Det där med artros

Amha

Trådstartare
Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och nu börjar hon bli lite äldre. Detta märktes genom beteendeförändringar och det känns uppenbart att hon inte mår väl med det och dessa måste bort om jag öht ska låta henne fortsätta. Hon fick smärtlindring som försök. Funkade prima i början och jag hade en glad hund som fick för sig att hon några dagar efter det sattes in skulle hoppa ÖVER en eltråd, undertråd, bara sådär i stället för att krypa under men nu efter några veckor pajade magen så vi har återbesök hos veterinär i morgon för att diskutera vad vi gör härnäst och jag känner mig osäker. Senaste veckan kanske är hon lite mer dämpad men det kan ju lika gärna vara biverkningar (magen pajade 1 dag för 1 vecka sedan, repade sig och igår igen så medicinen togs bort gång nr2 och kommer inte sättas in igen) tänker jag, att det var på g med "någonting".

Med medicinen hade hon inte längre beteendeförändringarna (peppar peppar osv). Samtidigt behöver vi ju se oss om efter andra lösningar. Jag tänker inte laborera med henne i all oändlighet. Vägrar vara orsaken till längre/mer lidande i onödan så jag behöver sätta en mental gräns. Idag har jag förberett mig på att jag kanske kommer hem utan hund men ett mail från djursjukhuset här i krokarna fick mig att kanske överväga ordentlig rehab-träning om vi kan få en ny smärtlindring att fungera utan att paja magen. Rätt träning ska ju göra att de kan hänga med "som vanligt" sägs det vilket är viktigt för mig. Jag är inte okej med att begränsa henne utan vill hon hoppa rundor när vi går ut måste hon få göra det (möjligen med en kortare tids begränsning för rehab/uppbyggnad/whatever). Hellre glad hund kortare stund än ledsen hund längre stund.

Har buke några erfarenheter av rehab för artroshundar? Hur har det gått? Hur lång tid har det tagit att få resultat? Är det värt ett försök?
 
Previcox. Ska librela vara snällare mot magen också?
Librela har en stor nackdel och det är att det inte är antiinflammatoriskt. För bästa effekt mot artros gäller en kombination av NSAID (så som previcox), hög dos tillskott av essentiella fettsyror, viktnedgång om övervikt finns, fysioterapi samt anpassningar i vardagen, och librela. Librela är en ny typ av medicin som innehåller antikroppar som blockerar en viss typ av smärtsensor som bidrar till smärtan vid osteoartrit (artros). Är ni helt säkra på att magen kraschade pga previcoxen? Jag tolkade nämligen din text som att han fungerat bra på den och sedan fick symtom efter en längre tid? Det kan inte vara något annat så som magsjuka eller att han ätit något olämpligt? Eller blev magen dålig igen när du satte in medicinen igen?
 
Min gamla hund fick smärtstillande i kanske ett år? Inte de som nämnts ovan, men kommer inte ihåg vad det han fick hette. Hans mage tålde sin medicin. Medicinen gav god effekt och han kunde hänga med ett tag till. När han slutade vilja hoppa in i min suv trots smärtstillande tog vi bort honom. Han blev 13,5 år och var en schäfer som var röntgad med c-höfter som ung. Så han levde länge med dom förutsättningarna!
 
Jag har en elvaåring med väldigt svår artros i knän och tår. Han får previcox under vinterhalvåret, varm mjuk liggplats även i bilen och har svarat superfint på librela. Hans mage klarar inte regelbunden Onsior.

Han jobbar inte alls så hårt som för några år sedan, men springer och rör sig massor, håller jämna steg med unghundarna ute och leker och är fortfarande i mycket god muskelkondition, hoppar lätt ut och in i bilen, möbler osv. Han har aldrig varit överviktig.
 
Min hane diagnostiserades med artros i SI-leder och tår för 3,5 år sedan. Han har rehabat sen dess och förutom några sämre perioder fungerat så gott som vanligt. Det enda vi undviker är att han ska springa snabbt och svänga tvärt. Agility har vi också slutat med. I övrigt så kör han lydnad, spår, uppletande, promenader och även joggingurer i rimlig mängd.

Vila och kyla är det som ofta gör honom sämre. Just nu har vi en svacka så jag ska prova att ge medicin ett tag igen.
 
Librela har en stor nackdel och det är att det inte är antiinflammatoriskt. För bästa effekt mot artros gäller en kombination av NSAID (så som previcox), hög dos tillskott av essentiella fettsyror, viktnedgång om övervikt finns, fysioterapi samt anpassningar i vardagen, och librela. Librela är en ny typ av medicin som innehåller antikroppar som blockerar en viss typ av smärtsensor som bidrar till smärtan vid osteoartrit (artros). Är ni helt säkra på att magen kraschade pga previcoxen? Jag tolkade nämligen din text som att han fungerat bra på den och sedan fick symtom efter en längre tid? Det kan inte vara något annat så som magsjuka eller att han ätit något olämpligt? Eller blev magen dålig igen när du satte in medicinen igen?
Jag plockade aldrig bort den första vändan (tror det var i lördags) utan tänkte att jag skulle ha is i magen till dagen efter ifall att hon lyckats få i sig något. Tror att jag hade hunnit ge henne den dosen innan jag upptäckte maghaveriet också. Dagen efter var det i alla fall stabilt så jag andades ut lite. Sen havererade magen igår eller om det var i förrgår igen. Dagarna flyter ihop lite här. Bättre idag men inte helt 100 stabilt. Min första oro var ju om det var organ som tagit stryk av den, det är ganska snart dags för uppföljning med provtagning för att se så kroppen kan hantera det så förmodligen tas det väl prover i morgon för det.

Hon är smal och jag är stenhård på att inte slicka några tallrikar eller annat trams för att hon inte ska kunna lägga på sig något extra gram. Däremot saknar jag kontakt med fysioterapeut. Ser det lite positivt ut i morgon ska jag se vad vi har för något att välja på där kunskap och ev utrustning finns. Jag känner mig inte riktigt hemma på området för att vara säker på hur jag ska bygga "rätt" muskler utan att undvika att hon felbelastar under träning etc så jag behöver nog en knuff i rätt riktning här.
 
Det låter ju som att flera av er fått väldigt goda resultat med rehab och annan medicin. Jag borde ju ha bett om remiss eller tips på var jag kan hitta duktiga inom fysioterapi i krokarna första gången men jag var ju där då för jag misstänkte att vovven blivit dement pga märkligt beteende (vaknade på nätterna och aggressivt beteende). I stället blev jag serverad en artros-diagnos så det blev en liten vändning jag inte var beredd på 😁

Jag har märkt en positiv skillnad på hennes mående och kropp sedan hon fått täcke på sig kyliga/blöta dagar samt med smärtlindring. Hon sover gott om nätterna och inte visat aggressivt beteende igen (tacka fan för det, schäfrar är inte lajban när de reagerar så!). Däremot begriper hon inte att bäddarna är bra. Hon lägger sig gärna bredvid dem :cautious:
 
Vovven fick följa med hem med Librela i kroppen och lite kosttillskott både för att få ordning på magen osv samt namn på duktiga fysioterapeuter i krokarna. Jag hittade även en simhall för hundar i omgivningen som jag har tagit kontakt med.
 
Vovven fick följa med hem med Librela i kroppen och lite kosttillskott både för att få ordning på magen osv samt namn på duktiga fysioterapeuter i krokarna. Jag hittade även en simhall för hundar i omgivningen som jag har tagit kontakt med.

Låter bra. Min hund har svarat bra på laserbehandling vilket jag tror de flesta fysioterapeuter erbjuder idag. Jag har även en liten hemmalaser som jag kör med några gånger i veckan. Eftersom jag upplever att tassarna blivit lite sämre nu så ska han få prova att sova med värmande "sockor" på nätterna framöver.

Jag upplever att man får prova sig fram och sen läsa hunden för att se vad blir den bättre av och vad blir den sämre av och sedan försöka få det att fungera i vardagen så bra som möjligt. Trots att det gått över 3 år sen diagnos är han fortfarande bättre nu än när han först fick diagnosen (då hoppade han på tre ben på kvällarna efter vila).

Jag startade precis en omgång paracetamol + gabapentin på min artroshund igår då han tyvärr gick in i en lite sämre period nu. Blir han inte bättre (ser dock bättre ut redan idag) så blir det att boka veterinärbesök för att diskutera annan medicinering. Tyvärr låg han lite högt i sina njurvärden i våras så det måste man ta hänsyn till.
 
Låter bra. Min hund har svarat bra på laserbehandling vilket jag tror de flesta fysioterapeuter erbjuder idag. Jag har även en liten hemmalaser som jag kör med några gånger i veckan. Eftersom jag upplever att tassarna blivit lite sämre nu så ska han få prova att sova med värmande "sockor" på nätterna framöver.

Jag upplever att man får prova sig fram och sen läsa hunden för att se vad blir den bättre av och vad blir den sämre av och sedan försöka få det att fungera i vardagen så bra som möjligt. Trots att det gått över 3 år sen diagnos är han fortfarande bättre nu än när han först fick diagnosen (då hoppade han på tre ben på kvällarna efter vila).

Jag startade precis en omgång paracetamol + gabapentin på min artroshund igår då han tyvärr gick in i en lite sämre period nu. Blir han inte bättre (ser dock bättre ut redan idag) så blir det att boka veterinärbesök för att diskutera annan medicinering. Tyvärr låg han lite högt i sina njurvärden i våras så det måste man ta hänsyn till.
Ja jag såg nog laser på de jag kollade faktiskt. Det ska bli intressant att se vad vi kan göra om vi kan få ordning på detta.

Tråkigt att din verkar bli sämre. Hoppas att han kommer igång :)
 
Jag har en dvärgschnauzer på snart 10 år. Hon fick artros och spondylos i ryggen för 3 år sen. Rehabade hos Fysio i ca 1 år, sen köpte jag laser och novafon och rehabar hemma och en check hos fysio var 6e månad. Hon lever nog som vanligt men vi har lagt ner brukstävlingar men spårar. Skippar hopp när vi tränar och inga snabba vändningar. För övrigt lever hon som vanligt, det är en träningsmaskin, så hon skulle ha dödstråkigt om hon inte får göra nåt. Nu tävlar hon Rally. Äter inte mycket smärtstillande, men ibland blir det Onsior och Gabapentin, kopplar det till väder.
 
Har man slutat behandla med Cartrophen? Min gamla hund svarade så bra på behandlingarna att vi helt kunde sluta med previcoxen en tid efter sprutorna.
 
Jag har en dvärgschnauzer på snart 10 år. Hon fick artros och spondylos i ryggen för 3 år sen. Rehabade hos Fysio i ca 1 år, sen köpte jag laser och novafon och rehabar hemma och en check hos fysio var 6e månad. Hon lever nog som vanligt men vi har lagt ner brukstävlingar men spårar. Skippar hopp när vi tränar och inga snabba vändningar. För övrigt lever hon som vanligt, det är en träningsmaskin, så hon skulle ha dödstråkigt om hon inte får göra nåt. Nu tävlar hon Rally. Äter inte mycket smärtstillande, men ibland blir det Onsior och Gabapentin, kopplar det till väder.
Gabapentin har väl 6 månaders karenstid för att tävla?
 
Har man slutat behandla med Cartrophen? Min gamla hund svarade så bra på behandlingarna att vi helt kunde sluta med previcoxen en tid efter sprutorna.
Jag tror att det kan ha varit den som var en "back-up" ifall att Librela inte fanns i lager hos veterinären men iom att Librela fanns för tillräckligt lång tid framöver blev det den. Den kan tydligen vara svår att få tag på så de behöver x månader framåt i lager så de hinner få in. Minns inte varför det inte blev Cartrophen som förstahandsalternativ men det kan kanske ha varit något i stil med att effekten behövdes snabbare än den kunde ge iom att previcox behövde tas bort (killgissning pga dåligt minne)?
 
Gabapentin har väl 6 månaders karenstid för att tävla?
Yes det har det, men nu för tiden äter hon knappt Gaba, för får hon en så blir det magkramper sen kommer spyorna. Onsior är väldigt sällan för jag rehabar henne och då håller hon sig smärtfri och ska vi spinna vidare på karens, så är det även karens för laser... Jag eller ja hunden skulle klara ett dopingtest på en tävling utan bekymmer, dels Jag har full koll på karens vad det gäller smärtstillande.... och laser.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 011
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp