"Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Överskriften säger "Allmänt om hållande av kaniner och gnagare", men i själva texten nämns inte kaniner NÅGONSTANNS! Kaniner är inte gnagare, och enbart gnagare nämns i den texten. Lagen gäller som du säger gnagare, men ej kaniner eftersom de tillhör familjen Hardjur.
Sen, under Allmänna råd står det såhär: Kaniner bör hållas i par eller grupp , när så är möjligt.

Så enligt lagen finns inget som helst tvång att ha kaniner ihop. Det är bara ett råd. Sen står de att de bör hållas i grupp, inte att de ska hållas i grupp.
Eftersom det enbart är allmänna råd och inte lagsatt, så får man göra som man vill om man har kaniner ihop eller inte.

Och får dem som vill ha kaniner ihop står det: Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla.


L 80
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

ja det var ju precis det jag menade! jag tycker att man ska ha kaniner ihop ifall det går men inte ifall det typ dödar varandra
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Knapplån

Mina två damer bodde tillsammans i ett år utan problem. Dom tvättade varandra, åt i samma skål det enda som hände var att dom kunnde visa dominans genom att para sig med varandra ibland. Tills en dag då dom verkligen började slåss, jag lät dom hållas för jag antog att det var övergående men efter ett tag kunde jag helt enkelt inte bara låta dom slåss.
Jag satte dom i varsin bur och den ena kaninen har till och med tagit en tugga av den andres öra genom buren för att dom var så aggressiva mot varandra.

Visst - hade jag låtit dom hållas kanske dom hade gått ihop igen men jag tyckte att gränsen gick vid ett avbitet öra, VARFÖR ska man chansa när det går så långt? Nu lever dom i varsin bur med möjlighet till kontakt med varandra men inte mer än så och jag upplever inte att dom mår sämre nu.

Till er som tycker att dom ska leva i flock (vilket jag håller med om, OM det fungerar):
Hur skulle ni ha gjort? Särat på dessa två? Låtit dom hållas och hoppas på det bästa - eller köpa två nya kamrater och hoppas att dom passar bätte ihop?
Jag har nämligen varit inne på att köpa nya sällskap men tänk om inte det heller fungerar. Eller hade ni provat igen?
Råd tas tacksamt emot då detta är något jag funderat över!
 
Sv: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Visst är jag lika trött som du. Men visst är det till stor del sant, man kan inte ha vuxna kaniner ihop om dom inte varit tillsammans sedan dom var små. Kaniner behöver INTE vara ett flockdjur, eftersom flera olika kaninraser ute i naturen lever ensamma, utan en annan artfrände. Vissa kaniner mår direkt dåligt av att vara nesamma, vissa kaniner klarar det pga av att den inte är ett flockdjur. Men visst, det är beroende på kaninen.
 
Sv: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Men visst är det till stor del sant, man kan inte ha vuxna kaniner ihop om dom inte varit tillsammans sedan dom var små.

oj då, då har mina kaniner missat det totalt...

haylin + dee dee sattes ihop när dom var 1 år resp. 8 år. funkar kanon!

stella sattes ihop med onyx och wilma, då var stella 2 år och dom andra ca 6 - 7 månader.

nala sattes ihop med piff och "namnlös" när nala var 2 år och dom andra ca 9 månader.
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Har inte läst igenom hela tråden men måste bara inflika, kaniner är inte ett flockdjur.
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Det har med rangordning att göra. Är de kastrerade? Det är bara att kolla på åldersskillnaden. Kaniner reagerar naturligt på sådant sätt som jag beskrivit tidigare, om inte rangen inhöres fort. Två okastrerade hanar på 1-2 år i samma bur (som inte känner varanndra) kan likaväl bli..ja, katastrof. Men visst, vissa kaniner som varit främlingar innan kan gå jättebra ihop. Detta beror på en sak, mognad och inhaltrerad revirinstinkt. :angel:
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

nej , ingen är kastrerad.
men du skrev att "man kan inte ha vuxna kaniner ihop om dom inte varit tillsammans sedan dom var små"... men det stämmer inte? ^^
 
Sv: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Amen gud. Hur tusan kan du ens tänka på att låta två kaniner slåss? SERIÖST?!
Kaniner MÅR BÄTTRE av att bo ensamma! Sålänge man har tid för kaniner trivs dem bra och har ingen tanke på att leva med fler andra kaniner. Visst kan man sätta ihop kaniner om man tycker det passar
Det där men att kaniner lätt går ihop och slåss om rangordningen stämmer inte! Jag kan sätta in tre kaniner i en stor rasthage där ingen av dem vart förut, då går dem säkert ihop eller ignorerar varandra. Men det är en helt annan sak att ha flera kaniner i samma bur! Då börjar dem väldigt lätt bita och riva varandra när dem har tråkigt. Att låta kaniner hålla på och slåss är inget som jag rekomenderar.
Och om nu ni låter kaniner slåss, varför inte låta hundar slåss också då? Det är samma sak som att jag skulle låta min stora kraftiga hund puckla på andra hanar som han ogillade. Även om han bara visar att han bestämmer trycker han ner dem andra hundarna och gör den rädda eller skadade. Det är samma sak med kaniner.
Ett exempel är en av mina dvärgvädurshonor. Hon köptes från djuraffär där hon bodde med ca 5 andra honor. Dem bet henne och rev henne. När jag frågade butiksägaren varför dem lät kaninerna bråka sa han "Dem gör bara upp om rangordningen"
Jaså. Det är bara därför min kanin fått men för livet och attackerar andra kaniner så fort dem är i närheten av henne. Och det har självklart ingenting att göra med att hon blev j*vligt mycket riven som liten. *Ironi*
Jag skulle aldrig sätta ihop mina större honor med min lilla hona och låta dem puckla på henne för att "göra upp"
Kaniner kan också ha skräck för andra kaniner!
Självklart kan man sätta ihop kaniner och självklart ska dem göra upp! Men när en kanin blir skadad/rädd har det gått för långt.

Detta är inte riktat till någon, förutom den första meningen då.
Ursäkta om det är lite ilsket, men jag blir j*vligt förbannad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

För övrigt fattar jag inte ens varför man ska ha kaniner ihop? OTROLIGT ONÖDIGT!
 
Sv: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Två kanin honor brukar gå ihop, men det är svårare med hanar..
Dom kan bråka tills det leder till kastrering av varndra.. men jag har dock vrit med om två hanar som gick att ha tillsammasn... man kan aldrig säga att det absolut inte går! Samma med att det står på en sida att man inte få ha fler än två chinchillor i samma bur och den absolut inte kan vara två killar.. Själv har jag tre chinchilla pojkar som bor tillsammasn och det går hur fint som helst.. Det kan hända att dom bråkat lite ibland, men alla djur som är tillsammans ryker väl ihop lite ibland.. Det är inte så att dom skadar varandra.. Därimot om man tar ut en av dom under en tid så blir dom andra två helt oroliga och springer runt.. så dom är mer beroende av varandra än hatar varandra... så det är faktist fel att säga att det inte GÅR att ha vissa djur tillsammans...
 
Sv: Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

lets go girls! :D

vacasso, marie håller med dig och riktar sin kritik mot dreamer.
ni är med i samma lag... :D :bump:


Okej, nu är ju inte empty ett användarnamn på buke längre. När det gäller personen bakom ska jag låta det vara osagt.

Men jag bara måste......


Alltså det här var ju ett inlägg med sann buke-anda. Vi och ni, rätt och fel, svart och vitt......etc
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Vill du veta en sak! Kaniner är INTE flock djur! dom gillar sällskap men är väldigt självständiga. Men dom är inte beroende av en kompis som t.e.x marsvina.
 
Sv: Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Hjälp, jag hoppas du skämtar! Släppte ni ihop två kaniner och lät dem slåss?

det är inte så hemskt som det låter. Det gäller bara för dem att få rangordningen klar, sedan är det knappast några problem. Man ska givetvis ha dem under uppsikt och se till att ingen blir skadad.
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Men de är kolonidjur, vilket alltså inte innebär att de lever ensamma. De lever i grupper, men med egna krypin och hålor. De är mer revirhävdande än vad kanske marsvin är (jag kan ingenting om marsvin) men de trivs ändå med kaniner i närheten på något vis.
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Det är möjligt att man kan ha två kaniner ihop men dom mår inte bättre ör det!
Det ökasr risken för skendräktighet och dessutom kan sår från slagsmål ge besvärliga infektioner
Att kanine rär flockdjur är helt fel och i frihet träffas kaniner istortsett bara vid parningen
Och i frihet kan kaninerna dessutom gå undan från varandra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

Kl*

Jag har haft 5honor tillsammans i en inhängnad och det funkade utmärkt. och har man en tillräkligt stor bur/inhängnad så kommer dom undan varandra mycket enkelt.
Vet även en person som har selekterat så bra bland sina avels djur så hon nu har en grupp med honnor som diar varandras ungar.

Jag vet oxå att dom som håller på med utstälning av kaniner inte rekomenderar att man skall ha vuxna kaniner i hopp då dom kan skada varandras pälsar och då få nolla på utstälning.

Kram
 
Sv: "Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

jag har också fem honor ihop nu, funkar hur bra som helst :)

(och två kastrerade hanar, och tre andra honor)
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 568
Senast: alicegard
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 412
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp