”Det går inte att köpa sig till framgång”

Ridsporten är en dyr sport – men inga pengar i världen kan köpa talang eller ersätta den egna viljan att träna hårt och målmedvetet.
– Det går inte att köpa sig till framgångar i vår sport, säger hoppryttaren Henrik von Eckermann som är rankad elva i världen och som den här veckan tävlar i Stockholm.
 
Fast nog fan är det lättare i hästsport att nå en viss nivå om man har pengar till hästmaterial och tränare?

Men som någon annan skrev: Att nå nivåerna är lätt med pengar. Att rida och stanna kvar på hög nivå kräver talang!

Ja, det är klart att sannolikheten att nå upp i nivå är väldigt mycket större om man har ekonomiska förutsättningar att köpa toppenhästar, träna för toppentränare.

Men det är klart, enbart en bra häst räcker inte - man måste ju träna också för annars blir det ingenting av någonting.

Och aningens lite provocerande är det ju när någon uttrycker något som ser ut som om pengarna egentligen inte spelar någon roll.
 
Jag tänker att pengar ger bättre förutsättningar dvs man kan köpa träning för bra tränare, bra häst, stå på bra anläggningar med träningsmöjligheter, köpa sig kunskap etc.
Sen så måste man ju ha eget driv. Men - om man är en tävlingsmänniska så tänker jag att man säkert blir sporrad av att ha bra förutsättningar. Säg att man är en tävlingsmänniska som enbart har råd att rida en gång i veckan på ridskola eller inte ens det. Jag gissar att många tävlingsmänniskor då hade bytt sport. Vissa hade stannat kvar men jag tror det är få.
På samma sätt tror jag att en tävlingsmänniska har ännu lättare att få driv om den har bra förutsättningar. Om hen redan från unga år har en egen ponny och kanske också en ponny som går att tävla. Då tror jag tävlingsmänniskan kommer att få ännu mer driv av situationen.
Så därför tycker jag att det är intressant att säga att "man måste ha eget driv" då jag tror eget driv också påverkas av situationen.
 
Jag vill påstå att det går utmärkt att köpa sig framgång för den med hyfsad talang och som lägger tid och energi på ridsporten. Ta familjen Hammarström där barn efter barn lyckats i ponnyklasserna, det hade de troligen inte gjort utan goda förutsättningar. När man kommer upp i klasserna så räcker det inte då tävlar man med andra som är i samma situation och även de en del som lyckts trots brist på pengar och då spelar talang, fokus, träningsmoral mm betydligt större roll än vem som har mest pengar.
 
Självklart gör pengar det lättare att nå framgång, men att nå absoluta toppen utan talang och hårt jobb gör du inte. Athina Onassis är ett sådant exempel. Hon har ju alla möjligheterna men antalet klasser hon vinner är inte så många, hon har ofta tidsfel om hon är felfri på hinder. När hästarna har ridits av Alberto Zorzi är de direkt med i toppen
 
Jag har faktiskt ett exempel kom jag på.

Jag vet en som lärde sig rida då dennes döttrar red när de var yngre. Döttrarna ledsnade när de blev äldre men förräldern fortsatte och i tid med att dennes egna företag gick (och fortf) går väldigt bra, köptes en topphäst från en svensk mästare.

Reds en säsong. Var på placering varenda tävling tills det började gå sämre. Såldes.

Ny topphäst importerad från Europa men såld via en svensk mästare. Samma där, reds 1-2 säsonger tills det inte gick bra längre, såldes.

Denne människa importerar nu hästar direkt utan mellanhand 1-2 per år från både usa och europa och rider dom till seger.... under en eller max två säsonger...

Denne tränar för bra tränare med men ändå...kan inte hålla hästarna i kvalitet för länge.

Men då är det ju bara att köpa ny!

Jag kan bara gissa priset på hästarna och förmodligen under miljonen men inte förvånad om det är över 300 000 eller mer per st
 
Finns väl otaliga exempel på att pengar är inte allt när det kommer till sådana framgångar med häst men just i Gates och Springsteens fall så har de så fruktansvärt mycket pengar om företaget pappa vill sponsra.

Jag tycker att ni tänker lite ”gammaldags”. Jag kollade på instagram Gates har typ 150 000 följare , 174 inlägg, att jämföra Bianca Ingrosso 1 miljon följare drygt 4300 inlägg. Bruden är 22 år, ”ingen ålder på en häst”så att säga. Den dagen hon väljer att bli ”influencer”, eller den äldre benämningen marknadsförare, så är det säkert enorma belopp som kan skapas med hennes popularitetsbas och bakgrund.

Jag tror pappa Gates ser hästar och hoppningen som en riskplacering med i princip ingen risk. Långsiktig absolut ja.

@Seabaz Säljer han hästarna för 150 000 och köper han dem för 300 000 så kostar hans hobby 150 lapp per två år då,75000 per år, plus stallplats, mat och till hästen, tränare och omkostnader vidtävling. Förutom hästen så har alla på den nivån samma kostnader. Han borde få bra tränare, veterinär och markservicepersonal eftersom han förmodligen inte är snål och köper och säljer häst regelbundet.
 
Jag tänker att pengar ger bättre förutsättningar dvs man kan köpa träning för bra tränare, bra häst, stå på bra anläggningar med träningsmöjligheter, köpa sig kunskap etc.
Sen så måste man ju ha eget driv. Men - om man är en tävlingsmänniska så tänker jag att man säkert blir sporrad av att ha bra förutsättningar. Säg att man är en tävlingsmänniska som enbart har råd att rida en gång i veckan på ridskola eller inte ens det. Jag gissar att många tävlingsmänniskor då hade bytt sport. Vissa hade stannat kvar men jag tror det är få.
På samma sätt tror jag att en tävlingsmänniska har ännu lättare att få driv om den har bra förutsättningar. Om hen redan från unga år har en egen ponny och kanske också en ponny som går att tävla. Då tror jag tävlingsmänniskan kommer att få ännu mer driv av situationen.
Så därför tycker jag att det är intressant att säga att "man måste ha eget driv" då jag tror eget driv också påverkas av situationen.
Bra poäng! Framgångar skapar förutsättningar för driv. Om man är tävlingsmänniska, så tror jag det är rätt ovanligt att vara nöjd med att aldrig lyckas.
 
Utan pengar, ingen topphäst. Det krävs mycket pengar för att hålla en topphäst igång samt att kunna satsa på sporten.
Som min förra arbetsgivare sa(elite ryttare) : utan pengar kommer man ingenstans.
Dels behövs sponsorer, dels behövs beridare eller iallafall hästskötare för att lägga ens egen tid där den behövs, dels behövs bra veterinärer, hovslagare, equiterapeut, utrustning och välavlade hästar med det lilla extra. Sen ska man ha råd att träna för tränare iallafall en gång i veckan, och bra tränare kostar massor, dessutom tränar man med alla hästar, inte bara en. Sen ska man ha råd att tävla också.

Och sponsorer får man först EFTER att ha visat sig vara intressant på större tävlingar. Utan sponsorer krävs en ännu tjockare plånbok.

Så den som säger att pengar inte köper framgång har förmodligen aldrig sett eliten inifrån och allt som krävs för att få ihop ett team till sina topphäst är. Jag har arbetat med flera toppryttare i olika länder och det ser likadant ut överallt.


Ps jag vet dessutom flera totalt talanglösa ryttare med en bottenlös plånbok, däribland en ryska, hon håller sig på hög nivå enbart tack vare sina svindyra topphästar. Börjar hästen stanna eller riva såbyter hon ut dom direkt. Välkänt bland alla andra att hon egentligen inte har speciellt mkt Känsla I ridningen
 
Utan pengar, ingen topphäst. Det krävs mycket pengar för att hålla en topphäst igång samt att kunna satsa på sporten.
Som min förra arbetsgivare sa(elite ryttare) : utan pengar kommer man ingenstans.
Dels behövs sponsorer, dels behövs beridare eller iallafall hästskötare för att lägga ens egen tid där den behövs, dels behövs bra veterinärer, hovslagare, equiterapeut, utrustning och välavlade hästar med det lilla extra. Sen ska man ha råd att träna för tränare iallafall en gång i veckan, och bra tränare kostar massor, dessutom tränar man med alla hästar, inte bara en. Sen ska man ha råd att tävla också.

Och sponsorer får man först EFTER att ha visat sig vara intressant på större tävlingar. Utan sponsorer krävs en ännu tjockare plånbok.

Så den som säger att pengar inte köper framgång har förmodligen aldrig sett eliten inifrån och allt som krävs för att få ihop ett team till sina topphäst är. Jag har arbetat med flera toppryttare i olika länder och det ser likadant ut överallt.


Ps jag vet dessutom flera totalt talanglösa ryttare med en bottenlös plånbok, däribland en ryska, hon håller sig på hög nivå enbart tack vare sina svindyra topphästar. Börjar hästen stanna eller riva såbyter hon ut dom direkt. Välkänt bland alla andra att hon egentligen inte har speciellt mkt Känsla I ridningen

Så är det tyvärr, ja. Även om man lyckas fynda eller bli sponsrad med bra hästmateriale, så behövs det pengar för att kunna hålla dem på en anläggning med bra faciliteter, åka rundt (lastbil ++) på tävlingar, samt betala för hela teamet ikring som givetvis ska vara top notch.

I princip så är det väl omöjligt att försörga sig enbart på tävlande, vad jag känner till så är det försäljning av hästar, träningar och evt ridning av andras hästar + sponsorpengar som får det att "gå rundt" för de som sas lever av ridningen.
 
Så är det tyvärr, ja. Även om man lyckas fynda eller bli sponsrad med bra hästmateriale, så behövs det pengar för att kunna hålla dem på en anläggning med bra faciliteter, åka rundt (lastbil ++) på tävlingar, samt betala för hela teamet ikring som givetvis ska vara top notch.

I princip så är det väl omöjligt att försörga sig enbart på tävlande, vad jag känner till så är det försäljning av hästar, träningar och evt ridning av andras hästar + sponsorpengar som får det att "gå rundt" för de som sas lever av ridningen.

Jag är glad att jag är ft ryttare. Men nu är det ju betydligt dyrare att tävla internationellt än när jag gjorde det sist för 10 år sedan och nu har har jag en häst igen som är riktigt bra! Vi får se hur detta ska lösa sig 🤔
 
Ridsporten är ju också sådan att man kan ha hur mycket talang som helst, utan kontakter och pengar så kommer man ingenstans ändå. Det krävs pengar för att få meriter som gör att någon vill satsa på en.

I starten så krävs det pengar helt enkelt, givetvis talang också men utan pengar är det snudd på omöjligt att komma upp i toppen utan rejält med tur.

När man väl kommit upp i nivåerna så krävs det ju dock talang och jobb för att hålla sig kvar, men att komma dit krävs rejält med pengar.
 
Så är det tyvärr, ja. Även om man lyckas fynda eller bli sponsrad med bra hästmateriale, så behövs det pengar för att kunna hålla dem på en anläggning med bra faciliteter, åka rundt (lastbil ++) på tävlingar, samt betala för hela teamet ikring som givetvis ska vara top notch.

I princip så är det väl omöjligt att försörga sig enbart på tävlande, vad jag känner till så är det försäljning av hästar, träningar och evt ridning av andras hästar + sponsorpengar som får det att "gå rundt" för de som sas lever av ridningen.
Precis, antingen har man ett annat jobb (väldigt välbetalt) som gör att man har råd att hålla tävlandet i rullning med nya hästar i träning och minst två GP-hästar, och då har man beridare hemma som tar all träning och skötsel under tiden man jobbar, eller så lever man på att sälja och träna andra hästar och ryttare. Och för att bli efterfrågad som tränare och kunna leva på det krävs en stor insats redan från start.

Bara att hålla ett tävlingststall igång krävs massor med arbete och pengar. Att klara det utan anställda är omöjligt, möjligen ifall man har en familj som har tid och möjlighet att syssla med det heltid.

Min senaste chef hade en egen firma som gjorde det möjligt för honom att köpa hästar värda miljoner och resa i hela Europa på tävlingar samt betala min lön, chefen innan är en välkänd hoppryttare som levde på sina hingstar, uppfödda föl, unghästar, träningar och clinics och sponsorer
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Onsdag morgon drar hoppningen i gång på Breeders. En höjdpunkt under veckan blir lördagens testridning av 5-åringarna med världens bästa...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann är världens bästa hoppryttare för nionde månaden i rad. Därmed går han förbi Peder Fredricson som bar den åtråvärda...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart att SVT sänder finalen i ridsportens Top 10 från Geneve den 10 december. I finalfältet finns bland andra svenska...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Toveks Mary Lou rankades som en av världens främsta hästar. Men på grund av skada tvingas Henrik von Eckermann pensionera stjärnhästen...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jobb och bilvande pension

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp