Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt lilla odlingsprojekt har vuxit. Jag har hunnit så ett antal byttor med frön vid det här laget. Nästan allt har redan grott.

Klockrankan är dock seg. Jag sådde 12 frön, men det är bara två som har kommit upp med hjärtbladen, men en tredje är på gång. Resten syns inte till än.

Heliotropen som jag trodde skulle vara superseg, grodde på mindre än en vecka. Jag trodde jag skulle få vänta en månad typ.

De gamla lobeliafröna var det fortfarande bra grobarhet på. Chilin däremot har varit seg, men så var ju fröna några år gamla också. Hälften har i alla fall grott. Sen sådde jag aubergine. Jag hade 3 frön kvar. De var ett par år gamla men alla 3 grodde. Paprikan har också grott helt okej.

Än så länge är det inte dags att skola om något, men om ett tag så räknar jag med att få stå och skola om plantor på kvällarna. Purpurvindan är först på tur. Sen tar jag nog tomaterna.

En sådd är lite spännande. Det är frön tagna i min egen trädgård från en vial som helt plötsligt dök upp i en rabatt. Vilken vial det är har jag ingen aning om och av någon anledning har jag inte ens tagit kort på den, så jag kan inte så här i efterhand försöka fastställa vilken det är. Råden för sådd är lite olika för olika sorter av vial, så jag har chansat.
 

Nu är klockranksplanta nummer 4 på gång. Det går segt.

Vad härligt! Jag har sått klockranka i två omgångar i år men bara fått upp en vid varje tillfälle, och båda har suttit fast i själva frökapseln och sedan stannat av i tillväxten. (De växer upp kanske två centimeter och sedan händer absolut ingenting mer). Har försökt pilla av frökapseln från den lilla plantan men de sitter stenhårt. Vet inte vad jag kan tänkas göra för fel? Första gången var jag lite slarvig med blötläggningen av fröna som det rekommenderades på fröpåsen men andra gången lät jag de ligga i blöt i flera timmar.

Chilin var seg här också, men nu plötsligt har alla frön grott av ena sorten. Säkert närmare en och en halv månad efter att jag satte dem.
 
Vad härligt! Jag har sått klockranka i två omgångar i år men bara fått upp en vid varje tillfälle, och båda har suttit fast i själva frökapseln och sedan stannat av i tillväxten. (De växer upp kanske två centimeter och sedan händer absolut ingenting mer). Har försökt pilla av frökapseln från den lilla plantan men de sitter stenhårt. Vet inte vad jag kan tänkas göra för fel? Första gången var jag lite slarvig med blötläggningen av fröna som det rekommenderades på fröpåsen men andra gången lät jag de ligga i blöt i flera timmar.

Chilin var seg här också, men nu plötsligt har alla frön grott av ena sorten. Säkert närmare en och en halv månad efter att jag satte dem.
Det stod på fröpåsen att man skulle rugga fröna med sandpapper före blötläggning, vilket jag inte gjorde. Så nästa gång ska jag var mer noga med det.

Jag har 3 plantor nu och den fjärde kämpar fortfarande på. Ingen av plantorna har fått med sig frökapseln upp ur jorden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp