Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det finns en tråd på Buke, "Börjes katalogen 2014" räknas inte det som reklam?

Ja och det är alltid en "senaste Höökskatalog" tråd. Varje vår och varje höst.

Däremot när någon startade en tråd efter jul som hette något typ "reatråd" där man skulle tipsa om var det fanns bra reor online, och berätta vad man hade fått tag på - den tråden rensades på ALLA inlägg som namngav sajter, och rann ut i sanden för att det blev meningslöst.

"Hööks rea" tråden fick däremot vara kvar.

Go figure :meh:
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

KL

Är det inte på sin plats att en öppen och professionell organisation tar tag i detta? Alltså någon av de fackförbund man kan ansluta sig till i dagsläget. Kommunal t.ex. är väl öppen för ridskolepersonal, LO är med all säkerhet öppen för alla stall- och hästarbetare.
Tanken är väl att man ska ansluta sig till ett kollektivavtal eller åtminstone följa ett av de kollektivavtal som finns?
Problemet är snarare att de inte är uppmärksammade på problemet eftersom deras medlemmar inom hästnäringen är för få.
Om folk gick med i ett fackförbund innan de började sin anställning ute hos diverse skumma tränare till höger och vänster så hade ju problemet inte existerat, eller det hade åtminstone kommit upp till ytan förr eller senare.

Då återgår det ju till, återigen som någon innan redan har nämnt, att det är arbetstagaren som måste se till att främja sina rättigheter när denne tar ett jobb. Jag tror och det är min egna högst personliga åsikt att de som kastar sig in i en anställning utan att kolla upp villkoren är medvetna om att de chansar på att det är bra. Eller är extremt okunniga och naiva. Där ligger problemet och enda sättet att stävja detta så som jag ser det är att utbilda och informera om rättigheter man har som arbetstagare redan på de utbildningar som hålls för blivande stall- och hästpersonal.

Jag tror också, precis som många andra, att ett hemligt och anonymt nätverk utan insyn från tredjepart är helt fel väg att gå. Poängen är väl inte att starta ett krig mot arbetsgivarna utan att få dem att samarbeta och inse fördelen med att bete sig schysst mot sin personal? Det gör man främst med morötter anser jag, inte med piskor då det snarare tenderar att öka motsättningarna mellan personal och arbetsgivare.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

KL

Är det inte på sin plats att en öppen och professionell organisation tar tag i detta? Alltså någon av de fackförbund man kan ansluta sig till i dagsläget. Kommunal t.ex. är väl öppen för ridskolepersonal, LO är med all säkerhet öppen för alla stall- och hästarbetare.
Tanken är väl att man ska ansluta sig till ett kollektivavtal eller åtminstone följa ett av de kollektivavtal som finns?.

Visst är det så. Men titta vad mycket skit LO och Hotell- och restaurangförbundet fick när dom drev frågan om kollektivavtal inom restaurangbranschen. Även där ville dom få bort utnyttjandet av unga människor och svart arbetskraft.

Det blev snyfthistorier till höger o vänster om salladsbarer som fick lägga ner och allt vad det var. Det skulle absolut bli samma sak om dom blåste till aktion om kollektivavtal inom hästbranschen. Stora uppslag om stackars Stina som fick lägga ner sitt gulliga ponnystall, och alla traktens barn gråter, för att stora stygga facket kom och förstörde. Det finns starka krafter inom hästbranschen som gärna skulle vilja att det framställdes på det sättet, så det är klart att det skulle bli så.

Jag tror att det är bra att bygga opinion först, annars kan det bli kontraproduktivt. Och alla sätt att bygga opinion är bra.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag tror att det är bra att bygga opinion först, annars kan det bli kontraproduktivt. Och alla sätt att bygga opinion är bra.

Förutom skitsnackandet då för det kan ju aldrig vara bra. Och just detta har man ju ingen koll på när man startar anonyma nätverk så som jag ser det.
Det räcker ju med en liten historia med "vita lögner" eller små osanningar för att ruinera en hästverksamhet för gott. När det senare visar sig att personer talat osanning är det ju redan försent.
Opinion startar man i mitt tycke på ett öppet sätt där alla som vill får insyn. Såväl myndigheter och journalister som den enskilde.

Sedan är det ju lite så att just hästbranschen ofta innehåller verksamheter där stora ekonomiska insatser görs på verksamhetsägarens bekostnad. Men utifrån kan det ju lätt se ut som att personen ifråga är rik och har gott om pengar. Där kan ju jantelagen lätt göra sig gällande och det är avundsjuka som fritt får spelrum. Hur stävjar en anonym intresseorganisation som köper alla historier som skickas till den anonyma mailadressen att en person som driver en hästverksamhet inte blir utsatt för smutskastning, förtal och rent av falsarier från personer som vill dem ont av ren och skär avundsjuka?
Folks liv kan bli förstörda, liksom folk som falskeligen blir utpekade som brottsutövare av diverse brott där samhället med en gång dömer dem som skyldiga. Även om de blir aldrig så rentvådda i efterhand så kan deras liv bli förstört på några sekunder då det alltid kommer att finnas en misstanke om att det kanske ändå ligger något bakom att personen blev misstänkt.

Jag tycker definitivt att personerna bakom denna intresseorganisation ska tänka igenom detta noga och gärna kolla med en juridisk kunnig vad man får och inte får göra mot enskilda näringsidkare, de ska definitivt öppna upp organisationen, visa vilka som leder den och är ansvariga, ta emot alla som är intresserade av att jobba i den, med den och för den (inte enbart välja ut vissa personer som anses vara lämpliga) och få den så demokratisk som det bara går.
Detta för att bringa seriositet till organisationen men också att visa på ett tydligt sätt att man inte opererar under täckmantel i vissa personers högst privata syften där smutskastning av konkurrentens hästverksamhet exempelvis kan ingå. Enormt viktigt med transparens i dessa organisationer och intresseföreningar, annars blir den enligt mig inte särskilt långlivad. I värsta fall kan personerna bakom, om de går att spåra bli polisanmälda för förtal, brott mot konkurrenslagen etc. etc.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det finns en tråd på Buke, "Börjes katalogen 2014" räknas inte det som reklam?

Menar du att den som startade tråden har något intressse i att göra reklam för Börjes? Eller att någon representat för Börjes använder tråden för att göra reklam (och det inte blir bortplockat)? Det är skillnad att diskutera ett något och att som här gjorts använda ett forum för att informera om alternativt göra reklam för något.

Kan du inte se skillnaden.

Annars kan vi ta dig som exempel:
linoda startar en trådn om Börjes, hon har fått en katalog och undrar lite över en del produkter, om andra ska köpa, om det kan tänkas passa i storlek till hennes enorma ardenner, eller om kvaiten är okej.

En helt okej trådstart.
------
linoda är nyregistrerad på forumet, startar en tråd om sen (sin) nystartade webshopp som inte någon annan har någon koll på. Hon påpekar särskilt att det finns stora storlekar, att kvaliten och servicen är ypperlig. Som avslutning skriver hon att hon är en nöjd kund och kommer att handla därifrån i framtiden.

Vid varje möjligt tillfälle så den närmsta tiden så är svaret på alla utrustningsproblem att gå till webshoppen.

Icke okej, reklamvarnig så det skriker om det och det mesta lär rensas.
------
Som vanlig användare ser man inte alltid detta, som moderator ser man snabbt mönstret (jag har har varit moderator och vet var och hur jag ska leta), men det finns givetvis många gränsfall.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Dom nyanserna du beskriver ser även jag, men det förklarar inte rensandet/förstörandet av januarireatråden, där flera olika sajter/webbshoper nämndes av ett flertal olika etablerade användare, som bara ville tipsa om var det fanns rea och berätta vad dom fyndat. Vi (jag var med) kan knappast misstänkas plötsligt vilja gynna en varsin webshop?

Det gav dålig smak i munnen iom att reatråden för den stora bjässen fick vara kvar ostört.
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Visst är det som du säger. Men man ser ju ett dilemma - dom som rapporterar/samlar information känner sig naturligtvis utsatta och vill ha viss anonymitet. "Whistleblowers" kan råka väldigt illa ut.

Samtidigt som seriösa aktörer inte får utsättas för skitsnack.

Man får hoppas att det finns någon sorts "kvalitetssäkring" på informationen.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag tycker att tanken är god- att lyfta frågan kring arbetsförhållanden inom branschen.
Det jag undrar är vad mer ni har gjort för att skapa opinion förutom brevet/mailet?
Har ni tagit kontakt med politiker, fackförbund, arbetsmiljöverket, skatteverket etc?
Eller har ni bara skickat ut ett mail som innehåller ngn sorts varning? Är det inte bättre att försöka inleda ett samarbete med ovanstående istället? För att skicka anonyma mail tror jag inte kommer ge ett seriöst intryck.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Dom nyanserna du beskriver ser även jag, men det förklarar inte rensandet/förstörandet av januarireatråden, där flera olika sajter/webbshoper nämndes av ett flertal olika etablerade användare, som bara ville tipsa om var det fanns rea och berätta vad dom fyndat. Vi (jag var med) kan knappast misstänkas plötsligt vilja gynna en varsin webshop?

Det gav dålig smak i munnen iom att reatråden för den stora bjässen fick vara kvar ostört.

Det är en helt annan regel som också går in, det är ett diskussionsforum, länkar i den mån de används ska vara för att förtydliga diskussionen och knappast vara syftet med den. Gränsfall i min värld, kanske jag låtit den passera men inget konstigt att en sådan tråd ryker och/eller rensas. Hade folk bara berättat var de fyndat och utan länkar så hade den förmodligen funnits kvar.man ska följa alla forumregler och på en gång.

Det är inte så konstigt, kort uttryckt:
*Tänk på att det är ett diskussionsforum och det är alltså diskussioner som passar här, inte reklam, tips, samhällsinformation, annonser, efterlysningar, önskan om svar privat eller dylikt.
*Begränsa länkandet till minimum och då till sidor som innehåller förtydligande information exempelvis tidningsartiklen man vill kommentera och inte sidor såsom diskussionsforum, affärer, bloggar eller verksamheter.
*Var trevlig.

Fulla forumreger finns givetvis, men följer man detta så är risken att inlägg blir borttagna på grund av en själv mycket liten.

Lobelia fd moderator.

Gunnar får jag betalt nu ;)?
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det är en helt annan regel som också går in, det är ett diskussionsforum, länkar i den mån de används ska vara för att förtydliga diskussionen och knappast vara syftet med den. Gränsfall i min värld, kanske jag låtit den passera men inget konstigt att en sådan tråd ryker och/eller rensas. Hade folk bara berättat var de fyndat och utan länkar så hade den förmodligen funnits kvar.

Men det var just det man gjorde!!! "Nu är det 40% på XXX" "Jag var inne på YYY och dom har 30% på alla täcken. Jag köpte en ZZZ till superbra pris."

Inga länkar vad jag minns! Och isf hade det räckt med att säga "ni får diskutera det här bara ni inte skriver ut länkar" - det var flera stycken som ropade efter moderatorn för att dom ville förstå vad problemet var. Men ingen förklaring kom. Vi lämnades med känslan att det inte gick att prata om någon rea förutom Bjässens.

Ja jag vet att det inte var ditt fel men erkänn att man kan bli såhär ibland :banghead::banghead:

Det är nästan lika svårt som att förstå ens % på dressyrtävling ;)
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Men kanske det raderades länk efter länk efter länk... Och sen insåg moderatorn att tråden inte kommer att funka.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Nu vet jag knte ens vad du klagar på.

Jag gissar moderatorn tröttnat på att rensa eller något. Jag har inte läst tråden och definitivt inte det som är bortplockat ( som troligen innehåller länkar) och jag gissar att det är ett gränsfall och att jag kanske skulle friat när någon anna fäller. Det är inte mycket till diskussion att tipsa andra om var de kan handla oavsett vad man skriver så kan det tolkas som reklam eller för den delen vara reklam och som gjort för att uppmuntra till länkning. Buke är inte ett forum för rena tips utan diskussioner.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Nu vet jag knte ens vad du klagar på.

Jag klagar på att reglerna inte alltid är glasklara för oss användare, och verkar tillämpas olika. Även om man tror att man gör rätt, kan man hamna fel.

Du säger ju själv att fallet jag nämnde är gränsfall enligt ditt tycke. Det var väl så. :)

Men whatever. Det var inte meningen att spä på metadiskussionen i Bowmans tråd.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag klagar på att reglerna inte alltid är glasklara för oss användare, och verkar tillämpas olika. Även om man tror att man gör rätt, kan man hamna fel.

Du säger ju själv att fallet jag nämnde är gränsfall enligt ditt tycke. Det var väl så. :)

Men whatever. Det var inte meningen att spä på metadiskussionen i Bowmans tråd.

Så länge du inte tillsätter en robbot så kommer inte reglerna att tillämpas exakt lika liksom att folk inte får samma poäng på en dressyrtävling, konståkning, dans osv av alla domare.

Är det något du inte förstår i reglerna så föreslår jag att du lägger ett inlägg på Om Bukefalos och frågar, själv tycker jag texten är lättbegriplig men vi är alla olika.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Så länge du inte tillsätter en robbot så kommer inte reglerna att tillämpas exakt lika liksom att folk inte får samma poäng på en dressyrtävling, konståkning, dans osv av alla domare.

Är det något du inte förstår i reglerna så föreslår jag att du lägger ett inlägg på Om Bukefalos och frågar, själv tycker jag texten är lättbegriplig men vi är alla olika.

Jag tycker också att dom är lättbegripliga. Det är hur dom tillämpas som inte är lättbegripligt.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag minns den tråden och det var inga länkar i den vad jag kommer ihåg.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Såg du det bortmodererade också? Ofta så blir modereringen obegriplig just för att man bara ser det som finns kvar och inte det som tagits bort.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Horseworker har aldrig haft intentionen att lista sig, starta en hemsida eller kliva fram offentligt genom ett föreningsbildande eller dyikt. De sammanställer bara information som de sen vidarebefordrar när de ser att det finns tillräckligt allvarliga skäl att göra det.

Jag som aldrig hört talas om Horseworker blir fundersam kring "varför". Varför ingen hemsida, varför inte gå ut med informationen, etc?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Det finns en tråd på Buke, "Börjes katalogen 2014" räknas inte det som reklam?


I sådana trådar diskuterar man ju både positivt och negativt om produkterna. Det är ju ganska stor skillnad mot regelrätt reklam?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Kloka reflektioner och väl formulerade tankar. jag håller med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp