Det här med att borsta tänderna på jycken...

Borstar du tänderna på din hund?

  • Ja, dagligen

    Röster: 7 13,7%
  • Ja, ett par gånger i veckan

    Röster: 14 27,5%
  • Nej, blir problem senare får vi väl söva och göra ultraljud

    Röster: 20 39,2%
  • Aldrig i livet, det ska väl inte behövas på ett djur

    Röster: 10 19,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    51

Viveka

Trådstartare
Jag och min familj har haft väldigt många hundar under årens lopp, och med undantag för min svägerskas 13 år gamla cocker, som nyligen fick dra ett par kindtänder, har ingen av dem haft några tandproblem, trots att flera blivit uppemot 15 år gamla. Och inte borstade vi någonsin tänderna på någon av dem.

Om någon hade sagt åt mig att borsta tänderna på min hund för 10 år sedan, hade jag trott att det var ett skämt. Men numera tycks regelbunden tandborstning på hundarna snarare vara norm, så vad har egentligen hänt? År det fodrets sammansättning, all godis-träning, eller har hundar generellt fått sämre tandstatus, och i så fall varför?

Min nuvarande hund, en Welsh springer spaniel, är bara 3½ år gammal, men enligt min systerdotter, (som är veterinär och har tandproblem på hjärnan), har hon alldeles för mycket plack redan. Så idag kommenderades vi in till kliniken för skrapning av tandsten, och efteråt fick jag en hundtandborste med mig hem, med order om att använda den minst tre gånger i veckan i fortsättningen. (Vilket jag förmodligen kommer att glömma efter ett tag...)

Så hur gör ni i allmänhet? Borstar ni tänderna på era hundar dagligen? Och om inte, har de en massa tandsten eller andra tandproblem? Eller är det bara vissa individer, eller kanske vissa raser, som får det?
 
Jag och min familj har haft väldigt många hundar under årens lopp, och med undantag för min svägerskas 13 år gamla cocker, som nyligen fick dra ett par kindtänder, har ingen av dem haft några tandproblem, trots att flera blivit uppemot 15 år gamla. Och inte borstade vi någonsin tänderna på någon av dem.

Om någon hade sagt åt mig att borsta tänderna på min hund för 10 år sedan, hade jag trott att det var ett skämt. Men numera tycks regelbunden tandborstning på hundarna snarare vara norm, så vad har egentligen hänt? År det fodrets sammansättning, all godis-träning, eller har hundar generellt fått sämre tandstatus, och i så fall varför?

Min nuvarande hund, en Welsh springer spaniel, är bara 3½ år gammal, men enligt min systerdotter, (som är veterinär och har tandproblem på hjärnan), har hon alldeles för mycket plack redan. Så idag kommenderades vi in till kliniken för skrapning av tandsten, och efteråt fick jag en hundtandborste med mig hem, med order om att använda den minst tre gånger i veckan i fortsättningen. (Vilket jag förmodligen kommer att glömma efter ett tag...)

Så hur gör ni i allmänhet? Borstar ni tänderna på era hundar dagligen? Och om inte, har de en massa tandsten eller andra tandproblem? Eller är det bara vissa individer, eller kanske vissa raser, som får det?

Borstar så ofta jag kan och hinner, var tredje dag minst!
Det är inte så att tandsten och tandsjukdomar inte fanns förr, det som hänt är att man börjat uppmärksamma problemet mer och mer och allt fler veterinärer har börjat intressera sig för tänder. Du har väl haft turen att ha hundar med mycket bra tandstatus, eller så har du inte tittat tillräckligt noga.
Många hundägare tror att deras hund har bra tänder och får en liten chock när de kommer till veterinären. En del hundar har problem trots att det inte syns tydligt på utsidan men när man väl kikar i narkos eller röntgar så ser det illa ut.

En del raser har sämre tänder än andra, och det är olika för olika individer hur snabbt man får tandsten och alla sjukdomar som följer efter det. Dvärghundsraserna är överlag drabbade, där har man också mycket problem med för trånga bett, avsaknad av tänder, mjölktänder som ej vill ramla ut av sig själv osv.
Några raser jag kommer på så här på rak arm som nästan alltid har något att anmärka på vad gäller tänder är chihuahua, yorkshire terrier, bichon-raserna, cocker, pudel.
 
Jag borstar inte tänderna på mina hundar, men inte på grund av anledningen som står i sista alternativet utan helt enkelt för att alla våra hundars tänder håller sig fina med hjälp av färska köttben. Någon enstaka gång har jag skrapat bort beläggning med nageln på hörntänderna på dom äldsta, i övrigt håller sig tänderna i prima skick. Men - skulle det behövas på någon av dessa eller framtida hundar kommer jag givetvis borsta.

Jag inspekterar munnarna flera gånger i veckan i samband med borstning och visitering, ser jag någon beläggning får dom var sitt köttben och problemet är löst.
 
Jag och min familj har haft väldigt många hundar under årens lopp, och med undantag för min svägerskas 13 år gamla cocker, som nyligen fick dra ett par kindtänder, har ingen av dem haft några tandproblem, trots att flera blivit uppemot 15 år gamla. Och inte borstade vi någonsin tänderna på någon av dem.

Om någon hade sagt åt mig att borsta tänderna på min hund för 10 år sedan, hade jag trott att det var ett skämt. Men numera tycks regelbunden tandborstning på hundarna snarare vara norm, så vad har egentligen hänt? År det fodrets sammansättning, all godis-träning, eller har hundar generellt fått sämre tandstatus, och i så fall varför?

Min nuvarande hund, en Welsh springer spaniel, är bara 3½ år gammal, men enligt min systerdotter, (som är veterinär och har tandproblem på hjärnan), har hon alldeles för mycket plack redan. Så idag kommenderades vi in till kliniken för skrapning av tandsten, och efteråt fick jag en hundtandborste med mig hem, med order om att använda den minst tre gånger i veckan i fortsättningen. (Vilket jag förmodligen kommer att glömma efter ett tag...)

Så hur gör ni i allmänhet? Borstar ni tänderna på era hundar dagligen? Och om inte, har de en massa tandsten eller andra tandproblem? Eller är det bara vissa individer, eller kanske vissa raser, som får det?
Saknar ett mer nyanserat svarsallternativ: "Ja, vid behov." Kontrollerar tandstatusen på mina väldigt noga men borstar nog bara en gång om året eller så, om jag ser missfärgningar. Det handlar verkligen inte om att jag skiter i tandhälsan och låter det gå långt innan det åtgärdas!

Mina äter i huvudsak färskfoder och barf samt massor av ben (rygg/nacke/revben osv)
 
På chihuahuan borstar jag tänderna ett par ggr i veckan och ändå får han tandsten och han har även fått dra ett par tänder pga tandlossning :/ På min golden borstar jag aldrig men han har fina tänder ändå och ingen tandsten. Dom får ben att tugga på flera gånger i veckan.
 
Har funderat på det där en del, tänker lite så att vi människor borstar ju normalt sett två ggr per dag, noga antar jag dom flesta gör och ändå så får många av oss problem med tänderna. Oavsett hur vi sköter dom så kommer det tandsten osv. Oavsett tandtråd och allt..Vet att mycket beror på våran kost men som jag tex som oavsett kost så har vissa sköra tänder och får problem ändå.

Hur ska det göra någon större skillnad på hundens tänder ifall man borstade dom ett par gånger i veckan? Eller kan man lära hunden såpass och vänja den vid att borsta tänderna såpass noga som vi gör? Är det ens möjligt? Typ kanske tandtrådsrent...?

Tog ju bort min hund som bara blev 7 år gammal och han hade börjat få lite tandsten längst in, tänker att det hade räckt med att ta bort kanske en gång, så hade det dröjt ett antal år till innan det var dags igen att ta bort tandsten. Enligt min veterinär så hade han fina tänder.

Det viktiga är väl att man kollar tänderna regelbundet hos veterinär så man kan åtgärda problem innan dom kommer så att säga. Det har iallafall fungerat för dom hundarna jag haft genom åren. Jag tror inte jag kommer börja borsta tänderna på nästa hund heller, har aldrig haft problem så. Men klart det alltid är bra att vänja hunden vid att man är i munnen och pillar så att säga, det skadar ju aldrig. Har bara svårt att tro att lite tandborstning från oss gör någon större skillnad.
 
Är det enda alternativen? Nej jag borstar inte tänder på våra hundar. Tandstensskrapan används dock vid behov. Senaste besöket hos veterinär (för ett par månader sen) med gamlingen (12 år) för att tömma ett blodöra renderade kommentaren- "Man kan verkligen inte tro att han är 12 år när man ser på tänderna."
Inte en tandsten på någon av våra hundar.
 
Var inne hos vet idag för vaccineringen av gammeltiken (11 år, shih-tzu) som tyvärr har samlat på sig en hel del tandsten. Lite röd i tandköttet också, så vi blev kommenderade borstning varje dag. Tandstenen som finns måste vi såklart boka in tid för att få bort, eventuellt ryker även någon tand. Hon tyckte även att vi skulle vänja in nya valpen med det också.
 
Nej, jag borstar inte tänderna på mina hundar. Råfoder och rejält köttiga ben, hela kycklingar och annan mat som de får jobba med sköter den biten finfint. Sedan är jag noga med att inte ens som godis ge saker som innehåller sådant som ökar risken för tandsten.

Kan tillägga att mina hundar hade tandsten förut. Wahidah hade det innan jag bytte till färskfoder, Aysu hade det när hon kom till mig (och jag tog inte ens med torrfoder hem från förra ägaren). Det försvann efter någon månad utan torrfoder.
 
Intressanta svar. :)

Jag misstänkte att BARF eller bara råa ben då och då skulle ha den effekten, förmodligen fungerar kanske grisöron också. Däremot ska Dentasticks vara rena skojet, efter vad jag hört.

Enligt min veterinär är inte "Borstar vid behov" något alternativ. Hon säger att har tandstenen väl bildats och hårdnat, gör tandborstning varken till eller ifrån, då är det skrapning eller ultraljud som gäller. Så "Skrapar vid behov" kan vara det, fast själv är jag för mesig för att våga peta omkring i munnen på min hund med ett vasst instrument, (jag tycker t.o.m det är jobbigt att klippa klor, för att jag är rädd att skada kvicken).
 
Intressanta svar. :)

Jag misstänkte att BARF eller bara råa ben då och då skulle ha den effekten, förmodligen fungerar kanske grisöron också. Däremot ska Dentasticks vara rena skojet, efter vad jag hört.

Enligt min veterinär är inte "Borstar vid behov" något alternativ. Hon säger att har tandstenen väl bildats och hårdnat, gör tandborstning varken till eller ifrån, då är det skrapning eller ultraljud som gäller. Så "Skrapar vid behov" kan vara det, fast själv är jag för mesig för att våga peta omkring i munnen på min hund med ett vasst instrument, (jag tycker t.o.m det är jobbigt att klippa klor, för att jag är rädd att skada kvicken).
Jag tror inte grisöron är bra för tandhälsan. Det är segt och bjuder inte alls på samma typ av tuggmotstånd som ett ben eller ett köttstycke.
 
Borstar inte. Ger ben och färskfoder samt kollar i munnen någon gång i veckan. Min veterinär hade gratis undersökning av tänderna för ett tag sedan och konstaterade att min har lite tandsten längst upp på hörntänderna, men inget som var så farligt ( vilket var anledningen till att jag ville kolla upp det, då hon bara är 2,5). Fick då information om att tandhälsan till mycket stor del är ärftlig och ofta hänger ihop med ras.

Hon berättade också att hundar med skägg har mer problem med tänderna pga att skägget drar in en del bakterier i munnen. Ganska logiskt, men jag hade inte tänkt på det och såg det intressant. Förra hunden hade kritvita och superfina tänder när hon togs bort vid 5,5 år, och den jag har nu ( med skägg), hade första tendensen till tandsten redan vid 2 år, trots samma foder och ben.

Egentligen borde jag borsta, men så länge inte problemen är större än lite tandsten på hörntänderna, så orkar jag inte trilskas med det. Blir det mer med åren, får jag tänka om.
 
E1A994BE-5538-4421-884E-E9797A0BBC03_zps84ssgsbi.jpg


Får kanske revidera lite, för helt fläckfria är inte tänderna. Men detta är tänderna på min 12-åring. Lite slitna, men överlag fina skulle jag säga. Aldrig tagit tandsten. Hon har däremot brutit en tand en gång som vi fick slipa till hos vet.
 
Veterinären matar säkert hunden med torrfoder (typ RC) också. Då förstår jag att hen får borsta...

Nu var det ju inte veterinärens hund det här handlade om, utan min. Själv har hon inte ens någon hund för tillfället.

Men jag råkar veta varför hon är lite manisk ifråga om tandsten, för det har hon berättat. Det beror på att hon i yrket får ta bort många tänder på hundar, och det är mycket svårare att extrahera en kindtand på en hund än på en människa. Så det är en rätt besvärlig historia, som också kräver att hunden sövs. Och följaktligen blir det därmed rätt dyrt.

Hon säger också att de flesta av de drabbade hundägarna inte hade en aning om sin hunds dåliga tandstatus, förrän de fick se röntgenplåtarna, och att de dessutom brukar bli ordentligt chockade över kostnaden, som ju blir hög p.g.a tidsåtgången och nedsövningen. Särskilt som tandoperationer ytterst sällan täcks av veterinärvårdsförsäkringen.

Så jag respekterar hennes uppfattning, och kommer nog att försöka borst tänderna på jycken i framtiden, (hon rekommenderade tre gånger i veckan.
 
Jag och min familj har haft väldigt många hundar under årens lopp, och med undantag för min svägerskas 13 år gamla cocker, som nyligen fick dra ett par kindtänder, har ingen av dem haft några tandproblem, trots att flera blivit uppemot 15 år gamla. Och inte borstade vi någonsin tänderna på någon av dem.

Om någon hade sagt åt mig att borsta tänderna på min hund för 10 år sedan, hade jag trott att det var ett skämt. Men numera tycks regelbunden tandborstning på hundarna snarare vara norm, så vad har egentligen hänt? År det fodrets sammansättning, all godis-träning, eller har hundar generellt fått sämre tandstatus, och i så fall varför?

Min nuvarande hund, en Welsh springer spaniel, är bara 3½ år gammal, men enligt min systerdotter, (som är veterinär och har tandproblem på hjärnan), har hon alldeles för mycket plack redan. Så idag kommenderades vi in till kliniken för skrapning av tandsten, och efteråt fick jag en hundtandborste med mig hem, med order om att använda den minst tre gånger i veckan i fortsättningen. (Vilket jag förmodligen kommer att glömma efter ett tag...)

Så hur gör ni i allmänhet? Borstar ni tänderna på era hundar dagligen? Och om inte, har de en massa tandsten eller andra tandproblem? Eller är det bara vissa individer, eller kanske vissa raser, som får det?

Jag gör det dagligen eftersom min ena hund har CUPS (chronic ulcerative paradental stomatitis). Den andra får sina tänder borstade av bara farten.
 
Jag försöker borsta dagligen, men mina organisationsförmågor är inte imponerande goda. :o

Jag fattar ärligt talat inte varför man inte skulle göra det - med motiveringen att det är ju bara en hund... Visst, om hunden har fina tänder oavsett finns kanske ingen anledning, men som något slags principsak att det ska man minsann inte behöva göra bara för att? Nä, det tycker jag är bisarrt faktiskt.

Monster har dåliga tänder. Han har inte tidigare fått särskilt mycket godis men numer blir det däremot en del. Han åt färskfoder sina första år. Tänderna började mörkna redan när han var liten. Han äter mest torrfoder numer (för att han vill ha det) och jag ser inte någon skillnad på hur bra/dåliga hans tänder är beroende på vad han äter. Kanske förändras det med tiden, och de blir ännu sämre ännu snabbare framöver, vad vet jag. Men självklart ska jag ta hand om hans munhälsa så gott jag kan, precis som min egen. Han har en egen eltandborste, egen tandkräm, och han sitter snällt stilla och blir borstad. Jag ser faktiskt inte vad den stora grejen med det är... Är det märkligt att stretcha och massera? Att avsiktligt bygga muskler för långsiktig hälsa? Att träna hunden att bete sig ett visst sätt längs trafikerade vägar? Jag hänger inte med helt enkelt, vi gör massor med hundarna för att de ska må bra och leva länge, varför skulle borsta tänder vara märkligare än något annat?
 
Men jag råkar veta varför hon är lite manisk ifråga om tandsten, för det har hon berättat. Det beror på att hon i yrket får ta bort många tänder på hundar, och det är mycket svårare att extrahera en kindtand på en hund än på en människa. Så det är en rätt besvärlig historia, som också kräver att hunden sövs. Och följaktligen blir det därmed rätt dyrt
Fast jag tror inte att borsta tänderna är rätt väg att gå när det gäller hundar, snarare så borde hundägare upplysas mera om hur fodret påverkar tänderna tror jag. Om tex hunden har skörare tänder så kanske den inte kan äta visst foder. Vissa hundars tänder tål mera godis och ben och andra varianter som inte direkt är bra men gott för dom.

Sen har såklart vissa individer väldigt dåliga tänder oavsett, precis som vi människor har. Men hur då lite tandborstning ska hjälpa förstår jag inte. Då krävs det ju både tandtråd och grundlig borstning två ggr per dag för att hålla tänder och tandkött i bra skick.
Så jag respekterar hennes uppfattning, och kommer nog att försöka borst tänderna på jycken i framtiden, (hon rekommenderade tre gånger i veckan.
Jag är ju väldigt nyfiken fortfarande hur det kommer sig att det räcker att borsta tänderna på hundar bara tre gånger i veckan när vi få dåliga tänder trots både tandtråd och borstning en till två ggr per dag. Sen också hur en ytlig så att säga borstning kan göra så att det inte blir någon tandsten när vi måste använda tandtråd för att få bort skiten. Vad är det som gör att det för hundar räcker med en ytlig borstning då det sällan är det som skadar tandköttet tex.
 
Nu var det ju inte veterinärens hund det här handlade om, utan min. Själv har hon inte ens någon hund för tillfället.

Men jag råkar veta varför hon är lite manisk ifråga om tandsten, för det har hon berättat. Det beror på att hon i yrket får ta bort många tänder på hundar, och det är mycket svårare att extrahera en kindtand på en hund än på en människa. Så det är en rätt besvärlig historia, som också kräver att hunden sövs. Och följaktligen blir det därmed rätt dyrt.

Hon säger också att de flesta av de drabbade hundägarna inte hade en aning om sin hunds dåliga tandstatus, förrän de fick se röntgenplåtarna, och att de dessutom brukar bli ordentligt chockade över kostnaden, som ju blir hög p.g.a tidsåtgången och nedsövningen. Särskilt som tandoperationer ytterst sällan täcks av veterinärvårdsförsäkringen.

Så jag respekterar hennes uppfattning, och kommer nog att försöka borst tänderna på jycken i framtiden, (hon rekommenderade tre gånger i veckan.

En av mina veterinärvänner rekommenderar också tandborstning till "allt och alla" men har lite dåligt samvete för att hon inte borstar sin egna hunds tänder så ofta som det skulle behövas. Hon blir dock väldigt glad varje gång hon tittar mina hundar i munnarna (och ja, vi kan knappt träffas hemma hos någon ett tag innan hon, för skojs skull, börjar kolla allt möjligt på dem ;) ) och nu har hon själv börjat ge färskfoder och har planer på att börja barfa. Även hon har kommit fram till att det där med torrfoder inte är någon speciellt bra sak, framförallt inte för tandhälsan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 050
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina...
Svar
12
· Visningar
4 866
Senast: stjarnfrugt
·
Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 584
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Lokis har pajjat sina tänder och ska på koll nästa vecka för att se om det finns något att göra. Framförallt är det hörntänderna som har...
Svar
7
· Visningar
4 813
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp