"Det går INTE att ha kaniner ihop"!!

B

**BORTTAGEN**

\"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Är det bara jag som är trött på att höra det?? Kaniner är flockdjur, självklart vill de ha sällskap av en artfrände.

När jag skulle köpa en kompis till min kanin fick jag leta länge och väl innan jag hittade en som ville sälja en till mej. "Det är totalt omöjligt" hette det. De bor nu ihop och älskar varandra över allt annat.

Här på skolan har vi även fört ihop 2 vuxna honor utan några större problem! Det handlar bara om att låta de slåss!!

Om man tror att kaniner måste bo med varandra från första början för att kunna bo ihop så är man verkligen ute och cyklar!

Lite argt, jag vet... men jag blir så trött!! :mad:
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Här på skolan har vi även fört ihop 2 vuxna honor utan några större problem! Det handlar bara om att låta de slåss!!

Hjälp, jag hoppas du skämtar! Släppte ni ihop två kaniner och lät dem slåss?
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

ehh.
jag hade två kaniner, min andra kanin är väldigt agressiv å "bestämmig".
Den ena varganska liten å jag släppte ihop dem ca 2 ggr för å båda gångerna rök dom ihop så dethette duga.
Så dom fick vara kompisar mellan gallret istället.

Skulle aldrig låta dom löpa amok mot varann, risken att någon av dem skulle blivit skadad var enlig mig, för stor!
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

*skämta inte* jag släppte ihop två kaniner och lät dem slåss -hur sjutton går det till i hagarna hos dej då om nya ponnyer inte får bufflas med och bufflas på ?
det är inte "satan va ja hatar dej ,du ska dö" -snarare "kan du ge dej nån himla gång" när mina bråkar ,VILKET dom inte gör så mycket längre när kajsan äntligen lärt sej nånting av alla smällar hon fått .
Skrajsan säjer dock ifrån ibland -när Kajsan är för påflugen !
I början får dom inte gå ihop 24/7 -mina bor föresten i separata burar fortfarande ,men dom är ute varje dag .
Jag tycker bara synd om kajsan ifall inte hon ska få bestämma över nånting ,hon är ung men jag ser ju på henne att när hon själv blir vuxen så vill hon oxå ha ett eget ställe -det vill hon föresten nu mä !
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

håller med vacasso och medusar helt och fullt!
att man inte kan sammanföra två kaniner är BULLSHIT!
det hela handlar om hur introduceringen sköts - och visst måste kaninerna få drabba samman; hur ska de annars kunna göra upp om rangen?
ett himla pjoskande är det var det är :mad:
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Man måste låta de slåss, de måste få besetämma rangordningen. Alla som har fört ihop två kaniner vet att det inte är så farligt. En måste ge sig bara, och det brukar inte dröja så länge.
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Skönt att veta att jag inte är ensam om att tro på att man kan sammanföra i princip alla kaniner! :)
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Håller med Medusa, Vacasso och Empty. Det är klart att det går att sätta ihop kaniner. Alla djur som man släpper ihop gör upp rangordningen. Det ser värre ut än det är. När hästar gör upp rangordningen går det inte alltid så milt till då heller och ämndå låter man dom fixa det själva. Men när det gäller kaniner måste man helt plötsligt gå emellan?? Jag har satt ihop många kaniner och det har gått bra. Vissa bråkar mer och vissa mindre i början.
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Ni är ju inte kloka. När fasen tror ni att vilda kaninhonor går till attack och börjar slåss med varandra?? Kaniner är inte flockdjur i den bemärkelsen att de har en social samvaro med varann och inbördes rangordning som hundar eller hästar. Dessutom har de möjligheten att gå undan från varann, OM nu mot all förmodan "slagsmål" skulle uppstå.
Att jämföra hästar och kaniner är ju helt befängt, hästar har ett väl utvecklat kroppsspråk, och den ranghögre behöver oftast inte bita eller sparka den andra hästen för att få den att förstå vad som ska gälla. Ett kaninbett gör också mycket värre skada på en annan liten kanin, än ett hugg från en häst på en annan häst - såret måste ju bli otroligt litet och djupt...... som gjort för infektioner.

Och skulle min häst ryka ihop med en annan häst så skulle jag banne mig sära på dem! Även om rangordning är något naturligt i en hästflock så är det något de måste lära sig att göra upp om på fredligare sätt.
Jag tycker ni är rätt bisarra som sitter och försvarar att man trycker ihop två kaninhonor som inte skulle gått i närheten av varandra annars, och låter dom slåss, bara för att ni tycker det är så gulligt att ha dem tillsammans.
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

*mummlar surt*

så kaniner har inte ett kroppspråk menar du..det var de löjligastejag hört -en kanin förstärker även med orala ljud exempelvis morrningar !

den ranghöge kaninen SKA OXÅ BARA behöva säja till EN eller ett FÅTAL gånger ,sen att min yngsta är hårdskallad som satan är en annan sak .
Dom har ALDRIG slagits på liv och död .

Nu är det sent och jag är trött ,ursäkta därför språket men hur FAN menar du att hästar kan lösa rangen på ett FREDLIGT sätt...så totalt omotiverat...för att du ,en människa är rädd för SKADOR ?
Ge dej .

Mina kaniner är inte gulliga ihop ,dom är minst lika söta isär ,men dom mår bäst med varandras SÄLLSKAP !

Har du ens egna kaniner ?
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

På skolan jag gick på (Naturbruksgymnasium) Hade de något som kallades "kaninberget" där hade de ett 15-tal kaniner tillsammans,berget bestod av sand som de odlat gräs på,så kaninerna gjorde egna hålor och levde ett gott liv tillsammans...

Sedan att de släppte ihop hanar & honor och därav fick okontrollerat med kaninungar är en annan historia...

Mvh Pigge
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Jag vet inte om jag ska gråta eller skratta. Att försöka förmänskliga djur är det dummaste man kan göra. Tror du verkligen att kaniner man sätter ihop hoppar på varandra så fort dom ser varandra. De har ett MYCKET väl utvecklat kroppspråk, som är lätt att tolka t o m för en människa.

Jag är väldigt intresserad av hur du hade tänkt sätta ihop två hästar (eller nåt annat djur för den delen) på ett "fredligt" sätt? Låt djuren göra det på sitt naturliga sätt!
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Självklart löses rangproblem bland hästar på ett fredligt sätt, 99 gånger av hundra. (har ni nånsin sett hästar..? Man börjar undra :smirk:)
Och att du skriver, i en anklagande ton dessutom, att BARA för att JAG, en MÄNNISKA är rädd för skador?

JA för guds skull, det är väl banne mig självklart!?! Borde vara det, för varje sund djurägare? Jisses, ni är ju helt osannolika!

Varför inte låta djuren själva avgöra hur de trivs bäst?
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

*asgarvar*
dreamer - du är helt ute och cyklar!!!!!!
dina inlägg var de mest patetiska jag läst på länge :devil:
hur kan du överhuvydtaget uttala dig när du uppenbarligen inte har någon som helst kunskap om kaniner? modigt... :rofl: :rofl: :rofl:
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

>> dina inlägg var de mest patetiska jag läst på länge

Tack detsamma! :devil:
(Var står det förresten om vad jag har eller inte har för kunskap om kaniner?) Är inte det här ett diskussionsforum? Otroligt vad vissa håller låg nivå....... det bästa svar folk lyckas klämma fram är "du är helt ute och cyklar", istället för att besvara argumenten.
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

jajjamensan, nu ska jag besvara dina argument.
synd bara att du inte kollat runt bland de gamla trådarna, där fanns det flera stycken om just introducering och sammanförning av kaniner där både jag och andra kunniga uttalat sig.

1. "Kaniner är inte flockdjur i den bemärkelsen att de har en social samvaro med varann och inbördes rangordning som hundar eller hästar. Dessutom har de möjligheten att gå undan från varann, OM nu mot all förmodan "slagsmål" skulle uppstå."

2. "Att jämföra hästar och kaniner är ju helt befängt, hästar har ett väl utvecklat kroppsspråk, och den ranghögre behöver oftast inte bita eller sparka den andra hästen för att få den att förstå vad som ska gälla. Ett kaninbett gör också mycket värre skada på en annan liten kanin, än ett hugg från en häst på en annan häst - såret måste ju bli otroligt litet och djupt...... som gjort för infektioner."

3. " Och skulle min häst ryka ihop med en annan häst så skulle jag banne mig sära på dem! Även om rangordning är något naturligt i en hästflock så är det något de måste lära sig att göra upp om på fredligare sätt. "

1. * Kaniner är flockdjur som har en utpräglad social samvaro med varandra och naturligtvis också en inbördes rangordning.
Du påstår det motsatta - VAD grundar du det på?
Och vad är det som säger att tamkaniner INTE har möjlighet att gå undan vid introducering till en artfrände?

2. * Kaniner har ett MYCKET VÄL UTVECKLAT KROPPSSPRÅK och varför skulle ett kaninbett skada en kanin mycket värre än ett hästbett skulle skada en häst? Du kan ju inte storleksmässigt jämföra skadorna!!

3. * Du kan ALDRIG ALDRIG ALDRIG ’lära’ din häst att inte ryka ihop med en annan häst då rangordningen är naturlig just som du själv skriver. Detta är ett NATURLIGT, INSTINKTIVT BETEENDE som du aldrig kan ’programmera om’ just därför att det är en INSTINKT.

Visst ska detta vara ett diskussionsforum, och det är väl jättebra, men inte att ge sig in i en diskussion utan någon som helst kunskapsgrund och utan vettiga argument!
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

"Självklart löses rangproblem bland hästar på ett fredligt sätt, 99 gånger av hundra. (har ni nånsin sett hästar..? Man börjar undra)" = ...ehm...huruvida jag sett en häst eller ej är rätt så irrelevant och öht en dum fråga ,men ja..jag har sett en häst....
Storleksmässigt sätt så är hästars sätt att lösa rangordningen rätt så dödlig för oss ,men hästarna själva tål sparkar och slag .
Jag bara undrar i mitt stilla sinne vad du anser vara fredligt....jag har då aldrig sett en häst välkomna en ny till sin hage med stora famnen och erbjuda den fina plätten gräs ...fast dina hästar kanske är genmanipulerade !

ATT du som människa är rädd för SKADOR innebär i de flesta fall att hästägare begränsar hästens naturliga liv (fråga Helena Lundbäck hur många dar om året Mynta går i hage) och man sitter och nöter i ridhus .
SJÄLVKLART vill inte jag heller ha skador på ponnyerna MEN dom FÅR gå i kuperad terräng ,dom FÅR gå med varandra och busa....ihoppsläppet var inte precis smärtfritt för nån av dom heller .
Går dom sönder går dom sönder men RISKEN för att dom går sönder är minimal (och undrar du varför finns det trådar på både ridning och hästvård) .

"Varför inte låta djuren själva avgöra hur de trivs bäst?" = mina kaniner ligger och sover med varandra ...dom slåss ibland och äter ur samma skål .
Mina trivs bäst så här .
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

Har du kaniner själv? jag håller med om det dom andra som skrivit här och undrar också vad du grundar dina åsikter på? Jag har då heller aldrig sett hästar som gjort upp rangordningen på ett fredligt sätt.
 
Re: \"Det går INTE att ha kaniner ihop\"!!

lets go girls! :D

vacasso, marie håller med dig och riktar sin kritik mot dreamer.
ni är med i samma lag... :D :bump:
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 261
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 384
Senast: alicegard
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 390
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp