Det här med analyser..

Aslan

Trådstartare
Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid frågetecken).

grannen har nu silage jag kan få köpa, men jag är värdelös på analyser. Enligt analys så ligger värden på:

Ts ca 65-70 %, 7,8 MJ/kg foder, 45 gr smb rprt/kg foder.

Det hade varit smidigt för mig att köpa av honom. Jag har ej tagit del av fullständig analys än utan det är dessa värden jag fick lite snabbt i förbifarten när han passerade med traktorn. Men är det ok värden? Jag har en telefontid bokad med en foderrådgivare i början på nästa vecka men måste då ha bestämt mig för vad jag ska ha för grovfoder. Jag har ett alternativ till där jag får in analys under dagen.
 
Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid frågetecken).

grannen har nu silage jag kan få köpa, men jag är värdelös på analyser. Enligt analys så ligger värden på:

Ts ca 65-70 %, 7,8 MJ/kg foder, 45 gr smb rprt/kg foder.

Det hade varit smidigt för mig att köpa av honom. Jag har ej tagit del av fullständig analys än utan det är dessa värden jag fick lite snabbt i förbifarten när han passerade med traktorn. Men är det ok värden? Jag har en telefontid bokad med en foderrådgivare i början på nästa vecka men måste då ha bestämt mig för vad jag ska ha för grovfoder. Jag har ett alternativ till där jag får in analys under dagen.
Du har en kvot smbrp/MJ på 5,77, önskvärt brukar vara 6. Så det ser absolut bra ut så sett! Det ligger nog lagom högt i energi skulle jag tro. För min del vill jag gärna se fiber- och sockerinnehåll i ett hö också innan jag bestämmer mig. Mineraler kan man oftast fixa till ganska enkelt om man bara vet höets värden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 408
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Halloj! Ni är så många som är duktiga på foder här så kan ni snälla hjälpa mig med denna analys o se om den passar våra relativt...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp