Det dödliga meningslösa våldet...

Islandshästryttare

Trådstartare
Blev ledsen och bedrövad idag när jag vaknade till nyheten att en polis blev ihjälskjuten på öppen gata när han stod och pratade med några personer. Det är för tidigt att uttala sig om omständigheterna såklart men det känns nära till hands att det finns ett uppsåt.

Oavsett så känns det som att allt bara blir värre. Något måste göras frågan är bara vad som är rätt åtgärd? I Norge har de en lag som säger att den som bär vapen som man inte har tillstånd så är det en månads fängelse.

Alla tankar går till polismannens familj, vänner och kollegor idag. Känner mig bedrövad och uppgiven.
 
Jag som bor i Göteborg är inte ett dugg förvånad att det hände i just Biskopsgården. Jag är mer förbannad över att det inte gått att göra mer för den utbredda gängkriminaliteten i det området, det är ett riktigt otäckt område att vistas i.
 
Det är redan mycket hårda straff på illegala vapeninnehav, ytterliggare straffskärpningar kommer inte att ändra något.

Det är ett mycket större prpblem än "bara" skjutningarna och bombdåden och utvecklingen går med rasande fart åt fel håll, i princip har vi redan förlorat kontrollen över delar av de större städerna. Även mindre städer går nu mot samma utveckling, åtminstone här i Skåne enligt de erfarna poliser jag känner.
 
Jag som bor i Göteborg är inte ett dugg förvånad att det hände i just Biskopsgården. Jag är mer förbannad över att det inte gått att göra mer för den utbredda gängkriminaliteten i det området, det är ett riktigt otäckt område att vistas i.

Jag bor också i Göteborg och nej jag är inte heller förvånad över att det är där det hände. Har själv bott i ett utsatt område under en längre period med mycket skjutningar och det gjorde att jag undvek vissa delar av stadsdelen som jag visste var farliga att vistas i. Skjutningar kunde ske lite när som helst både tidiga eftermiddagar, kvällar och nätter.
 
Jag som bor i Göteborg är inte ett dugg förvånad att det hände i just Biskopsgården. Jag är mer förbannad över att det inte gått att göra mer för den utbredda gängkriminaliteten i det området, det är ett riktigt otäckt område att vistas i.
Eller hur, men så blir det när man inte vill ta i anledningarna till varför det är såhär och istället skyller på massa annat. Sen förstår jag att enskild polis inte vill riskera sitt liv med att gå på de kriminella. Det är politikerna och deras ansvarslösa hantering som är felet.

Tycker Sverige borde ta efter Danmark i hur man hanterar invandrar- och gängrelaterat våld.
 
Jag bor också i Göteborg och nej jag är inte heller förvånad över att det är där det hände. Har själv bott i ett utsatt område under en längre period med mycket skjutningar och det gjorde att jag undvek vissa delar av stadsdelen som jag visste var farliga att vistas i. Skjutningar kunde ske lite när som helst både tidiga eftermiddagar, kvällar och nätter.
Fantastisk utveckling i Sverige! Vi måste börja prata om problemet och våga prata om det. Istället för att bara vara tysta och göra en white flight så fort det är möjligt. De som inte kan göra en ”white flight” då, ska de lämnas åt sitt öde?
 
Fantastisk utveckling i Sverige! Vi måste börja prata om problemet och våga prata om det. Istället för att bara vara tysta och göra en white flight så fort det är möjligt. De som inte kan göra en ”white flight” då, ska de lämnas åt sitt öde?

Nu bytte jag stad på grund av utbildning så det var inte en white flight . Men 20 mil var lite långt att pendla dagligen.
 
Jag är övertygad om att det fanns ett uppsåt. Dels på ett personligt plan - det är svårt att föreställa sig en större fjäder i hatten än att ha skjutit ihjäl en polis. Dels på ett "mikro-geopolitiskt" plan, det är ju en tydlig markering av vilka som äger, och inte äger, våldsmonopolet i området.
Sen tror jag inte att det behöver vara särskilt överlagt, någon såg bara ett tillfälle och agerade.
 
Fängelsestraff kommer man ingenstans med, man håller inte brottslighet nere genom att försöka skrämmas med fängelse. Hade det varit så hade de länderna i världen som har flest, värst och längst fängelsestraff varit i det närmaste brottsbefriade, realiteten är snarare tvärt om, ju mer man kastar folk i fängelse istället för att bekämpa grundproblemen, desto mer brottslighet får man. I de kriminellas värld är ett fängelsestraff bara en merit på deras kriminella CVn, ett sätt att visa att man faktiskt är gangster på riktigt. Vi ska absolut ha fängelsestraff och jag tycker att Sveriges rättssystem är ett jävla skämt rent ut sagt med straffrabatter, skadestånd till förövare som man inte lyckas fälla, som plåster på såren för att de suttit häktade, "livstidsstraff" som inte ens är en bråkdel av en livstid och frisläppande efter 2/3 av strafflängden rakt i armarna på "övervakare" som är lika kriminella som förövaren själv. Riktigt pajassystem. Samtidigt måste man komma åt gängen och förövarna innan det öht hinner komma till några fängelsestraff. Man måste komma till botten med vad det är som gör att gängen växer, etablerar sig i vissa områden och har det kapitalet de har och sen måste man satsa där, både med förebyggande arbete och samtidigt sätta käppar i hjulen för deras löpande verksamhet sas. Det ska vara både olönsamt, obekvämt och jobbigt att vara kriminell, och då behövs det rejäla resurser till polisen och andra verksamheter som jobbar med detta.

Till en början måste politikerna faktiskt inse vad som ska till för att man ska kunna bekämpa gängen på allvar istället för att bara fjanta runt och försöka vinna röster och politiska poäng på en massa tomt skitsnack. Det är hög tid att lägga av med all PK-bullshit och inse att ens strategi är undermålig och otillräcklig. Att överbetalda politikpampar står i TV och säger att gängens kriminalitet är oacceptabel och fördömer brottsligheten hjälper absolut ingenting när det sen inte händer något ute i verksamheterna. Buset sitter hemma vid TVn och hånskrattar när stadsministern står på en pressträff och pratar politiskt korrekt om hur mycket man fördömer händelserna och lovar att man ska ta tag i det hela, sen händer ingenting.

Det är inte polisens fel att det blir värre och värre hela tiden, det är politikernas.
 
Man skyller mycket på brist på ungdomsgårdar och annat trams som bara har en yttepytte betydelse för problemet.


Jag tycker att boken "Tills alla dör" av Salihu Diamant ger en mycket objektiv bild av hur illa det faktiskt är.
Och trångboddhet, att de inte får samma chanser som svenska barn (utbildning är gratis i Sverige för ALLA, du kan bli precis vad du vill här, helt fantastiskt!), att de inte får samma prylar som svenska barn. Då är det tydligen okej att råna och vara kriminell för att få råd.

Jag har inte råd med ett hus i Långedrag, betyder det att det är okej att jag blir kriminell för att få ihop pengarna? Vår trea känns lite trång.
 
Man måste ju börja med barnen, de måste lära sig svenska, deras föräldrar måste jobba så att barnen ser att det är så det ska vara. Man kanske inte ska skaffa fler barn än man har råd och tid med. Avskaffa flerbarnstillägg och efter tredje barnet borde man inte ens längre få barnbidrag för nummer 4 och därefter. Man behöver inte ha så många barn.
 
Så oerhört tragiskt! Tycker ingen, oavsett yrkesval, ska behöva gå till jobbet och inte komma hem.

Förstår att det finns risker med att arbeta som polis, men det är ändå helt fruktansvärt och även om det skett väldigt få såna här händelser i Sverige så är en enda gång en för mycket.

Sen klappar mitt hjärta lite extra för de män och kvinnor som jobbar så hårt för att vi ska kunna känna oss trygga. Jag är väldigt tacksam för de poliser som finns och det arbete dom gör.
 
Och trångboddhet, att de inte får samma chanser som svenska barn (utbildning är gratis i Sverige för ALLA, du kan bli precis vad du vill här, helt fantastiskt!), att de inte får samma prylar som svenska barn. Då är det tydligen okej att råna och vara kriminell för att få råd.

Jag har inte råd med ett hus i Långedrag, betyder det att det är okej att jag blir kriminell för att få ihop pengarna? Vår trea känns lite trång.
Man måste ju börja med barnen, de måste lära sig svenska, deras föräldrar måste jobba så att barnen ser att det är så det ska vara. Man kanske inte ska skaffa fler barn än man har råd och tid med. Avskaffa flerbarnstillägg och efter tredje barnet borde man inte ens längre få barnbidrag för nummer 4 och därefter. Man behöver inte ha så många barn.
100% enig med dig. Varför ska man hela tiden skylla på en tredje part när den enskilda individen begår brott?
 
Man måste ju börja med barnen, de måste lära sig svenska, deras föräldrar måste jobba så att barnen ser att det är så det ska vara. Man kanske inte ska skaffa fler barn än man har råd och tid med. Avskaffa flerbarnstillägg och efter tredje barnet borde man inte ens längre få barnbidrag för nummer 4 och därefter. Man behöver inte ha så många barn.
Att ha massvis med barn och sen inte jobba lönar sig i Sverige, man lever rätt gott på bidrag i olika former och har man inga jättehöga krav på tillvaron utan är nöjd med att leva enkelt så klarar man sig fint på bidrag vilket jag tycker är helfel. Bidrag ska finnas för folk som behöver det, men det måste krävas motprestation. Dagens system är alldeles för godtyckligt och likgiltigt. Kan man jobba så ska man jobba och gör man inte det så ska det vara 0 öre in...
 
Att ha massvis med barn och sen inte jobba lönar sig i Sverige, man lever rätt gott på bidrag i olika former och har man inga jättehöga krav på tillvaron utan är nöjd med att leva enkelt så klarar man sig fint på bidrag vilket jag tycker är helfel. Bidrag ska finnas för folk som behöver det, men det måste krävas motprestation. Dagens system är alldeles för godtyckligt och likgiltigt. Kan man jobba så ska man jobba och gör man inte det så ska det vara 0 öre in...
Ja och vi pratar om kvinnofälla att bli fast hemma och föda massa barn… snacka om att inte förstå.

Hela vårt välfärdssamhälle dräneras och det är fan ledsamt att se. Ingen gör något heller.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 898
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp