utan bekymmer. Hoppas vi kommer i väg på planerat besök i morgon dock- dottern har feber i kväll och blir nog hemma och jag vill inte ha med henne när vi ska prata avlivning... Annars får vi hoppas de har en tid på må eller så.
 
Uppdatering igen: Vi kom inte i väg till vet i torsdags p g a sjukt barn, men har funderat och även pratat m vet på telefonen och nu bokat tid till att ta bort henne nästa fredag, alltså den 31 maj. Hon kommer ju inte att bli bättre och någon gång är det dags... valde nästa fre för att det är klämdag och att barnen inte behöver gå till skolan utan att alla kan säga hej då i lugn och ro på morgonen...
 
Uppdatering igen: Vi kom inte i väg till vet i torsdags p g a sjukt barn, men har funderat och även pratat m vet på telefonen och nu bokat tid till att ta bort henne nästa fredag, alltså den 31 maj. Hon kommer ju inte att bli bättre och någon gång är det dags... valde nästa fre för att det är klämdag och att barnen inte behöver gå till skolan utan att alla kan säga hej då i lugn och ro på morgonen...
:heartheart
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag har bokat en tid till min hund nu, 29 maj. Och han hoppar fortfarande in i bilen, får sig obehindrat upp i soffan och kommer galopperade mot bilen när man kommer hem. Jag vill inte att han ska behöva sluta göra något av det innan vi bokar tid. :)
Det förstår inte jag. Kan inte en hund få bli gammal? Måste man ta bort den innan den visat någon svaghet?

Jag tar bort när de visar att de inte vill mer. En hund som alltid varit pigg på promenaderna vill inte längre gå ut tex.
 
När jag tänkte över min senaste avlivning på min hund såg det ut ungefär som @Unafraid
Alla fall är olika.

Jag hade en hund som var extremt pigg i huvudet men lite svag bak. Jag märkte att kurvan för försämring blev snabbare och han var 12 år gammal. Tyvärr resulterade hans kombinerade pigghet och tron att han var 2 år med svag bakdel inget att jobba vidare på.
Han hade ett opererat bakknä med artros men utan smärta men det bidrog till ostadigheten bak.
Han pigghet gjorde att han gladerligen hoppade ner de sista tre trappstegen från övervåningen, ner på parketten och kanade minst en meter varje gång. Man såg för var dag att hans kropp snart inte skulle klara av det och fläka sig fult och smärtsamt. Att bromsa hans pigghet för att få ha kvar honom något/några år till var inte ett alternativ.

Det jag tänkte i detta fall var att jag hellre såg honom som den pigga och glada gammelhund han var, frisk utan stora fel än en som sakta försämras med tillhörande ålderskrämpor (som oftast varken är trevliga eller smärtfria bara för att man äter eller leker ibland).
För mig är det liksom bättre att ta tag i det när förbättringen inte kommer ske eller man vet att utgången är nära. Jag har inte kvar en hund för min bekvämlighet.

Tyvärr har jag sett många hundar där ägare väntar på tecken på att hunden inte ”vill mer” och i de flesta fall har jag varit jäkligt nära att anmäla. Hundar som inte tar sig över trösklar, variga i munnen men äter ändå, inte kan stå när de äter för att benen inte bär på hala underlag eller ”leker ibland så man inte vet att den är gammal” men knappt kan gå mellan lekdagarna när de haft ”en bra dag”.
Det är inget för mig. Hellre före än efter eftersom jag gjort felet en gång att vänta för länge och det mår jag fortfarande dåligt över. Hellre för tidigt då.
 
Det förstår inte jag. Kan inte en hund få bli gammal? Måste man ta bort den innan den visat någon svaghet?

Jag tar bort när de visar att de inte vill mer. En hund som alltid varit pigg på promenaderna vill inte längre gå ut tex.
Han ÄR gammal. Han visar svagheter, det är därför jag tog honom till veterinären och bad om hennes åsikt. Vi har kortat ner promenaderna rejält, han ser betydligt stelare ut och måste ta fart för att orka hoppa in i min bil.

Som veterinären sa, det är bättre att ta bort honom nu än att vänta tills han inte längre kan kliva upp från sin filt.

Jag är 100% trygg i mitt beslut och det kommer inte vara en dag för tidigt.
 
Uppdatering igen: Vi kom inte i väg till vet i torsdags p g a sjukt barn, men har funderat och även pratat m vet på telefonen och nu bokat tid till att ta bort henne nästa fredag, alltså den 31 maj. Hon kommer ju inte att bli bättre och någon gång är det dags... valde nästa fre för att det är klämdag och att barnen inte behöver gå till skolan utan att alla kan säga hej då i lugn och ro på morgonen...
Jättebra att du valde datum då ni kan vara för er själva med sorgen ett par dagar. Kram :heart
 
Uppdatering igen: Vi kom inte i väg till vet i torsdags p g a sjukt barn, men har funderat och även pratat m vet på telefonen och nu bokat tid till att ta bort henne nästa fredag, alltså den 31 maj. Hon kommer ju inte att bli bättre och någon gång är det dags... valde nästa fre för att det är klämdag och att barnen inte behöver gå till skolan utan att alla kan säga hej då i lugn och ro på morgonen...
:heart
 
  • Gilla
Reactions: ako
Uppdatering igen: Vi kom inte i väg till vet i torsdags p g a sjukt barn, men har funderat och även pratat m vet på telefonen och nu bokat tid till att ta bort henne nästa fredag, alltså den 31 maj. Hon kommer ju inte att bli bättre och någon gång är det dags... valde nästa fre för att det är klämdag och att barnen inte behöver gå till skolan utan att alla kan säga hej då i lugn och ro på morgonen...
❤ Starkt och rätt tänker jag. Hoppas ni får fina dagar fram till det är dags. ❤
 
  • Gilla
Reactions: ako
Uppdatering igen: Vi kom inte i väg till vet i torsdags p g a sjukt barn, men har funderat och även pratat m vet på telefonen och nu bokat tid till att ta bort henne nästa fredag, alltså den 31 maj. Hon kommer ju inte att bli bättre och någon gång är det dags... valde nästa fre för att det är klämdag och att barnen inte behöver gå till skolan utan att alla kan säga hej då i lugn och ro på morgonen...
Beklagar :( Låter dock som om det är helt rätt beslut.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 157
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Nenne1
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp