Det finns inte bara två kön

Jag vet inte vad en av mina bästa kompisars bebis har för kön. De kallar bebben för hen. Det gör mina föräldrar galen och min mammas man har till och med sagt att han tycker att det borde vara straffbart. Märkligt hur det upprör, speciellt den äldre generationen tror jag.

Mig stör det lite för att jag har så svårt att säga hen naturligt, men jag jobbar på det.

Vet du inte vad barnet heter?

Ot men jag tycker bilden på estelle och den andre som jag inte minns namnet på var jättefin.
 
För att bebis då slipper bli tilltalad utifrån könet?
Illvrålande bebis;
Å tussenussesnuttesnoffsan vicken liiiiten söter tös, ä du ledsen.
Åhhh det var en stor o stark pojk, är du arg?

Haha va? Aldrig varit med om. Aldrig hört om någon som varit med om det heller.

För övrigt vill nog barnet oavsett kön bara bli tröstad. Den bryr sig inte ett skit hur man tilltalar den, oavsett om man gör det "könat" eller inte.
 
Senast ändrad:
Haha va? Aldrig varit med om. Aldrig hört om någon som varit med om det heller.

För övrigt vill nog barnet oavsett kön bara bli tröstad. Den bryr sig inte ett skit hur man tilltalar den, oavsett om man gör det "könat" eller inte.
Det är lite mycket fakta att förklara åratal av forskning om genus här o tråden men ta och läs någon grundläggande litteratur så får du veta mer. Andra här i tråden kanske har något bra boktips.
 
Det är lite mycket fakta att förklara åratal av forskning om genus här o tråden men ta och läs någon grundläggande litteratur så får du veta mer. Andra här i tråden kanske har något bra boktips.

Alltså nej jag bryr mig inte, så kommer inte läsa någon bok. Jag bryr mig inte om andra föräldrar vill kalla sina barn (eller sig själva) hen eller klä sina pojkar som flickor eller tvärtom. Jag tycker det är otroligt underligt med de som "asså jag klär mitt barn i rosa body OCH blå hoodie, samtidigt! Alla ba men Gud vad ÄR det där?!? Jag ba hihihihi" Snark. Det är såna de som gör en sån grej av att kalla barnet flicka eller pojke. Dessutom är omvärlden typ noll intresserad av deras barn, det är bara de själva som tror de är center of universe.

Jag klär min dotter i det jag tycker är fint. Ibland tror folk att hon är en pojke. Det skiter väl jag i vad någon random på stan tror? Inte blir jag arg om någon säger fel kön utifrån kläder heller.
 
Alltså nej jag bryr mig inte, så kommer inte läsa någon bok. Jag bryr mig inte om andra föräldrar vill kalla sina barn (eller sig själva) hen eller klä sina pojkar som flickor eller tvärtom. Jag tycker det är otroligt underligt med de som "asså jag klär mitt barn i rosa body OCH blå hoodie, samtidigt! Alla ba men Gud vad ÄR det där?!? Jag ba hihihihi" Snark. Det är såna de som gör en sån grej av att kalla barnet flicka eller pojke. Dessutom är omvärlden typ noll intresserad av deras barn, det är bara de själva som tror de är center of universe.

Jag klär min dotter i det jag tycker är fint. Ibland tror folk att hon är en pojke. Det skiter väl jag i vad någon random på stan tror? Inte blir jag arg om någon säger fel kön utifrån kläder heller.

Jag måste bara fråga. Har du läst hela denna tråden?
 
halvt kl

När jag har lite funderingar i huvudet som den här tråden har gett upphov till, ramlar det in ett mail till vår "alla-lista" på jobbet. En kollega fick barn för ett par veckor sedan, och tackar för blommorna.

Det roliga är att barnet har fått ett namn som gör att jag inte kan gissa om det är en pojke eller en flicka, och dessutom står det ingenting om det i mailet. Barnet omtalas endast som en "nyfiken liten krabat". Och på bilden av barnet är det invirat i en värmande filt, som inte ger några som helst ledtrådar.

Den typen av genusneutralitet upplever jag har blivit ganska vanlig i min närhet på senare år. Bara för tio år sedan hade det nog inte hänt.

Jag tror att det har blivit mer polariserat. Antingen är det som du beskriver ovan eller så är det den andra varianten där man tagit reda på könet innan och har babyshower med en orgie i rosa eller blått beroende på kön
 
Jag tror att det har blivit mer polariserat. Antingen är det som du beskriver ovan eller så är det den andra varianten där man tagit reda på könet innan och har babyshower med en orgie i rosa eller blått beroende på kön
Det tror jag också. Det känns som om det gäller många saker, egentligen.
 
Det känns så fel att gilla ditt inlägg @Stalone eftersom det liksom är allt annat än enkla saker du beskriver. Men tack för att du delar med dig och skriver ett så viktigt inlägg (och det gäller även @Migo och @Energi som har valt att vara så öppna - det borde inte behövas så förklarande och personliga texter, men all heder till er som ändå väljer att visa på hur viktigt det är!):heart
 
Ot men jag tycker bilden på estelle och den andre som jag inte minns namnet på var jättefin.

Det är klart att bilden är jättefin! Estelle är fin och den andra är också fin. Men det är ju hela grejen med att (nu pratar jag ur ett cis-perspektiv) flickor ska vara söta, fina prinsessor som ska lära sig att se fina ut. Killar ska vara coola, tuffa och se häftiga ut. Det är absolut inget fel med det, men jag tycker att det kan bli väldigt fel.
 
Det är klart att bilden är jättefin! Estelle är fin och den andra är också fin. Men det är ju hela grejen med att (nu pratar jag ur ett cis-perspektiv) flickor ska vara söta, fina prinsessor som ska lära sig att se fina ut. Killar ska vara coola, tuffa och se häftiga ut. Det är absolut inget fel med det, men jag tycker att det kan bli väldigt fel.

Tycker inte pojken ser särskilt cool och tuff ut, mer söt och gullig.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 184
Senast: vallhund
·
Samhälle Ja, det har vi väl alla gjort. Och det är något som många (även jag) gör, omedvetet. Vi är exempelvis lärda att det finns "flicknamn och...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
43 338
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 064
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp