Det dödliga meningslösa våldet...

Svara istället! Om inte knarket fanns vad skulle istället vara grogrunden till skjutningar?

Var så vänlig och citera mig där jag påstår att droger och drogkultur är en av de stora orsakerna!!!!
Vad tänker du att jag ska svara på din första "retoriska" fråga?
DU kan väl istället redogöra lite mer utförligt för vad du tror att droganvändandet har för roll? Eller varför det inte skulle ha en stor roll?
 
Vad tänker du att jag ska svara på din första "retoriska" fråga?
DU kan väl istället redogöra lite mer utförligt för vad du tror att droganvändandet har för roll? Eller varför det inte skulle ha en stor roll?
Varför begär du att jag ska svara -vad du ska svara?
Du hävdar :Droger och drogkulturen är en av de stora orsakerna, men inte den enda. Den enda som verkar påstå det är du. Jag ber dig citera mig var jag säger så. Kommer inget citat, däremot ska jag nu redogöra mer utförligt vad droganvändandet har för roll. Varför det??? Min ståndpunkt är att om det inte fanns droger så skulle det vara något annat.
 
Varför begär du att jag ska svara -vad du ska svara?
Du hävdar :Droger och drogkulturen är en av de stora orsakerna, men inte den enda. Den enda som verkar påstå det är du. Jag ber dig citera mig var jag säger så. Kommer inget citat, däremot ska jag nu redogöra mer utförligt vad droganvändandet har för roll. Varför det??? Min ståndpunkt är att om det inte fanns droger så skulle det vara något annat.
Varför begär du att jag ska svara -vad du ska svara?
Du hävdar :Droger och drogkulturen är en av de stora orsakerna, men inte den enda. Den enda som verkar påstå det är du. Jag ber dig citera mig var jag säger så. Kommer inget citat, däremot ska jag nu redogöra mer utförligt vad droganvändandet har för roll. Varför det??? Min ståndpunkt är att om det inte fanns droger så skulle det vara något annat.
Tja, jag har inte heller påstått att det är den enda orsaken. Den är däremot en stor sådan. Och blundar man för att medelsvenssons och överklassens partydrogande inte driver på den handeln så är man mer än lovligt naiv. Såpass att det nästan krävs en ansträning.
 
Nej, men de stora pengarna ligger i knarket. Det finns ingenting jag kan komma på som är lika lönsamt. Vilket i sin tur gör att när inte de stora pengarna finns så är det mindre attraktivt för yngre att gå med i gäng, färre som åker runt med guldkedjor med en livsstil som lockar.

Människosmuggling är lönsamt men inte i samma utsträckning, särskilt inte nu när andelen asylsökande gått ner så mycket. Vapensmuggling? Nja, det finns gott om vapen i EU och en begränsad marknad för dem i Sverige.
Knarket är vidrigt på så många plan.
Det förgör människan inifrån och ut. Förstör livet och vardagen för så många fler än bara missbrukare, hela familjen lider av att ha en knarkare i familjen. Dessutom gör den missbrukaren korkad och bedövad, empati och verklighetsuppfattningen blir en helt annan, gränser flyttas, man gör saker som man aldrig skulle kunna utföra nyktert och missbruket driver folk förbi alla möjliga spärrar.
Knarket är det absolut värsta som finns och vi måste markera hårt att det inte får ha någon plats i samhället.


Som det ser ut idag så är det fritt fram att smuggla in knark eftersom gränserna är öppna. Det är lätt att smuggla både vapen, knark och stöldgods in och ut ur landet som det har sett ut dom senaste 20 åren.
 
Som det ser ut idag så är det fritt fram att smuggla in knark eftersom gränserna är öppna. Det är lätt att smuggla både vapen, knark och stöldgods in och ut ur landet som det har sett ut dom senaste 20 åren.

Tyvärr är det den ofrånkomliga effekten av EU och att vara en del av Schengen. Fri rörlighet betyder även fri (eller lättare) införsel av vapen och knark, liksom arbetande människor.
 
Nu har Damberg och Stefan Löven uttalat sig.
Blir spännande att se vad dom har för plan på att stoppa gängen. Det är ju som någon tidigare nämnt, väldigt segt att ändra gällande lagar, så vi kommer garanterat få läsa om fler skjutningar innan det lugnar ner sig.

Har förresten tänkt på en sak. Förr läste man mycket om Rosengård i tidningen men nu för tiden är det väldigt tyst om rosengård. Undrar vad det beror på?
 
Att det handlar om droger är ingen nyhet, polisen varnade för att våldet skulle öka när Vårbynätverket åkte in. De lämnade en marknad fri som andra nu vill ha.
 
Exakt. Utan knark skulle grogrunden för skjutningar vara mycket mindre = mindre gängvåld. Gängen skjuter inte varandra eller oskyldiga människor bara för att skjuta, det är ett krig om andelar på drogmarknaden. Ta bort den så minskar du orsaken till mycket våld.
Jag håller med dig gällande detta.

Men utöver detta kan jag inte annat än fundera över fenomenet fotbollshuliganer/supportrar. Och gängen på 80-talet som slogs. Företeelsen är inte ny och inte kopplat till bara invandring (vilket du inte påstår). Jag tänker bara att subkulturer (om man identifieras som ”sämre” och jäkligt tråkig mansidentitet inte är bra nånstans och utgör en betydligt större faktor än att vara ”invandrare” i sig.
 
Min känsla av ditt inlägg var att svenskar inte uppskattar det vi har, vilket vi gör och har lång tradition av.

Bjuder vi inte in invandrare till att delta? Uppenbarligen inte på sina ställen samtidigt som det funkar utmärkt i glesbygden jag kommer ifrån. All glesbygd är inte exkluderande som bara tittar och suckar när invandrarfamiljer kommer till stranden.
Vi har nog olika erfarenheter.
 
Usch, jag läste intervjun med mamman och pappan till dom skottskadad barnen idag. Vilken mardröm för dom. 😔
Jag blir så illa berörd när det är barn med i bilden att jag nästan mår illa
 
Som sagt, häkten och anstalter är överfulla, och nej - jag blir inte förvånad att det händer. Att klass-3 fångar tar kriminalvårdare som gisslan och sen kräver - 20 kebabpizza var kanske ehh...öhhh...inte det första man tänkte de skulle kräva då kanske. Läget verkar i media iallafall vara så att de just nu flashade för att en i gisslan kan vara släppt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...t-larmade-till-hallbyanstalten-efter-incident

Klass 1 är det väl ändå?
Inte för att det gör saken bättre, men har svårt att tro att nyligen dömda mördare sitter på klass 3...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 865
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp