Det här är en tråd om semlor. (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Jag blir också semmelsugen av den här tråden! Och så är det över en månad kvar tills man får börja äta dem. :(
 
Doughnutsemla.
Chokladsemla.
Prinsessemla.
Warpsemla
Muffinssemla.

1549179352114.png




Jag har gett upp. Det finns ingen anständighet kvar. :mad:

Hotet emot den kulturella semmelenigheten är ett symptom på vår kommande bagerikollaps... jag ska därför lagra upp med riktiga semlor och skydda mig själv och min familj från apokalypsens blåbär, vanilj, sylt och choklad! :nailbiting:
 
En riktig semla = hembakt bulle, inte sån där som bara innehåller luft, utan den ska vara lite tung och saftig och med mycket kardemumma. Inte för stor! Typ hälften av köpebullana. Osötad grädde (obs mkt viktigt) och en tjock skiva mandelmassa i botten. Naturligtvis florsocker på, och naturligtvis äts locket först. Himmelrike! :love:
 
Jag är en sån som inte gillar mandelmassa men i semlor ska det givetvis inte vara något annat!
Bäst hade de på mitt favoritfik Reicholds på Södermalm som tyvärr stängde för 20 år sedan. Den innehöll lite grovhackad mandel och hade en doft av bittermandel. Har aldrig stött på semlor som varit bättre än deras.
 
Här var en tråd i min smak! Värst är i väl alla fall de semlor som har nån skum marsipan, nån sötsliskig vitaktig röra som inte är i närheten av mandelmassa. Då är till och med vaniljen bättre..

Själv är jag uppvuxen med farmors semlor som faktiskt inte hade mandelmassa alls 😱. Fuskmandelmassa gjord på inkråmet av bullen, mjölk, några hackade mandlar och den magiska ingrediensen bittermandelolja! Någon droppe får massan att smaka fantastiskt och är förmodligen anledningen till att jag tycker att köpesemla är lite ”mesig” i smaken.

Vad jag kan se har ni däremot inte diskuterat storleken på bakverken. Varför i hela världen måste bullarna vara så enorma? Och varför snålar man på kardemumma? Jag vill inte äta luftbubblor med stärkelse runt som dessutom är smaklösa...

Varför?
 
Bullen ska vara ganska liten (så att mna precis blir nöjd men inte proppmätt), saftig och med ordentligt med kardemumma. Mandelfyllningen ska innehålla grovhackad mandel samt bullinkråm, men absolut ingen äcklig bittermandel! Grädden ska vara färsk och helt nyvispad. Florsocker på locket som givetvis äts först. Optimalt med hetmjölk som dryck till, så att man kan blanda i munnen utan att bullen blir soggig. Den avnjutes ICKE före SEMMELPREMIÄREN.
 
Här var en tråd i min smak! Värst är i väl alla fall de semlor som har nån skum marsipan, nån sötsliskig vitaktig röra som inte är i närheten av mandelmassa. Då är till och med vaniljen bättre..

Själv är jag uppvuxen med farmors semlor som faktiskt inte hade mandelmassa alls 😱. Fuskmandelmassa gjord på inkråmet av bullen, mjölk, några hackade mandlar och den magiska ingrediensen bittermandelolja! Någon droppe får massan att smaka fantastiskt och är förmodligen anledningen till att jag tycker att köpesemla är lite ”mesig” i smaken.

Vad jag kan se har ni däremot inte diskuterat storleken på bakverken. Varför i hela världen måste bullarna vara så enorma? Och varför snålar man på kardemumma? Jag vill inte äta luftbubblor med stärkelse runt som dessutom är smaklösa...

Varför?
Minisemlor börjar bli rätt populära, i alla fall med de som bakar själva :) .
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 650
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 714
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 623
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp