"Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Ja, det var till Dreamer jag skrev det!
/Marie :bump:
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Såg en tecknad film för många års sen om en kanins liv i ett kaninsamhälle-den bästa film jag någonsin sett! Och mycket riktigt visade de hur otroligt brutala kaniner är mot främlingar som kommer. Detta är alltså naturlig kanininstinkt! Du kan inte jämföra djur med MÄNNISKOR som vi gärna gör idag, inte heller kaniner med andra djur.

I naturen råder djungelns lag att den starkaste överlever. En sträng rangordning är livsviktig- den starkaste ,smartaste,vaknaste kaninen MÅSTE vara ledare om inte gruppen ska gå under!
Alltså testas nykomlingar mycket hårt för att bevisa sin styrka. Och när ordningen är bestämd är MYCKET goa vänner!

Visst kan de få bett,det blir stora sårskorpor, men det är inga blödande sår å änsålänge har ingen jag känner fått infektioner i dem (kaniner alltså). Mycket päls kan stryka med oxå. Men allt det läker å päls växer ut igen.

Det ser JÄTTEHEMSKT ut!!! Jag vet, kaninen kan tom skrika! Men ju intensivare de slåss, desto fortare gör de upp-kanske en timme istället för flera dagar o ingen av kaninerna har så bra kondition att de orkar jaga nykomlingen konstant, de sitter ofta å vilar mellan sammandrabbningarna långa stunder,visst den nya kanske inte får närma sig bästa sovplatsen el maten på en dag men den dör inte för det.

Låt kaninerna vara just kaniner,å vad kan vara naturligare än att låta flockdjur bo minst 2 ihop????

Du ska bara veta hur min kastreade kanin förändrades över en natt när han fick kompis!! Han blev så otroligt social helt plötsligt- LYCKLIG blev han!! Å den okastrerade kompisen är en mycket go å väluppfostrad hane pga den pli som min hane har på honom- han har aldrig försökt para sig med oss el skvätta på oss el ens bråka med andra hanar!
Jag anser att den stryk han fick av min hane (lillen är syrrans) bara gjorde honom gott! Han är en mycket väluppfostrad tonåring-både mot andra kaniner å mot människor!! Å det är ett måste-tror du min kanin skulle vilja ha en burkompis som bara vill para sig med honom hela tiden??? Nej det har han tagit ur honom.
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Min kanin blev oxå hellycklig! Hon har aldrig varit så mysig, varken mot andra kaniner eller mot oss. Eftersom den lilla är så framåt så drar hon med den gamla.Förut låg hon mest på min säng och sov, nu utforskar hon nyfiket hela rummet. Det är härligt att se sin kanin så lycklig!
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Var det "Den långa flykten" du såg?? *nyf*
Har också sett den & haft boken..en superfilm ju...

Mvh Pigge
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Alla våra honor bor 2 och 2 i burarna, och springer tillsammans i en stor hage på sommrarna.... enda undantagen är Mammas kanin fick så mkt stryk av de andra kaninerna att hon blev livrädd för allt vad kaniner heter, samt min gamla hona som bara är ute efter att få klå upp alla andra.

Men annars funkar det hur bra som helst, de har en underbar harmoni i hagen, och alla vet vart på rangskalan de står!
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Har genom åren alltid låtit mina kaniner träffa kompisar kaniner och de har aldrig blivit något bråk. Trots att de aldrig har träffat varandra tidigare. Så det där om att kaniner inte ska gå att ha ihop om de inte vuxit upp ihop tror jag inte alls på.
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Jag tror faktiskt aldrig att jag har hört
någon påstå att kaniner inte kan hållas ihop,
förutom intakta hanar.
Min erfarenhet är att det går bra i de flesta
fall, men som med alla så finns det vissa individer
som inte kan samsas.
Det blir ofta lite gnabb i början, men så är det ju
innan man finner ut vem som bestämmer.
Är det er andras erfarenhet att folk inte tror man
kan ha kaniner ihop?
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Då kanske nån kan hjälpa mig med grannens två honor... två år gamla, kullsystrar, har alltid bott ihop. Den ena mkt dominant och den andra mer tillbakadragen. Den dominanta låter inte den andra äta, flyger på henne varje dag så den tillbakadragna honan har kala fläckar och hudrodnad där pälsen är borta. Några direkta bitmärken har jag aldrig sett, men jag har å andra sidan inte helkoll på deras kaniner. Passade dem nu ett par dagar åt dem, och då lade jag märke till detta. Jag fick ge den tillbakadragna honan en egen skål för att hon skulle få lov att äta. Jag tycker att de borde ha gjort upp rangordningen vid det här laget och vara mer kompisar!
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

I det fallet du beskriver skulle jag särat på dem eller satt dem i en större bur med mer stmulans, grenar att hoppa på och gömma sig under och hyllor att sitta på osv. OCH 2 matskålar ;)
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Vi har fyra honor i samma bur ca 14 kvadrat meter och dom har INTE kommit samtidigt och det har inte varit några som helst problem.
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

men vänta nu lite.........våra kanin HONOR sitter och tvättar varandra väldigt ofta och dom ligger alltid tätt intill varandra när det är dax för vila. Vad kallar du det då om inte behov av närhet?????
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

exakt! de funkar jättebra! jag släppte i hop en tre åring med en femåring, de funkade alldeles utmärkt:)
men nu har jag särat på dom då inte femåringen inte vill vara med ettåringen som kom:(
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Men om jag släpper ihop mina två honor så kommer det antagligen spruta blod :crazy: dom skadar verkligen varann!
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

knapplån

jag har satt ihop fyra kaninhonor, 2 stycken som är ca 6 månader, 1 som är ca 2 år och den sista är kanske 3 - 4 år. funkar jättebra.

sen bor en kaninmamma med sin ett och ½ åringa dotter, funkar också jättebra.

och sen har jag satt ihop en nio åring (hennes kompis dog) med en 1 åring.
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

KL

Men vill man verkligen riskera att dom biter ihjäl varann?! :crazy: Dom skriker och får stor köttsår. En av mina kaniner fick en bit av örat avbitet, och dom gjorde endå itne upp rangordningen!
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

vad menar du?

endel kaniner passar inte ihop, precis som människor...

endel klarar inte av att bo ihop med någon .. och det kan vara svårt om dom aldrig har bott ihop med någon heller.. men det har jag fått att funka ändå
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

mina kaniner som har bott ihop har aldrig slagits eller någonting.
det är bara i början som dom kan rida lite på varandra och jaga runt varandra. men sen är det helt lugnt
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

det är tillochmed LAG på att man ska hålla kaniner i par el. grupp. det är klart att det kan bli lite bråk men det blir det ju när de flesta djur träffas, det är naturligt! men kaniner är ju individer och det är klart att det finns kansiner som absolut inte passar ihop och då tycker jag naturligtvis att man inte ska ha just dem tillsammans!



Utdrag ur Jordbruksverkets bestämmelser om kaniner




Allmänt om hållande av kaniner och gnagare



· Gnagare, utom guldhamster, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Par och grupper av gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur skall sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll från varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om detta innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.



· Tidpunkten för, och tillvägagångssättet, sammanförandet av djur till par eller grupp skall väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.





















2006-11-27 10:34
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Utdrag ur Jordbruksverkets bestämmelser om kaniner


Allmänt om hållande av kaniner och gnagare



· Gnagare, utom guldhamster, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Par och grupper av gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur skall sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll från varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om detta innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.



· Tidpunkten för, och tillvägagångssättet, sammanförandet av djur till par eller grupp skall väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.





















2006-11-27 10:34
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund

Överskriften säger "Allmänt om hållande av kaniner och gnagare", men i själva texten nämns inte kaniner NÅGONSTANNS! Kaniner är inte gnagare, och enbart gnagare nämns i den texten. Lagen gäller som du säger gnagare, men ej kaniner eftersom de tillhör familjen Hardjur.
Sen, under Allmänna råd står det såhär: Kaniner bör hållas i par eller grupp , när så är möjligt.

Så enligt lagen finns inget som helst tvång att ha kaniner ihop. Det är bara ett råd. Sen står de att de bör hållas i grupp, inte att de ska hållas i grupp.
Eftersom det enbart är allmänna råd och inte lagsatt, så får man göra som man vill om man har kaniner ihop eller inte.

Och får dem som vill ha kaniner ihop står det: Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla.


L 80
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 261
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp