”Det går inte att köpa sig till framgång”

Ridsporten är en dyr sport – men inga pengar i världen kan köpa talang eller ersätta den egna viljan att träna hårt och målmedvetet.
– Det går inte att köpa sig till framgångar i vår sport, säger hoppryttaren Henrik von Eckermann som är rankad elva i världen och som den här veckan tävlar i Stockholm.
 
Utan pengar, ingen topphäst. Det krävs mycket pengar för att hålla en topphäst igång samt att kunna satsa på sporten.
Som min förra arbetsgivare sa(elite ryttare) : utan pengar kommer man ingenstans.
Dels behövs sponsorer, dels behövs beridare eller iallafall hästskötare för att lägga ens egen tid där den behövs, dels behövs bra veterinärer, hovslagare, equiterapeut, utrustning och välavlade hästar med det lilla extra. Sen ska man ha råd att träna för tränare iallafall en gång i veckan, och bra tränare kostar massor, dessutom tränar man med alla hästar, inte bara en. Sen ska man ha råd att tävla också.

Och sponsorer får man först EFTER att ha visat sig vara intressant på större tävlingar. Utan sponsorer krävs en ännu tjockare plånbok.

Så den som säger att pengar inte köper framgång har förmodligen aldrig sett eliten inifrån och allt som krävs för att få ihop ett team till sina topphäst är. Jag har arbetat med flera toppryttare i olika länder och det ser likadant ut överallt.


Ps jag vet dessutom flera totalt talanglösa ryttare med en bottenlös plånbok, däribland en ryska, hon håller sig på hög nivå enbart tack vare sina svindyra topphästar. Börjar hästen stanna eller riva såbyter hon ut dom direkt. Välkänt bland alla andra att hon egentligen inte har speciellt mkt Känsla I ridningen
Enda ryskan är vem väl hon i dressyr och har bara sätt henne på en häst i toppen. I hoppning letade jag till plats 550 i värdsrankingen och hittade 2 från Ryssland men det var män, så sådär jättebra tycks det inte gå med bottenlös plånbok.
 
Enda ryskan är vem väl hon i dressyr och har bara sätt henne på en häst i toppen. I hoppning letade jag till plats 550 i värdsrankingen och hittade 2 från Ryssland men det var män, så sådär jättebra tycks det inte gå med bottenlös plånbok.
Hon rider inte för Ryssland.
Men du får väl vara naiv och tro att man kan ta sig till toppen utan kapital.
 
Hon rider inte för Ryssland.
Men du får väl vara naiv och tro att man kan ta sig till toppen utan kapital.
Är en helt själv utan kontakter eller pengar blir det omöjligt, är ju så inom dom flesta sporter som inte är lagsport, tur att det inte behövs pengar för att skaffa kontakter.
 
Ja ett bra exempel i artikeln är Evelina Tovek. Hennes föräldrar köper en plats för henne att vara med för miljoner. Det lär ju ge henne erfarenhet samt kontakter som andra inte får.
Det är ju tydligen företaget, Toveks Bil, som sponsrar.
Jag tycker att det är förfärligt att ett företag kan få sponsra en enskild individ, särskilt en som är släkt med ägarna, på det sättet.
Det skulle - faktiskt - i mina ögon vara något annat om en privatperson sponsrar med egna pengar.

Man undrar ju över skattesituationen här: E.T. borde väl deklarera för sponsringen? Och betala någon form av skatt på den?
I stället tror jag att företaget får möjlighet att göra någon form av skatteavdrag för sin sponsring vilket jag inte tycker är OK.
(observera, mina tankar kring sponsring och skatt är rena spekulationer, inte ett försök att påstå hur något går till)
 
Jag tänker ofta när jag läser liknande artiklar och diskussioner att det lätt blir en förskjutning till att handla om att det inte går att ta sig till toppen utan kapital. Det är ju inte det HvE säger egentligen utan att bara starkt kapital inte räcker utan driv/talang/målmedvetenhet/hårt jobb också ska till.
 
Det är ju tydligen företaget, Toveks Bil, som sponsrar.
Jag tycker att det är förfärligt att ett företag kan få sponsra en enskild individ, särskilt en som är släkt med ägarna, på det sättet.
Det skulle - faktiskt - i mina ögon vara något annat om en privatperson sponsrar med egna pengar.
Jag tror att jag förstår hur du tänker, och alldeles okomplicerat är det ju inte ut sportslig rättvisesynvinkel. Men på det sättet ser det ju ut i de flesta (alla?) sporter på elitnivå, både för klubbar, lag och enskilda utövare, väldigt stor del av verksamheten förutsätter spelpengar och/eller näringslivspengar.
 
Jag tror att jag förstår hur du tänker, och alldeles okomplicerat är det ju inte ut sportslig rättvisesynvinkel. Men på det sättet ser det ju ut i de flesta (alla?) sporter på elitnivå, både för klubbar, lag och enskilda utövare, väldigt stor del av verksamheten förutsätter spelpengar och/eller näringslivspengar.
Skillnaden tycker jag att det är en betydligt större summa än många andra individuella sporter. Samt att det behövs enorma summor redan innan man är på elitnivå
 
Stämmer oavsett inte. Ta bort hans namn, kapital och kontakter så får man se hur långt han kommer. Du kan aldrig göra en elite häst av en häst utan kapacitet eller rätt vilja.

Vad han säger är att pengar kommer inte göra den hästen till en topphäst heller! Det måste till skicklighet! Sen tror jag att HvE har en helt annan innebörd i ordet att vara framgångsrik än att bara rida på nivån.
 
Precis, antingen har man ett annat jobb (väldigt välbetalt) som gör att man har råd att hålla tävlandet i rullning med nya hästar i träning och minst två GP-hästar, och då har man beridare hemma som tar all träning och skötsel under tiden man jobbar, eller så lever man på att sälja och träna andra hästar och ryttare. Och för att bli efterfrågad som tränare och kunna leva på det krävs en stor insats redan från start.

Paulinda Friberg är frisör, och det är (i normalfallet) inte väldigt välbetalt.
 
Jag tänker att det finns två typer av sponsring.
1) De som sponsrar för en god gärning. Typ ger pengar till en idrottsverksamhet.
2 )De som sponsrar för att få synas.
De senare delens finansiärer sponsrar sällan talanglösa.
Gates och Springstreen ser jag inte som sponsring. Det är helt enkelt föräldrar som lägger pengar på sina barn.
 
Jag tror att jag förstår hur du tänker, och alldeles okomplicerat är det ju inte ut sportslig rättvisesynvinkel. Men på det sättet ser det ju ut i de flesta (alla?) sporter på elitnivå, både för klubbar, lag och enskilda utövare, väldigt stor del av verksamheten förutsätter spelpengar och/eller näringslivspengar.
Det håller jag inte med om, i några sporter som motorsport ja, men inte i det stora flertalet. Du behöver inget kapital bakom dig för att lyckas som fotbollsspelare för att ta ett exempel. Att det sen finns möjlighet till stora pengar för de aktiva är en annan sak.
 
Vad han säger är att pengar kommer inte göra den hästen till en topphäst heller! Det måste till skicklighet! Sen tror jag att HvE har en helt annan innebörd i ordet att vara framgångsrik än att bara rida på nivån.
Det krävs stor skicklighet som elitryttare men det finns tusentals med den skickligheten och det som avgör vem som ligger i toppen är vilka hästar ryttaren har tillgång till.
 
Det håller jag inte med om, i några sporter som motorsport ja, men inte i det stora flertalet. Du behöver inget kapital bakom dig för att lyckas som fotbollsspelare för att ta ett exempel. Att det sen finns möjlighet till stora pengar för de aktiva är en annan sak.
Definitivt i det stora flertalet, men i lagsporter hamnar ju kapitalet på lag- eller klubbnivå. Fotboll är väl det mest uppenbara, utan kapital ingen fotbollsklubb på hög nivå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Onsdag morgon drar hoppningen i gång på Breeders. En höjdpunkt under veckan blir lördagens testridning av 5-åringarna med världens bästa...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann är världens bästa hoppryttare för nionde månaden i rad. Därmed går han förbi Peder Fredricson som bar den åtråvärda...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart att SVT sänder finalen i ridsportens Top 10 från Geneve den 10 december. I finalfältet finns bland andra svenska...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Toveks Mary Lou rankades som en av världens främsta hästar. Men på grund av skada tvingas Henrik von Eckermann pensionera stjärnhästen...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp