Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

I sådana trådar diskuterar man ju både positivt och negativt om produkterna. Det är ju ganska stor skillnad mot regelrätt reklam?

Om det både står negativa och positiva saker då är det helt ok alltså?
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Menar du att den som startade tråden har något intressse i att göra reklam för Börjes? Eller att någon representat för Börjes använder tråden för att göra reklam (och det inte blir bortplockat)? Det är skillnad att diskutera ett något och att som här gjorts använda ett forum för att informera om alternativt göra reklam för något.

Kan du inte se skillnaden.

Annars kan vi ta dig som exempel:
linoda startar en trådn om Börjes, hon har fått en katalog och undrar lite över en del produkter, om andra ska köpa, om det kan tänkas passa i storlek till hennes enorma ardenner, eller om kvaiten är okej.

En helt okej trådstart.
------
linoda är nyregistrerad på forumet, startar en tråd om sen (sin) nystartade webshopp som inte någon annan har någon koll på. Hon påpekar särskilt att det finns stora storlekar, att kvaliten och servicen är ypperlig. Som avslutning skriver hon att hon är en nöjd kund och kommer att handla därifrån i framtiden.

Vid varje möjligt tillfälle så den närmsta tiden så är svaret på alla utrustningsproblem att gå till webshoppen.

Icke okej, reklamvarnig så det skriker om det och det mesta lär rensas.
------
Som vanlig användare ser man inte alltid detta, som moderator ser man snabbt mönstret (jag har har varit moderator och vet var och hur jag ska leta), men det finns givetvis många gränsfall.

Tror iof att det ännu mer än just moderator i sig, handlar om att vana användare på bukefalos även de ser skillnaden. Ofta blir reklamtrådarna faktiskt bortplockade lika ofta av att trogna användare på forumet faktiskt trianglar när de ser reklam då de sen länge har förstått marginalerna. så bukefalos är nog ganska beroende av inte bara moderatorerna i sig, utan faktiskt av att lyckas ha skapat ett forum där även användare ser till att hålla regelverk och vara lojala i att rapportera sånt som inte passar in i sammanhanget utifrån forumregler.
tycker inte det är några större konstigheter i sig utan funkar bra, och som sagt - om ngn inte tycker sig få gehör kan man både posta på relevant forum dvs bukefalos hjälp, alternativt kan man pma moderator och brukar få väldigt promta svar allmänt.
om man sen gillar svaren i sig är ju en annan fråga som inte har med saken i sig att göra ;)
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Ny här men gammal i livet. Och har följt den här tråden med intresse.

Kan konstatera flera saker

1. Det är tydligen ok att lägga in trådar om att man köpt ett bra hästtäcke för det eller det priset på Börjes eller i Ullared. Det här är tydligen inte reklam. Det modereras inte bort av moderatorn.

2. Att uppmärksamma ett allvarligt problem inom hästbranchen genom att i en diskussion uppmärksamma ett brev till ett förbund är tydligen att göra reklam. Det modereras bort av moderatorn.

3. Att i en tråd göra inlägg som inte tillför något konstruktivt för diskussionen utan enbart skrivs i uppsåt för att skada och förtala så som signaturen Chia gjort är tydligen ok. Det modereras inte bort av moderatorn.

Man kan bara ifrågasätta moderatorns moraliska och etiska grunder. Tar hon verkligen ansvar som moderator?
Tydligt modererar hon bort det som hon själv tycker inte är ok såsom diskussionstrådar som skrivs i avsikt att förbättra arbetsförhållanden. Men låter inlägg som skrivs uppsåtligen för att skada och förtala stå kvar. Sådant här accepteras tydligen med tystnad här på Bukefalos.
Rörande reklam så är det tydligt helt ok här på Bukefalos så länge det rör sig om Börjes och Ullared. Kan inte annat än ifrågasätta den etik och moral som råder här på Bukefalos.

/ Gammal (liksom min moral)
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

nyregistrerad ? konstigt att man väljer att registrera sig och uttala sig så genomtänkt och starkt som du gör i frågan om du läser här sen länge och inte tidigare känt behov. intressant ang. din fördömning av moderatorer utifrån det.

Konstigt att du väljer att bedöma moderator utifrån kön i sig. Bukefalos modereras av många moderatorer och ingen moderator äger enväldigt ngn bestämmanderätt över hur de modererar.
 
Senast ändrad:
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Bukefalos regler

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar.

Tydligen har flera här svårt att föja dessa regler vilket lett till en tråkig ton.

/ Gammal
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

du bör nog posta dina åsikter på hjälp som sagt, eller pma moderator ang. dina funderingar eftersom det verkar som att du har lite problem i att förhålla dig till bukefalos allmänt tänker jag.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

nyregistrerad ? konstigt att man väljer att registrera sig och uttala sig så genomtänkt och starkt som du gör i frågan om du läser här sen länge och inte tidigare känt behov. intressant ang. din fördömning av moderatorer utifrån det.

Konstigt att du väljer att bedöma moderator utifrån kön i sig. Bukefalos modereras av många moderatorer och ingen moderator äger enväldigt ngn bestämmanderätt över hur de modererar.

Är inte Lovisaleonora huvudmoderator i denna tråd?

Att man väljer att nyregistrera sig kan bero på den sorts attacker som en del här gör mot andra när uppfattningarna går emot varandra. För man diskuterar tydligt hellre "person" här än förhållanden och problem. Det vill säga sakfrågorna. Och tydligt är även att det är ok att uppsåtligen förtala och skada enskild person utan i övrigt tillföra något vettigt i tråden.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Lovisaleonoraär huvudmoderator även för utrustningstrådarna. I det forumet finns som exempel två trådar vars titlar i hög grad låter som reklam. Man tillåter även bilder!

"Börjeskatalogen 2014" och "Gekås/Ullareds utrustning och bildtråd -2014"

Moderatorns handlande ter sig allt märkligare avseende bedömning av vad som utgör "reklam" med bakgrund att hon/han raderar en tråd rörande dåliga arbetetsförhållande med motiveringen att det skulle röra sig om reklam.

Och många här anmärker tydligt hellre på personer, nyregistreringar etc än på själva sakfrågorna. Och rena personpåhopp och inlägg som inte direkt berör sakfrågan är tydligen ok. Kan en del här inte diskutera sakfrågor utan att anmärka på när han eller hon var registrerad eller andra saker som inte hör till sakfrågan?

Kan någon här komma med ett etisk och moraliskt ställningstagande?

/ Gammal
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Kan någon här komma med ett etisk och moraliskt ställningstagande?

Det bästa vore om du kontaktade Gunnar, som äger Bukefalos, direkt.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Om det både står negativa och positiva saker då är det helt ok alltså?

Om reglerna följs i övrigt så...en tråd där en person som till synes är representant för Börjes börjar försvara butikskedjan så kommer tråden eller personens inlägg modereras bort.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

kl

Egentligen så är det väl inte svårt att fatta:

Det är ett privat forum.
Ägaren sätter reglerna.
Moderatorerna gör ett jättejobb i att försöka se till så att reglerna efterföljs.
Direkt reklam är inte tillåtet, inte heller att fiska efter "kunder".

Hööks- och Börjestrådarna hade inte heller varit tillåtna om det vore så att det bara var positiva omdömen i dem. Som det är nu är det både ris och ros.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Om det både står negativa och positiva saker då är det helt ok alltså?

Då finns det underlag för en diskussion och dessutom är det inte regelrätt reklam.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Sen är det väl kanske även så att tex Börjes och Hööks är så pass stora och välkända att risken att någon får reda på något nytt om dessa är väldigt liten.

Risken att någon skulle starta en tråd om dessa i reklamsyfte är väl knappast troligt.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag börjar med att replikera att vi moderatorer har som regel att INTE moderera i trådar vi själva diskuterar. Det är alltså Gunnar som ansvarar för moderering av den här tråden, det kanska kan vara intressant för den som även fortsatt vill smutskasta aktuell moderator, så det blir rätt människa som blir hudflängd, menar jag

Man kan bara ifrågasätta moderatorns moraliska och etiska grunder. Tar hon verkligen ansvar som moderator?

Tydligt modererar hon bort det som hon själv tycker inte är ok såsom diskussionstrådar som skrivs i avsikt att förbättra arbetsförhållanden. Men låter inlägg som skrivs uppsåtligen för att skada och förtala stå kvar. Sådant här accepteras tydligen med tystnad här på Bukefalos.
Rörande reklam så är det tydligt helt ok här på Bukefalos så länge det rör sig om Börjes och Ullared. Kan inte annat än ifrågasätta den etik och moral som råder här på Bukefalos.

/ Gammal (liksom min moral)

Vad gäller modellering av trådar på Utrustning finns det en mycket lättbegriplig tråd nålad på aktuellt forum. Där finns bortåt 6 sidor förklaring och förtydligande av regler, och jag tror att jag nöjer mig med att hänvisa till den tråden om det fortfarande känns dimmigt, detta med hur Gunnar vill att vi modererar hans forum.

Bowman/Gammal (ev. m fl alteregon) hävdar på annan plats på forumet att det skett personangrepp och att diskussionen drivit till att angripa person istället för sak. I den här tråden ser jag på flera ställen (bl a ovan citerade) att just Bowman/Gammal gång efter annan förolämpar och nedvärderar de som inte hyser samma åsikt. Personangrepp. Jag vill också påpeka att Bowman/Gammal inte rapporterat ETT ENDA inlägg för tillsyn i tråden. Frågan är om man då verkligen kan säga att tråden inte modererats så som önskats, om man inte ens påtalar det man anser vara övertramp? Ska tillsyn ske genom gudomlig ingivelse?

Avslutningsvis vill jag återigen - som privatperson, inte moderator - meddela att jag tycker att allt runt Horseworkers United känns mycket oseriöst. Från sättet att argumentera (i sak så väl sak som de personangrepp som HWU-företrädaren ägnar sig åt) till hänvisningen till en anonym mailadress vidare till de virriga argumenten att låta bli att föra diskussionen på fruktbara plan.

Lovis - i privatroll, inte som moderator.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Är inte Lovisaleonora huvudmoderator i denna tråd?

Att man väljer att nyregistrera sig kan bero på den sorts attacker som en del här gör mot andra när uppfattningarna går emot varandra. För man diskuterar tydligt hellre "person" här än förhållanden och problem. Det vill säga sakfrågorna. Och tydligt är även att det är ok att uppsåtligen förtala och skada enskild person utan i övrigt tillföra något vettigt i tråden.

Jag har däremot trianglat ditt uppförande i denna tråd. Vill man kan trianglandet dessutom givetvis och uppenbarligen avses både dina och Bowmans bemötanden av folk de anser kritiserar dem skarpast, och sättet det tar rätt redigt fokus i tråden. Du tycker inte att det blir lite märkligt att hävda det du gör, och sen gå till de helt glasklara personangrepp du gör, där du dessutom addresserar Lovisa specifikt, inkl mig och flera andra? Hör av dig till Gunnar som sagt - går ypperligt att skicka pm till honom om man inte vill lägga en tråd på bukefalos hjälp, eller som sagt, triangla tråden med motivering till triangeln.
 
Sv: Det fanns en tråd här om Horseworker rörande Svenska Ridsportförbundet...

Jag finner det föga värt att tillägga något mer i tråden, det mesta känns avhandlat och förklarat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp