Det här med att borsta tänderna på jycken...

Borstar du tänderna på din hund?

  • Ja, dagligen

    Röster: 7 13,7%
  • Ja, ett par gånger i veckan

    Röster: 14 27,5%
  • Nej, blir problem senare får vi väl söva och göra ultraljud

    Röster: 20 39,2%
  • Aldrig i livet, det ska väl inte behövas på ett djur

    Röster: 10 19,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    51
Jag kollar tänderna på min ett par gånger i veckan och borstar sen efter behov. Kan säga att sen jag började med färskfoder har jag inte behövt borsta. När han gick på torrfoder borstade jag 1-2 ggr i veckan.
 
Något OT kanske, men när jag kom hem från Norge nu så hade mina beläggningar/påbörjan till tandsten allihopa. Något de aldrig haft innan.

Vad var annorlunda? De åt RC några dagar i veckan i en månad.

Jag skrapade och gav dem varsitt ben, nu är tänderna högblanka igen.

Hundar ska inte äta stärkelsebaserade skorpkulor.
 
Jag har aldrig borstat tander pa nagon av mina hundar. De ater bada Orijen eller Acana torr foder och far margben ett par ganger i manaden (eller oftare nar jag far tag i de langa benen som de inte kan fastna i) och de gamla "fardig tuggade" benen ligger ofta kvar pa golvet och tuggas pa i flera dagar. Mandy har ibland haft lite tandsten, men ett ben eller tva senare sa ar tanderna fina igen. Princess Diva har alltid haft skinande vita tander utan nagon som helst tandsten. Hon alskar att tugga pa allt i varlden ... sa hon skoter sin tandborstning aldeles sjalv. ;) (Sarskilt orat till min jattefina ler hast fran Kina krasade och lat som om det rensade bra:cautious:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 049
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina...
Svar
12
· Visningar
4 866
Senast: stjarnfrugt
·
Hundhälsa Var i veckan hos veterinären för tandstensborttagning, och läget var värre än vad jag trott:cry: Hon hade extremt mycket tandsten, alla...
Svar
19
· Visningar
6 584
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Lokis har pajjat sina tänder och ska på koll nästa vecka för att se om det finns något att göra. Framförallt är det hörntänderna som har...
Svar
7
· Visningar
4 813
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp