Det här med att dela manen - kan det ge en skillnad i ridningen? Utbruten från Håll oss Uppdaterade - Igen!

xfie

Trådstartare
Det här med att dela manen - kan det ge en skillnad i ridningen?

Min hästs bra sida är åt höger och även om jag kan rida honom rakare så tycker jag att det alltid är samma sida som jag måste börja om med varje ridpass. Kan tillägga att han är genomgången av vet + kiro + tandis så det är "vanlig" oliksidighet som jag antagligen förstärker lite genom att jag har mitt bästa varv åt höger. Han har all sin tunga man åt vänster och tar jag tag i och masserar mankammen så får jag känslan av att han är lite öm där. Ingen jättereaktion men en förnimmelse. Dessutom är det ju alltid varmt under mansidan. Det har fått mig att fundera på om man kan hjälpa honom genom att dela manen. Ni erfarna islandshästmänniskor, vad tror ni? Jag har bara haft araber förut och liksom aldrig haft det här problemet...:p
 
Det här med att dela manen - kan det ge en skillnad i ridningen?

Min hästs bra sida är åt höger och även om jag kan rida honom rakare så tycker jag att det alltid är samma sida som jag måste börja om med varje ridpass. Kan tillägga att han är genomgången av vet + kiro + tandis så det är "vanlig" oliksidighet som jag antagligen förstärker lite genom att jag har mitt bästa varv åt höger. Han har all sin tunga man åt vänster och tar jag tag i och masserar mankammen så får jag känslan av att han är lite öm där. Ingen jättereaktion men en förnimmelse. Dessutom är det ju alltid varmt under mansidan. Det har fått mig att fundera på om man kan hjälpa honom genom att dela manen. Ni erfarna islandshästmänniskor, vad tror ni? Jag har bara haft araber förut och liksom aldrig haft det här problemet...:p

Det finns tränare (syftar i och för sig just nu på en westerntränare) som tänker i banorna att manen läggs åt den kortare sidan.
Typ, om hästen har svårare att böja sig runt vänster skänkel än höger så finns det samband med att manen hellre lägger sig åt höger.
På mina hästar verkar det stämma.
En av hästarna har då och då, i olika faser av utbildningen, flyttat manen mellan sidorna.
Karl har en benägenhet att fastna i höger tygel, och vill hellre böja sig åt vänster. Hans man ligger åt vänster. När jag lagt mer jobb på att rakrikta honom och "lura" honom att ta stöd även på vänster tygel så har hans man börjat dela sig mer. Faktiskt.
Så jag tänker att det finns en del i de tankarna: halsens muskulatur avgör var manen lägger sig.
Det är tänkbart att man kan underlätta genom att inte låta tung man hänga till sig.

När jag tänker på mina hästar (förutom att det är svårt att avgöra på fjordingarna som ju har stubbad man) så stämmer det där med vilken sida halsen manen hamnar på, jämfört med svåra varvet/sidan och vilken tygel hästen helst lägger stödet i.
 
När jag jobbade på Island så delade vi alltid manen på hingstarna under inridning, men syftet var att det skulle se snyggare ut och höjer helhetsintrycket på hingsten. Stona gjorde vi det aldrig på, oftast hade dock hingstarna mycket mer man vid den åldern. Men det kanske fanns ett ridrelaterat sekundärsyfte med det alltså.. :idea:
 
Det här med att dela manen - kan det ge en skillnad i ridningen?

Min hästs bra sida är åt höger och även om jag kan rida honom rakare så tycker jag att det alltid är samma sida som jag måste börja om med varje ridpass. Kan tillägga att han är genomgången av vet + kiro + tandis så det är "vanlig" oliksidighet som jag antagligen förstärker lite genom att jag har mitt bästa varv åt höger. Han har all sin tunga man åt vänster och tar jag tag i och masserar mankammen så får jag känslan av att han är lite öm där. Ingen jättereaktion men en förnimmelse. Dessutom är det ju alltid varmt under mansidan. Det har fått mig att fundera på om man kan hjälpa honom genom att dela manen. Ni erfarna islandshästmänniskor, vad tror ni? Jag har bara haft araber förut och liksom aldrig haft det här problemet...:p
Det låter som ”fel håll” men är manen tung blir ju musklerna där lätt ojämna. Dock skulle jag tro att det är du som är främsta orsaken, om ditt bästa varv är höger. Vi ryttare påverkar extremt mycket mer än vad många verkar tro. :)
 
Det låter som ”fel håll” men är manen tung blir ju musklerna där lätt ojämna. Dock skulle jag tro att det är du som är främsta orsaken, om ditt bästa varv är höger. Vi ryttare påverkar extremt mycket mer än vad många verkar tro. :)

Ja, kom fram till samma sak nu när jag läste svar, att det låter som att det är fel sida och att det därför kanske inte har med det att göra. Att jag är sned råder det inga tvivel om - jag har reumatism som angriper endast högersidan av min kropp så jag är definitionen av snedhet :) men att han är sned är nog inte baaaara mitt fel då jag precis köpt honom och han var så redan när jag provred. Så han har nog samma svaga varv som jag, tyvärr...
 
Ja, kom fram till samma sak nu när jag läste svar, att det låter som att det är fel sida och att det därför kanske inte har med det att göra. Att jag är sned råder det inga tvivel om - jag har reumatism som angriper endast högersidan av min kropp så jag är definitionen av snedhet :) men att han är sned är nog inte baaaara mitt fel då jag precis köpt honom och han var så redan när jag provred. Så han har nog samma svaga varv som jag, tyvärr...

fast vad menar nu när du skriver att din hästs "bra sida" är åt höger?
Har den lättare att böja sig runt höger skänkel eller menar du något annat?
 
fast vad menar nu när du skriver att din hästs "bra sida" är åt höger?
Har den lättare att böja sig runt höger skänkel eller menar du något annat?

Ja, det var lite slarvigt uttryckt. Han har lättare att böja sig runt höger skänkel, så tvärtemot din.
 
Ja, det var lite slarvigt uttryckt. Han har lättare att böja sig runt höger skänkel, så tvärtemot din.

Ja, då håller jag med @Hedinn om att det är "fel sida".

Jag har några som har svårare i höger varv och några som har svårare i vänster varv (vilket är positivt eftersom jag då tydligen inte är så låst i min kropp att alla blir likadana) och någon som har bytt sida allt eftersom.
 

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 453
Senast: FridaW
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 885
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp