Det här är en tråd om semlor. (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

Lat mig bara saga att Kung Oskars tarta var mycket mer popular an semlor :cautious:
giphy.gif
 
Jag älskar vaniljsemlor. Åt 2 stycken i helgen. Testade också en Tossla - semla och toscabulle. Rätt gott.
Mitt Ica Maxi brukar ha blåbärssemlor. De gillar jag skarpt!
Jag har aldrig gillat mandelmassan på köpessemlor. Bara på de som mamma gör själv när det inte blir så mycket!
 
Jag tycker inte om mandelmassan i köpebullar. Den är för slemmig och söt. Men i de man gör själv ska det helst vara en rejäl skiva. Inte utblandad och mjuk, utan en hård skiva. Det blir så gott i kombo med den fluffiga grädden och saftiga bullen :love:
Ja, det är nog det som är grejen. Den är för söt och liksom ”stark” i köpesemlor.
 
Jag gillar INGENTING med semlor. Inte brödet, den sliskiga grädden, mandelmassan (örk) och sen florsockret. Och då försöker folk som bjuder på det ersätta det med en massa annat semmelgojs för att man SKA äta semlor...för OM det skulle vara så att vi semmelvägrare fick en GOD Budapestbakelse istället för en semla så skulle INGEN vilja ha semlan.....
 
Jag åt en riktigt god semla från ett rätt bra konditori häromdagen. Mandelmassan var jättegod, med märkbara bitar av mandel i och ett lätt stänk av bittermandel för att bryta det söta. Okej bulle och god grädde och bra proportioner.

Hemma, på Fettisdagen, vill jag ha semla på bullar som ska vara extremt goda (köpas på något svindyrt ställe eller bakas av min partner), och så vill jag ha mandelmassa på pistaschmandel i dem. Jag har importerat sådan mandelmassa från Italien, tror mycket på den!
 
Ha! Jag trodde fettisdagen var idag men det var ju flera veckor kvar!

Då hinner jag fundera på hur vi ska äta. Antagligen äter jag och sambo vetebröd och barnet grädde med mandelmassa. Dvs en dekonstruerad semla.
 
Äääälskar semlor!!

Är inte förtjust i mandelmassa men funkar i semla ;) men tar bort lite av den först och rör ut resten med lite grädde!

Älskar också lussebullar så saffranssemla är det ultimata :D Jag kan dock även äta vanilj eller wienersemlor som omväxling, sjukt gott medn!
Nutella semlan är dock allt för mäktig tycker jag, och bär hör ej hemma i en semla ;)
 
Jag tror faktiskt att jag lyckades föräta mig lite på semlor under förra veckan, när jag hade hela 9 dagar i Sverige på mig att proppa i mig. Det blev fler semlor på de dagarna än jag vill erkänna :o

Det kanske skulle bli min nya strategi - åka dit ett par veckor innan fettisdagen och proppa i mig så att jag när det sedan är dags inte blir ett dugg avundsjuk på folks fettisdagsbilder :idea:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 642
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp