Det eviga kriget mot vattnet

Singoalla

Trådstartare
Nej, jag har ingen förmåga att känna törst. Undantagsfall vid tropisk hetta, hård träning eller lite väl generöst intag av alkohol. Men vanligtvis dricker jag kanske.. en kopp te om dagen. Eller två. Detta leder till att jag blir uttorkad med alla konsekvenser som följer. Jag HATAR vatten. Tidvis har jag försökt vänja mig. Tänkt att "minst två glas innan lunch" eller ställt en vattenflaska på skrivbordet. Känner mig duktig som satan när jag fått i mig två flaskor på en dag och klappar om mig själv. Men sen då? Jaha, då kommer nästa dag och då spelar det liksom ingen roll om jag drack 15 liter igår eller en kaffe. Man måste börja om ändå. Nästa dag och nästa dag och nästa dag. Det känns som ett evigt motstånd och krig mot den där jäkla vattenkranen. Ska det vara såhär resten av livet?

Någon som är likadan? Jag har hört rykten om att ju mer man dricker under längre tid så får man tillslut förmågan att känna törst. Någon som vet?

Hur mycket dricker ni varje dag?
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Törst har jag nog inte lärt mig känna, men man får in vanan helt enkelt. Då jag vaknar dricker jag fyra dl kallt vatten. Försöker jag dricka ett par stora muggar vatten på jobbet. Det gör jag utan att vara törstig. Ett inlärt mönster, helt enkelt.

Men törstig? Nej.

Och vattnet har väl aldrig blivit gott, men jag ser faktiskt inget problem i det. Det måste inte smaka gott.
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Mitt drickschema ser ut såhär, och består mest av te, jag vet:

Morgon: Te eller juice till frukost (någon liten kopp/glas)
Förmiddag: Två koppar te
Lunch: ett glas vatten
Eftermiddag: burk cola light, en kopp te
Kväll: Troligtvis mer te. Minst en kvällskopp, fler om jag är hemma och pysslar.

Vårt vatten smakar sisådär så brukar ha i pressad citron när jag dricker det hemma.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

jag är som dig, känner inte törsta i vanliga fall. Om jag tränar hårt så är det som att törtreflexen kommer igång. men om jag har en lugn dag så får jag på minna mig att dricka när jag får huvudvärk :(
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Om jag inte tränar kan jag dricka ett glas till lunchen och ett till två glas på kvällen. Har inga problem med att dricka vatten men det enda som händer om jag dricker mer är att jag blir mer kissnödig så det känns rätt ovärt att dricka om jag inte är törstig. Har inga problem som kan bero på lågt vätskeintag.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag önskar också att jag kunde få in vanan, just nu känns det fortfarande som ett sånt motstånd att klunka i sig. Börjar lära mig vissa saker dock, som att rumstempurerat uppskattas mer än kallt. Enklare att dricka i plastmugg än glas. Sugrör funkar också bra. Ja ni vet, smaksak :D

Har hört att te är vätskedrivande. Gäller det även grönt och rött te?
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Är det smaken eller vanan du har problem med? Om det är smaken så kan man ju försöka smaksätta det på olika sätt, om du har tillgång till kyl dagtid så är mitt tips nu under färska bär tiden att stoppa ner de färska bär du gillar, jag älskar hallon tex i vattnet och drick sedan. Det smakar gott och dessutom får du i dig lite vitaminer! ;)
Men det funkar med de flesta frukter och bär och det är bara att prova sig fram vad man själv tycker om.

För att få in vanan att dricka så kan du ställa larm på telefonen, eller skaffa dig en vana beroende på vad du jobbar med, men för mig tex när jag fakturerar så försöker jag dricka en klunk mellan varje faktura för att hålla huvudet klart! ;)

Men vårat vatten smakar riktigt gott, så gott så att folk kommenterar det när de dricker det så för den saken så är det relativt lätt att dricka vatten.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag var hos en läkare som skar lite i min hud och sa att jag var uttorkad från insidan. Det kändes.. sådär :nailbiting:
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Har också jättesvårt att få i mig tillräckligt. Juice och saft kan jag kolka i mig en liter i stöten, men behöver verkligen inte de kalorierna...

Har ofta ett stort glas när jag äter, av någon anledning ärdet lättare att dricka samtidigt. Ofta blir det väldigt olika olika dagar och det får vara okej.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag dricker nog i regel 5-7 dl om dagen :o
Känner mig skit duktig om jag fått i mig en helt liter :D
Tyvärr är det ju inte så bra som det känns, men ändå.
Nu ska jag försöka dra ner på sockerintaget, dvs bort med en massa cola, så då får jag tvinga i mig ännu mer vatten.

Att dricka kolsyrat vatten underlättar för mig. Kran vatten är fan inte gott, inte ens när man har egen brunn.
Men vatten från en liten bäck i skogen är ju underbart :)
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag HATAR vatten. Tidvis har jag försökt vänja mig.
DET DÄR känner jag igen.
Jag kan säga att en stor del av min övervikt beror på min oförmåga att dricka vatten - det mesta annat som erbjuds innehåller en massa onödigt socker. Och dricker man mycket "sockerlösning" så blir det en hel del extra kalorier att lägga på hullet...
Jag KAN INTE dricka vatten. Okej, enstaka glas eller så, men jag har svårt att svälja det och därmed också svårt att dricka mig otörstig på bara vatten. Mår dessutom illa om jag dricker för mycket av det.

Det som till sist hjälpte mig att hitta något som funkar för mig att dricka utan att hälla i mig ett halvkilo socker varje dag var att maken hade köpt en Loka Päron som låg öppnad i kylskåpet. Jag bestämde mig för att prova - det var en lyckträff!
Jag dricker numera smaksatt bubbelvatten. DET kan jag både tycka smakar gott och dricka mig otörstig på. För att slippa bära hem en massa flaskvatten (onödigt på många sätt) så har vi skaffat en SodaStream där jag bubblar mitt eget vatten. Smaksätter gör jag med s.k lättdryck/måltidsdryck (BOB eller Kivik) med olika smaker. En sån förpackning som normalt ska ge 1 liter dryck använder jag till ca 5-6 liter bubbelvatten. Jag behöver alltså inte ha så mycket smak i, bara så att det ger en känsla av smak. Därmed ger det väldigt lite sockertillskott och jag kan dricka med gott samvete.

Jag tror att TS måste hitta något som smakar gott, så att du VILL dricka det.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

ställer mig i ledet. Finns dagar då den enda vätskan jag får i mig är i samband med tandborstningen och från grönsaker/frukt. Kan inte minnas senast jag drack kranvatten :o kolsyrat vatten med smak går ganska bra. Har aldrig tänkt på att det kan vara ett problem :angel:
Men alarm var en smart idé som någon nämnde. Att alltid ha flaska med vatten med pip istället för bara hål kanske skulle vara nått?
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag dricker flera liter vatten varje dag - MEN jag dricker å andra sidan inget annat än vatten. (utom någon dl havremjölk i frukostsmoothien)

Har en vattenflaska på 7 dl som jag har på jobbet, fyller på den varje morgon och efter lunch + dricker vatten till alla mål mat.
Jag har lärt mig att älska vatten, men jag dricker också för att hålla hälsan. Mina njurar vill att jag ska dricka mycket vatten för att må bra och fungera. Plus att huvudvärken vid vätskebrist är så himla trist.

Hälsa och välmående är viktigare än att det ska smaka gott eller vara roligt.
Varsågod att drick liksom.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

låt bli att dricka vatten då :)

jag dricker i princip aldrig vatten. Jag dricker olika sorters te (helst grönt) eller varmt vatten med ingefära. måste säga att jag mår helt otroligt mycket bättre sedan jag skutade dricka kallt vatten. jag är piggare, min mage bättre och vad jag kan minnas har jag bara varit sjuk en gång på 1,5år och det bar nog mer utmattning än en bakterie.

Istället försöker jag få i mig vätska genom maten, gillar soppor och "blöt" mat. Dricker efter maten, inte före, minimalt under.

jag mår verkligen inte bra om jag häller i mig en massa vätska. jag blir svullen och trött, känner mig skvalpig. Lägger på mig ganska mycket vätska också så försöker hålla igång in- och ut genom att inte överdriva vätskeintaget.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag blir inte heller törstig, får påminna mig att dricka. Jag dricker vatten till maten på kvällen, får i mig ett glas där, och te till frukosten. Annars är det tunt på den fronten. I perioder är jag "duktig" och tänker ett litet glas vatten varje heltimme, men så glömmer jag igen. Har egentligen inget problem att dricka vatten, men glömmer det. Tror jag ska gå och ta ett glas...;)
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Hälsa och välmående är viktigare än att det ska smaka gott eller vara roligt.
Varsågod att drick liksom.

det där håller jag verkligen INTE med om. men man måste skilja på gott och gott och roligt och roligt.

Jag tror definitivt på att kroppen har en hel del att säga till om angående vad man mår bra av och inte. Om jag satt och hinkade i mig så mycket vatten skulle jag må riktigt riktigt dåligt. och springa på toa hela tiden. det för mig är ett tydligt tecken på att jag inte mår bra av att dricka den mängden vatten. alls. oberoende av vad statistik har att komma med.

Det bästa är att lära sig vad som får ens egen kropp att fungera ultimat, eller åtminstone så bra som möjligt. Alla mår definitivt inte bra av samma saker.

Man mår bäst när man mår bra och njuter av livet. Inte när man lever efter begränsningar och måsten.
Om man dagligen "tvingar i sig" mat som inte smakar och gör saker som "inte är roliga" är jag nästan beredd att sätta pengar på att man inte ökar sitt välmående betydligt.
Det finns otroligt många varianter på nyttig mat och otroligt många variationer på motion att man definitivt kan hitta det som passar ens egen kropp bäst.
Skulle jag t ex börja löpträna och dricka en massa vatten skulle jag skulle må betydligt mycket sämre än jag gör idag när jag promenerar till jobbet, gör yoga någon gång i månaden, ibland går till gymet och håller på med några maskiner. Den kombon funkar, ger mig energi, får mig att känna mig bra, energisk och elastisk i kroppen! Löpträning gör mig trött, stel, kort i musklerna. Kallt vatten gör mig långsam och svullen.

Att må bra handlar inte om tvång och obehag för "välmåendets" skull, det handlar om att vara ärlig med sig själv, lyssna på sin egen kropp, ifrågasätta normen och agera utefter sina egna förutsättningar och mål.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Jag är som du, blir bara törstig om jag anstränger mig eller druckit alkohol i princip. Just nu har jag fullt upp hela dagarna, och då får jag huvudvärk om jag inte dricker, så dricker 0,5 liter vatten i skolan. Men det är nog det jag får i mig på en dag. Av någon anledning kan jag vakna och vara törstig på natten, så försöker ha ett vattenglas ståendes bredvid sängen. Jag har alltid tyckte att folk är konstiga som måste kissa flera gånger per dag, men det är nog bara för att jag dricker så lite :p.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Kl

Låter egentligen hur konstigt som helst? Att hata vatten? Att dricka är ju en viktig funktion för vår överlevnad, så egentligen är det konstigt att man kan hata vatten.

Men, jag är en loser själv på att dricka och om det inte vore för att jag sportat så mycket i mina dagar, så hade jag säkert inte druckit ens hälften mot vad jag gör nu. I mitt fall handlar det om inlärt beteende. Man dricker. Även om man inte är törstig.
 
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Nyfiken fråga, drack ni aldrig vatten som små eller har det kommit senare?

Kanske en flytt så att vattnet i kranen inte smakar som där man växte upp?

(om jag har druckit dåligt ngn dag så räcker det med att dricka ett par glas saft så kan jag dricka mycket vatten igen, då är det nog brist på salter eller ngt kanske.)

Jag älskar (smaken av) vatten och dricker mycket av det. Men jag är inte förtjust i vatten i från kranen i fjällen osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Det eviga kriget mot vattnet

Svarar alla

Tack för era svar! Skönt att höra att jag inte är den enda som känner såhär. DRICK VATTEN så blir du snygg, välmående, smart, pigg och allt vad man blir står det på varenda löpsedel. Det gör ju att man känner lite press. Jag håller nog med tjenixen lite, man kanske inte ska tvinga i sig för mycket. Ett glas om dagen eller två kan jag säkert vänja mig vid, men inte mer än så. Dock ÄLSKAR jag varma drycker men har fått för mig att det inte går eftersom typ te är uttorkande. Kanske skulle det funka att dricka större mängder grönt/rött te, varmt vatten med ingefära, kanske nåt annat spännande man kan komma på? Varmt vatten med hallon (?) ptja vad vet jag. Jag måste nog experimentera lite. För även om jag kan hålla disciplinen att dricka vatten några veckor så.. tror jag aldrig det kommer hålla hela livet. Kanske bättre då att hitta alternativ som funkar för mig?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag tror inte att min hund dricker för mycket, jag har inte hunnit mäta ännu men efter en snabb Googling så verkar det rimligt att han...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ och då syftar jag inte på alkohol, för det har jag knappt ens smakat i mina dagar. (Två gånger har jag tagit en klunk cider. :laugh:)...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Araminta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp