Det här med alla tyglar...

U

Uddi

Nu när man har börjat prova lite med kapson & stång kommer man ju till motoriken...... Vill bara undra - hur hanterar ni alla tyglar (speciellt i början innan man får så bra koll...)? Hur får ni till tydlig skillnad mellan stång- och kapson-tygeltag? Jag tycker allt som oftast att jag bara håller lite halvlöst i bägge!? :D

(Lite överdrivet uttryckt kanske, men nån riktigt precision tycker jag inte det blir för min del...)

Tips & råd till en fumlig nybörjare?
/Uddi
 
Jag kan inte tipsa dig om ngt sätt att lära sig korta och länga tyglarna. Antar att du får öva.. Men - genom att röra handen kan du reglera vilken tygel som används. Om du höjer handen lite så sträcks stångens tygel. Och om du vinklar handen så att lillfingret skjuts fram så släpper du på bridongen. Vinklar du handen så att du skjuter fram pekfingret så släpper du på stången.. Lycka till!
 
Läste bara lite snabbt, måste jobba nu, men beror det inte på vilken av alla olika fattningar du har?
 
Vilken tur att någon vakar över mig.. :D
Jo då det gör det. Jag syftade på om man har två tyglar i varje hand. Alltså en bridong och en stångtygel i varje hand. Och att du har stången överst och bridongen under. Jag har fått lära mig att man stången mellan långfinger och ringfinger, och bridongen mellan ringfinger och lillfinger. Men som sagt finns det många olika fattningar..
 
Kanske ska förtydliga mig lite.. Det är frågan om lite finlir här. Om du vill ta mkt mer i ngn tygel så får du självklart korta eller länga den precis som vanligt.
 
Ja, med den fattningen så förstår jag att du får problem att använda stången för sig och kapsonen för sig. Stången är utformad för att alltid användas med båda tyglarna samtidigt. När du tar en förhållning på stången så tar du alltså alltid både i höger och vänster stångtygel (men innertygeln är något kortare än yttertygeln, motsvarande hästens ställning/böjning). Håller man stångtyglarna delade (dvs i olika händer) så är detta väldigt svårt. Stången är alltså gjord för att ridas med på enhandsfattning (av tradition är det vänster hand man använder). Kapsonen används däremot alltid genom att man bara tar i en tygel i taget (den används bara för att be om ställning i nacken, aldrig för förhållningar). Den ska därför ridas med på tvåhandsfattning. Sammantaget innebär detta att man får tre tygelar i vänster hand (två stångtyglar och en kapsontygel) och en tygel i häger hand (en kapsontygel). När du rider i höger varv är det inga problem. Då kan du länga vänster kapsontygel så att den hänger lite. Tar du nu en förhållning med vänster hand så tar det i båda stångtyglarna och tar du med höger hand så tar du i höger kapsontygel. I vänster varv krävs det lite mer fingerfärdighet för att kunna använda tyglarna individuellt, men det brukar man ganska snabbt lära sig. Det som man ofta tycker är besvärligast i början är att behöva ändra längd på alla tyglarna varje gång man byter varv. Men övning ger färdighet.

Rider man med två tyglar i varje hand är risken väldigt stor att man grejar alldeles för mycket med stångtygeln och att man börjar använda stångtyglarna på samma sätt som man sedan tidigare vant sig vid att använda tyglarna till tränsbettet. Jag har hittills aldrig sett någon använda stången korrekt som har hållit tyglarna delade. Framför allt när man går från att ha ridit med tränsbett till att rida med stångbett så är det viktigt att ändra tygelfattningen för att inte falla tillbaka i det gamla mönstret. I början känns det väldigt besvärligt att hålla så många tyglar i samma hand, men när man har lärt sig det så märker man att den tygelfattningen gör det lättare att använda tyglarna korrekt. Många av mina elever har tackat mig för att jag har "tvingat" dem att lära sig den tygelfattningen.
 
Bra info! Hur håller du då de tre tyglarna, mellan vilka fingrar...?
 
Svårt att förklara, men det blir nog rätt om du gör så här:

1. Lägg ned kapsontygeln närmast sadeln.
2. Lyft stångtygeln med höger hand.
3. Stoppa in vänster ringfinger mellan de två stångtyglarna framifrån och lägg tygeländen över pekfingret och sätt tummen på. Vänster stångtygel går nu mellan lillfingret och ringfingret och höger stångtygel mellan ringfingret och långfingret.
4. Lägg vänster kapsontygel inne i vänster hand (nedanför lillfingret) och lägg dess ände ovanpå stångtyglarna på pekfingret och håll fast alla tre tyglar med tummen.
5. Tag höger kapsontygel i höger hand som en vanlig tygel.

Alla tygeländar hänger nu ned på höger sida av hästens hals. Överst ligger vänster kapsontygel, under den vänster stångtygel och underst höger stångtygel. Använd tumme och pekfinger från höger hand för att korta och länga vänsterhandens tyglar.

Slut inte vänsterhanden kring tyglarna, utan försök att hålla fast tyglarna med tumme och pekfinger. Då blir du mer avslappnad i handen och kan ge finare tygelhjälper. Ska du ta i stången utan att riskera att ta i vänster kapsontygel samtidigt så kan du lägga kapsontygeln bredvid stångtyglarna på vänster pekfinger och bara sätta tummen på stångtyglarna. Håller du då handen lite öppen så glider kapsontygeln lagom mycket i handen. Ska du sedan ta i vänster kapsontygel så kan du sluta handen och föra lillfingret lite mot dig.

Du bör använda släta lädertyglar och helst vara utan handskar (vanliga fingervantar går bra), så att tyglarna utan problem kan glida i händerna.
 
Oj, vad jag inte hängde med på den förklaringen Katrin.

Du får visa mig det när du kommer ut till oss så jag får grepp om det. Tyvärr har jag inte hunnit fått min släta lädertyglar då, men å andra sidan kan jag ju inte ha kapson på min häst heller än.
 
Vissa saker är nästan omöjliga att förklara. Man måste visa för att det ska gå att förstå. Det är standardtygelfattningen 3:1 (heter så eftersom man håller tre tyglar i vänster hand och en i höger hand). Det finns en bild på den tygelfattningen (och sju andra - så då ser ni att den variant jag förespråkar ingalunda är den allena tillämpade...) i Wilhelm Müselers "Ridlära", sid 50, 3:e bilden uppifrån. Fast på den bilden låter ryttaren tygeländan hänga ned på vänster sida av hästens hals, vilket är väldigt opraktiskt eftersom det är med den högra handen som man ska korta och länga tyglarna. I övrigt stämmer bilden med min beskrivning.

Spider, avseende din andra kommentar (om att din häst inte går att rida på kapson) så hänvisar jag till tråden nedan om kapson eller bridong och det inlägg jag gjorde där. Men vi får se hur det fungerar i praktiken nästa gång vi träffas.
 
Just nu är det ju bara att hon har blivit sparkad över nosryggen som gör att jag inte kan rida henne på kapsonen annars tror jag att det kommer att gå bra.

I vilket fall så gör jag så här när jag rider med 3:1 fattning, som du kallade det.
Jag har vänster kapsontygel mellan vänster lill och ring finger och sen har jag vänster stångtygel mellan ring och lång finger och efter det har jag höger stångtygel mellan lång och pekfinger. Och sen har jag högerkapson tygel mellan höger lill och ringfinger. Det kanske blir fel, men det får jag väl reda på på onsdag.

Nu ska jag i alla fall rida henne idag så hoppas jag att jag kan fortsätta med det.
 
Den tygelfattning jag rekommenderar är väldigt lik den som du använder. Men jag flyttar ned alla tyglar ett steg (vänster kapson nedanför lillfingret, vänster stång mellan lillfingret och ringfingret och höger stång mellan ringfingret och långfingret). Fördelen med det är att man då har ett finger ledigt där man kan sätta höger kapsontygel om man vill få högerhanden ledig (höger kapsontygel sätts då mellan långfingret och pekfingret på vänsterhanden). Det kan till exempel vara praktiskt om man vill använda spöt med högerhanden och då tycker att tygeln i den handen är i vägen.
 
Jag har försökt att lära mig att hålla tyglarna så några gånger. Dock inga direkta jätte försök, men jag kan inte få dom att ligga kvar där. Eller ja det känns som om de håller på att glida från handen. Man har väl oftast även stång tyglarna så när man rider på blank stång? Alltså en tygel nedanför lillfingern?
 
Hehe

Nu fick vi ju inte tittat på den fattningen ändå!
Vi får väl ta det nästa gång. Tror ändå att jag kommer att hålla mig på backen ett bra tag till och få ordning på allt där. Det ska bli riktigt kul att lära sig, eftersom jag alltid har känt mig så kass på det innan.
 

Liknande trådar

BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp