Bukefalos 28 år!

Det godaste man kan baka i en sockerkaksform?

Exile

Trådstartare
En jätteudda fråga kanske?

Jag har en otroligt fin (och dyr) sockerkaksform jag fick för flera år sedan, den ser ut såhär:
7gewptr2v1l37vndxdvnv_tbwrmgrph5fguibxxpyia.jpg

Tyvärr har den endast använts en endaste gång och jag är sugen på att göra ändring i det.

Kruxet är ju att sockerkaka är så förbannat tråkigt, eller? Det är liksom torrt och ja.. jag är en person som tycker bullar och kakor ska vara kladdiga, lite degiga och onyttiga :D

Är det någon som sitter på något sorts superrecept för vad man kan hitta på med en sån här? Som inte bara blir en bit torr sockerkaka?
 
Citron- och vallmokaka med ricotta i? Blir väldigt saftig och god. Och morotskaka kan väl göras i en sådan form kanske? Lite knepigare att bre glasyr på kanske..

Mina föräldrar hade en sådan form, det gjordes alltid tigerkaka i den! Tyckte inte den var torr.
 
Jag har gjort diverse olika chokladkakor i sådana formar. Risken finns att de blir lite ogräddade i mitten (men det är ju ganska gott...) och jag upplever att de behöver bakas längre i en sån form än en vanlig platt kakform. Sist bakade jag My Feldts på enkorn och med apelsin i en sån, hur god som helst och blev som en tryffel i mitten av kakan.
 
En jätteudda fråga kanske?

Jag har en otroligt fin (och dyr) sockerkaksform jag fick för flera år sedan, den ser ut såhär:
Visa bifogad fil 39109
Tyvärr har den endast använts en endaste gång och jag är sugen på att göra ändring i det.

Kruxet är ju att sockerkaka är så förbannat tråkigt, eller? Det är liksom torrt och ja.. jag är en person som tycker bullar och kakor ska vara kladdiga, lite degiga och onyttiga :D

Är det någon som sitter på något sorts superrecept för vad man kan hitta på med en sån här? Som inte bara blir en bit torr sockerkaka?
Nä, sockerkaka är väl inte torrt?? Då har du nog fel recept.... ;)
Hur som helst så kan man ju göra en god glasyr - kanske med apelsin- eller citronsmak - och hälla över kakan om man tycker att en vanlig sockerkaka är trist :) !
 
Ni får hemskt gärna dela med er av recept! Framförallt "som tryffel" lockade ju något enormt :d

Jag känner också att jag måste förtydliga vad jag menade med torr. Menade alltså inte övergräddad utan mer typ.. bristen på fyllning och kladd om det makear mer sense :D
 
Ni får hemskt gärna dela med er av recept! Framförallt "som tryffel" lockade ju något enormt :d

Jag känner också att jag måste förtydliga vad jag menade med torr. Menade alltså inte övergräddad utan mer typ.. bristen på fyllning och kladd om det makear mer sense :D
Det var den här jag gjorde sist. Jag minns dock inte hur länge jag hade den inne i ugnen men det var längre än de 20-30 min som står i receptet.
https://www.koket.se/chokladkaka-med-mjukt-kolatacke
 
Butlers engelska fruktkaka, massvis av smör en del mjöl 5 ägg o hackade nötter o socker, inte för små bitar. Börja dagen innan med att lägga russin i vin eller starkvin, skall stå o suga i sig vinet, blanda alla ingredienser, smöret skall vara rumstempererat o fördelas för hand. Enda vätskan är den i russinen o om det blev lite vin över. Gräddas ganska länge o ställ undan den sen i formen inrullad i en diskhandduk, inte nalla förens efter 2 3 veckor. Det är en ljuvlig kaloribomb. Perfekt till ett glas sherry eller portvin.
 
En jätteudda fråga kanske?

Jag har en otroligt fin (och dyr) sockerkaksform jag fick för flera år sedan, den ser ut såhär:
Visa bifogad fil 39109
Tyvärr har den endast använts en endaste gång och jag är sugen på att göra ändring i det.

Kruxet är ju att sockerkaka är så förbannat tråkigt, eller? Det är liksom torrt och ja.. jag är en person som tycker bullar och kakor ska vara kladdiga, lite degiga och onyttiga :D

Är det någon som sitter på något sorts superrecept för vad man kan hitta på med en sån här? Som inte bara blir en bit torr sockerkaka?

Min mamma gör sockerkaka med mixade äpplen i och kanel, suuuupergod och saftig!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
977
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp