Det galnaste/tokigaste som har hänt dig och din häst?

selma.aberg

Trådstartare
Tjo!
Jag sitter här och läser lite på bukefalos och då slog tanken mig, vad är det galnaste/roligaste som har hänt dig och din häst? Berätta gärna för mig xD

Det som har hänt mig är nog att en av mina gamla ponnyer hade lite roliga fasoner för sig och på uteritterna så kunde hon få för sig att backa ner i vissa diken (?). Och sen var det bra med det och uteritten kunde fortsätta, haha!

/Selma
 
Min ponny och jag gick ner i ett träsk. Hela hästen sjönk ner så de var bara hals, huvud och delvis av ryggen som stack upp och ponnyn verkade tro att hon skulle dö, eller nåt, för hon la halsen mot marken och blundade och verkade ge upp. Jag fick ta en stor gren och daska till henne i röven med och efter mycket om och men tog hon sig upp! Hon skakade av sig och fortsatte som ingenting...
 
Inte galet..
Men mina två rymde en vinterdag. De tog sig ner till samhället och promenerade runt någonstans i villaområdet.
Jag visste att de var där någonstans men inte var, så jag ropade på dem.
Så ser jag dem! De kommer travandes runt en vägkrök och sen rakt mot mig, glada och busiga. Mina fina älskade hästar ❤️
 
Har väl hänt en hel del, men en händelse jag kom att tänka på: Var ute och gick med min unghäst, ett treårigt sto. Hon blir ivrig när vi går förbi de andra hästarna som går i hagen, hoppar lite, jag drar i grimskaftet. Hon blir rädd, stegrar sig, slår över, tumlar ner för en liten slänt och ramlar in i unghingstarnas hage :nailbiting:
Som tur var var de unga och dumma, de sprang mest runt och tillslut fick min vän tag i min häst och lyckades få ut henne utan att släppa ut de andra. Mitt sto och alla inblandade klarade sig utan men, men puh O_o
 
Jag var ute och red en sommardag med ett gäng kompisar på en av våra ponnyer. Vägen gick förbi en sjö. Rätt vad det var så var ponnyn på väg ner i sjön och gick ut en bit och lade sig ner. Ingen tanke på att jag satt uppepå. Han försökte sig på att rulla lite, men då drog jag upp honom och ledde upp honom på torra land igen. Mina kompisar vred sig av skratt. :D
 
Ska träna för min sällantränare, dressyr i ridhus, bland de först gångerna.
Det duggar lite ute.
Precis när vi kommer innanför sargdörren tänker min häst LÄGGA sej ner och rulla, så jag får smacka på, driva upp han från halvstående och hålla honom (jätte)kort tills jag kommer upp på ryggen.
Tränaren frågar såklart 'Men vad GÖR ni?´

´Det regnar lite ute´:o.... ´han tänkte rulla sej´´:angel:
 
Min knasige Luff - fjording - bet en gång en buss. Han tog ett rejält tag i kofångaren av gummi.
En gång lyckades han få en sparkstöttings handtag in i en bettring. Där stod han med en spark hängande från huvudet.
En annan specialitet var att välta cyklister. Flera gånger fick han ner kompisar som cyklade bredvid i diket.
 
Oj var börjar man? Efter 16 år tillsammans har vi rätt många historier.

Vi har blivit tagna för en björn. När jag red, iklädd reflexjacka. En bärplockare vrålade "hjälp en björn!" när vi skrittade förbi på vägen.

Han har bitit mig i tårna när vi badade. Vi satt en bit ut i vattnet och filosoferade när han plötsligt vände på huvudet och nafsade på mina tår.
 
Ska träna för min sällantränare, dressyr i ridhus, bland de först gångerna.
Det duggar lite ute.
Precis när vi kommer innanför sargdörren tänker min häst LÄGGA sej ner och rulla, så jag får smacka på, driva upp han från halvstående och hålla honom (jätte)kort tills jag kommer upp på ryggen.
Tränaren frågar såklart 'Men vad GÖR ni?´

´Det regnar lite ute´:o.... ´han tänkte rulla sej´´:angel:

Det har jag också varit med om! Fast vi stod och väntade inne i ridhuset (det var jättevarmt) och jag satt på hästen och helt plötsligt lägger hon sig ner! Men hon la sig bara rakt ner och hann inte rulla över på sidan. Så jag hoppade av och såg till att hon reste sig igen. Ridläraren trodde att hon hade tyckt att det var varmt och svettigt och att underlaget i ridhuset vore trevligt att rulla sig i! Haha! Men först blev vi oroliga att hästen hade fått kolik eller nåt... men hon var hur lugn och avslappnad som helst. Kändes jättefin sen hela lektionen.
 
Tjo!
Jag sitter här och läser lite på bukefalos och då slog tanken mig, vad är det galnaste/roligaste som har hänt dig och din häst? Berätta gärna för mig xD

Det som har hänt mig är nog att en av mina gamla ponnyer hade lite roliga fasoner för sig och på uteritterna så kunde hon få för sig att backa ner i vissa diken (?). Och sen var det bra med det och uteritten kunde fortsätta, haha!

/Selma

Red mitt 3-åriga haflinger och skulle hoppa över ett dike. Han gjorde nått konstigt kliv o damp ner på knä. Men han reste sig inte utan stod kvar så och började äta gräs :rofl:
Jag skrattade gott och tänker fortfarande på hur vi såg ut!
 
Det har jag också varit med om! Fast vi stod och väntade inne i ridhuset (det var jättevarmt) och jag satt på hästen och helt plötsligt lägger hon sig ner! Men hon la sig bara rakt ner och hann inte rulla över på sidan. Så jag hoppade av och såg till att hon reste sig igen. Ridläraren trodde att hon hade tyckt att det var varmt och svettigt och att underlaget i ridhuset vore trevligt att rulla sig i! Haha! Men först blev vi oroliga att hästen hade fått kolik eller nåt... men hon var hur lugn och avslappnad som helst. Kändes jättefin sen hela lektionen.
Det gjorde min medryttarhäst med mig när ja precis börjat rida. Jag var snabb på att slängs mig av, men lyckades inte få henne att ställa sig upp (hon rullade med sadel och allt :rofl: ) utan ägaren fick komma ut och hjälp mig :p
 
Ingen egen häst men en gång rider min ridskolegrupp ut, jag rider i täten och har kanske 10 andra ryttare bakom mig, vi travar ganska lugnt och plötsligt tvärstannar min häst. Det finns inget runtomkring som är läskigt, hon är inte skrämd, inte heller trotsig på något sätt utan stannar bara helt sonika i en perfekt halt.
Jag försöker allt möjligt för att få henne att gå vidare, men tillslut säger jag att hon bakom får ta täten.
När hon bakom är påväg förbi blir min häst JÄTTE upprörd och markerar på den andra hästen så den inte vågar gå förbi. Då ville jag sitta av och leda min häst men se det gick inte, hon steppade och krängde runt så mycket att jag inte tyckte att det var vettigt att sitta av. Allt detta sker extremt lugnt och metodiskt. Ridläraren fattar inte heller vad hon håller på med.
Till slut slutar jag försöka hoppa av och suckar förtvivlat och säger rätt högt "MEN VAD ÄR DET?! VAD VILL DU?" Då sträcker hon fram hoven som att hon pekar. Då ser jag! Det ligger två huggormar där. Hon hade alltså försökt hindra oss från att bli huggormsbitna :banghead::love:
 
Hm, vart ska man börja....

Min första häst gjorde jag många tokiga saker med, men en av de galnaste var nog då jag släppte ut hästen på den inhägnade gårdsplanen (som vi använde som hage ibland) och åkte hem till middag, medans stallets två unghingstar gick i hagen bredvid. Kom tillbaks och hittade båda unghingstarna tillsammans med mitt sto, låt oss säga att de hade mycket trevligt ihop.... :angel: Blev en abortspruta sedan. Och mitt sto fick rykte på sig att vara nymfoman, ett av få ston som haft trekant med två snygga hingstar....

En annan grej som var rätt galet och inte särskilt roligt då det hände, var då jag skulle lasta min stora skimmel på transporten efter att ha varit iväg på ett nytt ställe, tror det var en fredag kväll - mitt i vintern och mörkt iaf. Han kunde vara lite knepig att lasta och visste precis hur stark han var, och denna gång gick han lite åt sidan för transporten varpå han fortsatte lugnt och stadigt rakt fram igenom en häck....! Jag var tvungen att släppa grimskaftet och innan jag hann ikapp honom hade han sprungit igenom en hage, hoppat över staketet och ut på cykelvägen. Där travade han i väg, bort från stallet, och kom aldrig tillbaka, utan vi fick leta i två timmar innan någon äntligen hittade honom på ett gärde.... O_o Kan dock skratta lite nu efteråt av den tokiga hästen som bara drog iväg sådär, helt cool men mkt bestämd! :cool:

Apråpå att hoppa staket och bli borta, mitt numera avelssto var en fena på att hoppa staket som unghäst, hon lärde mig rätt snabbt att man INTE löshoppar hopphästar utomhus. Första gång jag försökte skuttade hon lätt över staketet på 1,30 och sprang in i skogen bredvid ridbanan.... :p
 
Hände inte mig och min häst, jag var bara vittne. Men klart värt att delas här ändå. :D Jag och en vän var ute och red barbacka, hon gick först och vi klättrade uppför en stig, där det var lite snårigt. Ett träd modell mindre letade sig in mellan min kompis ben och hästen så det böjde sig och när det kom till läget att det ville resa sig igen så lyfte det helt sonika med min kompis, av hästen och ned på backen. Kan vara det roligaste jag nånsin sett. :rofl:
 
Hände inte mig och min häst, jag var bara vittne. Men klart värt att delas här ändå. :D Jag och en vän var ute och red barbacka, hon gick först och vi klättrade uppför en stig, där det var lite snårigt. Ett träd modell mindre letade sig in mellan min kompis ben och hästen så det böjde sig och när det kom till läget att det ville resa sig igen så lyfte det helt sonika med min kompis, av hästen och ned på backen. Kan vara det roligaste jag nånsin sett. :rofl:
:rofl::D

Har också ridit en häst som gillade att gå in i buskar för att klia... underredet, så att säga och då var han svår att stoppa. Han lyckades skava av mig mot en gran i ett sådant tillfälle när jag red barbacka :D
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp